Leveringsproblemen Farnell

Zijn er nog mensen die deze week een bestelling geplaatst hebben bij farnell? Wij hebben maandag een kleine bestelling geplaatst voor een herstelling. Een deel is geleverd, maar een ander deel die uit UK komt niet. Krijg iedere dag een mail dat er iets misgelopen is maar dat het 'vandaag' verzonden zou worden, maar helaas momenteel nog steeds niet verzonden.

elmowww

Golden Member

De halve wereld zit met deze problemen.

Voorraden zijn op, niet up to date etc. Met een beetje gelluk hebben ze de componenten wel, met wat pech is het echt op op.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dit is geen voorraad probleem. Van alles hadden ze nog duizenden stuks op voorraad. Volgens Farnell is het ook al verpakt. Blijkbaar zijn er problemen bij de douane ivm nieuwe regeling. Jammer dat farnell niet vooraf gezorgd had dat alles geregeld is.

`After looking into your order, I can see that unfortunately it has been affected by a new issue that has arose recently. As your order has already been picked and packed, I can't cancel this order now.`
`As of the 1st of July, shipments have been affected going into the EU from the UK due to a change in VAT regulations. Our main clearance hub is in Cologne, Germany so we are highly dependent on German customs approving the process. Unfortunately, customers that have placed orders for less than €150, customs have been unwilling to handle the transactions.`
`The outcome of these new regulations means we cannot provide a guaranteed date for delivery of these orders until the issue is resolved. We are hoping this will be resolved as soon as possible.`
`I apologise for any inconvenience caused.`

Sine

Moderator

Zou de fout hier echt bij Farnell liggen?

Ik kan me niet voorstellen dat jij de eerste Nederlander bent die UK stock besteld.

bprosman

Golden Member

Lijkt me meer op het Ali BTW syndroom en de Duitse douane die alles gruendlich inspectiert ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is niet de bedoeling om een schuldige aan te wijzen. Doet er ook niet veel toe. Feit is dat het zeer vervelend is, want mijn klanten zitten zo ook te wachten op hun herstelling.

Het pakket is waarschijnlijk nog niet vertrokken bij Farnell want er is nog geen tracking code toegewezen aan het pakket.
De klantendienst kon mij ook vertellen dat Farnell in discussie is met de Duitse overheid, en dat de kans klein is dat het pakket er volgende week door komt. Ze raden zelf aan om lokaal op zoek te gaan naar de componenten.

[Bericht gewijzigd door Memorex op vrijdag 9 juli 2021 17:52:11 (10%)

EricP

mét CE

Het zal het BTW geneuzel wel zijn. Douane wordt natuurlijk sinds 1 juli overspoeld door dingen waar ze vroeger alleen per steekproef mee te maken krijgen. Ik heb bij de internetchinees nog nooit BTW of invoerrechten betaald, ook niet voor orders >€150. Over Farnell spul was altijd al BTW betaald, dus dat maakte niet uit (UK nog steeds 'next day'). Nu moet men opeens naar 'alles' kijken. Uiteraard verzint de roverheid wel de regeltjes, maar overziet niet de gevolgen: oops... De douane kan het niet meer aan! Nou, daar moeten we snel wat aan doen! <5 jaar later>.

Bij de internetchinees bestellen maakt het waarschijnlijk niet beter.

Ik zit ook op wat Farnell spul te wachten. Het zou hier precies een week geleden zijn. Wachttijd tot 14 (werk) dagen volgens hen. Sta je dan met je 'overnight delivery'...

'Lokaal' is natuurlijk een beetje jammer. Want die zijn er nauwelijks nog (want internet bestellen was zo handig en zo goedkoop). Nou ja, voor het standaard werk als een bc547 zal het nog wel lukken...

maartenbakker

Golden Member

Display heeft ook een aardige voorraad waaronder raar spul. Ook als het niet op de site staat, en versturen per brievenbusdoosje. Verder heb je goede kans dat je bij TME of RS Components wel beet krijgt. RS komt ook deels uit Engeland, maar TME heeft eigenlijk alles in Lodz liggen voor zover niet in Nederland. TME was bij mij laatst ook vertraagd omdat Fedex het vliegtuig naar Parijs stuurde in plaats van Amsterdam of Eindhoven, maar dat was het verschil tussen vrijdag geleverd of maandag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen enkel probleem gehad met Farnell deze week met UK stock. Voor 17:00 besteld en de volgende dag binnen met UPS

I love it when a plan comes together !
Shiptronic

Overleden

zelfde order een keer opnieuw aanmaken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Totale beginner

Golden Member

Frustratie modus aan

Ik wacht ook al meer dan een week op met UPS verzonden Farnell paketten. Ook andere paketten met UPS staan al meer dan 3 weken bij de douane.

DHL en Fedex kunnen blijkbaar wel gewoon inklaren en leveren. UPS laat echter zeer te wensen over de laatste tijd. De klantenservice stelt ook al niets voor. De niet Nederlands, Frans of duits sprekende medewerkers weten amper wat BTW en inklaring is.

