Tesla gaat over naar LiFePO batterijen...

Kruimel

Honourable Member

Op 13 november 2021 22:22:16 schreef fcapri:
as you wish. een veeeeeeeeeeel groter vierkant genomen.
1086x 18650 erin gekregen
160x 4680 erin gekregen. (dus de ruimte is zomaar 18x groter dan eerder getekent)

1086 x 3000mAh = 3258Ah
160x 15000mAh = 2400Ah

Interessant dat dit in de praktijk niet uit blijkt te komen, het zal toch geen marketing-bullshit zijn bij Tesla? :o

Op 12 november 2021 21:44:34 schreef r-p:
Nu las ik vorige maand dat Tesla naar LiFePO accu's gaat overstappen.

Schrok daar wel een beetje van.

Dat vind ik wel een beetje raar om eerlijk te zijn. Een Tesla Model X is in mijn optiek een luxe-product. Er zijn echt toch wel ergere dingen dan dat je luxe tank net wat meer wegenbelasting gaat kosten? Begrijp me goed, ik wil huidige status quo wat betreft mobiliteit niet goed praten, maar het criterium dat je altijd rond wilt rijden in een auto waar je je hele gezin en je schoonouders tegelijk in kan verplaatsen (maar waarschijnlijk niet doorlopend in zullen zitten) vind ik te ver gaan om echt medelijden mee te hebben. Ik ken heel wat mensen die gezond en gelukkig oud zijn geworden zonder rond te rijden in een auto die 6 familieleden mee zou kunnen vervoeren.

Het blijven wel Amerikanen natuurlijk. Wat wij hier een aardige middenklasser vinden, is daar een compact car.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eindelijk een oplossing gevonden voor mijn groene overlander. Nu kan ik met mijn groene overlander toch zeer verre bestemmingen bereiken. Kan ik bijvoorbeeld eindelijk ook gezellig in de winter naar st Petersburg rijden.

Zou dit een echte foto zijn of een betere fotoshop? Het is wel een praktische oplossing om je rijbereik te vergroten. En je accu wordt onderweg opgeladen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
KGE

Golden Member

Tesla onderhandelt ook al met BYD over hun 'blade' batterijen, dat zijn ook LiFePo maar in een totaal andere vorm.
Bij doorboring brandt slechts het stukje rond het voorwerp weg.
Volume wordt ook beter benut.

EricP

mét CE

Die foto is getruct. De weg impliceert 'snelheid'. De wielen ook. De rook van de genny hangt naast en niet achter de auto.

En eh... Ik had het idee een aantal jaren geleden al toen ze in Rotterdam zo moeilijk aan het doen waren. Uiteindelijk is het enige wat telt wat er op kenteken staat...

Er zijn echt toch wel ergere dingen dan dat je luxe tank net wat meer wegenbelasting gaat kosten?

Ik zou het helemaal met je eens zijn als 'wegenbelasting' (dat heet al een tijdje 'houderschapsbelasting' en daar ging het fout) gebruikt zou worden waar het voor bedoeld is: wegen. En niet om de begroting van de pluche-plakkers in Den Haag mee sluitend te krijgen cq. andere onrendabele projecten mee te financieren.

GJ_

Moderator

Op 1 januari 2022 13:46:21 schreef ohm pi:...of een betere fotoshop?

Wat dacht je van een hele slechte photoshop?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 1 januari 2022 14:19:54 schreef GJ_:
[...]Wat dacht je van een hele slechte photoshop?

idd, lichtinval van het aanhangerwiel is volledig anders. overgang wiel naar straat blur tot en met, de tesla rijd nogal hard achteruit...

