Agentschap waarschuwt: zonnepanelen gevaar voor communicatie hulpdiensten

mvdk

Golden Member

https://nos.nl/artikel/2383404-agentschap-waarschuwt-zonnepanelen-geva…

Is dit werkelijk zo erg? Spullen moet toch voldoen aan EMC dinges?

Tips van de overheid:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-do…

Heb hier op het forum weleens vergelijkbare tips voorbij zien komen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 3 juni 2021 11:26:10 (35%)

Ha mvdk,

Het artikel wat je aanhaalt is dat nieuw dan of is het al komkommer tijd :?
Niet dat jij daar iets aan kan doen.

Vroeger had de P.T.T. een afdeling die over dit soort zaken ging maar door de bezuinigingen hebben we nu agentschap telecom een papieren tijger zonder tanden :X
Die mogen van Brussel niets meer zeggen jammer en dan het C2000 systeem daar is 15 jaar geleden al afscheid van genomen als het er om gaat wordt de telefoon gebruikt ook dat is jammer.....

Ik denk dat er met de introductie van een nieuwe technologie altijd aandacht punten zijn alleen is de vraag wie geeft het de aandacht :?
En een tip van de overheid waar komt die zogenaamde tip dan vandaan zal toch wel het bedrijfsleven zijn ( de slager keurt zijn eigen vlees )!!!!!!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De tip van de overheid is correct wat betreft het leggen van de strings. Je moet de nul altijd mee laten lopen met de fase. Dit voorkomt dat er een magnetisch veld word ontwikkeld. dus in het kort minder storing in communicatie en minder blikseminslag kans.

altijd druk met de verkeerde dingen

Op 3 juni 2021 11:39:10 schreef electron920:
Ha mvdk,

en dan het C2000 systeem daar is 15 jaar geleden al afscheid van genomen als het er om gaat wordt de telefoon gebruikt ook dat is jammer.....

Dat is niet waar, de hulpdiensten gebruiken dit netwerk nog steeds.

Hugo Welther

Moderator

Dit is iets wat al jaaren bekend is. Niet alleen de hulpdiensten hebben hier last van, wij als zendamateurs ook.
Er zijn OM's die de hobby aan de wilgen hebben gehangen vanwege de zonnepanelen in hun omgeving. Een bepaald merk inverters in helemaal een ramp.
Zelf heb er gelukkig geen last van met links er rechts van mij zonnepanelen.

Zie ook zendamateur.com https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=20

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evelo

Golden Member

https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/

(bericht gevonden via tweakers.net)

Nou nou, lijkt mij wel een dingetje. Solaredge is geen kleine fabrikant.

Ben benieuwd wat de praktische gevolgen hier van zullen zijn?

Ha kees22,

Helemaal mee eens maar ik schrijf dan ook "als het er op aankomt" regulier werkt het tot op zekere hoogte prima.....
De onbereikbaarheid op sommige punten was al ver voordat er maar dan ook 1 zonnepaneel op een dak lag !

De diensten hebben ook hier weer gefaald iets waar ik een jaar of 10 geleden al voor gewaarschuwd heb.
Als je een nieuwe technische trend toestaat heb je als overheid de plicht om de burgers te beschermen tegen uitwassen.
Dus tenminste in het eerste jaar alle systemen keuren totdat de industrie vertrouwd is met de eisen ook dat is een leerproces op dit moment doet iedereen maar wat.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mvdk

Golden Member

Evelo heeft een vergelijkbaar topic geopend.
Wat mij betreft mag die van mij daarin geplakt worden, kan nu nog...

Hugo Welther

Moderator

Het topic van evelo zit nu in dit topic. Dat was handiger.

De Duitse versie van het Nederlands AT is fors strenger in uitvoering van hun taken. Er zijn daar ook bepaalde types smart TV's verboden vanwege de storing die deze veroorzaakten zonder modificatie.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 3 juni 2021 12:26:50 (64%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 3 juni 2021 12:12:36 schreef evelo:
https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/

(bericht gevonden via tweakers.net)

Nou nou, lijkt mij wel een dingetje. Solaredge is geen kleine fabrikant.

Ben benieuwd wat de praktische gevolgen hier van zullen zijn?

Lijkt op het volkswagen schandaal verhaal, niemand voldoet maar die ene wordt aan het kruis genageld.

mvdk

Golden Member

Als nou die zendmasten er last van hebben, dan moeten die stoorsignalen toch ook op te vangen zijn als je met een voertuig met meetapparatuur door straten gaat rijden met paneeldaken?
Het zou vergunningplichtig gemaakt moeten worden, en dat er vóór aanvang van installatie een nulmeting word gedaan, en een meting ná installatie.
Of zie ik dit verkeerd?

