Test van kleine LAB voeding => QJ1502A

blackdog

Golden Member

Hi Jos, :-)

Wat ik absoluut niet wil is ook maar iets te maken te hebben met zoals jij het omschrijft:
Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter. Word lid van elektronica-groepen op Facebook. Kondig ieder nieuw artikel aan op al deze sociale media. Succes verzekerd!
Ik ben niet aandachtgeil, over het algemeen is het meer van, laat me met rust zodat ik dingen kan doen die interessant voor mij en hopelijk ook andere is.
En een website ben ik eens mee begonnen en staat nog steeds online en is leeg! www.noiseamp.nl

De meer foto's dan gemiddeld die ik laat zien, zijn ter verduidelijking, plaatje bij tekst die iets uitlegt draagt beter kennis over.

Pronken met dure meetapparatuur? wil je daar over praten Jos?, ik zie in die opmerking toch echt een dosis afgunst in.
Je geeft aan dat ik mij meer zou moeten inleven in mijn medemens, ik kan je vertellen dat doe ik ruim voldoende met mijn interesse in Filosofie en Psychologie.

Je bent de zoveelste met de opmerking omdat ik b.v. een Agilent 3458 DMM heb, dat alles hier op acht cijfer achter de komma gemeten wordt.
Daar is weinig waars aan, de meeste metingen gaan met handmultimeters of 6,5 digit multimeters die b.v. vast worden gezet op een range b.v. 100V zodat ik de te meten waarden snel op het display heb.
Wat voedingen betreft staat hier altijd minstens twee analoge hele oude voedingen aan, kan iedereen ook kopen op de tweede hands markt en regelmatig geef ik ook aan wat de kwaliteiten van deze voedingen zijn.
Digitale meters en computer besturing maken het niet een goede voeding...

Ik gebruik moderne meetapparatuur ondermeer om mensen hier wat te leren als ze dat willen, als ik een scoop plaatje toon, dan is dat bij mijn metingen "schoon".
Je ziet geen overshoot en geen overdadige ruis, het gaat om de kennis overdracht dus hoe het signaal er zelf uitziet zonder aberraties van de gene die de meetapparatuur aansluit en zijn/haar kennis van het meten.
Grote groepen bouwers weten niet beter dat als er aan een Arduino gemeten wordt, dat de digitale signalen veel overshoot en ruis bevatten, want dat zien ze bij bijna iedereen op YouTube.

En ik kan je ook vertellen dat ik niet "achteruit ga denken" om mijn "publiek" naar de mond te praten, ik zit niet bij de omroep, waar ze die marketing technieken gebruiken om het volk dom te houden.
Zo gouw de CO forumgebruikers dit bij mij detecteren, dan hoop ik dat jullie mij de oren even wassen. :+

Dat mijn insteek/gedrag of noem het maar op, mij niet bij iedereen populair maakt, dat moet dan maar, dit vogeltje is op deze manier gebekt zoals NKHteB het goed verwoordt.

Oja dan nog dit, ik lees regelmatig stukjes op je website welke een heel mooi overzicht geeft van elektronica!
Verder heb ik wat gedoneerd naar je, omdat ik vind dat je dit verdiende i.v.m. je werk betreffende de Nederlandse elektronica bladen, en daar sta ik nog steeds achter. ;)

Wat mij betreft is het nu wel goed zo, en ik ga straks verder met het beschrijven van de regel elektronica van deze voeding.

Even dit nog tussendoor...
flash2b heel goed opgemerkt, hier kunnen jullie weer eens zien dat ik net zo feilbaar ben als anderen, schema is hier al aangepast en wordt later vandaag op CO aangepast.
Die tekenfout heb ik absoluut helemaal niet gezien, daarom is nu het prettig als er gezamenlijk aan gewerkt wordt.

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb ook niet de kennis in huis om fouten aan te wijzen en commentaar te leveren.

Sommige personen hier hebben een hoop kennis.
Ik zou soms wel eens de hardeschijf uit hun hooft willen schroeven en kopiëren naar de mijne :) .

Ook werkt de methode van willie wortel niet 8)7 hoe hard ik ook mep de ideen blijven weg.

