LSC (Action) Reflector Ledlamp 3.5W is maar 2.7W (op DC)

flash2b

Golden Member

Gisteren kocht ik een drie tal GU5.3 12V led lampen die geadverteerd worden als 3.5W. Zie ook: https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3003351/

Tijdens een test met mijn Rigol DP832A bleek dat ze maar 2.7W zijn en dus maar 77% van het geadverteerde vermogen uitstralen.

Helaas heb ik geen lichtmeter in Lumen, wel in in Lux maar ik denk dat de de geadverteerde 230 lumen ook niet zullen halen.

Hebben jullie dezelfde ervaring en is dit niet gewoon misleiding/oplichting ?

Als je het rendement niet weet valt er niks zinnigs over lumen/watt te zeggen.
(in het verleden vaak gehad dat een lamp daar werd 'geupgrade' naar zuiniger type leds met dezelfde of meer lichtopbrengst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Golden Member

Maar een 3.5W lamp zou toch 3.5W moeten zijn ?

Staat er ook 3.5W op de lamp zelf? Ik zie regelmatig dat er op het doosje wat anders staat als op de lamp zelf.
(schijnbaar teveel doosjes ineens laten maken... ;) )

Is het deze?: https://www.calex.eu/en/product/datasheet/LEDMR16-COB3W-2800.pdf
(Calex en LSC zijn hetzelfde)

[Bericht gewijzigd door Arco op 26 augustus 2021 15:49:34 (25%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom meet je met een DC spanning? er staat toch 50Hz op de lamp!

LDmicro user.
maartenbakker

Special Member

Is de lamp wel bedoeld om met DC te voeden?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar watt is toch helemaal geen juiste aanduiding voor verlichting?
Dat is natuurlijk ontstaan in de tijd van de gloeidraad maar dat klopte toen al niet.
Het maakt toch niet uit als minder watt verbruikt zolang aantal Lumen wat geadverteerd wordt maar klopt.
Ik ben complot mee eens dat dit wel soort van "oplichting" ;) is want de meeste consumenten denken nog in watt bij licht.
Maar lsc koopt ook gewoon maar watt :+
En stopt in een doosje. Kan prima zijn dat de batch later verbeterd is omdat de Chinezen het productie proces verfijnt hebben. Verfijnt als net iets goedkoper. Zijn ze goed in met dit soort massa productie dingen.
Update na lezen andere dingen.
Die 12v lampen zijn halogeen vervangers. Die kunnen op zowel ac als DC werken. Dat was met de halogeen ook al.

Die lampen zijn meestal voor AC en DC geschikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat wel, maar als ze voor AC zijn uitgelegd dan kan dat het verschil natuurlijk wel eens verklaren.

De AC top ligt op bijna 17V

AC of DC, dat zou wel eens verschil kunnen maken. Ik kan niet goed lezen wat er op de lamp staat. En in de productspecificaties staat ook niks over de stroomsoort.

Overigens vind ik 230 lumen voor 3,5W niet eens zo energie-efficiënt. Dat is 65 lm/W, slechter dan een klassieke TL-buis.

flash2b

Golden Member

Opdruk van de lamp: LSC 929279 3.5W 3000K 12V 610mA 36° FMM20b

Net even op AC getest dan is de lamp 4.75W zie meting hieronder 11,90V * 394,4mA

Bij AC kan je niet simpelweg door de stroom en voltage met elkaar te vermenigvuldigen het aantal watt bepalen, omdat de stroom niet noodzakelijkerwijs in de pas loopt met het voltage. Je moet ook rekening houden met de power factor, en die zal bij een LED lamp minder dan 1 zijn.

flash2b

Golden Member

Je hebt gelijk

De lamp is 3,67W

Powerfactor 0,659

je koopt iets bij de action en vind het raar dat de specs niet kloppen, dat is meer standaard bij dat spul. of het nu levensduur, vermogen, lichtkleur of wat dan ook is. dat spul kopen ze in met bootladingen tegelijk in voor centen de stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ledlampen van Action zijn over het algemeen van goede kwaliteit.
Ik heb een stuk of 20 GU10 en MR16 lampen die veel gebruikt worden. Doen het al jaren, nooit een kapotte gehad... (ook de kleur is prettig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Golden Member

Allereerst vind/vond ik niks raar !

Na mijn laatste meting op AC en inclusief PF kloppen de specs prima en is opgenomen vermogen maar 4% verschillend dus verwaarloosbaar.

Ik ben van plan deze lampen middels een Led driver aan te sturen en niet via een (elektronische) transformator.

Deze lampen kosten minder dan op AliExpress en ze geven genoeg licht voor €1,39.

miedema

Golden Member

En zo werd het een leuk en leerzaam topic :-)

Omdat het over meten gaat.
En perfect demonstreert dat je goed moet bedenken wat je wil meten, en hoe je dat dan meet.

Hartelijke groet, Gertjan.

flash2b

Golden Member

Ik heb ooit een andere lamp eens ontleed. Daar zaten 55 leds in in groepjes met hun eigen voorschakel weerstand per groep. Verder een bruggelijkrichter en een elco. Of dat bij deze lamp ook het geval is weet ik niet het zijn in ieder geval veel minder leds.

Door mijn denk fout dat AC en DC zal wel hetzelfde presteren kreeg ik dus een meet fout :)

Dat mijn licht meter Lux aangeeft maakt het controleren van de lichtsterke in de opgegeven Lumen ook niet makkelijk, of heeft iemand daar nog tips voor ?

Lumen meten is niet zo eenvoudig. Daarvoor moet je op het oppervlak van een denkbeeldige bol, waarvan de lamp het middelpunt is, op regelmatig verdeelde plekken de luxwaarde meten. En dan gaan rekenen om aan het aantal lumen te komen.
Is meer iets voor een laboratoriumopstelling, niet voor thuis.

flash2b

Golden Member

1 Lux staat voor 1 Lumen per m2.

Vond deze: https://www.rapidtables.com/calc/light/lux-to-lumen-calculator.html

Als ik invul: 900 Lx, Straal cirkel 15cm kom ik uit op 254 lm.

Dat zou wel ongeveer kunnen kloppen denk ik.

vorige week 12 halogeen lampen van 30 watt vervangen door deze van de action: 12 lampen voor 9.99€ ( https://www.action.com/nl-be/p/dummy-3002772/ ). Ze zijn 4,5W geven een massa vrij warm licht en verbruiken 1-6 van het vermogen. En dit voor 10 euro.

flash2b

Golden Member

Goede deal voor je! Ik zie net dat mijn lampen €0,10 duurder zijn geworden :D Was laatst ook op het nieuws dat de Action spullen duurder ging maken doordat transport flink duurder is geworden. Hopelijk blijft het lang aantrekkelijk geprijsd.

Eigenlijk ongelooflijk voor deze prijs, minder dan 1 euro.
Daarvoor hoef je niet naar AliExpress of zo.
Ik snap wel dat action sommige prijzen omhoog gooit, die werken met kleine marges. Je moet een beetje geluk hebben met de kwaliteit daar. Ik heb voor de prijs/kwaliteit verhouding toch al diverse goede producten gekocht daar. En je moet ook niet altijd te hoge eisen stellen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com