Gelijkstroommeting tbv raambediening

Turbokeu

Golden Member

Eén van mijn zonen heeft 3 weken geleden zijn spiksplinternieuwe VW Tiguan (full option) ontvangen, ik zie hem morgen en zal het hem ook eens vragen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Volgens lezen is een Peugeot 208 te krijgen met op alle 4 de ruiten impulsbediening, het zal dus een Renault verkoopspraatje geweest zijn.
Sorry voor de interventie.

LDmicro user.
RAAF12

Golden Member

Op 31 juli 2021 13:09:33 schreef MGP:
Graag zou ik eens horen van wie het wel werkt in zijn wagen en welk merk en model dat is.

De ramen kennen geen verschil en gaan alle vier hetzelfde, push/pull van de schakelaar. Tijdens de beweging te stoppen door even de andere kant van de toets te bedienen. De twee achterramen kunnen geblokkeerd worden. Daarvoor dient de onderste switch.

BMW 1 serie

Shiptronic

Overleden

Bij een VW van 2020 werkt het ook voor alle ramen.

[edit] en zowel voor als achter te bedienen.

lijkt wel een verkooppraatje idd.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 31 juli 2021 17:39:01 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb een Fiat Scudo werkt ook zo, ik denk ook een verkoop praatje.

Off topic:
In de jaren 80 zijn er wel veel ongelukken gebeurd met Mercedes.
Bij hun luxe modellen ging de raam bediening buiten contact om.
Kinderen gingen daar mee spelen als je even snel uitstapte.
Ik heb er toen wat van omgebouwd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 31 juli 2021 18:40:09 (100%)

LDmicro user.

Bij FIAT Barchetta werkt de blokkeringsbeveiliging op de pulsen van de motor die op de voedingslijn zijn te meten.

Hier op het forum staat een schakeling die gepost is door Thevel op 11 april 2020 om 20:37, behorende bij "12V relais met 2 volt schakelspanning".

Dit lijkt wel erg op datgene wat ik voor ogen heb. Alleen zou dit bij mij bijvoorbeeld 0,5V schakelspanning moeten zijn.

Kan iemand mij zeggen hoe deze schakeling eruit zou zien als er gemeten wordt over een weerstand van 0,1 ohm?

Het relais in deze schakeling kan ik dan de houd-functie mee uitschakelen in plaats van de lamp.

Op 31 juli 2021 15:05:29 schreef RichardLodgy:

Kan bijvoorbeeld de 741 een relais schakelen dat op dezelfde 12vdc werkt als de voedingsspanning van de 741?

met een 741 ka dat niet, die kan niet tot tegen de voeding of de ground regelen. er zijn opamps die dat wel kunnen.

Op 31 juli 2021 16:30:12 schreef mel:
Ik zou er een tor tussen zetten,die het relais schakelt.

daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Is supereenvoudig. Er is wel één minpuntje.. de temperatuurschommeling in zo een deur kan van -20° tot +60° gaan. dat maakt dat de stroommeting gaat schuiven tussen twee uitersten, maar als TS met er mee kan leven is dat wel de eenvoudigste oplossing. Moet getest worden of het binnen het redelijke blijft.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 31 juli 2021 23:08:54 (43%)

"voel" eens aandachtig aan je raamschakelaars. Voel je twee drukpunten bij de bediening? De eerste (momentschakeling) voor korte bediening, bij volledig doordrukken voel je doorgaans een tweede drukpunt (voor de automatische bediening).

Zo ja, leer de ramen in. Wellicht is de inklembeveiliging ooit geactiveerd geweest, en dan schakelt de automatische bediening zich uit. Bij mij staat ook alleen op de bestuurdersknop "auto," maar alle ramen hebben de automatische bediening.

Inleren is bij veel auto's de volgend eprocedure: het raam laten zakken, knop loslaten en opnieuw voor 2 seconden drukken, raam omhoog, knop loslaten en weer 2 seconden vasthouden.

