Test van kleine LAB voeding => QJ1502A

Op 17 oktober 2021 17:36:26 schreef blackdog:
Oja, hou er rekening mee dat voor DC alle variaties in de referentie spanning worden versterkt, de hoeveelheid versterking is de 16,2V gedeeld door 2,192V wat rond 7,4 maal is.
De versterking wordt bepaald door R53 van 1K8 en de drie in serie staande weerstanden R54, R55 en R56.

... en is ((R54+R55+R56)+R53)/R53 = (3x3,9k+1,8k)/1,8k = 7.5 x
De "U" versterker is geschakeld als een niet-inverterende opampschakeling.
7,4x is gemeten. 7,5x is berekend. De gemeten waarde zal wel kloppen.
Of niet.
Bij welke stand van de potentiometer is de uitgangsspanning nul Volt, of kan de uitgangsspanning van nul Volt niet ingesteld worden en is er een minimale uitgangsspanning van enkele tientallen millivolts aanwezig?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 17 oktober 2021 21:25:32 (16%)

Hi ohm pi,

Ik heb je formule er bij gezet, dit met een kleine uitleg betreffende componenten variaties.
Jullie zullen regelmatig ongeveer zien staan als ik wat waarde opgeef, dit omdat je in de praktijk altijd met componenten variatie te maken hebt.
Als ik b.v. met spannings referenties bezig ben, zal ik veel minder vaak ongeveer zeggen of typen, door de precisie componenten die ik dan gebruik.

Als voor de gene die het makkelijker leesbaar vinden als zoals ohm pi al aangaf er een formule bij willen hebben en het is een goede toevoeging dan plaats ik het er bij.
Het gaat uiteindelijk om een goed en zo leesbaar mogelijk verhaal.

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi ohm pi,

Goede vraag en ik wist nog niet of ik dit zou melden of de uitgang wel helemaal naar "0" kan.
Ik kan jullie melden dat de voeding naar "0" kan, maar de stand van de potmeter is dan bijna helemaal naar links gedraaid, ik schat 1,5mm voor dat punt bereikt wordt.

Natuurlijk is ook dat weer niet zo simpel, zonder belasting gaat de voeding tot -190mV en is afhankelijk van de belasting weerstand.
Ik heb daar verder geen problemen mee, deze waarde is laag genoeg voor mij, het is voor de meeste diode overgangen laag genoeg.
Is de gebruiker bang voor een te hoge reverse spanning, dan kan je altijd nog een 1N5817 over de uitgang zetten, dan kom je bij 100mA niet boven ongeveer 290mV.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zat meer met het verschil tussen jouw gemeten spanningsversterking van 7,4x en mijn berekende spanningsversterking van 7,5x (een verschil van 1,3%). Hoe l*l ik dat allemaal naar elkaar toe? Je hebt de toleranties van de weerstanden, maar ook de plaats van het nul Volt op de potentiometer en uiteraard nog andere fouten. Van die paar honderd millivolt ligt niemand wakker verwacht ik.
De negatieve spanning komt door het relais circuit board en de (relatief) hoge inwendige weerstand van Q1 en Q2 bij de lage stroom van dat circuitboard.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 17 oktober 2021 22:30:27 (17%)

flash2b

Special Member

Hoi blackdog ik heb nog een paar kleine subtiele verbeteringen voor V1.2 schema:

  • Verander "Relais" in "Relay" in de titel van het blauw omkaderde board in schema rechtsboven
  • Verander "Relays" in "Relay" op 2 plaatsen in schema rechtsboven
  • Componenten code voor de "Green" led is LE01
  • Componenten code voor de "Red" led is LE02
  • IC5 is een 78L05 (normale SMD is een grotere D-PAK behuizing)
  • IC6 is een 79L05 (idem)
  • Q3 is een 2SC1008
  • Q1 is een 2SD880
  • D6 is een DB107 (er zitten er 2 in het schema) zowel op het main board als op het relay board

Hi flash2b, :-)

Dank voor de toevoegingen, ik heb het schema bijgewerkt.
Verder ben ik gisteren en eergisteren nog bezig geweest met de verdere uitleg, dat moet ik maar niet doen, als ik moe ben. *grin*

Staat nu nog in een MS Wordt document maar daar moet ik echt net lopende zinnen van maken, daar het geen echt eenvoudige uitleg gaat worden.
Dus geef me nog een paar dagen tot dat ik de werking van de twee loops goed op papier heb staan.

KLIK!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-SCH-Totaal-04-Klein.png

.
flash2b heb je ook zo'n voeding gekocht?

