Weerstand tussen de + en - van DC motor

Hallo,

Ik heb zojuist een startmotor uit elkaar gehaald om de koolborstels te vervangen, maar schrok bij het onbelast testen / aansluiten op een losse accu even van de grote vonken die er af sprongen.

Ik dacht daarna, ik meet even de ohmse weerstand tussen de + en - van de motor, en die was heel erg laag. (tussen 2 en 3 Ohm). Nu heb ik eigenlijk geen idee of dit normaal is bij een DC motor.
Koolborstels hebben onderling geen sluiting, de rotor heeft ook geen sluiting.

TLDR: Is een ohmse weerstand van 2 Ohm tussen de + en - van een DC motor normaal?

Lage weerstand en vonken is normaal, de motor trekt bij aanlopen meerdere honderden amperes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja. Er gaan pittige stromen lopen bij het draaien van een startmotor. De verlichting in de meeste auto's dimt niet voor niets eventjes als je de sleutel omdraait.

2 Ohm klinkt mij niet raar in de oren.

EDIT: 54 seconden te laat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 15 augustus 2021 19:49:36 schreef Arco:
Lage weerstand en vonken is normaal, de motor trekt bij aanlopen meerdere honderden amperes...

Jaa begrijp ik helemaal, het is wat dat betreft ook geen nieuw terrein voor mij, maar aangezien de motor onbelast is schrok ik er even van.
Ik had ook geen hoge weerstand verwacht, maar 1.5 Ohm vond ik toch wel erg laag :D

De ohmse weerstand is nog vele malen lager dan 2 a 3 ohm. Zeker als je weet dat een startmotor vele tientallen amperes trekt.

Waarschijnlijk is bij de meting de weerstand van je meetsnoeren hoger dan de weerstand van de startmotor.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

1,5 Ohm levert bij 12 Volt slechts 8Amp op. Dat is nog geen 100 watt. Om een koude motor te starten is echt veel meer vermogen nodig.
Wat is de weerstand van je meetsnoeren?
Henri was me twee minuten voor 8)7

De weerstand is in werkelijkheid veel lager. Maar dat is lastig te meten met een universeelmeter.

Ik zou iets verwachten rond 10 milli-Ohm. Er zitten niet voor niets dikke draden aan.

Op 15 augustus 2021 19:54:29 schreef henri62:
De ohmse weerstand is nog vele malen lager dan 2 a 3 ohm. Zeker als je weet dat een startmotor vele tientallen amperes trekt.

Waarschijnlijk is bij de meting de weerstand van je meetsnoeren hoger dan de weerstand van de startmotor.

Duidelijk, dan was ik gewoon te bang :D

Bedankt allen.

Weerstand meetsnoeren is idd rond de 1 Ohm

Op 15 augustus 2021 19:54:29 schreef henri62:
Zeker als je weet dat een startmotor vele tientallen amperes trekt.

Onbelast ook? dus gewoon op de werkbank zegmaar

Op 15 augustus 2021 19:57:39 schreef deKees:
De weerstand is in werkelijkheid veel lager. Maar dat is lastig te meten met een universeelmeter.

Ik zou iets verwachten rond 10 milli-Ohm. Er zitten niet voor niets dikke draden aan.

Met een vierdraads meter sluit je in elk geval de meetsnoeren uit, maar hoe groot is de resolutie van de meter......
Overigens is hevig rondvuur of sterke vonkvorming misschien een signaal dat er iets toch aan schort.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 15 augustus 2021 20:00:52 (11%)]

jerome

Golden Member

Om te testen zeker al een stevige stroombron nodig. Als de spanning te hard inzakt gaat het relais afschakelen waarna de spanning weer omhoog gaat en weer inschakelt. Vandaar dat schokken. Hebben de nieuwe borstels geïsoleerde litzedraden? Zo niet zit er een isolerende fiber in het deksel om massasluiting tegen te gaan. Zijn de groeven van de collector van het anker zuiver? Als die vol gruis zitten ook hoge stroom. Stel, je neemt een stuk draad van 2.5mm² van ong 1 meter. Deze zal de startpiek zeker weerstaan, maar mag niet heet worden als de motor een 15tal seconden onbelast gaat draaien. Beetje de "A meter met de natte vinger". Je kan ook de spanning over die draad gaan meten en met wat rekenwerk zo de stroom bepalen.

Een startmotor doet normaliter iets van 2kW bij het starten. Dat is 200A.

Reken even uit wat de stroom maximaal wordt als de weerstand 1 ohm is.

En wat als de weerstand 0.1 Ohm is?

Jou meting van 2-3 ohm, na correctie 1-2 ohm is dus ZEKER een factor 10 te hoog.

Zulke lage weerstanden kan je eigenlijk niet anders meten dan er met de labvoeding een stroom van 1A doorheen sturen en dan met de voltmeter meten wat de spanning is (in millivolts, aflezen in milli Ohms!).

Ik ben even naar beneden gelopen. Ik heb daar wat "kleine" motoren. Ik dacht die even te meten en dan met een verrassend hoge meetwaarde te komen. Die blijken rond de 0.4 Ohm te zijn. Die motortjes zijn 16mm lang en 8mm diameter. Wat mij betreft dus verrassend laag! (Holy F***. Kortsluitstroom bij 4V dus rond de 10A. Tering!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Weerstand is het quotiënt van spanning en stroom R=U/I.
De stroom is helemaal niet belangrijk. Met de verandering van de stroom verandert ook de spanning lineair, zodat de Weerstands waarde altijd juist wordt aangegeven. Evenwel is het soms handig om voor een hoge waarde van Spanning of Stroom te kiezen. Dat heeft te maken met de resolutie van de meter. Als die bijv. 0,1 Volt is, dan kun je heel laagohmige weerstanden niet meten met een heel lage stroom, omdat de spanningsmeting dan mislukt. Hetzelfde geldt voor zeer hoogohmige weerstanden. Daarvoor wordt een hoge spanning gebruikt, omdat bij een lage spanning de spanningsval veel te laag is om te meten. Een voorbeeld van de laatste is de zgn Megger, die in staat is om zeer hoge isolatieweerstanden te meten. De spanning waarbij gemeten wordt, is >500Volt.