Nefit branderautomaat repareren

Op 11 augustus 2023 11:47:12 schreef Hoeben:
[...]
Mijn plan is de wet in de gaten te houden, hoe dat gaat als in 2026 aanschaf van nieuwe ketels verboden is. Dan moet ik vlak daarvoor iets plaatsen. Maar wat. Liefst gewoon puur gas die lang meegaat. Als ik alsnog verplicht aan een warmtepomp moet doe ik die wel apart.

Ja, ik denk dat ik dat ook doe. Nog een gewone nieuwe gasketel plaatsen net voordat het verboden wordt. Of zou de soep toch niet zo heet worden gegeten? We gaan het zien.

Ik heb gewerkt bij de firma die de elektronica ontwikkeld heeft voor de nefit ketels. Inmiddels meer dan 20 jaar terug. Ben daar weggegaan omdat ik het werk dat ik moest doen niet zo leuk vond. Het bedrijf zelf was wel leuk.

Er is een serie ketels geweest: De eerste met gloeipluggen en de brander zat op zijn kop meen ik, die erg goed werkte. Maar het probleem daarvan was dat de kleine 100n condensatoren die ter ontstoring over elk ic zitten erg slecht bleken te zijn. Velen werden naar verloop van tijd nul ohm waarna het computertje er mee stopte. Of ze deden hun werk gewoon niet goed meer zodat er teveel storing op gelijkspannings lijnen kwam te staan. Het was een zeer slechte batch aan condensatoren waar destijds heel veel van deze dingen mee gemaakt zijn. Het grote probleem was dat het een paar jaar duurde voordat de condensatoren in de fout raakten. Er zijn ook terugroepacties voor geweest dacht ik.

In oudere nefit ketels met een ontsteking zat een pulsverlenger met ik dacht een cd4098 ic dat niet erg stabiel aan de specs kon voldoen en ook na verloop van tijd verliep. Tijdens productie werden deze ic's eerst gemeten en in drie typen onderverdeelt. Afhankelijk van het type kwam er dan een ander rc combinatie bij. Als je een ander merk ic had was het allemaal ook weer anders.

Deze ketels zijn nu wel meer dan twintig of zelfs meer jaar oud. Maar het zou kunnen lonen om die kleine condensatortjes eens te controleren. Als je zo'n oude ketel hebt tenminste.

Mbv computers kun je tegenwoordig het randje opzoeken. Vroeger maakte je een berekening en deed je 1,...X
Dan werd er nog wel eens iets heel goed in elkaar gezet. Het ongereguleerd prutswerk vanuit de overheid heeft de branche ook weinig goeds gedaan.

De oude Nefit is in zijn warm tapwatervoorziening niet gunstig. Maar als basis CV ketel nog een prima ding en zelf makkelijk te onderhouden.
Tapwater gaat bij mij straks via een elektrische boiler. Onderdelen zijn nu een koopje, maar voor hoe lang nog. Elke 10 jaar met een keertje onderhoud de ketel vervangen is ook een optie.

Nu moeten we van het gas af en over 12 jaar van de IC motoren.
Tuurlijk, alsof de fabrieken die productie over 12 jaar al op pijl hebben en dan het netwerk nog wat mijlen ver achterligt.

Dat zal dus allemaal wel loslopen.
Maar goedkoper wordt het hoogstwaarschijnlijk niet.

Op 11 augustus 2023 15:00:20 schreef Ghia:
Nu moeten we van het gas af en ....

Het mooie is dat iedereen dat denkt . Maar dat dit niet waar is (het zgn gasverbod). Het enige wat wettelijk geregeld is, is dat gemeentes niet meer verplicht zijn bij nieuwe woningen een gasleiding te leggen.

ref: https://www.internetconsultatie.nl/regeling_gebiedsaanwijzing_gasaansl… ik citeer uit andere bronne: "Vervallen aansluitplicht betekent verbod" is dus alleen voor nieuwbouw? Kromme redenering die niet stand houd.