Plaatjes en bestanden niet beschikbaar
Trouwens, mijn Serverpark draait weer, had een groot onderhoud en alles eens goed stofvrij gemaakt.
Verder kwam ik er achter dat van de Server waar mijn plaatjes op staan de back-up batterij leeg was, dat controleerde ik toen ik hem uit elkaar had.
Nieuwe geplaats, ik heb ze op voorraad, het is maar een heel klein model.
Als die batterij leeg is gaat de klok naar 2001, met het omprikken had ik mijn lokale NTP Server wat een LeoNTP server is via GPS in het verkeerde VLAN geprikt...
Toen de Server opgestart nadat hij weer mooi stofvrij was, kon hij natuurlijk de NTP Server niet vinden.
Resultaat, ik kon niet inloggen omdat ik 2FA gebruik en de klok niet op tijd kon worden gezet!
Van het krabben op mijn hoofd, heb ik nu een kale plek (of zou het ouderdom zijn :-) )
Met een herstel code kon ik wel in de Server komen en toen zag ik dat de tijd niet klopte, toen viel het geheel op zijn plaats.

Dan weten jullie nu waarom mijn plaatjes en andere bestanden even niet beschikbaar waren.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Ook ik lees aandachtig mee en leer er zelfs nog wat van. ;-)
En wat de asocial media betreft blijf ook ik daar ver van weg. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hey Bram,

Net zoals andere die hier ook reageren; ik stel je bijdrage zeer op prijs.
Mijn kennis omtrent deze zaken schiet tekort om een toegevoegde bijdrage te kunnen leveren.
Dit neemt niet weg dat ik dit topic graag volg!

Blijf doorgaan met je mooie werkzaamheden!

M.v.g.

Kazt

Hi,

Nog wat kleine zaken aangepast in het laatste schema, dus als de pagina bij jullie ververst wordt, zijn jullie weer "up tot date".
En nog niet echt de tijd gehad om aan het volgende deel van de uitleg te werken, dit door nog wat naweeën van het ombouw van mijn netwerk installatie en
er komt ook weer werk binnen vandaag waardoor ik ruimte moet maken op een van mijn werkbanken.
Altijd maar weer geld verdienen, wat een leven! :+

Hi pa3gws
Leuk dat je meeleest, schroom ook niet om vragen te stellen als je dat nodig vindt.

Kazt
Mijn kennis omtrent deze zaken schiet tekort om een toegevoegde bijdrage te kunnen leveren.

Ummm, daarom is het stellen van vragen een goede manier om wat extra kennis uit mij te trekken, als die tenminste aanwezig is *grin*
Verder zijn er zat capabele mensen op CO die het b.v. beter kunnen uitleggen, als ik het niet kan.

Nu even wat computerspul naar de dump brengen, ruimte, ruimte, ruimte heb ik nodig!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
dijkmane

Golden Member

ja, dat is meestal met dat spul.
je bewaard het omdat het prima werkt en goed is, maar 5 jaar later vraag je je af wat je toch met zo'n 40Gb schijfje nog kunt en gooi je t alsnog weg...

.. en een week later komt er iemand om een vragen :-)

In no Sense, Nonsense
flash2b

Special Member

2 vraagjes:

1. Waarom zit er tussen de uitgang van de op-amps en de kathode van de led geen weerstand ? Het lijkt dat nu de RC4558 de begrenzing van de stroom doet, daar kan hij wel tegen, maar ja.

2. Waarom zit C35 in de regeling en beïnvloed die de regel snelheid niet te veel, wat is de waarde ?

Hi flash2b,

De uitleg komt nog, maar ik kan wel vast een tipje van de sluier oplichten :-)

De stroom die de opamp uitgangen wegtrekken wordt begrenst door R45, de opamp zelf kan zeker 20mA aan.
In het meest ongunstige geval als het een Rail To Rail opamp zou zijn, kan er max 10V(uitgang aan de -voeding) / 1K6 = 6,25mA lopen door de opamp uitgang, no problemo!
In normaal gebruik is de stroom door de opamp uitgangen ruim 2mA.

C35 heeft een waarde van 47nF, ik heb dat net gemeten en dat is wel wat ruig...
Er is wel redelijk wat stroom beschikbaar op het punt waar C35 gemonteerd zit, maar dat kan zeker minder wat grote van de condensator betreft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Hi Bram,

Gewoon lekker door blijven posten van dit soort topics! Ik lees dit topic nu voor het eerst, heb nog niet alles gelezen, maar heb meerdere van topics als deze als naslagwerk gebruikt.

Het aantal reakties is nihil tov de views, het bereik (aantal lezers) is 'world-wide'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hi Henry, :-)

Dank voor de feedback!

Jammer genoeg weing tijd gehad door werk en huishoudelijke zaken.
Het kost inzet om het gedrag van loops goed uit te leggen zonder allerlij "moeilijke zaken" aan te spreken.

Ik heb het graag zo uitgelegt, dat de lezer zonder formules begrijpt hoe het in elkaar steekt.
Zodat duideljk wordt dat b.v. een oude 2N3055 of 2N3773 eigenlijk geen goede optie meer is voor regelbare voedingen.