Een paar HA vol zonnepanelen is wel wat anders dan een paar op je dak, op een ander topic ging het om 750kW dat stond te resoneren lijkt het.

Ha mvdk,

Dat zie je goed :D
Ik heb nog net in mijn oude woonsituatie 2016 op verzoek 12 systeempjes moeten keuren voor een onderzoekbureau namen niet belangrijk.
Alle 12 de systemen afgekeurd maar dat is geen nieuws.......

In 2015 bij mij in Rotterdam een meting gedaan aan een systeem op het havenspoorpad dat was bij mij achter, vroeger reed daar de chloor trein van Botlek naar Zwijndrecht kijfhoek.
Dat is een proef waarbij de verlichting door middel van sensoren automatisch de L.E.D. armaturen aanstuurt niets mis mee zou je zeggen de palen communiceren door middel van Lora.

Als de verlichting aangestuurd wordt ontstaat er een wolk van E.M. energie gelukkig als je voorbij rijd dan dooft de lamp weer.
De frequentie waarmee het systeem de lampen aan / uit zet is dusdanig laag dat er geen radio golf kan ontstaan de transmissielijn is te kort.

Maar nu komt het de gemeente Rotterdam is van plan om door de gehele stad zo'n systeem te gebruiken een nobel streven het spaart veel energie maar ik mag toch hopen dat er niet alleen naar de lobbyisten van dit soort systemen geluisterd wordt maar ook naar de onafhankelijke techneuten >:)
Voorkomt een hoop ellende achteraf.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

onafhankelijke techneuten

Wat zijn dat?, ik zie alleen nog autoriteiten die nergens verstand van hebben en zich overal mee bemoeien.

Ha rwk,

Misschien jij ik ken je werk situatie niet maar belangrijk is om niet achter de meute aan te lopen maar vanuit je vak discipline ideeën en analyses te ventileren........

Met betrekking tot de startpost, als we het daar even bij houden misschien is er wel een zonnepanelen groep waar ideeën en technieken uitgewisseld kunnen worden maar ook praktische problemen.
Het meten van de lantarenpalen was in mijn situatie voor de nieuwsgierigheid.
Ik wilde weten waar nu reken mee gehouden wordt anders dan energie besparen.
Dus zoals @mvdk en @evelo laten zien is er al een probleem ontstaan waar in Duitsland goed op wordt geacteerd nu hier in Nederland nog !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 3 juni 2021 11:21:46 schreef mvdk:
Is dit werkelijk zo erg? Spullen moet toch voldoen aan EMC dinges?

Zou moeten ja, maar het lijkt erop dat het dus echt niet voldoet. De inverters zelf zouden goedgekeurd moeten zijn, en zouden, mits geïnstalleerd volgens de voorschriften van de fabrikant, ook in werkelijkheid moeten voldoen.

Doorgaans is de marge tussen wat je mag uitstralen en waar een ander last van heeft heel groot; dat suggereert dan weer dat ze heel veel rommel uitstralen, dat C2000 een heel slechte immuniteit heeft, of allebei.

Hoeveel andere fabrikanten wel of niet voldoen is niet relevant; de regels zijn er niet voor niets, en tegen elke fabrikant die producten op de markt brengt die niet voldoen zou opgetreden moeten worden. Zonder handhaving is regelgeving zinloos.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 3 juni 2021 13:53:45 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 juni 2021 12:52:17 schreef rwk:
Een paar HA vol zonnepanelen is wel wat anders dan een paar op je dak, op een ander topic ging het om 750kW dat stond te resoneren lijkt het.

Waar de kleine inverters (3kW, thuisgebruik) in theorie de hardware hebben om cos phi compensatie te doen, hebben die grote units dat kennelijk ook daadwerkelijk ge-implementeerd. Dus nu dat op de juiste manier aanstaat, wordt alle blindstroom op de aansluiting weggeregeld en leveren de inverters nu de blindstroom voor de rest van het terrein.

dat C2000 een heel slechte immuniteit heeft, ...

Volgens mij is dat steeds het probleem. Het kan er niet tegen dat andere C2000 gebruikers in de buurt zijn (handig bij grote incidenten) en bij iedere scheet van normale EMI gaat het plat.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 3 juni 2021 14:05:53 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

De gemiddelde burger heeft geen weet van EMC ,of RF instralen..
Ze worden lekker gemaakt met de besparingen die ze krijgen,als ze pv panelen nemen.
Ze hebben mij ook al vaak gevraagd of ik die dingen wilde hebben, maar ik heb nog steeds nee gezegd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Wat ik mij vooral afvraag:

Welke actie moet een installateur van pv-installaties nu ondernemen?

Afwachten tot de fabrikant met een omruilprogramma komt?

