Vertragingstijden bij PIC

Hey,

Ik heb laats een schakeling gemaakt met mn pic16f84 die dan een H-brug driver stuurde Werkt allemaal prima, maar nu heb ik em een dag of 2 laten staan op het breadbordje en ik probeerde em weer eens en nu zijn de vertragingstijden die tussen bepaalde acties zijn geplakt opeen met 10 vermenigvuldigt ofzo... hij werkt VEEL langzamer. Eerst dacht ik dat het aan de PIC lag en dus heb ik em opnieuw geprogrammeerd, maar het probleem bijft. De voedingspanning bedragt 4.92V dus dat moet hoog genoeg zijn.
Ik heb het programma geschreven in JAL en het is een PIC16f84-20 met een 20 Mhz. kristal.
Is het kristal misschien kaputt?

Stel dat het krystal stuk is. In dat geval moet alles trager lopen, en dus niet alleen de vertragingstijden worden dan langer, alles duurt dan gewoon langer.
Is dat het geval?

Zelf denk ik dat het een software foutje is van je. Dus dat je het niet helemaal correct hebt geprogrammeerd. Misschien ben je vergeten bij de reset alle waardes terug te zetten naar 0 ofzo. Want dat gebeurt nogal eens, dat in het begin de waardes niet goed (of helemaal niet) worden geinitialiseerd.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Ja dat is ook het geval... alles loopt trager.
Maar hoe kan het nou een software fout zijn als het eerst wel (met exact hetzelfde programma) wel gelopen heeft. Bovendien heb je maar één commando daarvoor en dat is 'delay_1s' bijvoorbeeld. Dat is niet afhankelijk van varaiabelen die je telkens weer op nul moet zetten oid.

Ik jouw geval kan het dan idd niet door een software fout. Maar ik heb zelf wel uit ervaring geleerd dat dit soort fouten soms best door een verkeerd programma komen. De ene keer doet die het dan wel zoals je wilt en de andere keer niet simpelweg omdat er dan variabelen niet worden ingestelt en dus random waardes hebben enz.

In jouw geval kan het idd een kristal zijn. Je zou het eens moeten proberen met een ander kristal.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

het is al op gelost... ergens in de schakeling zat een kortsluiting. Dit zorgde ervoor dat de voedingspanning een stuk daalde... en daardoor liep alles trager...!

Bedankt iig

Op do 08-08-2002 11:00:37 schreef Bernd:
het is al op gelost... ergens in de schakeling zat een kortsluiting. Dit zorgde ervoor dat de voedingspanning een stuk daalde... en daardoor liep alles trager...!

Bedankt iig

Interessante oorzaak.

Let voortaan goed op, want als je een kortsluiting hebt bij je I/O poorten dan kun je die wel afschrijven. Meer dan 25mA en ze zijn kapot.

ja ik heb er al een eens opgeblazen, maar dat kwam doodat hij per ongeluk 12V als vopeding kreeg... direct kapot. :(

Op do 08-08-2002 18:08:13 schreef Bernd:
ja ik heb er al een eens opgeblazen, maar dat kwam doodat hij per ongeluk 12V als vopeding kreeg... direct kapot. :(

Oh, dat heb ik ook wel eens gehad, en gelukkig overleefde de mijne het wel.

Ja nou hij werd heel warm maar niet dat je dacht van nou dies kapot, maar hij doet niks meer dus dan zal het wel... het stomme is dat ik hem nog wel kan wissen en programmeren... hij zegt gewoon componenet met succes geverifeerd enzo.. heel maf.
btw. wel lekker dure grapjes met die PIC'ies... telkens 10 euro :(