Wat ik wel heb is een dankbaar gevoel richting Blackdog. _/-\o_

Die beste man zit een beste tijd achter het scherm om ons van schema`s en uitleg te voorzien.
De welwillendheid om dit belangeloos te doen verdwijnt op het net.

En misschien is het inderdaad wel eens een goed idee om de TS van informatie te voorzien hoevaak een topic word gelezen.
ik denk dat er een heleboel mensen zijn als ik, die het wel lezen en het even parkeren.

Dan komt er een vakantie en pfieuw eindelijk tijd om het eens rustig te bekijken en te laten bezinken.

Jeever

Golden Member

Op 17 oktober 2021 11:05:33 schreef blackdog:
Wat ik absoluut niet wil en ook maar iets mee te maken wil hebben, is zoals jij het omschrijft:
Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter. Word lid van elektronica-groepen op Facebook. Kondig ieder nieuw artikel aan op al deze sociale media. Succes verzekerd!
Ik ben niet aandachtgeil, over het algemeen is het meer van, laat me met rust zodat ik dingen kan doen die interessant voor mij en hopelijk ook voor anderen.
En een website ben ik eens mee begonnen en staat nog steeds online en is leeg! www.noiseamp.nl

Beste Blackdog,
Het woord 'aandachtgeil' laat ik volledig voor jouw rekening, daar wil ik helemaal niets mee te maken hebben.
Waar gaat het over? Het is niet voor het eerst dat jij op dit forum klaagt over te weinig reacties op al jouw werk.
Dat begrijp ik, als auteur, maar al te goed. Iedere auteur wil gelezen worden, zo simpel is het. Maar een lezerspubliek krijg je niet vanzelf. Daar moet je wat voor doen.
Ik heb, met mijn ervaring als elektronica-publicist, een aantal tips gegeven om meer lezers te krijgen.
Daar kan je wat mee doen of niet. Jij wilt daar dus niets mee doen. Dat is uitstekend, maar dan herhaal ik mijn laatste zin uit mijn vorige reactie: "Wil je deze compromissen niet sluiten? Alle respect voor wat je dan wilt blijven doen, maar dan moet je leren leven met een klein publiek."

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
EricP

mét CE

Er zit een verschil tussen 'klein publiek' en 'niet veel reacties' krijgen.

Zoals ik al eerder beschreef... (in dit topic zelfs): ik lees graag mee. Leer er zo her en der ook nog wat van. Maar heb er niet zo heel veel aan toe te voegen. Als zodanig wel publiek, maar geen kritiek (hoe ongeïnteresseerd dat wellicht voor de auteur over mag komen).

Veel response zal denk ik alleen komen als je zoiets met een voeding doet die 'gemeen goed' is.

Daarbij nog even opgemerkt dat ik topics als deze doorgaans redelijk aandachtig lees - al merkt de auteur daar nauwelijks wat van! (zouden er niet meer mensen zijn waar het zo gaat?!)

Op 17 oktober 2021 12:40:51 schreef EricP:
Er zit een verschil tussen 'klein publiek' en 'niet veel reacties' krijgen.

Da's wel wat anders, maar er is wel een duidelijke relatie. Immers, bij een klein publiek krijg je evenredig minder reacties. N reacties bij 1000 lezers, dan N/10 bij 100 lezers.

Verder voor blackdog: jij gebruikt een forum als blog. Dat kan, mag en is prima. Maar klaag aub niet als je geen reacties krijgt. Dat is geen recht, ook al heb je uren in je post gestoken. Het zegt ook niets over de kwaliteit van het forum. Als forum werkt het 100% ok, al jaren. Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat er weinig reacties in een topic kwamen. Sterker nog, sommige eenvoudige vragen lopen enorm uit de hand en eindigen met 10 pagina's discussie.

ps, je hebt al best veel reacties tot nu toe :-p

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

_/-\o_
Ik ben ook een van diegenen die meeleest, vaak zonder iets te laten weten.
Ik heb een enorm respect voor de wijze waarop @blackdog dit eigenlijk volledig belangenloos en ongevraagd doet.
Omdat ik ook wel eens wat "reverse" engineer (kleinere schakelingen) weet ik hoeveel tijd en steeds weer hertekenen eraan te pas komt.
Petje AF! _/-\o_