Dus als iemand me even kan verwijzen naar een wets-artikel waar het verboden is voor bestaande woningen?

Kortom niemand houd je tegen om een gasketel te plaatsen. Het is alleen vervelend als je in een wijk zit waar geen gas ligt. Dan houdt het op.
Zowiezo is dat hele "van het gas af" bijna overal een fiasco geworden of wordt nog een fiasco.

Een aantal provincies heeft al een electriciteits-netwerk-overbelasting dus dat helpt al zowiezo niet mee.

Stadsverwarming nieuw aanleeggen is totaal onverantwoord, dat werkt alleen rendabel als je de warmte "gratis" krijgt van een industie/centrale die er in de buurt staat. Het verpompen van het warme water is namelijk de grootste kostenpost. Ook die acties zijn compleet mislukt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hoeben

Golden Member

Hier: https://www.parool.nl/nederland/de-jonge-komt-met-uitzonderingen-geen-…
staat
"Vanaf 1 januari 2026 mogen cv-ketels die kapot gaan niet meer worden vervangen door een nieuwe gasgestookte ketel. Huiseigenaren moeten dan een warmtepomp installeren, al mag een zogeheten hybride warmtepomp ook."

Ik wilde ook nog wel de AWB ProNox draaiende houden, eentje uit 1994, edoch partner wilde dat niet meer IVM als ik afhuizig ben dat niemand keteltje draaiende wou houden, draait nu nog in iemands schuur voor wintermaanden, maar toch ben ik achteraf blij, want een 10L boiler warm houden kostte nogal gas, zeker nu dat ik de Comfort mode uitgeschakeld heb van onze Nieuwe Vaillant, een topding! En 3000 Euro is wel wat overdreven, deze hing all in voor 1900 Euro!

En de regering blijft de 2026 volhouden!!

Op 11 augustus 2023 18:32:54 schreef smd:
Ik wilde ook nog wel de AWB ProNox draaiende houden, eentje uit 1994, edoch partner wilde dat niet meer IVM als ik afhuizig ben dat niemand keteltje draaiende wou houden, draait nu nog in iemands schuur voor wintermaanden, maar toch ben ik achteraf blij, want een 10L boiler warm houden kostte nogal gas, zeker nu dat ik de Comfort mode uitgeschakeld heb van onze Nieuwe Vaillant, een topding! En 3000 Euro is wel wat overdreven, deze hing all in voor 1900 Euro!

En de regering blijft de 2026 volhouden!!

kwam onlangs nog een radson nox hr uit 1995 tegen. dat was toen al een rampenbak, waar je amper een monteur voor vond. dat die het nog zolang had volgehouden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De transitie soap krabbelt zo voort.

Voor mijn Nefit heb ik nog een propaan ombouwset kunnen scoren. Dan gaan we net als in de vakantietijd met flessen leuren.
Of ipv de batterij auto een LPG auto aan het huis pluggen.

Wat wel lastig is, is dat de overheid niets aan open haarden ed heeft gedaan. Die fikken steeds vaker en zetten zo de buurt in de rook.
Dus eigenlijk van het gas af en terug naar hout en kolen?
Super voor het buurtklimaat.

Ghia, IDD dat werkt ook op mijn irritaties, we hebben hier in de buurt nu 5 haarden die fikken, en soms is het hier een mistbank.. Handhaving doet niets, buurman beweert dat het allen bij opstarten is, allemaal Pallet hout ( NEE geen Pellets) geimpregneerd dus rookt vet irritant!!

Op 11 augustus 2023 17:45:57 schreef Hoeben:
Hier: https://www.parool.nl/nederland/de-jonge-komt-met-uitzonderingen-geen-…
staat
"Vanaf 1 januari 2026 mogen cv-ketels die kapot gaan niet meer worden vervangen door een nieuwe gasgestookte ketel. Huiseigenaren moeten dan een warmtepomp installeren, al mag een zogeheten hybride warmtepomp ook."

