Het klopt niet helemaal dat de overheid niets doet aan houtkachels en haarden. Er zijn nu al stookadviezen. Zoals traditie bij welke overheid dan ook, gaat een negatief advies na grofweg 10 jaar meestal over in een verbod.
Ik ben benieuwd of ik dit berichtje over 10 jaar nog kan terugvinden. Ik durf er een tientje op te verwedden dat ik gelijk heb 
Overigens vind ik dat je houtkachels niet noodzakelijk hoeft te verbieden, maar dat je het op uitstoot moet regelen. Naar het schijnt zijn er al filters en katalysatorconstructies bedacht voor houtkachels. Het is inderdaad heel erg krom dat barbecues en houtkachels gewoon mogen in de milieuzones, maar dat een kevertje of eendje of een dikke amerikaanse sloep waarvan er veel minder zijn, de facto verboden zijn.
De barbecues in het Vondelpak op een zonnige dag stoten gegarandeerd meer fijnstof en halfverbrande (dierlijke) koolwaterstoffen uit, dan een horde bromnozems op tweetaktjes die ook al verboden zijn. Wat ik prima vind voor dagelijks gebruik (ik mis het fietsen in de rook van een tweetakt snorfietsje écht niet), maar waarvoor voor de paar oldtimerbrommertjes naar mijn mening een uitzondering moet zijn omdat 90% daarvan tóch alleen maar eens in de week voor een zondagsritje naar buiten komt in de zomer.
Ik ben zéker geen prepper maar vind wel dat mensen meerdere opties moeten kunnen kiezen als ze wat minder afhankelijk van gas of elektra (die nog afhankelijk is van gas...) willen zijn, als het aankomt op verwarming
[Bericht gewijzigd door
Ledlover
op 13 augustus 2023 11:18:48
(20%)