Nu heb ik een kleinigheid gezien in het schema bij de I opamp, van C19 is de waarde nog niet bepaald.
Of zou het net als bij de U opamp, C20, ook 68pf zijn?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
blackdog

Golden Member

Hi,

Dan nu wat uitleg over het regeldeel van de voeding.
Waarom de moeite voor een 45€ voeding zullen jullie je misschien afvragen, dat is omdat dit voedinkje een prachtig object is om lekker op te experimenteren.
Met een beetje inzet voor de aanpassingen die ik ga voorstellen krijg je een mooi stabiel en ruisarm voedinkje voor kleine electronica schakelingen, oja een en Ri die vel pro voedingen naar de kroon steekt.
Ook al die je niet de door mij voorgestelde aanpassingen, blijft het al een goed regelbaar vodindje, maar wel het Aarde probleem oplossen, wat je in 15 minuten gereld hebt.
Denk wel aan de garantie, julie gaan het aanpassen dat is verder dus niet meer voor rekening van de verkoper, jij slopen, jouw schuld en denk ook aan de veiligheid als je de voeding opend!

Verder leent deze voeding zich goed voor uitleg hoe deze is opgebouwd volgens het Harrison concept.
Dat Harrison concept bestaat uit een referentie schakeling, twee versterkertrapjes een "poort functie" vaak door twee dioden geregeld,
bij deze voeding zijn het de rode en de groene LED, sommige oudere voedingen van HP of Harrison gebruiken daar ook transistoren voor.

Mooi, eerst weer het bijgewerkte schema.

KLIK!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-SCH-Totaal-03-Klein.png

.
Een deel van de goede eigenschappen komt door het goed opgezette voedings en referentie deel.
De opamps worden gevoed uit SMD versies van de 7805 en de 7905 regelaars, samen met de meestal goede onderdrukking van stoorsignalen op de voedingslijnen van de opamps,
zorgen er voor dat b.v. brom die die staat op de buffer elco's aan de ingang van de regelaars.
Voor de voedingslijnen van de OpAmps is er bij elkaar een zeer hoge onderdrukking voor de 7800 serie regelaars is dit tussen 60 en 80dB en voor de RC4558 is dit tussen de 70 en 100dB.
opgeteld bij de ongunstigste waarde is dit dan 130 dB vro 50 en 100Hz signalen.
Nu is het makkelijker rekene met 120dB, dat is 2x 60DB en 60 dB is factor 1000, totaal dus 1000x1000 is 1 miljoen maal onderdrukking van de aangegeven 50 en 100Hz signalen.
Zeg dat er 1Vpp op de buffer elco staat de LM7805 neemd de eerste 60dB voor zijn rekening, daar staat dan 1mVpp op zijn uitgang(meestal is het nog eens 10x beter)
De voedingspanning onderdrukking van de opamp doet er dan nog eens minimaal 70dB aan demping bovenop(wat ongeveer 3000x is) en dan komen we uit bij 0,3uV aan brom.
Dit is een beetje simpele uitleg, maar dit doe ik uit mijn hoofd om gewoon in te schatten waar ik tegenaan ga lopen als ik zo'n schakelingopzet zie.
De brom is bijna altijd hoger dan dat ik zo uit het hoofd berekend heb, dit komt omdat er ook nog via andere wegen er brom in de schakeling wordt geinjecteerd wat ik zo nog ga aantippen.

Na de 5V LM7805 komt weer een belangrijk onderdeel en dat is de referentie regelaar, welke vrijwel zeker een TL431 is, kan het niet goed aflezen op zijn huisje.
Omdat het een beetje wringt in mijn hoofd wat de TL431 schakeling betreft, heb ik hem net even op een stukje koperprint gebouwd.
Dit heeft vooral te maken met de "ontkoppeling" van de TL431, in de datasheet staan vrij specifieke opmerkingen over hoeveel capaciteit bij de TL431 gebruikt mag worden in een bepaalde schakeling.

Stukje uitleg over de TL431 en andere Zeners.

