De quad van mijn zoon (800W , 36V) wilde ik voorzien van verlichting, 2 lampjes aan de voorkant en 1 op de achterkant, 12V per stuk. Op de controller zit een vrije connector met 36V.

Ik wilde de lampjes testen alleen heb ik perongeluk sluiting veroorzaakt. De lampjes waren parallel geschakeld en ondoordacht middels een schakelaar ertussen, sluiting gemaakt. De quad gaat nu niet meer aan en de controller ruikt verbrand. Is deze controller nog te repareren? Ik heb op internet gezocht en ik zie dat men in sommige gevallen de MOSFETS vervangen, is het aannemelijk dat deze stuk zijn? En kan ik deze ook doormeten terwijl ze nog gesoldeerd zitten?

Maak eens een foto van de print.

Waar zit de genoemde aansluiting?
Waar zit de accu aangesloten?
Waar zit de lader aangesloten?
Waar zit de motor aangesloten?

En idd een foto van de print zoals shiptronic vraagt.

En wellicht dat een merk of type nog helpt, hoewel van veel van dat spul niets te vinden is.... En zelfs al heb je een merk en type is er nog een grote kans dat de controller gewoon van de op dat moment goedkoopste Chinees komt en dus per batch kan verschillen.

Op de connector: "Battery capacitor 36v" heb ik sluiting gemaakt.

Op de printplaat staat aan de bovenkant 'JNGCHENGCN.COM' en aan de onderkant: ZY9610A. Gegoogled op deze "fabrikant" en model maar helaas weinig tot geen bruikbare zoekresultaten.

[Bericht gewijzigd door Boy op (25%)]

De kans dat dan de mosfets kapot zijn is nihil. Die gaan kapot als je de motor overbelast of plots kortsluiting maakt aan de motor-kant terwijl ie aanstaat.

Op 15 november 2021 20:16:42 schreef Boy:
Ik heb voor de duidelijkheid een serie fotos gemaakt van de kabels en de controller zelf. Op de connector: "Battery capacitor 36v"

Daar kan weinig stuk, behalve je battery zelf en de weggebrande sluiting.

Hopelijk zijn de accu's niet stuk, deze zijn onderaan weggewerkt in een plastic behuizing. :'( Volgens mij zijn dit 3X 12V accu's. Welke weggebrande sluiting bedoel je?

Op 15 november 2021 20:16:42 schreef Boy:

Op de connector: "Battery capacitor 36v" heb ik sluiting gemaakt.

Die sluiting!

Als er een zekering tussen zit is die geploft. en ik mag hopen dat die er zit anders is een gevaarlijk ding waar hoge stromen kunnen lopen !

Welke spanning meet je daar nog?

oh zo bedoel je, ik hoop dat het een kwestie van een zekering is dan.
Ik ben alleen vooralsnog geen zekering tegengekomen, zo'n pack als dit hangt eronder, zou hier eventueel de zekering in zitten?

https://www.motorpromo.nl/27e2a-36volt-12-ah

Oh en nadat ik het contactslot op aan had gezet, hoorde ik een klik, en ik rook iets verbrands, ik had wel het idee dat dit van de controller vandaan kwam, deze rook naderhand ook enigzins verbrand.

[Bericht gewijzigd door Boy op (29%)]

Op 15 november 2021 20:37:18 schreef Shiptronic:
[...]

Die sluiting!

Als er een zekering tussen zit is die geploft. en ik mag hopen dat die er zit anders is een gevaarlijk ding waar hoge stromen kunnen lopen !

Welke spanning meet je daar nog?

Ik heb de accu gemeten en daar krijg ik gelukkig nog 38 Volt, dus dan zit het daar goed lijkt mij?

Dan lijkt het erop dat de zekering (indien aanwezig) nog wel heel is. Als er zoveel stroom had gelopen, om een waarschijnlijk >= 40A zekering te laten klappen, waren die draadjes waar je de sluiting hebt gemaakt ook wel stuk geweest, denk ik.

Ik vermoedt dat er een diode in serie staat met de logica voeding, en deze aansluiting daar ook achter zat, al zou ik verwachten dat "battery capacity" bedoeld is om de accuspanning te meten, en dan is een diode in serie niet heel handig.

Op de print zie ik nogal wat dunne rode en zwarte draadjes, kun je aangeven welke van die connector zijn, en wat er tussen de accukabels en die 2 dunne draadjes zit?

De regelaar zelf is eigenlijk heel simpel, het zijn 2 MOSFETs parallel, en 2 vrijloopdiodes (niet eens een halve brug van MOSFETS). Het contactslot zet waarschijnlijk het relais aan; als dat nu ook al niet meer werkt, zou ik in dat stuk van het circuit gaan zoeken.

Ik ga vanavond gelijk even kijken.
Er zijn twee connectors met "battery capacity", zodoende heb ik het idee dat deze geschikt zijn voor verlichting.

Op 15 november 2021 21:40:26 schreef SparkyGSX:
Dan lijkt het erop dat de zekering (indien aanwezig) nog wel heel is. Als er zoveel stroom had gelopen, om een waarschijnlijk >= 40A zekering te laten klappen, waren die draadjes waar je de sluiting hebt gemaakt ook wel stuk geweest, denk ik.