MAAR, als oplossing is het niet meer dan wat de opel ampera had. dit was volgens mij ook een electrisch voertuig met generator aan boord. in tegenstelling tot pakweg een prius die met de verbrandingsmotor ook gewoon de wielen kan aandrijven.

bijkomend draait een generator altijd op zijn ideaal toerental voor beste rendement.
als je aan de rode lichten staat, is die niet nodeloos aan het draaien, maar wel een accu aan het opladen, in tegenstelling tot een gewone verbrandingsmotorauto die nutteloos brandstof verspilt daar en door het hele toerental bereik (1000-5000rpm) amper in zijn ideale toerental verblijft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een Tesla wil ook helemaal niet rijden terwijl ie geladen wordt. Andere merken trouwens ook niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

LiFeMgPO4 (geen idee of dat ook onder LiFePO valt) worden al jaren gebruikt in electrische bussen zeker een jaar of 6.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Op 1 januari 2022 19:38:57 schreef fcapri:
[...]
MAAR, als oplossing is het niet meer dan wat de opel ampera had. dit was volgens mij ook een electrisch voertuig met generator aan boord. in tegenstelling tot pakweg een prius die met de verbrandingsmotor ook gewoon de wielen kan aandrijven.

Dat kon de Chevy Volt (= Opel Ampera) ook, nog een hele rel over geweest, juist over dit detail.
Er zou gesuggereerd zijn dat het alleen een generator was, maar de mechanische verbinding kon wel degelijk worden gemaakt tussen verbrandingsmotor en wielen. Hier een uitleg van iemand die GM (Chevy/Opel) verdedigt.

Op 2 januari 2022 23:07:28 schreef henri62:
LiFeMgPO4 (geen idee of dat ook onder LiFePO valt) worden al jaren gebruikt in electrische bussen zeker een jaar of 6.

Magnesium? Ik ken alleen LiFePO4 en in een uitzonderlijk geval LiFeYPO4, dus met Yttrium als toevoeging.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 januari 2022 19:18:07 schreef flipflop:
Een Tesla wil ook helemaal niet rijden terwijl ie geladen wordt. Andere merken trouwens ook niet.

Het zou kunnen dat het ook niet KAN.

Je hebt om te laden een grote DCDC converter nodig. Daarvoor heb je een grote spoel nodig die makkelijk het gewenste vermogen kan hebben. Laat de motor nu net elektrisch zo'n "grote spoel" zijn die je normaliter tijdens het laden niet nodig hebt.... Scheelt een duur onderdeel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk niet dat ze dat doen, maar het is niet onmogelijk. De reden dat rijden tijdens het laden doorgaans geblokkeerd wordt is veel simpeler; om te voorkomen dat mensen wegrijden met de kabel er nog in.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
joopv

Golden Member

Op 4 januari 2022 09:26:16 schreef SparkyGSX:
... om te voorkomen dat mensen wegrijden met de kabel er nog in.

Ik zal nooit die keer vergeten dat ik op de A2 vlak na "De Lucht" richting Utrecht een auto zag rijden met een flapperende LPG slang als zijdelingse staart :)

Dat tankstation is die dag niet in het nieuws geweest, de beveilingen hebben hun werk gelukkig goed gedaan.

Ietwat minder offtopic: het zou Musk echt sieren als hij werk zou maken van de mogelijkheid om de batterij in een Tesla als huisaccu in te zetten, oftewel dat ie ook kan terugleveren aan het lichtnet.

PE1DNA

Op 4 januari 2022 10:13:51 schreef joopv:
[...]
Ietwat minder offtopic: het zou Musk echt sieren als hij werk zou maken van de mogelijkheid om de batterij in een Tesla als huisaccu in te zetten, oftewel dat ie ook kan terugleveren aan het lichtnet.

Is dat nog niet geïmplementeerd? Ik dacht slim te zijn een ouwe te kopen met gratis snelladen en dan 's winters of Tesla's supercharger netwerk mijn huis te laten draaien en 's zomers op mijn eigen zonnepanelen...

Maar even serieus: hier werd vanaf het begin wel gewag van gemaakt, maar nog steeds niet mogelijk? Hyundai maakt er wel reclame mee.