Je moet het in 7jaar terug kunnen verdienen, anders hoeft het niet:

Uitgangspunt is dat iedereen zijn woning comfortabel en kostenefficiënt moet kunnen verwarmen. Voor de meeste grondgebonden woningen verdient een hybride warmtepomp zichzelf doorgaans in 7 jaar terug, en wordt het dus verplicht om over te stappen.3Er komt een uitzonderingsmogelijkheid voor situaties waarin de norm niet goed kan worden toegepast, bijvoorbeeld wanneer vanwege geluidseisen of noodzakelijke aanpassingen aan de woning de efficiëntere installatie tot onevenredig hoge kosten leidt.
https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vm2pqbij…

Dat noemen ze stimulering, nou is gewoon "door je strot heen rammen".

Afijn, ik heb hier ook nog een nefitje hangen. Zolang het branderbed niet doorgerot is kan ik die gewoon blijven oplappen. De vraag is hoelang het duurt voor het aluminium blok echt weg is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hoeben

Golden Member

Op 12 augustus 2023 14:22:26 schreef Ghia:
De transitie soap krabbelt zo voort.

Voor mijn Nefit heb ik nog een propaan ombouwset kunnen scoren. Dan gaan we net als in de vakantietijd met flessen leuren.
Of ipv de batterij auto een LPG auto aan het huis pluggen.

Wat wel lastig is, is dat de overheid niets aan open haarden ed heeft gedaan. Die fikken steeds vaker en zetten zo de buurt in de rook.
Dus eigenlijk van het gas af en terug naar hout en kolen?
Super voor het buurtklimaat.

Hout en kolen gaan ze ook nog wel verbieden. Maar daar ben ik voor. Het is, waar ik woon, in de winter niet uit te houden. Overal mensen die niet weten hoe je moet stoken, en een blauw-witte rook uit smeulend hout weten te krijgen. Je kunt 's avonds niet over straat, nog erger dan in een rokersruimte zitten.

Ik begrijp ook niet waarom je een superschone auto moet hebben en dan vanuit je kachel gewoon de grootste troep de lucht in mag sturen.

Zijn LPG en propaan niet veel duurder dan aardgas?

Het klopt niet helemaal dat de overheid niets doet aan houtkachels en haarden. Er zijn nu al stookadviezen. Zoals traditie bij welke overheid dan ook, gaat een negatief advies na grofweg 10 jaar meestal over in een verbod.

Ik ben benieuwd of ik dit berichtje over 10 jaar nog kan terugvinden. Ik durf er een tientje op te verwedden dat ik gelijk heb :)

Overigens vind ik dat je houtkachels niet noodzakelijk hoeft te verbieden, maar dat je het op uitstoot moet regelen. Naar het schijnt zijn er al filters en katalysatorconstructies bedacht voor houtkachels. Het is inderdaad heel erg krom dat barbecues en houtkachels gewoon mogen in de milieuzones, maar dat een kevertje of eendje of een dikke amerikaanse sloep waarvan er veel minder zijn, de facto verboden zijn.
De barbecues in het Vondelpak op een zonnige dag stoten gegarandeerd meer fijnstof en halfverbrande (dierlijke) koolwaterstoffen uit, dan een horde bromnozems op tweetaktjes die ook al verboden zijn. Wat ik prima vind voor dagelijks gebruik (ik mis het fietsen in de rook van een tweetakt snorfietsje écht niet), maar waarvoor voor de paar oldtimerbrommertjes naar mijn mening een uitzondering moet zijn omdat 90% daarvan tóch alleen maar eens in de week voor een zondagsritje naar buiten komt in de zomer.

Ik ben zéker geen prepper maar vind wel dat mensen meerdere opties moeten kunnen kiezen als ze wat minder afhankelijk van gas of elektra (die nog afhankelijk is van gas...) willen zijn, als het aankomt op verwarming

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 13 augustus 2023 11:18:48 (20%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Henk H.

Golden Member

Zelfvoorzienend zijn in een echt noodgeval is bij ons wel een bijkomende reden geweest om een houtkachel te nemen. Als de stroom uitvalt doet de CV ketel ook niets meer, en met de transitie naar meer elektrisch verwarmen en een elektriciteitsnet dat behoorlijk vol zit wordt de kans daar op wel iets groter.

