Tesla gaat over naar LiFePO batterijen...

Op 19 juli 2022 23:22:29 schreef r-p:
Overigens snap ik niet wat de vernieuwing nu echt is, maar ze zijn niet gek bij Toyota, dus zal aan mij liggen.

Als in de linkeraccu een cel defect is kan je die vervangen. In de rechteraccu lukt dat niet

Hoe zit dat met die Ah berekening? Ik zie nergens wat de daarbij geleverde spanning is en hoeveel kWh in de accu kan worden opgeslagen!

Tidak Ada

Golden Member

Als je nu gezeur over accu levensduur zoekt, moet je NimH accu's pakken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 juli 2022 23:54:17 schreef ohm pi:
[...]Als in de linkeraccu een cel defect is kan je die vervangen. In de rechteraccu lukt dat niet

Als in een fietsaccu 1 cel niveau(*) kapot is, dan vervang je toch de alle cellen. In een Tesla zou je kunnen overwegen om 1 van de modules te vervangen. (ik geloof dat die 6S ruim 20V waren).

Deze constructie zou je dan bijvoorbeeld voor zo'n module van 6S doen.

Maar Tesla gaat naar "structural battery". De batterij maakt deel uit van de constructie (frame!) van de auto. Daar kan je dan niets meer aan vervangen.

(*) Stel je hebt een 7S4P accu, dan heb je 4 cellen die aan de min van het accupack hangen. Die noem ik 1A, 1B, 1C en 1D. De vier die aan de plus van de accu hangen noem ik 7x. Als de accu zich "slecht gedraagt" en de boel wordt aangeboden bij de fiets-accu-reviseur, dan kan je misschien meten dat 3A slecht is, maar als 3B, -C en -D nog goed zouden zijn, had je dat niet gemerkt. Die moeten dan zeker ook vervangen: Ze zijn zodanig veel zwaarder belast dat ze ook wel op zullen zijn. maar goed: alle 3x celen noem ik een "niveau".

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 juli 2022 16:12:32 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 juli 2022 16:08:20 schreef rew:
[...]

Maar Tesla gaat naar "structural battery". De batterij maakt deel uit van de constructie (frame!) van de auto. Daar kan je dan niets meer aan vervangen.

[....]

Tesla dus ook een 'wegwerpauto'? Hebben ze dat van Apple overgenomen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het ziet er wel naar uit.
Voordeel is lagere productiekosten en hoge omzet.
Wij als een echte kapitalistische productiebedrijf Tesla interesseert ons milieu echt geen zier. Wij willen winstmaximalisatie.
Één celletje stuk: Doe maar een nieuwe auto Tesla.

joopv

Golden Member

Het "structural" battery pack is wel degelijk verwisselbaar. Niet gemakkelijk, maar toch.
https://electrek.co/2022/05/20/tesla-structural-battery-pack-removable…

En de uitspraak "1 cel stuk - hele pack onbruikbaar" is uiteraard nonsens. Lees je eventjes in in de gebruikte techniek.

Je kan veel van Tesla (en Elon) vinden, maar als techneut vind k dat ze toch een verdomd mooi stuk techniek op de markt gezet hebben.

maartenbakker

Golden Member

Dat het pack verwisselbaar is, is duidelijk. Maar het stukje dat jij heel vanzelfsprekend vind ("Uiteraard") snap ik niet helemaal. Het kan natuurlijk dat de balancing dusdanig inelkaar zit dat je een paar cellen stuk mag hebben, maar voor mij lijkt het op een LCD-backlight. Als die paar cellen (of LED's in mijn analogie) eenmaal stuk zijn, betekent de volgende dat de boel uitvalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

74P6S. 74 cellen parallel, 6 van die parallelschakelingen in serie. (En dat 16 keer in serie)

Als er 1 cel 100% defect is , is dat 1,4% wat opgebracht moet worden door de andere 73 cellen die er parallel mee staan. Die paar procent opvangen zit gewoon in het design.

De kans dat een 2de cel in datzelfde rijtje stuk gaan is niet zo groot - er zitten 7100 cellen in het totale pack. Ok, door de extra belasting is die kans iets groter, maar dat een cel ergens anders in het hele pack stuk gaat is nog steeds veel groter.

Worst-case gaat de kapotte cel lekken-als-een-tierelier. Dan' trekt ie z'n 73 broertjes leeg. Heb je 95*74 celen die nog vol zijn, maar 73+1 die leeg zijn... Ik weet niet of de infrastructuur aanwezig is om dit op te lossen. Het KAN natuurlijk wel, maar ik denk niet dat het de moeite waard is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 juli 2022 00:50:35 schreef joopv:
Het "structural" battery pack is wel degelijk verwisselbaar. Niet gemakkelijk, maar toch.
https://electrek.co/2022/05/20/tesla-structural-battery-pack-removable…

En de uitspraak "1 cel stuk - hele pack onbruikbaar" is uiteraard nonsens. Lees je eventjes in in de gebruikte techniek.

Ik streep mij hele post door. Ik weet niet in hoeverre de accu's van Tesla tegen lage kosten te repareren is als er één of enkele cellen stuk zijn.

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk. Het faalprincipe is dus wel hetzelfde als met backlight-LED's maar de aantallen zijn dusdanig groot dat het falen in de meeste gevallen sterk lijkt op graceful degradation.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juli 2022 19:06:21 schreef rew:
Worst-case gaat de kapotte cel lekken-als-een-tierelier. Dan' trekt ie z'n 73 broertjes leeg. Heb je 95*74 celen die nog vol zijn, maar 73+1 die leeg zijn... Ik weet niet of de infrastructuur aanwezig is om dit op te lossen. Het KAN natuurlijk wel, maar ik denk niet dat het de moeite waard is.

Die cellen zitten stuk voor stuk met een heel dun draadje aan de gezamenlijke geleider. Als die kapotte cel zijn 73 broertjes leeg wil trekken moet ie dat langzaam doen, anders is dat draadje het eerste dat faalt.