Tijdens de zomer kon ik in bezit komen van een smart radiatorkit van Tado. Ik heb op elke radiator in huis zo'n smart radiatorkraan geplaatst alsook een Tado smart thermostaat die de modulerende Junkers ketel stuurt.
De thermostaat en radiatorkoppen werken samen.
Ik stuur heel de boel middels Apple HomeKit en dat schijnt prima te werken.
Nu is het probleem dat er enkele momenten op 24uur zijn dat er geen warmtevraag meer is (van de morgenshift naar sparen overdag als iedereen werken is). Het systeem schakelt dan op zeker moment alle koppen volledig dicht. De ketel laat zijn circulatiepomp nog een tijdje na-draaien. Vermits al die kranen dicht staan, kan het water geen kant meer op.
Ik ken nu weinig of niks van CV systemen, maar ik kan me wel voorstellen dat die pompjes dat niet leuk vinden twee keer per 24 uur hun water niet te kunnen verpompen. Wat vinden jullie?
Zou er een manier bestaan om ervoor te zorgen dat die pomp er meteen mee kapt als er geen warmtevraag meer is ipv nog vijf minuten na te draaien?
Bedankt!
Gert
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Normaal moet je CV circuit over een bypass beschikken die overdruk afvoert. Persoonlijk laat ik de radiators in de badkamer altijd open staan. Zeker de handdoekdroger. Dit zorgt sowieso voor een drukafvoer. Nadraaitijd afblokken lijkt me geen goede optie wegens overhitting.
Ik heb altijd gedacht dat hier geen bypass op stond. Daarvoor moet een mens ergens 13 jaar wonen 
Er zijn hier twee x twee aftakkingen van de radiatorleidingen gemaakt. Eentje heeft inderdaad een bypass. (zie foto's, nooit gezien. Dat stukje moet ooit nog eens omkast worden, staat voorlopig wat rommel voor)
Nu staat er op die bypass blijkbaar een regelventiel. Uiteraard zal dat bepalen hoeveel er door die bypass vloeit.
Stel ik heb geen enkele radiator open staan, dan zou het meest interessante voor mijn circulatiepomp zijn dat dat bypassventiel maximaal open staat, toch?
Heeft dat consequenties als ik dat maximaal open? Ik zie dat het half geopend is momenteel. Ben er nooit zelf aan geweest.
In de praktijk staan er in de badkamer twee radiatoren. Eentje waar een smart thermostaat aan hangt en een tweede, de handdoeken radiator, waar nog een originele thermostaatkraan op staat. Wellicht gaat die ook steeds wat water door laten. Het risico om daar op te vertrouwen wil ik niet nemen, die kan per slot van rekening ook wel eens compleet dicht gaan in functie van wat de andere radiator 'geeft'.
Anoniem
Ik heb nooit begrepen waarom er thermostaatkranen of in dit geval tadokranen worden geplaatst in de ruimte waar ook al een thermostaat hangt.
Bypass is differentieel ventiel.
Bij draaiende pomp en alle radiatoren toe is drukverschil tussen vertrek en retourleiding maximaal.
Ventiel zorgt dan voor een minimale stroming.
Stel je hem te laag in dan gaat de ketel sneller pendelen.
Als een pomp zonder stroming draait knallen ze je na enige tijd wel wakker.
Euh... zeker dat het bypass ventiel na 13j niet vast zit?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Veelal wordt er als er thermostaten gebruikt worden, in de woonkamer aan de koudste kant een normale kraan geplaatst die volledig open staat. De meeste zo niet alle moderne ketels hebben een automatische bypassklep.
Anoniem
Een thermostaat in een kamer regelt de temperatuur in die kamer.
Dus in die kamer helemaal geen kranen nodig.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Tenzij je met zones werkt en voor elke zone geen aparte circulatiepomp hebt dan ga je de kranen in de woonkamer laten sluiten met dit systeem als bv er in de keuken nog warmtevraag is.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Dat is toch het hele idee van die wifi of Bluetooth thermostaat knoppen.
Elke knop is een zone, mooi systeem maar wel een open radiator of bypass nodig.
Hier staat in de hal achter altijd 1 radiator met gewone kraan op een klein kiertje. Als de rest dicht is hoor je hem soms nog even fluiten als de ketel nadraait.
Ik heb in de wc een radiator die altijd open staat. Dan hou je iig. circulatie.Dit heb ik geleerd van een cv monteur, dus als ik lieg, lieg ik in commissie.
Anoniem
Die bypass op de foto staat veel te zwaar afgesteld. Een bypass moet normaal op 200 mbar staan. Als er dan voldoende radiatoren open staan loop er geen wster meer door de bypass.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 23 september 2021 19:14:17 schreef Beeldbuisje:
Ik stuur heel de boel middels Apple HomeKit en dat schijnt prima te werken.
Totdat de een of andere grapjurk kans ziet de boel te hacken en alle kranen open zet. 
Ik zou de pomp vervangen, ik heb hier een zelfde soort constructie, 11x Max EQ3 kranen, ik monitor elke kraan op hoe ver die geopend is, alle kranen dicht = geen warmte vraag dus , ketel uit. als de temperatuur in huis zakt, gaan de kranen vanzelf open om de tempratuur in stand te houden. en boven een bepaalde opening gaat dus de ketel aan want er is warmte vraag.