Dat er zeer veel voedingen ook naar tevredenheid gebruikt worden met deze powertransistoren is mij natuurlijk bekend. :-)
Komende week hopelijk weer meer tijd om aan de "loop teksten" te werken.

De gaatjes in mijn tijd die er af en toe waren, heb ik opgevult met een ander projectje dat voor mij niet zo lastig is, iets met audio, maar ik heb mijzelf verboden dit hier te posten voor ik klaar ben met de uitleg van deze voeding. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Verplaats je dus in de geest van jouw lezers en besef dat er maar weinig elektronici zijn die behoefte hebben aan een zo uitgebreide bespreking van een dergelijk apparaat.

Nu dit topic wat meer vorm begint te krijgen en er ook ietwat meer reacties zijn :) is ook wel duidelijk dat het helemaal niet specifiek over dit apparaat gaat maar toch ook om voedingen in het algemeen en vooral die volgens dit Harrison concept.

Wel mee eens dat er voor deze uitgebreide uitleg minder publiek is, maar ik geloof ook niet dat Blackdog daarop zit te wachten met vragen welke led moet mijn weerstand hebben of hoeveel arduino's (Of leds) kunnen erop deze voeding?

IK ben ondertussen ook weer bij gelezen en zou toch ook wel benadrukken "Vooral doorgaan".

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe deze voeding nu presteert.
Hoe is de ruis/rimpel/stabilitiet?
Hoe reageert hij op een snel wisselende belasting?
Hoe is de overgang tussen CV en CC?

En zijn er relatief eenvoudige manieren om hem iets te verbeteren?

Hi,

Dank weer voor de reacties!

benleentje
Mooi dat je weer bij bent! ;)

jeroen79
Waar je om vraagt staat in de planning, maar zoals ik al had aangegven kost het tijd en inzet om bepaalde delen van de werking van een voeding goed in tekst om te zetten.

De metingen zijn een eitje voor mij wat betreft het dynamisch gedrag van deze voeding. :+
Nogmaals dan maar even wat gegevens, ruis RMS gemeten met een extra condensator. <50uV bij 22KHz bandbreedte.
Ri is kleiner dan 0,001Ω DC gemeten.

Moet nu weg, laters meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ook ik lees graag mee.
Vindt het super dat je je kennis deelt met ons.

Groetjes Pe

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 6 oktober 2021 20:03:50 schreef blackdog:

Harrison manier

In het kort, Je hebt een power sectie die met een stroom van een paar mA kan worden aangestuurd, laten we aannemen dat dit een positief signaal is.
Je neemt dan een stroombron of een weerstand die voldoende stroom kan leveren voor de power sectie, stroombron die je meestal als er nog rimpel op je bron staat,

Hp heeft ook een hele serie voedingen gemaakt die voor zover ik weten redelijk universele powersecties heeft. In mijn HP6635 0-35V @ 15A zitten 4 van die powersecties.

Je hebt ook een serie die als enkel, dubbel of tripple power supply werkt. De enkele uitvoering heeft dan maar 1 powersectie, maar als je nog 2 powersecties hebt kan je de enkele voeding uitbreiden naar een tripple powersupply.

Dat is voor HP best rendabel. I.P.V. voor elke voeding een aparte powersectie te ontwikkelen heb je er nu nog maar 1 nodig. Bij HP zit er wel een extra opamp op de powersecties en is de powersectie meer een soort versterker op zichzelf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

Korte post alleen om even aan te geven dat ik dit en andere projecten niet vergeten ben. :+
De laatste twee weken veel met werk bezig geweest en behalve wat simpele dingen op CO heb ik niet echt aan mijn projecten kunnen werken.

Maar goed, ik heb dus een tweede werkbank ingericht met mijn Rigol scoop voor het normale werk, en als back-up scoop mijn oude

Toen ik dynamische testen aan de twee voedingen ging doen waren er twee zaken die mij knap irriteerde.
De eerste was het stoorniveau, ik kon de testen bijna niet uitvoeren op deze meettafel, er waren twee zaken die echt stoorde.
Het eerste is het scherm van de Rigol scoop en de tweede dominante stoorbron was mijn VLAN switch, die ook bij deze tafel staat, welke net links bovenaan zichtbaar is.

Verder is op deze foto te zien dat de bovenste voeding voorzien is van de Jim Williams snelle active load, welke ik in een Bimbox gebouwd heb.
Op de voorgrond staat de aangepaste voeding.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-55.png

.
De volgende stoorbron was het geluid van de ventilator van de Rigol scoop, die staat normaal op de plaats waar nu de Owon even staat, en dat is een slechte positie voor het geluid.
Ik ben wel wat gewend bij mijn andere meetopstelling, maar de ventilator van de Rigol heeft echt een naar geluid!
Op de voorgrond zien jullie drie ventilatoren links is de originele en de twee anderen zijn nieuwe 5CM ventilatoren die vandaag zijn binnen gekomen.