De beste Zeners die tussen de 5 en 6,5V als zener waarde hebben komen eigenlijk nooit lager als 10Ω als inwendige weerstand.
Neem je nu een type Zener zoals de TL341 ,LM399 en er zijn er nog meer zoals de LT1009 enz, dit zijn allemaal Zeners die een buffer/versterking schakeling intern hebben.
Hierdoor gaat de inwendige weerstand flink omlaag, meestal ruim beneden de 1Ω, de TL431 serie instelbare Zeners zit dit gemiddeld een stukje beneden de 0,5Ω
De fabrikant ST geeft tipical aan 0,22Ω en de door mijn net gemeten TL431 van TI met het typenummer TL431AT in TO92 behuizing kom ik aan ongeveer 0,15Ω

Die 0,15Ω, denk eens na wat voor condensator waarde je daar aan parallel moet zeggen om zeg de ruis rond 1KHz met 6dB omlaag te krijgen, dat moet ruim 1000uF worden die over de TL431 moet worden gezet.
De XC van een 1000uF condensator is 0,159Ω en als je daar dan nog de ESR bij optelt kom je aan een zeer grote waarde van deze condensator, wat dus onzinnig is.

Even een plaatje met het schema hoe ik dit net gemeten heb.
Op de linker aansluiting wordt mijn Harrison moduleerbare voeding aangesloten die 5V DC levert met daar op gemoduleerd een AC signaal tussen 20Hz en 20KHz,
hoger heeft niet zoveel zin, dit omdat de bandbreedte van de voeding dan minder wordt.
De voeding wordt gemoduleerd door een van mijn functie generatoren.
Ik meet met mijn Audio Precision meetset over de zener, dit kan trouwens ook met een geluidskaart of een Analog Discovery-2,
Je hebt voor dit soort metingen niet zo'n audio meetset nodig die ik nu gebruikt heb, ook met mijn 12-bit Pico Scoop kan je in de FFT modus deze metingen doen.

In het schema staan de condensatoren getekend via jumpers, dit om het makkelijker te maken om verschillende metingen te doen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-52.png

.
De uitkomst van de testsetup
De uitkomst was erg opvallend met als belangrijkste punt dit, je moet beide condensatoren gebruiken, doe je een van de twee, dan genereerd de schakeling!
Maar je kan ze net zo goed beide weglaten, de Ri van de zener schakeling is zo laag, dat ruim voorbij de 20KHZ de Ri ruim beneden de 1Ω blijft. (er is één rede waarom ze misschien moeten blijven zitten, dit komt later aan bod)

Als eerste de ruismetingen.
Met de Meetset op de 22Hz tot 22KHz stand is de ruis 15uV RMS
Met de Meetset op de <10H tot 80KHz stand was de ruis rond de 30uV.

Wat blijkt nou, voor de ruiswaarden maakt het geheel niet uit of de condensatoren wel of niet worden aangebracht!
Dat was natuurlijk al duidelijk geworden aan de vergelijking van de Zener Ri en de Rc van de condensatoren bij 1KHz.

Er was dus ook geen echt verschil meetbaar tussen wel en geen condensatoren wat de onderdrukking van stoorsignalen uit de 7805 regelaar betreft, de variatie zat binnen 1dB.
Bij 50Hz wordt de ruis en brom rond de 70dB gedempt door de TL431, bij 10KHz is dit -66dB.
Dat de demping bij 10KHz en hoger minder wordt, is hier in het geheel niet belangrijk, de voeding komt uit een "schone" LM7805 regelaar.
Zou je de TL431 achter een SMPS voeding zetten dan is een simpel LC filter voor je b.v. de 200Ω ingaat om de schakelpieken te dempen.

Waarom eventueel wel de twee condensatoren over de TL431 gebruiken
Dat kan te maken hebben met het inschakelgedrag van de voeding, R58 van 200Ω samen met C33 van 10uF kan net genoeg vertraging geven om de voeding netjes te laten opstarten.
Dit heb ik nog niet getest en kan het daardoor nu niet met zekerheid zeggen, ik ga dit nog testen.

Schakeling rond de potmeters

Laat ik eerst weer een plaatje laten zien om het een en ander duidelijk te maken.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-51.png

.
Er was een opmerking over de potmeter waarde samen met de weerstanden er omheen, deze weerstanden zijn gekozen uit de E96 reeks, dat is vreemd t.o.v. de nauwkeurigheid van de meeste potmeter waarden.
Gewone potmeters zijn meestal tot zo'n +-10% van de aangegeven waarde op de potmeter.

