Op 19 maart 2022 22:55:13 schreef F_S:
Volgens mij klopt dit niet bij stilstand is de weerstand 10 mohm dan heb je de grootste stroom zo gauw als de motor begint te draaien wekt deze een tegen EMK op en zakt de stroom.
Wat klopt er niet? De piekstroom is van toepassing zolang er geen tegen-EMK wordt opgewekt.
Voor een startmotor, waarbij de motor bij 300 RPM aanslaat, zullen ze het onbelaste toerental richting de 600RPM mikken. Bij 300 RPM heb je dus 50% van 12V aan tegen-EMK. De motor heeft dan een piekstroom van 2x de nominale stroom bij 300 RPM. Bovendien kan je met 600 RPM bij 12V uitrekenen dat hij 50 RPM/V is. Dat is 0.83 omw/sec/V = 5.2 rad/sec/V. De motor doet dan 0.19 Nm per ampere, dus 38Nm bij 200A.
Je hebt richting de 70-100Nm nodig om een automotor te starten(*). Dan zou je zeggen: d'r zit nog een vertraging op, maar die hebben we eigenlijk al meegenomen door aan te nemen dat de motor bij 300 RPM zou starten en dat als toerental van de startmotor te nemen. Stel dat er 1:5 vertraging tussen zit draait de motor dan 1500RPM, 3000 RPM onbelast. de torque constante is dan 5x lager, zodat je nog steeds 38Nm bij 200A op de as zou krijgen.
Merk op dat ik er van uit ga dat er 50% koperverliezen in de motor zullen zijn als ie z'n werk doet. Dat ding wordt dus in no time gloeiend heet. Dus langer dan een minuutje starten moet je echt niet doen!
(*) dat is voor mij gemeten bij een specifieke (nogal lompe) motor. Kan zijn dat je fiat 500 bij veel minder start.