Ik ga nog testen welke is ga toepassen, de scoop wordt niet echt heet, maar een van de nieuwe ventilatoren is denk ik toch te klein.
Als ik wat meer weet, maak ik wel een kort topic over de Rigol scoop aanpassing.

Onderstaande foto laat een beetje de aanpassingen zien aan een van de voedingen, de buffer elco heeft een plekje gekregen op twee plakvoetjes die ik op de trafo heb geplakt.
Dit zorgde voor voldoende warmte isolatie, één tie-wrap gaat door het trafo pakket heen en die houd de elco goed op de voetjes gedrukt, het zit echt muurvast.
De bedrading vanaf de elco is dubbel uitgevoerd en let op, ook goed getwist.

De stuurdraden vanaf de rechter print naar de regelprint (Rood, Zwart en Geel) zijn ook getwist, dit was niet echt noodzakelijk, heb ik uitgezocht tijdens de dynamische testen.
Maar het staat netter en het schade de werking niet.

Verder is op deze foto ook nog net mijn schande te zien...
Kijk naar het aangebrachte koelelement, het is lang geleden dat iets met aftekenen het zo fout is gegaan, hij zit duidelijk zichtbaar :( scheef.
Ik heb nog één zo'n koelblok, maar die monteer ik hopelijk recht op de tweede voeding.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-56.png

.
En dit is een plaatje zodat de ventilatoren wat beter zichtbaar zijn.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-57.png

.
Oja ik zou nog iets vertellen wat ook mis was gegaan, want ik maak net als jullie volop domme fouten *grin*
Van de China voedinkjes kan je dus de buitenkant afdraaien, hierdoor ban je dan ook de kleur indicatie kwijt wat de + of de - bus is.
Natuurlijk heb ik bij één van de eerste testen op mijn dikke active load de plus en min omgedraaid, in de gebruikte active load zit een zeer dikke diode
(zeker 75 Ampère stud mount) voor het beperken van de schade van deze stommiteiten.

Kort en een beetje rommelige post, het zij zo. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram,
ga vooral zo door met het publiceren van je ervaringen, en trek je ajb niets aan van de negatieve kommentaren van mensen die over het algemeen zelf nooit iets publiceren.

Interessante bijdrage over deze voeding.

Ik heb overigens de ventilator in mijn Rigol ook al een tijd geleden vervangen door een Noctua (https://www.circuitsonline.net/forum/view/137540) maar ben nog steeds niet tevreden over het te hoge geluidsniveau. Ik ben benieuwd waar jij mee komt.

Gr. Paul

Hi Dbldutch,

Dank je voor je vriendelijke woorden. ;)

Off Topic
Wat betreft de ventilator, scoop zit dicht met een serie weerstand in de plus leiding van de ventilator.
Dat bracht het volume van de resonantie (de scoop lijkt wel een orgelpijp) een aardig stuk naar beneden.

Met de weerstand geeft de ze ventilator meer luchtdruk dan de andere twee die ik had gekocht of ik het zo laat of toch nog een andere erin zet.
Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt, er moet wel voldoende lucht blijven stromen, geluid is niet de dominante eigenschap, dit als je de scoop heel wilt houden.
On Topic

Verder ook deze week en komende week te veel te doen om de dynamische testen uit te gaan voeren aan de twee voedingen.
Mijn tweede werkbank is nu wel weer ontdaan van klant spullen, nu nog de tijd vergaren om eraan te gaan werken.

De dynamische testen wil ik naast elkaar gaan doen, dus een originele voeding en één met aanpassingen van mij, zodat de verschillen goed zichtbaar zijn.
Hou dat maar op een kleine werkdag aan tijd die er nodig is.

Kleine stukjes doen, dat werkt daar niet zo goed bij, dus dat is wachten voor jullie dat ik fris en fruitig ben en een dag tijd heb. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 november 2021 21:53:46 schreef blackdog:

Kijk naar het aangebrachte koelelement, het is lang geleden dat iets met aftekenen het zo fout is gegaan, hij zit duidelijk zichtbaar :( scheef.

Dat krijg je toch wel weer recht Bram, met een haakse slijper >:)

reading can seriously damage your ignorance

Bram, ff nog een keer off topic voor de ventilator. Zullen we niet de oude post weer op laten leven? Dan blijft alles bij elkaar.

[Bericht gewijzigd door Dbldutch op maandag 22 november 2021 16:25:43 (71%)

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Het is inderdaad een leuke voeding. Even getest: Als je 2A trekt voor langer dan 20 minuten dan grijpt de klikson in.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.