Alleen de raamschakelaar aan bestuurderszijde kent deze twee drukpunten; de andere drie niet. Overigens heb ik deze auto zelf 4 jaar geleden nieuw gekocht en weet derhalve zeker dat ook alleen bestuurderszijde deze "one touch" functie kent.

Shiptronic

Overleden

is een luxere variant op de sloop halen niet een handiger optie? hoe ga je straks de ruit bedienen word het dan helemaal open of niets, of hoe ga je het raam bv. halverwege stoppen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zelf maken blijft natuurlijk wel leuker. Ik heb al een Siemens Logo8 in mijn auto gebouwd om de deur verlichting (rode led's in de bekleding om achterop komend verkeer te waarschuwen dat er een deur openstaat en laser lights die het logo op de grond tonen) te schakelen.

Het programma kan ik aanpassen en de Logo uitbreiden met extra in- en outputs om de raambediening te sturen. Alle knoppen worden op ingangen aangesloten, de raammotoren via relais van Panasonic op de uitgangen aangesloten.

Met het programma kan ik onderscheid maken tussen kortstondig bedienen of vasthouden van de knop. Ook kan ik een tijd ingeven hoelang een motor bediend mag zijn. Tevens kan ik er voor zorgen dat het raam weer opengestuurd wordt bij te hoge belasting.

Maar.. hiervoor moet ik wel een stroommeting uitvoeren die via een tor een ingang van de Logo schakelt.

OT: de auto is een knutselobject voor mij. Zo is hij al helemaal gestript geweest om alles te isoleren. De software van de auto is aangepast; functies die de dealer niet kan inschakelen kan ik wel inschakelen. Remlichten en achteruitrijlichten zijn aangepast, vering is aangepast, geluidsinstallatie wordt ook aan gewerkt, enz..

Shiptronic

Overleden

duidelijk, ik denk er moet weer een PIC of AVR bij, maar een logo kan je schakelaar ook "lezen" en aan de hand daarvan de motor sturen, en daarm wil je feedback van de stroom, got it !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo, eens even aan het testen geweest met een BC517 waar een relais K1 in de collector zit en een 10K weerstand in de basis. Zie de bijgevoegde afbeelding)

Ik heb een weerstand van 0,1 ohm in serie gezet met de raammotor. Het blijkt dat de raammotor bij normale verplaatsing 3A opneemt. Zodra het raam geheel sluit loopt de stroom op naar 10A. De spanningsval over de weerstand R1 is derhalve 0,3V respectievelijk 1V.

In deze opstelling komt de BC517 niet in geleiding; het relais komt niet op. (overigens als ik het relais rechtstreeks aansluit op 12V dan neemt deze 90mA op).

Waar ga ik fout?

BC517 is een darlington, die heeft niet genoeg aan 1V op de basis.
Probeer het eens met een gewone tor, BC547 bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 4 augustus 2021 21:22:37 (31%)

verlaag ook de basisweerstand. met 10K kan je niet voldoende stroom sturen in een gewone tor (probeer eens 470 ohm, als het relais niet teveel stroom vraagt is dat laag genoeg). tevens ga je een hele kleine vertraging moeten voorzien, omdat de inschakelstroom van de motor anders het circuit gaat triggeren. het kan natuurlijk zijn dat het relais al voldoende traag is om dit tegen te gaan.

Ik zal de transistor vervangen door de BC547 (Collector Current - continuous is 500mA volgens Farnell). Aangezien het relais 90mA opneemt zou dat geen probleem moeten zijn.

De basisweerstand zal ik ook verlagen; misschien maar direct een potentiometer plaatsen in serie met de voorgestelde weerstand van 470 ohm.

De inschakelstroom van de motor valt wel mee. Zie onderstaande afbeelding.

Piek 1 is de stroom door de motor bij bedienen terwijl het raam al dicht zit. De kleine piek van 2A bij ongeveer 10sec is de inschakelpiek van de motor bij het laten zakken van het raam. Dan volgt de piek weer bij geheel openen.