Want de installateur heeft wel de installatie verkocht aan de eindklant.
In België kan die installateur wel staan zwaaien met een keuringsrapport. Maar keuringsorganismen zullen waarschijnlijk ook alleen maar de handjes in de lucht steken en zeggen : wij kijken enkel naar de technische documentatie van het gebruikte materiaal.

Grote fabrikanten kunnen ook afkomen met hun keuringen via hun notified body. Wie moet dan wat bewijzen? Dat het ene toestel teveel stoort of dat het andere te gevoelig is voor storing?

Op wie gaan ze schieten? Op de kleine installateur die in gebreke gesteld wordt door een klant en dan hogerop tegen een muur botst?

mel

Golden Member

het scheelt natuurlijk of die dingen door goede installateurs gemonteerd worden..helaas zijn het meestal van die dakcowboys..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 juni 2021 14:14:21 schreef evelo:Wie moet dan wat bewijzen? Dat het ene toestel teveel stoort of dat het andere te gevoelig is voor storing?

De regels zijn vrij simpel. Een apparaat mag x uitstralen, en moet y instraling accepteren.

Als de zonnepanelen meer dan x uitstralen zijn de zonnepanelen fout.
Als de C2000 niet overweg kan met y instraling is de C2000 fout.

Als de zonnepanelen onder x zitten, maar de C2000 niet werkt omdat x>y dan is de wet fout.

Helaas zijn er wat details met afstands-afhankelijkheid van veldsterkte, frequentie afhankelijkheid en combinaties van dingen. (Soms hebben meerdere huizen in een straat zonnepanelen, of komen er meerdere politieagenten met een C2000 portofoon te plaatse, of (je verzint het niet) komen er meerdere hulpverleners met C2000 op een plek waar meerdere huishoudens zonnepanelen hebben!

Maar de regels zijn simpel, en voordat er conclusies getrokken kunnen worden over invloed van zonnepanelen op C2000 moeten eerst beiden vergeleken worden met de regels. En eigenlijk houd het daar op, want van alle mensen met EMC kennis bij de Nederlandse overheid werkt 95% bij defensie aan afluisteren en het voorkomen daarvan.

Zit er geen lichtnet filter in dit soort inverters en aanverwante apparatuur?
Het lijkt mij voldoende om met een deugdelijk filter, tussen de zonnepanelen en het net, het probleem opgelost zou moeten zijn, altands in theorie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Op 3 juni 2021 16:33:16 schreef Martin V:
Zit er geen lichtnet filter in dit soort inverters en aanverwante apparatuur?
Het lijkt mij voldoende om met een deugdelijk filter, tussen de zonnepanelen en het net, het probleem opgelost zou moeten zijn, altands in theorie.

als de kabels niet goed gelegd zijn, dan kan je toch mooie antennes krijgen, en die willen wel stralen...wel of geen netfilter.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De vraag is vooral wie de rekening moet gaan betalen; als die inverters nooit getest zijn is dat duidelijk de fabrikant (meten is niet verplicht), als ze wel gemeten hebben en wisten dat het niet voldoet wordt het helemaal interessant.

Maar wat nou als er gewoon een meetrapport ligt van een gerenommeerde instantie dat het goed is? Dan zou de verklaring kunnen zijn dat de installatie voorschriften niet gevolgd zijn, en is de installateur waarschijnlijk verantwoordelijk. Tenzij mensen zelf die installatie hebben gedaan, zou dit nooit terug mogen komen op de eigenaar, die wordt immers niet geacht hier verstand van te hebben.

Hopelijk is het op te lossen met een paar ferrietklemmen om de kabels of zo, anders kon dit nog wel eens een forse klap worden voor degene die uiteindelijk verantwoordelijk wordt gesteld, waarschijnlijk na lange rechtszaken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mvdk

Golden Member

Mijn kop word de hele tijd geplaagd met het volgende: Er staan op een paar plekken in nederland omvormers die zeer grote vermogens gelijkstroom omzetten naar draaistroom. Ik doel op die HVDC dingen. Hoe zit het daar met afscherming? Als het dáár kan, waarom lukt het dan met die dakpanelen niet?

Ik heb het hier al eens eerder genoemd, begin vorige eeuw, de aanleg van een tramlijn naar Zeist. Er waren twee instanties die begonnen te jammeren, met tussenpozen van enkele jaren.
In het industriegebied Rotterdam Zuid was jaren geleden ook al beroering over de aanleg van een metrolijn, ging om zwerfstromen. Dichterbij, hier in Delft, de aanleg van een tram, wat nu stil ligt, want bezorgdheid over EMC. Hebben ze al een nulmeting gedaan, vraag ik me dan af. Want dat mooie elektrogebouw is één grote stoorzender, met z'n techniek uit de jaren 60
Kijk eerst naar je eigen spullen, is wat ik probeer te zeggen.