Spanningspotmeter
En ik dacht laat ik dit voor jullie is een beetje uitspitten in hoeverre de potmeter waarde er toe bijdraagt aan de nauwkeurigheid van de spanningsdeler rond de potmeters.
De bovenste drie schakelingen betreffen de potmeter die de uitgangspanning instelt.
Hou er rekening mee dat de meeste spanningen niet heel precies zijn gemeten, maar grotendeels kloppen de berekeningen wel.
Links boven is de schakeling zoals in de voeding aangebracht, aan de bovenzijde zoals hier getekend staat 2,192V, opmerking kijk naar de beschrijving van de potmeter aansluiting,
CCW staat bovenaan en CW staat onderaan, dit is nodig voor de schakeling rond de opamp omdat deze potmeter de spanning op de negatieve ingang regelt van de opamp!

De middelste schakeling van de bovenste rij geeft de spanning aan als de potmeter niet in de schakeling is opgenomen, onderaan in het blauw kunnen jullie zien dat de spanning op het knooppunt van R49 en R50 maar 1,14% omlaag gaat, de weerstand R49 van 130Ω samen met de twee 510Ω weerstanden zijn dominant in de spanningsdeler.
Rechts boven laat de situatie zien als de potmeterwaarde i.p.v. 10K nu 11K wordt genomen, deze variatie in waarde heeft maar en heel klein effect met net geen 0,1%.

Oja, hou er rekening mee dat voor DC alle variaties in de referentie spanning worden versterkt, de hoeveelheid versterking is de 16,2V gedeeld door 2,192V wat rond 7,4 maal is.
De versterking wordt bepaald door R53 van 1K8 en de drie in serie staande weerstanden R54, R55 en R56, en is hier berekend aan de hand van de gemeten waarde wat ondermeer weerstands nauwkeurigheid meeneemd.
Ohm pi ziet het graag precies als formule: ((R54+R55+R56)+R53)/R53 = (3x3,9k+1,8k)/1,8k = 7.5 x, dank je.

Stroompotmeter
Hetzelfde geld meer of minder voor de onderste rij, de linker is de originele situatie, de middelste zonder potmeter en de rechtse weer met een 11K potmeter.
De variatie is hier meer, recht aangegeven als +0,438 procent maar de versterking is hier 1x.

Belangrijk punt, bias stromen
Kijk hoe de spanning van de lopers van de potmeters naar de opamp ingangen gaan, is daar een DC path aanwezig?
Dat is voor beide potmeters niet het geval, er is alleen sprake van bias stromen en die kunnen en zullen de door mij hier aangegeven DC waarden aantasten.
Neem de 10K van de loper naar de -ingang (pen-2) tipical loopt er 150nA biasstroom dat geeft voor die ingang een DC shift van 1,5mV Als de loper van de potmeter helemaal bovenaan of onderaan staat.
Staat de potmeter in het midden dan wordt de waarde van R28 opgehoogt met 1/4 van de waarde van de potmeter,
dan ziet de -ingang van de opamp 12K5 i.p.v. 10K en dit deel zal dan een DC shift geven van ongeveer 1,88mV.

Ik heb nu alleen de -ingang besproken maar ook de +ingang heeft R29 van 10K en de vervangende waarde van R53 parallel aan de serie string R54, R55 en R56.
De gene die regelmatig met analoge elektronica bezig zijn zullen denken, lekker belangrijk Bram, je kan de voeding amper op 10mV nauwkeurig instellen met de aanwezige potmeters, en dat klopt! :+

Ik wil jullie aan de hand van deze simpele en goed werkende schakeling laten zien wat er mogelijk is, de basis is echt goed!
Er zal vrijwel zeker een opmerking komen, kan ik deze voeding niet gaan aansturen met een Arduino ik heb nog twee mooi DAC's van Analog Devices?
Met een paar kleine aanpassingen van de delers van de referentie spanningen het verwijderen van de potmeters kan je zo een 0 to 5V DAC of een 0 to 2,5V DAC gebruiken.