De piek bij 19sec is de inschakelstroom bij het omhoog gaan, gevolgt door de piek bij geheel gesloten raam.

Het verloop van de spanning over de weerstand is nagenoeg identiek, zoals te verwachten.

Je scoopmeter is te traag om de echte inschakelpiek zichtbaar te maken, maar misschien valt het in de praktijk wel mee.

blokkeerstroom is iets van een 9 ampere, dat komt goed uit, want de tor gaat bij ongeveer 0,7 volt geleiden. voor een relais van 90mA is 470 ohm net iets te groot. zal 100 à 220 ohm moeten worden. let wel op met een potmeter. Op stand nul ohm gaat je tor er hoogst waarschijnlijk aan.

Shiptronic

Overleden

Op 4 augustus 2021 22:31:56 schreef kris van damme:
.......let wel op met een potmeter. Op stand nul ohm gaat je tor er hoogst waarschijnlijk aan.

Op 4 augustus 2021 22:24:15 schreef RichardLodgy:........potentiometer plaatsen in serie met de voorgestelde weerstand van 470 ohm.

[bijlage]

Dat kompt goed

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de adviezen opgevolgd en de transistor vervangen door de BC547. De basisweerstand heb ik vervangen door een 220 ohm weerstand in serie met een 1K PIHER printpotmetertje.

De schakeling werkt nu naar behoren; De transistor komt niet in geleiding bij het gewoon openen of sluiten. Pas bij de uiterste standen, dus helemaal gesloten of helemaal geopend loopt de stroom zover op dat het relais gaat schakelen.

Bedankt voor de hulp!

Ik wil de schakeling eigenlijk wel uitbreiden met een off-delay timer, in te stellen op ongeveer 0,5 - 1 sec.

Ik vind een veelvoud aan timers, zowel met transistoren als met bijvoorbeeld de 555. Maar alle schakelingen die ik vindt gaan uit van een puls signaal om te starten.

Heeft iemand een idee hoe een off-delay timer te maken waarbij de tijd begint af te tellen zodra de schakeling van spanning wordt voorzien (en dus de uitgang inschakelt) om vervolgens na afloop van de (RC?)tijd zonder interactie de uitgang uit te schakelen?

Om de uitgang weer te activeren moet de schakeling dan eerst spanningsloos worden gemaakt en dan weer voorzien van spanning.

Arco

Special Member

Het is me niet duidelijk wat je met een 'off delay timer' bedoelt. Uitschakelen na een vaste tijd?
Dan is 0.5sec toch veel te weinig om een raam open/dicht te krijgen?

Raam one touch kan trouwens ook met minder onderdelen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: Je hebt gelijk voor wat betreft "one touch"; dit kan veel simpeler. Maar de schakeling bevat ook een "stroommeting". Zodra het raam teveel belast wordt (geheel open/geheel gesloten) dan gaat de stroom omhoog, er valt meer spanning over de weerstand waardoor de transistor gaat geleiden en het relais K1 gaat schakelen.

Ik zou graag relais K2 in onderstaande schakeling na 0,5 - 1 sec willen uitschakelen als S1 langer wordt bedient. Immers, pulsbediening van S1 zorgt voor geheel openen/sluiten van het raam maar wat als ik het raam maar een klein stukje wil openen/sluiten?

Zoals eerder aangegeven heb ik een Siemens PLC'tje in de auto gebouwd waarmee ik dit probleemloos kan regelen. Nadeel is dat ik door de hele auto heen de kabelboom moet aanpassen. Als ik het kan redden met wat extra elektronica dan doe ik dat liever.

Arco

Special Member

@Arco:
Je hebt gelijk voor wat betreft "one touch"; dit kan veel simpeler. Maar de schakeling bevat ook een "stroommeting". Zodra het raam teveel belast wordt (geheel open/geheel gesloten) dan gaat de stroom omhoog, er valt meer spanning over de weerstand waardoor de transistor gaat geleiden en het relais K1 gaat schakelen.

Mijn 'schakeling' schakelt ook uit bij te hoge stroom...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com