Vochtsensor aansluiten op Beregeningscomputer

Goedemiddag,

Allereerst en alvast verontschuldigingen als dit niet het juiste topic voor de vraag is, wellicht dat het threadje dan alsnog verplaatst kan worden.

Maar wel een leuke vraag.
Ik heb hier een EZ PRO JR 8200 sproei/bewateringscomputer liggen. Deze kan voor 4 zones, op dag, tijd en duur worden geprogrammeerd.

In mijn tuin heb ik momenteel slechts 1 lange druppelslang liggen. Niet helemaal ideaal, maar dat is voor nu het uitgangspunt. Ik heb er ook één elektronische klep bij.

Nu wilde ik het liefst op 3 of 4 plekken in de tuin het vochtgehalte meten. En aan de hand daarvan de computer aansturen. De sensoren zouden dus een gemiddelde moeten berekenen en dit signaal moeten gebruiken Maar welke sensoren gebruik ik hiervoor? (Op open circuit.nl staan wel hele simpele sensoren) En wat is hiervoor het schakelschema?

Optie 2 is de meer eenvoudige oplossing. Stel dat ik slechts 1 sensor gebruik. Welke gebruik ik dan en hoe is dan het schakelschema?

Optie 3 is voor de toekomst als blijkt dat één lange slang niet goed werkt. Dan zou ik de tuin in zones moeten verdelen met elk een eigen sensor en elektronische klep.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
Wat ik eigenlijk wil is dat de sensoren bepalen of er wel of geen water wordt gegeven en misschien is zo'n computer dan wel helemaal niet handig en kan het veel simpeler. Maar ik hoop dat jullie dat dan weten :D

Alvast Bedankt
Groet Bart

... Vervolg.. Ik ben nog even aan het brainstormen voor mezelf.

Want de beregeningscomputer kan worden ingesteld op dag, tijd en duur. Je kunt een regensensor aansluiten, maar volgens mij meet deze alleen dan of het buiten al regent/geregend heeft, waardoor die een programma overslaat.

Maar wat ik wil is dat de kraan aangaat wanneer de grond te droog wordt en uit wanneer het weer nat genoeg is, dus ongeacht tijd, ongeacht duur.

Maar heb ik dan wel een beregeningscomputer nodig?
Kun je de sensoren niet veel sneller direct aansluiten op de klep?
Dat is toch veel effectiever - denk ik nu! :D :D

Hoe zou ik het dan moeten aansluiten? En wat heb ik dan nodig?

Groet Bart

Je wil nog steeds liever 's nachts druppelen en een continu vochtige grond is helemaal niet niet goed in verband met schimmels en mindere wortelvorming.

Ook wordt het wat listig als de sensor niet goed werkt, de druppelaars daar verstopt zijn of het water met wat anders loopt. Dan sta je misschien wel 20 kuub water door je tuin te spuiten in een weekend.

Nee s nachts druppelen is helemaal niet goed. Vroeg in de ochtend wellicht, maar 's nachts sowieso niet.

Ik verbouw groentes in potten en in 'plantentorens' deze moeten goed drinken en dit is wel goed in te regelen. Dus dat gedeelte heb ik wel goed doordacht.

Maar jouw idee is dan zonder sensoren? Maar een vast programma?

Een grondsensor is prima om een (halve) dag over te slaan, maar ik zou niet continu druppelen als de sensor dat wil. Dat lijkt me gewoon veel te nat worden, meststoffen spoelen weg, wortels gaan rotten etc.

In plaats van een grondsensor kan je ook iets van internet halen, zeker als je dichtbij een meetstation zit van knmi of weather underground. Zelf een regensensor nemen kan ook nog.

Haa oke,

En zelfs als je dus meerdere meetpunten in de tuin aanbrengt?
Dan zou dat toch mogelijk moeten zijn?

... uiteindelijk is er heel veel mogelijk. Een cluster supercomputers aansluiten met radar- en satellietbeelden om maar niet te gaan sproeien vlak voordat het gaat regenen.

Je kan je ook afvragen: hoeveel water verspil je nu als je elke dag 5 minuten sproeit. 100 liter per dag en dat is heel veel voor potten, 10 grote gieters, het seizoen duurt 200 dagen. 50 dagen was het niet echt nodig. 5 kuub verloren, ongeveer €5 op de €20 die je kwijt bent aan water.

En dan hebben we het niet eens over handmatig even de kraan dichtzetten als het een regenachtige week is.

Maargoed de marketing machine draait op volle toeren bij de regencomputerfabriek dus worden er sensoren verkocht, zet er daar maar 4 van in je tuin, slechts €269 per stuk:
https://leidingshop.nl/rainbird-bodemvochtigheidssensor-smrt-yi/

Een sensor die de regenval meet is goedkoper.