Je zal dan rekening moeten houden met de biasstroom fouten, anders krijg je bij de lagere uitgangsspanningen te grote fouten, en/of je resolutie klopt niet goed genoeg.
Dit heeft allemaal te maken met wat ik vaker heb aangegeven en dat heet Error Budget wat een optelsom is van alle afwijkingen in je schakeling.
Bij mij zit er nu in de eerste voeding (ik heb er twee gekocht) een moderne Analog Devices Auto Zero JFet opamp in, de 10K in serie geeft dan geen bias fouten meer, er speelt bij dit soort/type opamps nog wel wat anders mee, dat is de injectie van stroompulsen van het Auto Zero systeem, die kunnen bij bepaalde schakelingen met hoge impedantie weer een item van het Error Budget toevoegen, live sucks! *grin*

Genoeg voor nu, ik ben leeg getyped... :+

Shoot, groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 17 oktober 2021 17:36:26 schreef blackdog:
Oja, hou er rekening mee dat voor DC alle variaties in de referentie spanning worden versterkt, de hoeveelheid versterking is de 16,2V gedeeld door 2,192V wat rond 7,4 maal is.
De versterking wordt bepaald door R53 van 1K8 en de drie in serie staande weerstanden R54, R55 en R56.

... en is ((R54+R55+R56)+R53)/R53 = (3x3,9k+1,8k)/1,8k = 7.5 x
De "U" versterker is geschakeld als een niet-inverterende opampschakeling.
7,4x is gemeten. 7,5x is berekend. De gemeten waarde zal wel kloppen.
Of niet.
Bij welke stand van de potentiometer is de uitgangsspanning nul Volt, of kan de uitgangsspanning van nul Volt niet ingesteld worden en is er een minimale uitgangsspanning van enkele tientallen millivolts aanwezig?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 17 oktober 2021 21:25:32 (16%)

blackdog

Golden Member

Hi ohm pi,

Ik heb je formule er bij gezet, dit met een kleine uitleg betreffende componenten variaties.
Jullie zullen regelmatig ongeveer zien staan als ik wat waarde opgeef, dit omdat je in de praktijk altijd met componenten variatie te maken hebt.
Als ik b.v. met spannings referenties bezig ben, zal ik veel minder vaak ongeveer zeggen of typen, door de precisie componenten die ik dan gebruik.

Als voor de gene die het makkelijker leesbaar vinden als zoals ohm pi al aangaf er een formule bij willen hebben en het is een goede toevoeging dan plaats ik het er bij.
Het gaat uiteindelijk om een goed en zo leesbaar mogelijk verhaal.

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi ohm pi,

Goede vraag en ik wist nog niet of ik dit zou melden of de uitgang wel helemaal naar "0" kan.
Ik kan jullie melden dat de voeding naar "0" kan, maar de stand van de potmeter is dan bijna helemaal naar links gedraaid, ik schat 1,5mm voor dat punt bereikt wordt.

Natuurlijk is ook dat weer niet zo simpel, zonder belasting gaat de voeding tot -190mV en is afhankelijk van de belasting weerstand.
Ik heb daar verder geen problemen mee, deze waarde is laag genoeg voor mij, het is voor de meeste diode overgangen laag genoeg.
Is de gebruiker bang voor een te hoge reverse spanning, dan kan je altijd nog een 1N5817 over de uitgang zetten, dan kom je bij 100mA niet boven ongeveer 290mV.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zat meer met het verschil tussen jouw gemeten spanningsversterking van 7,4x en mijn berekende spanningsversterking van 7,5x (een verschil van 1,3%). Hoe l*l ik dat allemaal naar elkaar toe? Je hebt de toleranties van de weerstanden, maar ook de plaats van het nul Volt op de potentiometer en uiteraard nog andere fouten. Van die paar honderd millivolt ligt niemand wakker verwacht ik.
De negatieve spanning komt door het relais circuit board en de (relatief) hoge inwendige weerstand van Q1 en Q2 bij de lage stroom van dat circuitboard.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 17 oktober 2021 22:30:27 (17%)

flash2b

Special Member

Hoi blackdog ik heb nog een paar kleine subtiele verbeteringen voor V1.2 schema:

  • Verander "Relais" in "Relay" in de titel van het blauw omkaderde board in schema rechtsboven
  • Verander "Relays" in "Relay" op 2 plaatsen in schema rechtsboven
  • Componenten code voor de "Green" led is LE01
  • Componenten code voor de "Red" led is LE02
  • IC5 is een 78L05 (normale SMD is een grotere D-PAK behuizing)
  • IC6 is een 79L05 (idem)
  • Q3 is een 2SC1008
  • Q1 is een 2SD880
  • D6 is een DB107 (er zitten er 2 in het schema) zowel op het main board als op het relay board
blackdog

