Harman Kardon AVR 130 zonder woofer

Hallo

Ik heb van mijn broer een 5.0 set van Harman Kardon gekregen. Ik zeg 5.0 omdat de woofer kapot is. Hij heeft die ook meteen naar het stort gebracht aangezien hij niet meer te repareren viel.

Nu heb ik de set toch graag gebruiken met een andere woofer van een ander merk. Nu merk ik dat de versterker een speciale woofer uitgang heeft. Deze ziet er hetzelfde uit als de tulp aansluiting. Op hoop van zege heb ik dan ook maar een gewone tulp stekker ontmanteld en zo een DIY woofer stekker proberen maken. Dit omdat de woofer die ik heb een gewone speakerkabel ingang heeft. (zo een met open einde). Helaas komt er via deze constructie geen geluid uit te woofer.

Nu vraag ik mij af of het de moeite is om een speciale adapter te kopen hiervoor. Ik vermoed dat de tulpkabel die ik gebruikt heb gewoon te dun is. Ik heb wel nog speakerkabels liggen die een stuk dikker is. Maar die kan ik zonder adapter niet gebruiken.

Op de uitgang voor de woofer op de versterker staat "pre out". Betekent dit dat ik een versterkte woofer moet gebruiken hiervoor? De woofer die ik heb is niet intern versterkt namelijk.

De set zonder woofer klinkt helaas gewoon hetzelfde als mijn tv. Dus als dit niet werkt zoek ik liever iets anders uiteraard.

Alvast bedankt

pa3gws

Golden Member

Je hebt inderdaad een subwoofer nodig met ingebouwde versterker.
Het signaal uit de versterker is op lijn niveau.
Overigens zijn die Herman Karton ;-) woofers in de regel wel te repareren maar dat is nu te laat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 4 oktober 2021 19:25:25 schreef pa3gws:
Je hebt inderdaad een subwoofer nodig met ingebouwde versterker.
Het signaal uit de versterker is op lijn niveau.
Overigens zijn die Herman Karton ;-) woofers in de regel wel te repareren maar dat is nu te laat.

Daar vreesde ik al wat voor. Maar kan ik in plaats van de kleine speakers ook speakers aansluiten met meer bereik? Dat ik dus de voorste en eventueel de centerspeaker vervang met beter Bookshelfspeakers. en de achterste zelfs ook eventueel. Dan zou ik er alsnog een 2.0 of 4.0 van kunnen maken. Of kijk ik dan best even verder naar een ander systeem?

pa3gws

Golden Member

Je kan beter een actieve sub kopen https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1751631043…
Andere speakers werkt misschien niet zoals je wilt omdat de kans groot is dat er in de versterker als gefilterd wordt en dus het laag er uit is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
WillemV2

Special Member

Volgens mij levert deze receiver gewoon 5x45W full-range over de 5 luidspreker klemmen. De sub uitgang zou mogelijk gefiltert kunnen zijn, maar daar heb je met losse speakers geen last van.

Kun je dus normale speakers op aansluiten, afhankelijk van het gekozen type worden je lage tonen dan een heel stuk beter dan met die kleine satelliet speakertjes.