Overigens hebben wij een goede kachel van gerenommeerd merk, netjes laten installeren door kachelbedrijf en stoken we alleen schoon en droog hout (ik meet het vochtgehalte) en stoken we goed door (al is het in de huiskamer al warm genoeg) om een schone verbranding te houden.

Voor de mensen die hun best doen om geen overlast te veroorzaken is het jammer dat er ook figuren zijn die dat wel doen met een slechte kachel, nat hout, of materiaal stoken dat niet in een kachel thuishoort.

Grote probleem is tegenwoordig het Rutte syndroom.
OH!
Wij netbeheer mensjes hadden natuurlijk nooit kunnen inschatten dat het netwerk zo uitgebreid moest worden (zegt zo'n directeur gewoon op tv). Dat kunnen wij ons zo niet terughalen.

Dat had je min 15 jaar geleden allemaal al kunnen zien aankomen.
Dat de verkoop aan haarden zou gaan stijgen was ook al geen verassing.

Zo'n regel van binnen 7 jaar terug verdienen is ook al een wassen neus. Alleen het onderhoud van die nieuwe techniek al.

Ach, laat ook maar.

Volgens mij is butaan en propaan zelfs even een tijdje goedkoper geweest dan gas.

Enfin, ik heb voor de zekerheid maar een 3 jaar contract genomen,
prijs leek mij redelijk. Blijkt het te hoog dan minder gas verbruiken.
Variabel stroom tarieven hebben voor mij met een zonnepanelen dak weinig nut. Iemand zonder kan nog voordelen halen uit elektrische
speksteen verwarmingen.

Warmtewisselaar van mijn CV begint al wel wat te slijten.
Immers worden die lamellen steeds kleiner, maar heb nog een goede liggen ;-)

Hoeben

Golden Member

Op 14 augustus 2023 18:26:26 schreef Ghia:

Zo'n regel van binnen 7 jaar terug verdienen is ook al een wassen neus. Alleen het onderhoud van die nieuwe techniek al.

Het gaat toch vast wel 8 jaren mee. Laten we zeggen dat je elke 10 jaren een nieuwe moet kopen.

Dat is ook wel weer zo.
Maar ik vraag mij af wat er in een buurt geluidstechnisch gebeurt als daar allemaal oudere warmtepompen staan te draaien (goedkoop vs duurder)?

Op 6 oktober 2021 22:10:54 schreef Andre_avr:
Update, wellicht hebben anderen er ook wat aan.

Het 15 minuten voluit hielp om de storing sneller op te wekken. De cv had daarna sneller storing. Uba losgehaald en vond hem wel warm.

Na solderen van alle contacten en relais pinnen en
Vernieuwen van de 3 elco condensatoren
Nu even zonder uba plastic omhulsel doosje in de cv gestoken, zodat de connectoren wellicht beter contact maken. Resultaat geen storing meer.

Hallo @Andre_avr,
ik heb ook wat problemen met Nefit Smartline, zie mijn topic ionisatiepen.
Electronica rook naar oververhitting en die leek uit UBA3 te komen, en deze voelde ook iets warmer aan dan mij normaal lijkt.

Heeft jouw hersoldering van contacten en elco's vervangen definitief tot oplossing geleid?

Heeft jouw hersoldering van contacten en elco's vervangen definitief tot oplossing geleid?

Had 1 reserve uba. Beide ubas condensatoren vervangen.
Bij 1 uba(nr1) werkte het wel. De andere(nr2) niet(is er helemaal mee gestopt).

Heen en weer bewegen uba nr 1. Doet cv het wel niet. Nr 2 deed cv niets meer.
Zit dus mischien ook connector probleem in kabelboom.

CV heeft het vorige winter geen storing gehad maar begint water drupjes te lekken.
Of hij deze winter het blijft doen duimen maar.

Wellicht toch maar vervangen tzt denk ik