hoi,
ik heb een bosch ecu van een peugeot 106 bj 92
boschnummer 0280 000 751
Maar naast dit onderdeelnummer hangt een sticker met verschillende andere nummers (niet direct een idee wat deze betekenen, softwareversies ? )
Deze ecu is defect (eindtrap van de stappenmotor is verbrand)
Nu is de vraag, mag ik deze vervangen door een ander met hetzelfde nummer van bosch of moeten ook deze stickernummers overeenkomen ?
En enig idee wat de nummers op deze sticker betekenen ?
Alvast bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zullen wel verschillende versies met verschillende firmware zijn (uitrusting en motortype verschillen)
https://247autoonderdelen.nl/product/computer-bosch-0-280-000-751-1929…
bedankt voor de reacties
herstellen is inderdaad een optie, maar ik denk dat het moeilijk zal zijn om die onderdelen te vinden (en vermoed dat dit niet goedkoper zal worden + de tijd die ik erin zal steken).
Bedankt voor de link. Volgens die link zou 28SA0000 de software versie zijn, dus alle ecus met die nummer op de sticker bruikbaar ?
En wat zouden de andere nummers betekenen ?
Jacques1956
Jacques van Montfort
Een voordeel, de meeste ECU's van voor 1995 zijn nog niet voorzien van een startonderbreker. Je zou dan gewoon op de sloop van een 106 met gelijke motor een ECU kunnen gebruiken. Dan is het gewoon plug en play.
Zie hierboven, maar let ook even op zelfde uitvoering: dan bedoel ik wel of geen automaat
En soms is er ook een wijziging van motorcode / injectie systeem. (Voorbeeld mijn P38 is een THOR motor, maar er is ook een GEMS)
Mijne is een Bosch ECU, de andere een Lucas systeem.
Mijn inlaat is ook anders. Echter motorblok is verder hetzelfde!!!
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dit is nog een heel oud monopoint injectie systeem.
Als je een ecu zoekt is het Bosch nummer voldoende.
Het verbrande ic is een TLE4203 of TLE5203. Deze waren altijd al moeilijk te vinden op dit moment is het nergens in voorraad.
Kan morgen in de voorraad op de zaak nog kijken.
Wel is het zaak het contact op de gasklephevel goed te controlen op sluiting met de massa evenzo voor de stationair steller, hier kan ook de tandwiel overbrenging stuk zijn dan zit het spul vast en fikt het IC en/of het motortje uit.
@paul Welther: kun je aangeven waar deze nog meer in zit??
Dan kan ik even kijken of ik iets kan vinden..
Jacques1956
Jacques van Montfort
Vehicle applicability:
(1990-1993)
Citroën AX 1.1 44 kW / 60 PS
Citroen C15 1.1 44 kW / 60 PS
Citroën ZX 1.1 44 kW / 60 PS
Peugeot 106 1.1 44 kW / 60 PS
Paul Welther
Paul Welther
Ik heb een TLE4203 gevonden in de oude doos van een VW 1.8.
Ik hoor de TS niet meer? Als het nog actueel is stuur ik hem op.
hallo bedankt voor de reacties en sorry voor de late reactie, project ligt even opzij en ik kreeg ook geen mails van de reacties.
Ik ga binnenkort eens kijken naar de IC's in het bakje.
Inderdaad interessante opmerking dat het ic kan doorbranden tgv vastgelopen stationairmotortje. Ik heb een hele tijd geleden dat motortje vervangen + een nieuwe ecu gestoken en probleem is opgelost (is idd een motor met oude monopoint, heeft wel slecht paar 10.000km dus ik blijf er af en toe mee rijden). Bedoeling is van de defecte ecu te herstellen en als reserve te gebruiken (heeft inderdaad geen anti-diefstal systeem)
gelijk maar even een foto genomen van de verbrande IC
nummer niet direct leesbaar en om die eruit te halen zal ik zo te zien eerst een paar klinkverbindingen moeten losvijlen/boren
ondertussen de koelplaat kunnen afhalen en het klemsysteem.
Dat ene IC is echter verkoold, er is zelfs een pootje volledig doorgebrand.
Het enige wat nog leesbaar is, is Siemens B5.... de rest is niet leesbaar.
niemand die schema's kan bemachtigen of onderdeelummers van een bosch ecu ?
Zou graag weten welke de ic is die doorgebrand is
Paul Welther
Dat had ik al geantwoord TLE 4203. Er zijn beperkte lijsten in omloop om de bosch nummers om te zetten.
Interne schema’s zijn er nauwelijks.
Op 25 november 2021 13:48:21 schreef Paul Welther:
Dat had ik al geantwoord TLE 4203. Er zijn beperkte lijsten in omloop om de bosch nummers om te zetten.
Interne schema’s zijn er nauwelijks.
bedoelt u dat die TLE waar u het over heeft dezelfde is als die Siemens B5xxxx waarvan het nummer niet leesbaar is ?
stuur ik jou een email op het adres wat in je profiel staat ?