Golden Member

Hi flash2b, :-)

Dank voor de toevoegingen, ik heb het schema bijgewerkt.
Verder ben ik gisteren en eergisteren nog bezig geweest met de verdere uitleg, dat moet ik maar niet doen, als ik moe ben. *grin*

Staat nu nog in een MS Wordt document maar daar moet ik echt net lopende zinnen van maken, daar het geen echt eenvoudige uitleg gaat worden.
Dus geef me nog een paar dagen tot dat ik de werking van de twee loops goed op papier heb staan.

KLIK!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-SCH-Totaal-04-Klein.png

.
flash2b heb je ook zo'n voeding gekocht?

Plaatjes en bestanden niet beschikbaar
Trouwens, mijn Serverpark draait weer, had een groot onderhoud en alles eens goed stofvrij gemaakt.
Verder kwam ik er achter dat van de Server waar mijn plaatjes op staan de back-up batterij leeg was, dat controleerde ik toen ik hem uit elkaar had.
Nieuwe geplaats, ik heb ze op voorraad, het is maar een heel klein model.
Als die batterij leeg is gaat de klok naar 2001, met het omprikken had ik mijn lokale NTP Server wat een LeoNTP server is via GPS in het verkeerde VLAN geprikt...
Toen de Server opgestart nadat hij weer mooi stofvrij was, kon hij natuurlijk de NTP Server niet vinden.
Resultaat, ik kon niet inloggen omdat ik 2FA gebruik en de klok niet op tijd kon worden gezet!
Van het krabben op mijn hoofd, heb ik nu een kale plek (of zou het ouderdom zijn :-) )
Met een herstel code kon ik wel in de Server komen en toen zag ik dat de tijd niet klopte, toen viel het geheel op zijn plaats.

Dan weten jullie nu waarom mijn plaatjes en andere bestanden even niet beschikbaar waren.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Ook ik lees aandachtig mee en leer er zelfs nog wat van. ;-)
En wat de asocial media betreft blijf ook ik daar ver van weg. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hey Bram,

Net zoals andere die hier ook reageren; ik stel je bijdrage zeer op prijs.
Mijn kennis omtrent deze zaken schiet tekort om een toegevoegde bijdrage te kunnen leveren.
Dit neemt niet weg dat ik dit topic graag volg!

Blijf doorgaan met je mooie werkzaamheden!

M.v.g.

Kazt

blackdog

Golden Member

Hi,

Nog wat kleine zaken aangepast in het laatste schema, dus als de pagina bij jullie ververst wordt, zijn jullie weer "up tot date".
En nog niet echt de tijd gehad om aan het volgende deel van de uitleg te werken, dit door nog wat naweeën van het ombouw van mijn netwerk installatie en
er komt ook weer werk binnen vandaag waardoor ik ruimte moet maken op een van mijn werkbanken.
Altijd maar weer geld verdienen, wat een leven! :+

Hi pa3gws
Leuk dat je meeleest, schroom ook niet om vragen te stellen als je dat nodig vindt.

Kazt
Mijn kennis omtrent deze zaken schiet tekort om een toegevoegde bijdrage te kunnen leveren.

Ummm, daarom is het stellen van vragen een goede manier om wat extra kennis uit mij te trekken, als die tenminste aanwezig is *grin*
Verder zijn er zat capabele mensen op CO die het b.v. beter kunnen uitleggen, als ik het niet kan.

Nu even wat computerspul naar de dump brengen, ruimte, ruimte, ruimte heb ik nodig!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
dijkmane

Golden Member

ja, dat is meestal met dat spul.
je bewaard het omdat het prima werkt en goed is, maar 5 jaar later vraag je je af wat je toch met zo'n 40Gb schijfje nog kunt en gooi je t alsnog weg...

.. en een week later komt er iemand om een vragen :-)

In no Sense, Nonsense
flash2b

Special Member

2 vraagjes:

1. Waarom zit er tussen de uitgang van de op-amps en de kathode van de led geen weerstand ? Het lijkt dat nu de RC4558 de begrenzing van de stroom doet, daar kan hij wel tegen, maar ja.