Ik vermoedt dat er een diode in serie staat met de logica voeding, en deze aansluiting daar ook achter zat, al zou ik verwachten dat "battery capacity" bedoeld is om de accuspanning te meten, en dan is een diode in serie niet heel handig.

Op de print zie ik nogal wat dunne rode en zwarte draadjes, kun je aangeven welke van die connector zijn, en wat er tussen de accukabels en die 2 dunne draadjes zit?

De regelaar zelf is eigenlijk heel simpel, het zijn 2 MOSFETs parallel, en 2 vrijloopdiodes (niet eens een halve brug van MOSFETS). Het contactslot zet waarschijnlijk het relais aan; als dat nu ook al niet meer werkt, zou ik in dat stuk van het circuit gaan zoeken.

Ik heb een probleem gevonden: Om betere fotos te maken van de bedrading heb ik het resterende metalen behuizing verwijderd, vervolgens is een verbranden trace zichtbaar.
Zou ik dit kunnen repareren met een jumper? Zie witte lijn op afbeelding, of zijn er hoogstwaarschijnlijk componenten op het board defect geraakt?

https://i.ibb.co/pZzK6Gk/34-A39-DF7-9-BBE-4716-84-D9-419-AC67-AD1-F1.jpg

Je kan in ieder geval de trace herstellen met een draadbrug.
Of er meer stuk is is afwachten.

Stel als ik een draadbrug maak en het board weer geheel aansluit op de quad, is de kans dat ik sluiting maak en de accu beschadig te verwaarlozen?

daar is de zekering se...
probeer een niet te dikke draad terug te solderen zodat die doorfikt moest er nog iets fout zijn.
je kan ook de draden eens volgen die daar heen lopen. als die de accu zelf en de accu caapcitor is die aan die draadburg hangen, heb je geluk gehad.

waarschijnlijk was die half verstookt met hoge weerstand, en heeft het aanzetten van het contact dat spoor laten doorbranden

Bij het onderbroken spoor, waar gaan de draden naartoe die aan beide kanten van het spoor zijn aangesloten?

Als de ene draad bijvoorbeeld de batterij + is, en de andere draad noemen we even x, en je hebt x kortgesloten naar de - van de batterij, kan het best zijn dat je enkel dat printspoor hebt weggebrand omdat dat het zwakste punt was in de kortsluiting. De kortsluiting is dan niet door de rest van de schakeling heen geweest. Printspoor herstellen en rijden met die handel.

Maar dat zul je zelf even moeten nagaan, in je geheugen graven wat je precies had gedaan, en ook kijken wat er verder op het spoor is aangesloten op de print. Zo op het oog zag ik gisteravond niets dat overduidelijk een klap heeft gehad.

Het is een heel simpele controller, dus ik denk dat er helemaal niets anders tussen de accu en die uitgang zit. Mogelijk wordt deze uitgang ook geschakeld door het relais, maar aangezien het relais nu (als ik het goed begrijp) ook niet meer schakelt, lijkt dat niet waarschijnlijk.

Ik denk dat er een redelijke kans is dat het ding weer werkt als je dat spoor hebt gerepareerd, en dat je het redelijk veilig kunt proberen; accu's gaan niet zomaar stuk, en er zou een zekering aanwezig moeten zijn. Ik zou een kniptang bij de hand houden, mocht er toch iets mis gaan en de accukabels heet worden, dan kun je die onderbreken zonder je vingers te verbranden.

Op 16 november 2021 20:55:26 schreef SparkyGSX:

...en er zou een zekering aanwezig moeten zijn.

Die zou ik eerst monteren voor ik verder ging!

De linkerkant van het spoor zit samen gesoldeerd met 2 rode draden van de 2 “battery capacity” connectors en een geel draad loopt naar de connector (met 4 draden), die is vermoedelijk voor het gashandvat en/of batterij indicator.
De rechterkant van het spoor is een blauwe draad van het contactslot.

Morgenochtend ga ik het spoor herstellen en in de avond testen.
Ik ga ook navragen of er in behuizing van de accu een zekering zit.

Bedankt voor de reacties.

zekering zal er niet inzitten, daar dient dat spoor voor. bij kortsluiting brand het door

De zekering hoort ook niet in de controller, die hoort bij het accupakket te zitten, anders zou hij niet beschermen tegen een sluiting door beschadiging van de kabels.

Goed nieuws! Spoor gerepareerd en de quad lijkt weer te werken.
De werkplaats waar ik de quad heb aangekocht, bevestigd dat er in de accu pack een zekering zit. Zij hadden deze controller met exact dezelfde connectors niet liggen en zou dan vermaakt moeten worden, zodoende ben ik erg blij dat hij weer werkt, iedereen bedankt voor het advies en hulp.

https://i.ibb.co/YLFpxW1/Image.jpg

Ik wil graag nog een poging wagen om de lampjes te schakelen. Ik wil ze dit keer in serie schakelen met een schakelaar ertussen. De stroom wil ik pakken van de "battery capacity", de connector waar ik 36V op meet.
De lampjes gekocht op Ali 12V en 3W per stuk. Ik wil 3 lampjes aansluiten, dus 36V en 9W totaal. Nu is de controller 800W maar op de motor staat ook 800W, kan dit zonder problemen?

Blijf eraf zou ik adviseren, er bestaan genoeg led fietslampen met batterijen die heel lang meegaan.

Geheel met @MGP eens als het weer fout fikt er waarschijnlijk veel meer uit.