UHF repeater duplexer

Hallo heren/dames,

Op dit moment ben ik bezig met het ombouwen van VHF Band-Pass cavity filters naar de UHF 70cm amateurband met een shift van 1.6 MHz.

Ik heb een voorbeeld van hoe een Kathrein Sper-Pass UHF 1/4 resonator cavity in elkaar zit en hem nagemeten met een netwerk analyser, dit werkt perfect met een 1.6 MHz shift.

De vraag is kan ik op UHF ook van een 3/4 resonator uitgaan ipv een 1/4 resonator.

Het komt een stuk makkelijker uit als ik ze op 3/4 lambda hou i.v.m. de gelaste behuizing van de cavity.

Weet iemand of dit mogelijk is en graag de voor en eventuele nadelen van deze aanpak.

Heb op internet gezocht en kwam alleen wat tegen van een 3/4 resonator bij een Band-Pass cavity.

Met vriendelijke groet en in afwachting van de reacties,
Marcel

Ha Marcel G,

Kun je iets duidelijker uitleggen wat je wil ombouwen,
en wat je dan uiteindelijk wil bereiken.
Is het een sperfilter of een bandfilter :?
Tussen de regels door gelezen en dan zou ik in eerste orde benadering zeggen dat er problemen ontstaan.
Met de mode en dus een interferentie ontstaat welke een valse resonantie oplevert !
Maar voor het zelfde geldt begrijp ik je vraag niet,
of wil je een duplexfilter maken voor twee frequentie te combineren......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste Henk,

Bedankt voor je reactie. Het is een duplexfilter (6x cavity) met een shift van 1.6 MHz (zend en ontvangst freq. zit slechts 1.6 MHz van elkaar.

Vaak worden de begrippen duplexer en diplexer door elkaar gehaald.

Ha Marcel G,

Dat is duidelijk welk type van Kathrein ga je proberen om te bouwen ?
Ik heb zelf ook wel eens zo'n cavity omgebouwd daar in had ik de kern ingekort en verlengt met een teflon staf,
om de mechanische constructie te waarborgen.

Je moet niet vergeten dat de buitenste schil van een cavity vrijwel geen effect op de afstemming heeft.
Dus als die langer is dan de midden geleider geen probleem.
Ook verandert de buitendiameter van een cavity de frequentie niet,
dit zijn een paar punten om in gedachte te houden !

Bij mijn resonator kon ik de kern korter maken welke mogelijkheden zie je ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik ga een EMR corp. Band Pass cavity ombouwen naar een Kathrein Sper Pass cavity.

De Kathrein is een perfect voorbeeld maar dat is een 1/4 Lambda uitvoering en vroeg me af of ik van die EMR corp. een 3/4 Lambda uitvoering kon maken.

Ik weet dat de lengte van de behuizing geen invloed op de resonantie freq heeft alleen de resonator ten opzichte van de breedte van de cavity wel belangrijk is (ca 70 OHM) vanwege de Q factor.

Ter info de cavity is van aluminium met een zilver coating en de resonator afstemming is van Invar en de resonator uiteraard geheel verzilverd.

Henry S.

Moderator

Op 29 oktober 2021 21:51:16 schreef electron920:
Je moet niet vergeten dat de buitenste schil van een cavity vrijwel geen effect op de afstemming heeft.
Dus als die langer is dan de midden geleider geen probleem.
Ook verandert de buitendiameter van een cavity de frequentie niet,
dit zijn een paar punten om in gedachte te houden !

Maar zorg er voor dat de afstand van de middengeleider groter is dan de binnendiameter van het omhulsel. Anders heeft de omgevingstemperatuur invloed op de afstemming.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 29 oktober 2021 22:07:56 (18%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Marcel G,

EMR corp. Band Pass cavity ombouwen naar een Kathrein Sper Pass cavity

Ja mooi maar wat is het frequentie gebied van de EMR :?
En hoe ga je het schakelen in je transmissielijn, heb je daar over na gedacht !

In eerste orde benadering ; als je cavity afstembaar is en,
in de V.H.F. band zeg van 144.....190 MHz loopt dan gebeurt er het volgende.

In een trilholte ( cavity ) ontstaan verschillende TEM (transversale elektromagnetische) resonantie modes.
De fundamentele (laagste) frequentie waarop een bepaalde cavity zal werken, vertegenwoordigt de TEM1-modus.
Dit gebeurt wanneer het resonerende element een elektrische 1/4 golflengte heeft,
( ik laat de uitwerking van Maxwell hier buiten beschouwing ).
Maar er ontstaan nog een aantal resonanties de holte zal ook resonantie vertonen op de,
3e (TEM 3), 5e (TEM 5), 7e (TEM 7) en hogere oneven orde harmonische van de grondfrequentie.

Wat betekend dit afhankelijk van de Q ( bruikbaarheid ) zou het kunnen,
dat als de cavity op 144,36 MHz (TEM 1 ) afgestemd kan worden,
je in de ( TEM 3 ) op 433,02 MHz uitkom.......

Kan je er iets aan meten zonder om te bouwen aan de hand van de banddoorlaat respons,
op 70 cm ( demping ) kan je berekenen wat de Q is en dus of het bruikbaar is.

Een ander verhaal is de in / uit koppeling nu heb je een in en uitgang banddoorlaatfilter straks heb je maar aansluiting !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk en de rest,

Hier heb ik wat aan en het is dus wel mogelijk om in TEM 3 te laten resoneren.

De koppeling naar de resonator op 70cm heb ik al voor elkaar (gejat/nagebouwd van Kathrein).

Het filter ligt nu uit elkaar maar zal binnen afzienbare tijd de bandpass respons meten op 70cm met 2 koppellusjes die geschikt zijn voor UHF.

Ik heb 19 filters dus filters zat.