Deze week kwamen ze dan met een zending voor het bedrijf toe en eisten onmiddellijke betaling, ze konden mij evenwel geen factuur geven. Noch fysiek noch per mail. Ik ben blij dat we DHL als vaste dienst gebruiken, toch een heel pak beter.

Frustratie modus uit

Op 9 juli 2021 17:56:06 schreef EricP:
Het zal het BTW geneuzel wel zijn. Douane wordt natuurlijk sinds 1 juli overspoeld door dingen waar ze vroeger alleen per steekproef mee te maken krijgen. Ik heb bij de internetchinees nog nooit BTW of invoerrechten betaald, ook niet voor orders >€150. Over Farnell spul was altijd al BTW betaald, dus dat maakte niet uit (UK nog steeds 'next day'). Nu moet men opeens naar 'alles' kijken. Uiteraard verzint de roverheid wel de regeltjes, maar overziet niet de gevolgen: oops... De douane kan het niet meer aan! Nou, daar moeten we snel wat aan doen! <5 jaar later>.

klinkklare onzin. de regel was al vele jaren eerder bedacht, maar kwam pas in voegen om de douane van ieder land de nodige voorbereidingstijd te geven.

de Britse bedrijven hebben zich vrij slecht tot helemaal niet voorbereid op hun eigen Brexit. Das al zes maanden chaos, en komt nu nog de invoerrechten onder 22€ bovenop. van in eigen voet schieten gesproken.

Het aller grappigste. UK wou het eigen beslissingsrecht terug, maar sinds hun toetreding tot de EU zijn er enkele honderdduizenden wetten gestemd conform de EU.. best veel dus. UK kan niet anders dan die wetten aanhouden, en gaat er zo een 40 jaar over doen om die allemaal aan te passen...

Op 9 juli 2021 23:53:02 schreef Totale beginner:
Ik ben blij dat we DHL als vaste dienst gebruiken, toch een heel pak beter.

DHL zag er wel brood in het inklaren en heeft zich goed voorbereid. Uiteraard doen ze dat niet gratis.

EricP

mét CE

klinkklare onzin. de regel was al vele jaren eerder bedacht, maar kwam pas in voegen om de douane van ieder land de nodige voorbereidingstijd te geven.

Daarmee onderschrijf je dus alleen maar wat ik zeg. Sinds wanneer is enige vorm van overheid ergens op voorbereid? Verder dan achter de feiten aan hollen en bij voorkeur eerst dieper het moeras in komt men vrijwel nooit. Kijk, het is weer gelukt! (hoe verbazend...)

en gaat er zo een 40 jaar over doen om die allemaal aan te passen...

Ja, echt voortvarend zal het wel niet gaan. Aan de andere kant: zij zijn reeds begonnen, terwijl het EUSSR gezeik hier gewoon door gaat. Daarmee hebben ze al een enorme voorsprong op Nederland. Al gaan ze er (waarschijnlijk meer dan...) 40 jaar over doen.

Mijn bestelling van do is gewoon vr geleverd.

Hmmm. Die is in belgie begonnen. Er is een deelzending die nog op verwerking staat....

Update: net mail bekeken en inderdaad een: "Sorry vandaag niet gelukt we gaan hem morgen (werkdag) versturen". Hmm dat had vrijdag moeten zijn....

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 10 juli 2021 09:01:08 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Het valt me wel op dat veel pakketten eruitzien alsof ze geopend zijn...Zelfs uit Duitsland,(Reichelt)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 10 juli 2021 00:52:27 schreef kris van damme:
[...]

DHL zag er wel brood in het inklaren en heeft zich goed voorbereid. Uiteraard doen ze dat niet gratis.

Voor DHL is inklaren altijd al een hobby geweest. Je moest nooit pakjes uit China per DHL laten sturen, te vaak een dikke rekening erachteraan, soms ook te hoog geschat omdat ze een eigen formule hebben (tientje per kilo?)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 juli 2021 11:20:39 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi,

Een stukje meetapparatuur gekocht bij Farnell en het plaatje laat zien dat het komende maandag gelevert gaat worden.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Farnell-01

Wat ik de laatste tijd bij Farnell besteld heb, is voor de helft ongeveer de volgendedag binne of een dag later als ik het laat in de middag besteld heb.
Dus tot nu toe kan ik niet echt klagen.

Het is wel wat minder geworden, voor Covid-19 kon ik om 18:00 bestellen en waren bijna alle bestellingen de volgende morgen afgeleverd.
Maar als je jezelf er een beetje op insteld dat het twee werkdagen word, dan heb ik er geen problemen mee.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Waarschijnlijk gaat het om een bestelling van meer dan 150€? Deze zijn niet geimpacteerd.
Edit: ik zie dat het pakket uit België komt. Deze komen ook nog steeds aan.