EDIT: zocht het bijpassende reclamefilmpje waarin ze een vakantiehuisje in de auto pluggen, maar dat kon ik niet vinden. Wel gevonden dat de omvormer schijnbaar (als extra optie?) in de auto ingebouwd zit! 3,6kW staat tot je beschikking via V2l (vehicle to load). (youtube link)

Nog geen uitgebreide info op Hyundai site gevonden, alleen dat het ook IN de auto beschikbaar is _/-\o_ (stuk naar beneden scrollen)

De Sion heeft ook een 230V uitgang.

Daarnaast lopen er diverse pilots met V2G, oa in Utrecht
https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg

Voor nu? Thuis een stevig batterijpack neerzetten, overdag op kantoor de auto volladen, en 's nachts thuis je elektra verbruik + accu's vullen.

Een beetje kantoorpand betaald per kWh minder dan dat je thuis betaald, dus met een leuke deal met je werkgever kun je dan mooi goedkoop stroom gebruiken.

T is alleen een kwestie van tijd voordat de belastingdienst die stroom weer extra wil belasten als 'extra inkomen'....

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 4 januari 2022 16:00:24 (16%)]

KGE

Golden Member

Op 4 januari 2022 00:14:43 schreef SparkyGSX:
[...]Magnesium? Ik ken alleen LiFePO4 en in een uitzonderlijk geval LiFeYPO4, dus met Yttrium als toevoeging.

Moet ook Mangaan (Mn) zijn en niet Magnesium (Mg)...

joopv

Golden Member

Op 4 januari 2022 15:59:40 schreef DJSmiley:
De Sion heeft ook een 230V uitgang.

Daarnaast lopen er diverse pilots met V2G, oa in Utrecht
https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg

Voor nu? Thuis een stevig batterijpack neerzetten, overdag op kantoor de auto volladen, en 's nachts thuis je elektra verbruik + accu's vullen.

Een beetje kantoorpand betaald per kWh minder dan dat je thuis betaald, dus met een leuke deal met je werkgever kun je dan mooi goedkoop stroom gebruiken.

T is alleen een kwestie van tijd voordat de belastingdienst die stroom weer extra wil belasten als 'extra inkomen'....

In het kader van "auto + tankpas van de zaak" is dit al afgedekt, ingekaderd, inzichtelijk voor de werkgever, leasemaatschappij, belastingdienst enzovoorts. Iemand die een auto vd zaak heeft en opeens 2 keer zoveel moet tanken / laden per gereden kilometer als de rest valt direct door de mand.

Voor prive auto's zal dit ook wel snel als extra inkomen gesignaleerd gaan worden door de fiscus.

PE1DNA

Men denkt er over na kernenergie en gas het 'label'
groen te geven.
Dus LPG wordt dan ook CO2 neutraal?
Techniek doet er niet meer toe.
Taal is wat de klok slaat.

Bij Die Autodoktoren hebben ze geprobeerd een Hyundai
op te laden met een aggregaat.
Ze hadden ook een dure 'optimizer kabel' die deed het
niet. Maar de originele eventjes wel.
Na een tijdje prutsen en telkens opnieuw opstarten,
zat er toch weer wat watjes in.
Voldoende om weer bij een prikpaal te geraken.

De BYD LFP en andere technieken als LTO kunnen veel meer
hebben, behalve watjes ;-/
Zonder die techniek was ik ook niet echt aan elektra vervoer
begonnen.

Op 5 januari 2022 18:37:16 schreef Ghia:
Dus LPG wordt dan ook CO2 neutraal?

LPG is geen gas. (Voor mij wel, maar niet voor de staat en alle andere groene ridders).

Die discussie over al dan niet "groen" gaat niet over het CO2 neutraal zijn. Dat is het per definitie niet. Maar dat is politiek en daar is C.O. niet voor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik kwam een in dit verband interessant artikel tegen.
Als het allemaal klopt is het best veelbelovend.

https://www.wbur.org/news/2022/01/25/lithium-ion-battery-recycling-ele…