Voor mij zou het mooist zijn een pomp die zelf zijn debiet regelt, er is een 1 op 1 drop in, helleaas heb ik met een woningbouw te maken die hier niet aan mee wil werken 
PS, idd ook een bypas moeten plaatsen (let erop dat deze zover mogelijk van de ketel zit), maar die maakt lawaai en is niet voldoende goed regelbaar, 1 radiator staat altijd open.
Anoniem
Tenzij je met zones werkt en voor elke zone geen aparte circulatiepomp hebt
Snap ik helemaal maar ik stel me dan de vraag of je overdag zolang in een andere kamer (keuken, slaapk, badk,... ) verblijft dat het zinvol is om de temperatuur in de woonkamer waar de thermostaat hangt te verlagen met kranen.
Wel als kids alleen thuis zijn en zich terugtrekken op hun kamer?
Waar de radiator berekent is op 18°C en dus met zekerheid een bijverwarming in het stopcontact gaat.
ik monitor elke kraan op hoe ver die geopend is ...en boven een bepaalde opening gaat dus de ketel aan want er is warmte vraag.
Prima systeem
1 radiator staat altijd open.
De beste bypass
Voor mij zou het mooist zijn een pomp die zelf zijn debiet regelt
Alleszins zorgen dat het warme water niet door je radiatoren wordt gejaagd.
Geef het de tijd om zijn warmte maximaal af te geven.
Anoniem
Op 24 september 2021 11:24:56 schreef elektrofix:
[...]
De beste bypass
Een radiator is zeker niet de beste bypass tenzij de pomp zijn volledige debiet door die radiator kan laten circuleren. Het is niet voor niets dat een bypass altijd een grote diameter heeft.
Anoniem
Als er STEEDS 1 radiator zorgt voor een minimaal debiet heb je helemaal geen fluitende bypass nodig.
Is hier ook niet de bedoeling dat je drukloos gaat rondpompen.
Als pomp maar niet zonder stroming valt en temperatuur warmtewisselaar niet als raket omhoog schiet.
En ja... als je die kleine radiator op je wc vol open zet om hem als permanente bypass te gebruiken is dat nadelig voor je condensatie.
Kan er eens iemand wat uitleg geven over die bypass die op mijn foto te zien is; ik ken daar nu eens niks van.
Ik heb getest met een volle warmtevraag dan alles tegelijk af te sluiten. Je merkt perfect dat er warm (heet) water door die bypass gaat. Goed voelbaar.
Ik vraag me alleen af wanneer die bypass klep nu 100% open staat. Als ze naar boven staat, of als ze naar onderen gedraaid is...
De reden dat ik dit doe... Woonkamer is zuidgericht en krijgt bijna de hele dag zon. In het tussenseizoen maakt dat dat de ketel niet meer aanspringt.
De badkamer en de retro-kamer (heb mijn nickname niet gestolen
) liggen aan de noordkant. Zeker in de badkamer is dan vaak steenkoud. Ga je de thermostaat in de woonkamer dan hoger zetten is het op het gelijkvloers onnodig erg heet, terwijl de badkamer amper warmte krijgt.
In het winterseizoen doen de thermostaatkranen hun werk goed in de badkamer, maar vermits het nog amper vriest 's winters, was het meer koud dan warm in die badkamer. Dat schijnt nu toch opgelost te zijn.
Lijkt prima te werken zoals het nu is.
Die bewuste bypass heeft de diameter van alle leidingen hier in huis die voor de CV dienen. Op voorwaarde dat de klep volledig opent lijkt me dat toch de ideale oplossing? Zelfs in de veronderstelling dat er geen bypass in de ketel zelf zit.
Vertrekkende van de ketel door de collector, via de bypass en terug naar de ketel is zeker 35 meter leiding.
Anoniem
Ik heb getest met een volle warmtevraag dan alles tegelijk af te sluiten. Je merkt perfect dat er warm (heet) water door die bypass gaat. Goed voelbaar.
Dan werkt ze al 13j goed, afblijven dus
Ik vraag me alleen af wanneer die bypass klep nu 100% open staat. Als ze naar boven staat, of als ze naar onderen gedraaid is...
Die klep is normaal gesloten.
Vanaf ingestelde verschildruk gaat ze openen, hoever hangt af van debiet en verschildruk
100% open gaan zal deze klep nooit met jouw cv pompje... en dat hoeft ook niet.
Anoniem
Op 23 september 2021 23:55:20 schreef elektrofix:
Een thermostaat in een kamer regelt de temperatuur in die kamer.
Dus in die kamer helemaal geen kranen nodig.
Natuurlijk moet daar ook een kraan. Je zult toch waterzijdig moeten inregelen. Zonder kraan redt je dat niet.
Anoniem
De druk staat op de kraan. Op de foto staat hij op 400 mbar ingesteld.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (84%)]
Anoniem
Op 24 september 2021 12:51:23 schreef elektrofix:
Als er STEEDS 1 radiator zorgt voor een minimaal debiet heb je helemaal geen fluitende bypass nodig.
Is hier ook niet de bedoeling dat je drukloos gaat rondpompen.
Als pomp maar niet zonder stroming valt en temperatuur warmtewisselaar niet als raket omhoog schiet.
En ja... als je die kleine radiator op je wc vol open zet om hem als permanente bypass te gebruiken is dat nadelig voor je condensatie.
Als een cv pomp 1350 l/h wil verplaatsen redt hij dat niet met 1 radiator. De ketel valt misschien niet in storing maar goed is het zeker niet. En ja ik weet dat veel installateurs denken dat dat goed is. Een goed ingeregelde installatie zal zeker niet fluiten.