2. Waarom zit C35 in de regeling en beïnvloed die de regel snelheid niet te veel, wat is de waarde ?

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

De uitleg komt nog, maar ik kan wel vast een tipje van de sluier oplichten :-)

De stroom die de opamp uitgangen wegtrekken wordt begrenst door R45, de opamp zelf kan zeker 20mA aan.
In het meest ongunstige geval als het een Rail To Rail opamp zou zijn, kan er max 10V(uitgang aan de -voeding) / 1K6 = 6,25mA lopen door de opamp uitgang, no problemo!
In normaal gebruik is de stroom door de opamp uitgangen ruim 2mA.

C35 heeft een waarde van 47nF, ik heb dat net gemeten en dat is wel wat ruig...
Er is wel redelijk wat stroom beschikbaar op het punt waar C35 gemonteerd zit, maar dat kan zeker minder wat grote van de condensator betreft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Hi Bram,

Gewoon lekker door blijven posten van dit soort topics! Ik lees dit topic nu voor het eerst, heb nog niet alles gelezen, maar heb meerdere van topics als deze als naslagwerk gebruikt.

Het aantal reakties is nihil tov de views, het bereik (aantal lezers) is 'world-wide'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henry, :-)

Dank voor de feedback!

Jammer genoeg weing tijd gehad door werk en huishoudelijke zaken.
Het kost inzet om het gedrag van loops goed uit te leggen zonder allerlij "moeilijke zaken" aan te spreken.

Ik heb het graag zo uitgelegt, dat de lezer zonder formules begrijpt hoe het in elkaar steekt.
Zodat duideljk wordt dat b.v. een oude 2N3055 of 2N3773 eigenlijk geen goede optie meer is voor regelbare voedingen.

Dat er zeer veel voedingen ook naar tevredenheid gebruikt worden met deze powertransistoren is mij natuurlijk bekend. :-)
Komende week hopelijk weer meer tijd om aan de "loop teksten" te werken.

De gaatjes in mijn tijd die er af en toe waren, heb ik opgevult met een ander projectje dat voor mij niet zo lastig is, iets met audio, maar ik heb mijzelf verboden dit hier te posten voor ik klaar ben met de uitleg van deze voeding. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Verplaats je dus in de geest van jouw lezers en besef dat er maar weinig elektronici zijn die behoefte hebben aan een zo uitgebreide bespreking van een dergelijk apparaat.

Nu dit topic wat meer vorm begint te krijgen en er ook ietwat meer reacties zijn :) is ook wel duidelijk dat het helemaal niet specifiek over dit apparaat gaat maar toch ook om voedingen in het algemeen en vooral die volgens dit Harrison concept.

Wel mee eens dat er voor deze uitgebreide uitleg minder publiek is, maar ik geloof ook niet dat Blackdog daarop zit te wachten met vragen welke led moet mijn weerstand hebben of hoeveel arduino's (Of leds) kunnen erop deze voeding?

IK ben ondertussen ook weer bij gelezen en zou toch ook wel benadrukken "Vooral doorgaan".

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe deze voeding nu presteert.
Hoe is de ruis/rimpel/stabilitiet?
Hoe reageert hij op een snel wisselende belasting?
Hoe is de overgang tussen CV en CC?

En zijn er relatief eenvoudige manieren om hem iets te verbeteren?

blackdog

Golden Member

Hi,

Dank weer voor de reacties!

benleentje
Mooi dat je weer bij bent! ;)

jeroen79
Waar je om vraagt staat in de planning, maar zoals ik al had aangegven kost het tijd en inzet om bepaalde delen van de werking van een voeding goed in tekst om te zetten.

De metingen zijn een eitje voor mij wat betreft het dynamisch gedrag van deze voeding. :+
Nogmaals dan maar even wat gegevens, ruis RMS gemeten met een extra condensator. <50uV bij 22KHz bandbreedte.
Ri is kleiner dan 0,001Ω DC gemeten.

Moet nu weg, laters meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ook ik lees graag mee.
Vindt het super dat je je kennis deelt met ons.

Groetjes Pe

Meten=Weten. Weet wat je meet.