Volgens mij is dat wat op de brandstofpomp zit geen sensor maar een soort stopsolenoid.
Meestal moet daar spanning op gezet worden om de motor te laten draaien, om de motor stop te zetten is spanning eraf halen.
Zal wel via die relais gaan die er met tiewraps bij aan hangen.
Foto 1 en 2 hebben verschillende kleuren draad hieraan zitten?

bedankt voor de reacties ik denk ook dat het iets met de brandstof te maken heeft want ik kan op de motor ook geen opvoerpomp vinden en het apparaatje cq stop solenoïde zit ook vlak bij het brandstof gedeelte
dus wat ik nu begrepen heb deze ook via een relais aansturen en deze tijdens het draaien van de motor zodanig aansluiten dat deze onder spanning blijft
nogmaals bedankt allemaal ben weer wat wijzer geworden
groetjes Nanja

Deze motor heeft een Lucas verstuiverpomp die geen brandstof opvoerpomp nodig heeft: de pomp trekt zelf de brandstof aan. Er mogen alleen geen luchtbellen in de aanvoerleiding zitten, want dan werkt het niet. Daarom zit er in de aanvoerleiding vaak wel een balgpompje, om de diesel met de hand op te voeren / de lucht eruit te drukken.

nog even dit, ik heb net op internet gekeken naar een stop solenoïde en daar lees ik dat je deze ongeveer niet langer dan 1 a 2 sec mag aansturen anders zou de spoel verbranden, dus ik zal dat maar aanhouden, als ik dit verkeerd heb dan hoor ik dit graag (heb het ook maar van internet geplukt)
Gr Nanja

Gewoon stop solenoid

Maar van 2 s aansturing max niet eerder gehoord.. in 2 staat je diesel niet stil...

Sterker nog. Bij veel diesels (ook mijn VM / Detroit) moet hij zelfs bekrachtigd blijven om door te laten.

Geen spanning en je dieseltje stopt.

Er zijn er ook bij die je moet bekrachtigen om juist te stoppen, maar in mijn ogen is dat een minderheid.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (55%)]

Ik gok op een relais om de gloeispiralen in te schakelen, zwarte draad om het relais in te schakelen. Er hangt ook een rode draad met kabelschoen die naar de gloeispiralen loopt.

De rode draad heeft een oogje en hangt er los achter...

Gaat er weinig mee van doen hebben ;)

Mijn diesel:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/17484/forum-post

Zoals je ziet heeft die slechts 1 aansluiting.. massa gaat via de motor.

En op dit filmpje zie je hem provisorisch aangesloten.
https://m.youtube.com/watch?v=OwoZiwcgJrk

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]

Ik geloof dat deze Peugeotmotor oorspronkelijk bekend staat als Indenor. Mogelijk vind je op die manier meer informatie.

Hij heeft inderdaad ook in de Ford Sierra gelegen, voordat een of andere ongelukkige manager bedacht dat de eigen 1,8 liter het ook wel zou moeten kunnen.

Aha. Dank je: mijn pa heeft zo'n zelfde kreng in zijn boot zitten.. zal eens kijken hoe het daar zit...

Btw. De 1.8 was een optie. De 2.5 VM was een prima motor.

iedereen nog bedankt voor het meedenken, ik heb de verkoper van de motor gebeld en deze verteleden het is een start stop magneet en deze moet spanning houden , nu nog een schema hoe ik deze moet aansluiten ,bv moet deze ook via een realais aangesloten worden en zo ja hoeveel amp
groetjes Nanja

Kan via een relais, kan denk ik ook zo op het contactslot of de "iginition" schakelaar/noodstop. Ik schat enkele honderden milliamperes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Normaliter trekt dat ding wel > 1A.
Zeker een relais gebruiken

Nog even een vraag als ik de stopmagneet op het contactslot aansluit op welk nummer moet hij dan
Het contact heeft deze vernummering 15 – 17 – 19 – 30 – 50a
Van internet heb ik daar de bijbehorende functies bij gevonden
15 geschakelde plus (uitgang contactslot)
17 starten
19 gloeien
30 plus batterij
50a batterijomschakelrelais uitgang voor startmotor bediening
Groetjes Nanja

Dat zal dan 15 zijn, kun je nameten met een multimeter of lampje oid, moet spanning op staan wanneer hij op contact staat en de spanning moet wegvallen wanneer je zou verwachten dat de motor stopt.

+15

Op 27 mei 2021 16:38:18 schreef Jorn:
Dat zal dan 15 zijn, kun je nameten met een multimeter of lampje oid, moet spanning op staan wanneer hij op contact staat en de spanning moet wegvallen wanneer je zou verwachten dat de motor stopt.

Het belangrijkste word vaak vergeten, spanning mag niet wegvallen tijdens starten, dat is de accessoirestand al vaak gezien en dan kan je starten tot je een ons weegt :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (99%)]

Beste Jan & Schiptronic bedankt voor het antwoord
Gr Nanja

even een vraag over het aansluiten van de stopmagneet op een scheepsdiesel (peugot XD 3P 60PK), ik zou deze als het goed op nr 15 moeten plaatsen,
Als ik het contact aan zet dan heeft nr15 de geschakelde plus spanning, maar schakel ik door naar nr19 gloeien en starten nr17 dan heeft nr 15 geen spanning totdat ik de sleutel weer terug laat gaan naar de begin positie dan heeft nr15 wel weer spanning, en wat ik begrijp is dat spanning niet mag wegvallen tijdens het starten en dat zou volgens mij wel gebeuren, hoop dat ik het begrijpelijk heb kunnen beschrijven, weet ieand hoe ik dit kan oplossen
Groet Nanja

Kun je een ander contactslot plaatsen?
Dat is veruit het makkelijkste.

Andere tip: dit is nu het derde topic over deze stopmagneet.
Probeer volgende keer alles in 1 topic te houden.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (45%)]

...dan is nr.15 blijkbaar de accessoire-stand/aansluiting. Die wordt inderdaad spanningsloos tijdens starten. Dat hoort zo. Maar dat is dan ook niet de aansluiting waar de stop-solenoid op hoort.

Welk contactslot heb je nu? (foto, ook van de aansluitingen!)

Beste MNM hier de foto met de nummering van het contactslot
15 geschakelde plus (uitgang contactslot)
17 starten
19 gloeien
30 plus batterij
50a batterijomschakelrelais uitgang voor startmotor bediening
Groet Nanja

[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]

ik denk dat er iets fout gegaan is met de foto dus probeer ik maar op deze manier foto: https://ibb.co/NFQN7ry groet Nanja

simpel. Makkelijkste oplossing, een ander contactslot steken waarbij de 15 aan blijft.
Work around, steek een start/stop knop voor de motor waarmee je het ventiel apart spanning geeft, gevoed vanuit de 30, met zekering 5 of 10A, naar je schakelaar en daarna naar je stop ventiel.

Je contactslot is niet goed! +15 hoort altijd spanning te houden, die is normaal ook voor de bobine. en als die geen spanning krijgt tijdens starten zal de motor ook nooit aanspringen.

Hier een overzichtje waar de coderingen voor staan, https://www.mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/

maar die had je zelf ook al gevonden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (28%)]

vraagje, als de sleutel in stand +15 staat, kan je de sleutel dan ook indrukken ?

Eventueel kan je diode tussen 50 en 15 maken

Oplossing blijkt 50a aansluiting, die krijgt ook spanning tijdens het starten, die kan je verbinden met 15, zo krijgt 15 ook spanning tijdens het starten, maar 15 kan nooit spanning op 50 zetten zodat de startmotor door zou blijven draaien.

Veel start plezier !