[Bericht gewijzigd door Memorex op zaterdag 10 juli 2021 12:00:27 (30%)

Op 10 juli 2021 07:03:14 schreef EricP:
... het EUSSR gezeik hier gewoon door gaat. Daarmee hebben ze al een enorme voorsprong op Nederland.

Mag ik effe heel hard lachen?! Ik zit in Australie. Verder weg van de EU, en nog welin een enigsinds gecivilizeerd land kun je niet zijn (in Nieuw Zeeland zijn alleen kiwivretende geitenneukers).

Vrijwel alle regels hier (EMC, bouwnormen, veiligheid van kinderbedjes) zijn of een kopie van de EU regels, of het us ongeregeld (Diesel mag hier nog vrijwel onbeperkt zwavel bevatten, of dat een voordeel is?).

Australie mag wel andere regels invoeren, maar er is geen hond in de rest van de wereld die 25 miljoen aussies (en evenveel kangoeroes) interessanter vind dan 700 miljoen EU onderdanen.
Dus zodra Australie een regel heeft die losser is dan de EU (dieselkwaliteit) krijgt het de goedkopere troep aangeboden. Zodra Australie een regel heeft die strenger is dan de EU moet het lokaal gemaakt worden en is het knijterduur (meeste voedsel).

Blijft over de EU regels volgen.

(Australie zou ook de US regels kunnen volgen, een markt van 400 miljoen is ook best interessant. Alleen is de EU een stuk soepeler in het af en toe mee laten praten van Australie dan de VS. Bovendien zal de VS altijd het nationale belang laten prevaleren, terwijl er in de EU altijd een lidstaat is die hetzelfde belang heeft als Australie...)

De UK is iets groter dan Australie, maar of dat werkelijk uitmaakt? De UK is ook veel afhankelijker van handel met de EU, Australie heeft geeneens een handelsverdrag met de EU.

Enne back on topic: Vrijwel alles van farnell.AU komt uit Singapore. Levertijd een week. Er is in australie niemand die 0603 weerstanden stockt....

joopv

Golden Member

In de IT wereld is de leverbaarheid van bepaalde apparatuur zo slecht geworden dat jaren oude refurbished spullen duurder geworden zijn dan nieuwe spullen. (bepaalde netwerk apparatuur).

Op 10 juli 2021 11:19:25 schreef maartenbakker:
Voor DHL is inklaren altijd al een hobby geweest. Je moest nooit pakjes uit China per DHL laten sturen, te vaak een dikke rekening erachteraan, soms ook te hoog geschat omdat ze een eigen formule hebben (tientje per kilo?)

Ik heb nog nooit problemen gehad met DHL en inklaren. Elecrow, JLCPCB, allpcb, aliexpress maakt niet uit gaat altijd goed.

Maar ze geven gewoon altijd aan wat ze als waarde doorkrijgen. De elektronica boeren kunnen niet meer smokkelen: Als je 1x betraot wordt in china dan moet je voortaan vantevoren je echte verkoopfactuur laten zien anders krijg je het niet meer geexporteerd.

Mijn afstandbusjes-verkoper (via aliexpress) heeft laatst ook via DHL verstuurd en vertelde me dat ie zonder betrapt te zijn nu ook al door DHL gedwongen wordt om op deze manier te werken.

En je kan het niet eerlijk vinden wat ze je rekenen omdat het procentueel veel is t.o.v. wat je besteld hebt, maar tja. Ze hebben de tarieven gewoon vastgesteld en brengen dat in rekening.

Je betaalt gewoon 2% van het BTW bedrag(*) aan DHL, met een minimum van 14.50 (daar komt dan weer BTW over).

(*) 2% van het voorgeschoten bedrag: BTW+invoerrechten, waarbij invoerrechten pas boven 150 euro waarde betaald hoeven worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb het zelfde probleem met Farnell
Order geplaatst donderdag een week geleden en zelfde dag verzonden in 2 zendingen en een eentje de volgende dag de andere kreeg ik een mailtje over dat het bij UPS inklaring lag en dat het 48 uur tot 10 dagen kon duren.
Vandaag Zaterdag 10-7 nog steeds niet binnen en geen update van Farnell.
Leuk zaten spullen in voor een reparatie van een klant die nu langzamerhand aardig boos is.
Ik bestal vaak bij Farnell ivm de snelle levering maar als dit blijft ga ik toch echt opzoek naar een andere leverancier.

Ook hier de zelfde leverproblemen bij Farnell.
Moet er wel bij zeggen dat ik hetzelfde hoor over RS bij UK stock, dus het is een algemeen verschijnsel bij UK voorraad geloof ik.

Maak hetzelfde mee, UK stock bij zowel RS of Farnell kan een paar dagen langer duren.
Maar toch altijd beter dan de autosport onderdelen 3 maanden levertijd is normaal op het moment merendeel van de fabrikanten zitten in de UK.
Gelukkig zijn er wel bedrijven die het UK hoofdkantoor naar de EU verplaatsen dat scheelt weer een hoop gedoe.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl