Weerstand tussen de + en - van DC motor

Hallo,

Ik heb zojuist een startmotor uit elkaar gehaald om de koolborstels te vervangen, maar schrok bij het onbelast testen / aansluiten op een losse accu even van de grote vonken die er af sprongen.

Ik dacht daarna, ik meet even de ohmse weerstand tussen de + en - van de motor, en die was heel erg laag. (tussen 2 en 3 Ohm). Nu heb ik eigenlijk geen idee of dit normaal is bij een DC motor.
Koolborstels hebben onderling geen sluiting, de rotor heeft ook geen sluiting.

TLDR: Is een ohmse weerstand van 2 Ohm tussen de + en - van een DC motor normaal?

Arco

Special Member

Lage weerstand en vonken is normaal, de motor trekt bij aanlopen meerdere honderden amperes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja. Er gaan pittige stromen lopen bij het draaien van een startmotor. De verlichting in de meeste auto's dimt niet voor niets eventjes als je de sleutel omdraait.

2 Ohm klinkt mij niet raar in de oren.

EDIT: 54 seconden te laat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 15 augustus 2021 19:49:36 schreef Arco:
Lage weerstand en vonken is normaal, de motor trekt bij aanlopen meerdere honderden amperes...

Jaa begrijp ik helemaal, het is wat dat betreft ook geen nieuw terrein voor mij, maar aangezien de motor onbelast is schrok ik er even van.
Ik had ook geen hoge weerstand verwacht, maar 1.5 Ohm vond ik toch wel erg laag :D

De ohmse weerstand is nog vele malen lager dan 2 a 3 ohm. Zeker als je weet dat een startmotor vele tientallen amperes trekt.

Waarschijnlijk is bij de meting de weerstand van je meetsnoeren hoger dan de weerstand van de startmotor.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

1,5 Ohm levert bij 12 Volt slechts 8Amp op. Dat is nog geen 100 watt. Om een koude motor te starten is echt veel meer vermogen nodig.
Wat is de weerstand van je meetsnoeren?
Henri was me twee minuten voor 8)7

De weerstand is in werkelijkheid veel lager. Maar dat is lastig te meten met een universeelmeter.

Ik zou iets verwachten rond 10 milli-Ohm. Er zitten niet voor niets dikke draden aan.

Op 15 augustus 2021 19:54:29 schreef henri62:
De ohmse weerstand is nog vele malen lager dan 2 a 3 ohm. Zeker als je weet dat een startmotor vele tientallen amperes trekt.

Waarschijnlijk is bij de meting de weerstand van je meetsnoeren hoger dan de weerstand van de startmotor.

Duidelijk, dan was ik gewoon te bang :D

Bedankt allen.

Weerstand meetsnoeren is idd rond de 1 Ohm

Op 15 augustus 2021 19:54:29 schreef henri62:
Zeker als je weet dat een startmotor vele tientallen amperes trekt.

Onbelast ook? dus gewoon op de werkbank zegmaar

Op 15 augustus 2021 19:57:39 schreef deKees:
De weerstand is in werkelijkheid veel lager. Maar dat is lastig te meten met een universeelmeter.

Ik zou iets verwachten rond 10 milli-Ohm. Er zitten niet voor niets dikke draden aan.

Met een vierdraads meter sluit je in elk geval de meetsnoeren uit, maar hoe groot is de resolutie van de meter......
Overigens is hevig rondvuur of sterke vonkvorming misschien een signaal dat er iets toch aan schort.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 15 augustus 2021 20:00:52 (11%)

jerome

Golden Member

Om te testen zeker al een stevige stroombron nodig. Als de spanning te hard inzakt gaat het relais afschakelen waarna de spanning weer omhoog gaat en weer inschakelt. Vandaar dat schokken. Hebben de nieuwe borstels geïsoleerde litzedraden? Zo niet zit er een isolerende fiber in het deksel om massasluiting tegen te gaan. Zijn de groeven van de collector van het anker zuiver? Als die vol gruis zitten ook hoge stroom. Stel, je neemt een stuk draad van 2.5mm² van ong 1 meter. Deze zal de startpiek zeker weerstaan, maar mag niet heet worden als de motor een 15tal seconden onbelast gaat draaien. Beetje de "A meter met de natte vinger". Je kan ook de spanning over die draad gaan meten en met wat rekenwerk zo de stroom bepalen.

Een startmotor doet normaliter iets van 2kW bij het starten. Dat is 200A.

Reken even uit wat de stroom maximaal wordt als de weerstand 1 ohm is.

En wat als de weerstand 0.1 Ohm is?

Jou meting van 2-3 ohm, na correctie 1-2 ohm is dus ZEKER een factor 10 te hoog.

Zulke lage weerstanden kan je eigenlijk niet anders meten dan er met de labvoeding een stroom van 1A doorheen sturen en dan met de voltmeter meten wat de spanning is (in millivolts, aflezen in milli Ohms!).

Ik ben even naar beneden gelopen. Ik heb daar wat "kleine" motoren. Ik dacht die even te meten en dan met een verrassend hoge meetwaarde te komen. Die blijken rond de 0.4 Ohm te zijn. Die motortjes zijn 16mm lang en 8mm diameter. Wat mij betreft dus verrassend laag! (Holy F***. Kortsluitstroom bij 4V dus rond de 10A. Tering!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Weerstand is het quotiënt van spanning en stroom R=U/I.
De stroom is helemaal niet belangrijk. Met de verandering van de stroom verandert ook de spanning lineair, zodat de Weerstands waarde altijd juist wordt aangegeven. Evenwel is het soms handig om voor een hoge waarde van Spanning of Stroom te kiezen. Dat heeft te maken met de resolutie van de meter. Als die bijv. 0,1 Volt is, dan kun je heel laagohmige weerstanden niet meten met een heel lage stroom, omdat de spanningsmeting dan mislukt. Hetzelfde geldt voor zeer hoogohmige weerstanden. Daarvoor wordt een hoge spanning gebruikt, omdat bij een lage spanning de spanningsval veel te laag is om te meten. Een voorbeeld van de laatste is de zgn Megger, die in staat is om zeer hoge isolatieweerstanden te meten. De spanning waarbij gemeten wordt, is >500Volt.

Anoniem

Op 15 augustus 2021 19:58:05 schreef Christiaan371:
[...]

Duidelijk, dan was ik gewoon te bang :D

Bedankt allen.

Weerstand meetsnoeren is idd rond de 1 Ohm

Meetsnoeren met 1 Ohm weerstand? Zelf gemaakt van een oude waslijn met staaldraad?
of meetsnoeren van 20 m lang?

Als ze 2x50 cm lang zijn en slechts 0.1mm2 koperdoorsnede heb je nog maar zo'n 0.2Ohm.

GJ_

Moderator

Toch gaat het meten van de weerstand redelijk slecht met een gewone multimeter. Ik gebruik een meter die met minimaal 200mA meet, dat werkt al een stuk beter bij motoren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 augustus 2021 19:59:10 schreef Christiaan371:
[...]
Onbelast ook? dus gewoon op de werkbank zegmaar

De inschakelstroom van een motor is extra hoog doordat de motor dan nog stilstaat, en dus nog geen tegen-emk opwekt.
Maar dat geldt ook als hij onbelast is: ook dan staat hij bij het inschakelen stil. De inschakelstroom is onbelast dus net zo hoog. (De motor 'weet dan nog niet' dat hij onbelast zal gaan lopen.)
Wel zal de stroom dan kort daarna naar een veel lagere waarden dalen dan in het belaste geval.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Duidelijk, dan was ik gewoon te bang :D

Je bent heel terecht geschrokken. Het is niet ongevaarlijk om zomaar een een startmotor te laten draaien. Als je hem niet goed vast zet kan het ding zo van je tafel vliegen en schade veroorzaken. Zeker als je nog wat grotere startmotoren hebt. De mijne (24V) trekt 500 ampere bij het starten met als belasting een dieselmotor. Ik had het nog nooit uitgerekend maar je komt dan op een 12 kilowatt dat je even ontketend. Holy meuk. Echt veel dus. Dat wil je niet in de vorm van een ongeleid projectiel door je werkplaats hebben vliegen.

Op school hebben ze me ooit wijsgenaakt dat de inschakelpiekstroom een factor 6 groter is als de nominale stroom. :? Het wordt dan wel heel erg veel alemaal. 8)7 Ik vraag me af of ik niet ergens een denkfoutje heb zitten. :?

En inderdaad kun je hele kleine weerstanden niet meten met een gewone multimeter. Bij mijn fluke 787 zijn de meetdraden en pennen en aansluitbussen gewoonlijk al één Ω ofzo. Als ik al die contacten heel goed schoonmaak wordt alles tiendes van ohms.

Om miliohms enzo te kunnen meten moet je denken aan z'n soort van apparaat:

De meting voer je dan ook uit met vier meetdraden.

Op 19 maart 2022 21:08:54 schreef Ex-fietser:
Op school hebben ze me ooit wijsgenaakt dat de inschakelpiekstroom een factor 6 groter is als de nominale stroom. :? Het wordt dan wel heel erg veel alemaal. 8)7 Ik vraag me af of ik niet ergens een denkfoutje heb zitten. :?

Dat geldt voor "gemiddelde" motoren. Een startmotor is dat niet: Die is gemaakt om "max 1 minuut" (achtermekaar) te moeten draaien. Dan ligt de verhouding lager.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op school hebben ze me ooit wijsgenaakt dat de inschakelpiekstroom een factor 6 groter is als de nominale stroom. :? Het wordt dan wel heel erg veel alemaal. 8)7 Ik vraag me af of ik niet ergens een denkfoutje heb zitten.

Dat klopt wel voor een gemiddelde motor. Volgen GJ zijn moderne motoren zuiniger, en dat zijn ze oa door de weerstand te verlagen. Moderne motoren trekken dus 10x of meer die inschakelstroom.

De werkelijke inschakelstroom kan je dan gewoon meten door de weerstand van de motor te meten. is deze bv 10m ohm dan heb je bij 12V 1200A. Theoretisch Piekstroom is dan precies 6x hoger. Echter kunnen veel accu die stroom niet eens leveren omdat de accu zelf ook een interne weerstand heeft en een maximum te leveren stroom en word de stroom nog zo rond de 500/ 700A afhankelijk van de accu.

Vandaar ook dat een slechte accu ook voor slechter starten zal zorgen omdat de interne weerstand van de accu dan een stuk groter word

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij klopt dit niet bij stilstand is de weerstand 10 mohm dan heb je de grootste stroom zo gauw als de motor begint te draaien wekt deze een tegen EMK op en zakt de stroom.

Gr.F_S

de DC weerstand van een anker meten levert over het algemeen weinig nuttige info op. tenzij die onderbroken zit, of het een vrij hoogomige is en meerdere windingen gebakken zitten.

Op 19 maart 2022 22:19:24 schreef benleentje:

Vandaar ook dat een slechte accu ook voor slechter starten zal zorgen omdat de interne weerstand van de accu dan een stuk groter word

die bewering klopt op het eerste zich niet. Naar ik begrijp, Je gaat er vanuit dat bij een starter met een lagere weerstand en een versleten accu de motor slechter gaat starten omdat de spanning meer inzakt.

maar de starter reageert (koppelgewijs) bij stilstand enkel op de stroom die er doorloopt, en die is bij een lagere weerstand sowieso groter...

Of , je moet bedoelen dat er minder windingen liggen, en de starter bij dezelfde stroom minder koppel produceert..

Op 19 maart 2022 22:55:13 schreef F_S:
Volgens mij klopt dit niet bij stilstand is de weerstand 10 mohm dan heb je de grootste stroom zo gauw als de motor begint te draaien wekt deze een tegen EMK op en zakt de stroom.

Wat klopt er niet? De piekstroom is van toepassing zolang er geen tegen-EMK wordt opgewekt.

Voor een startmotor, waarbij de motor bij 300 RPM aanslaat, zullen ze het onbelaste toerental richting de 600RPM mikken. Bij 300 RPM heb je dus 50% van 12V aan tegen-EMK. De motor heeft dan een piekstroom van 2x de nominale stroom bij 300 RPM. Bovendien kan je met 600 RPM bij 12V uitrekenen dat hij 50 RPM/V is. Dat is 0.83 omw/sec/V = 5.2 rad/sec/V. De motor doet dan 0.19 Nm per ampere, dus 38Nm bij 200A.

Je hebt richting de 70-100Nm nodig om een automotor te starten(*). Dan zou je zeggen: d'r zit nog een vertraging op, maar die hebben we eigenlijk al meegenomen door aan te nemen dat de motor bij 300 RPM zou starten en dat als toerental van de startmotor te nemen. Stel dat er 1:5 vertraging tussen zit draait de motor dan 1500RPM, 3000 RPM onbelast. de torque constante is dan 5x lager, zodat je nog steeds 38Nm bij 200A op de as zou krijgen.

Merk op dat ik er van uit ga dat er 50% koperverliezen in de motor zullen zijn als ie z'n werk doet. Dat ding wordt dus in no time gloeiend heet. Dus langer dan een minuutje starten moet je echt niet doen!

(*) dat is voor mij gemeten bij een specifieke (nogal lompe) motor. Kan zijn dat je fiat 500 bij veel minder start.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Benleentje schrijft: "de theoretische piekstroom is dan precies 6 keer groter" hierop reageerde ik omdat de piekstroom gewoon die 1200A is.

Gr.F_S

@REW 200A is weinig voor de startmotor van een auto of soortgelijk motorblok (het kan wel realistisch zijn voor een kleine motorfiets of zo). Ik heb ook 400A gemeten bij een 1.3L benzine motor met een vrij lage compressie, en dat was maar voor 100ms ongeveer, daarna gaat de krukas rond op een redelijk toerental en is de stroom veel kleiner.

Een minuut starten is echt lang, dat houdt je accu gewoonlijk niet vol lijkt me.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 15 augustus 2021 19:58:05 schreef Christiaan371:
[...]

Weerstand meetsnoeren is idd rond de 1 Ohm

Dan wordt het tijd voor betere snoeren :-) Al mijn meetsnoeren zijn tussen de 0.1 en 0.3 ohm

Maar dat hoeft niet, als je eigen meter dat aangeeft, en het is geen heel erg goede (qua specs), of met lage resolutie, dan kun je de laatste digit gewoon vergeten. Die is er eigenlijk alleen om een trend aan te geven en/of omdat de marketing jongens graag een extra digit wilden terwijl bv de ADC resolutie daar eigenlijk niet voor geschikt is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs