uit "kill" relais probleem

Op 23 november 2021 19:55:57 schreef robt797:
maar nu komt het
ik heb op de locatie van de bobine een verbreek relais gezet
zodat wanneer je de sleutel naar uit draaid dat het relais af valt en de magneto met de grond verbind

Is het relais wel geschikt om die magnetospanning te schakelen? Ik heb het idee dat bij open relaiscontacten en lopende motor toch piekspanningen van een paar honderd volt over de contacten staan en als relaisontwerper zou ik zeggen, het is een autorelais, dus meer dan 12V hoeft hij niet te schakelen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

het relais kan 20-30 A schakelen
dus dan moet 20-30V met een paar ma ook wel goed gaan

en ik zou een 12v huis relais gebruiken maar die komen buina nooit met bevestiging oog

[Bericht gewijzigd door robt797 op 29 november 2021 00:32:34 (34%)]

Je geeft al aan dat het dynamo gedeelte van de dynostart niet goed werkt, het laad de accu niet op.
Kan het zijn dat daar de fout zit ?

Probeer eens het volgende.
Ontsteking een eigen voeding vanaf de accu geven.
Motor starten en laten draaien.
Dan het dynastart gebeuren loskoppelen, en kijken of je "kill"schakeling dan wel werkt.

Op 29 november 2021 07:00:02 schreef HD13:
Je geeft al aan dat het dynamo gedeelte van de dynostart niet goed werkt, het laad de accu niet op.
Kan het zijn dat daar de fout zit ?

Probeer eens het volgende.
Ontsteking een eigen voeding vanaf de accu geven.
Motor starten en laten draaien.
Dan het dynastart gebeuren loskoppelen, en kijken of je "kill"schakeling dan wel werkt.

meen je dit nu
de motor heeft geen voeding voor de ontsteking nodig
het is een magneto

en de dynastart is verbonden met een riem aan de motor daarna naar de regelaar
daarna naar de accu
dan door het contactslot
en dan naar het relais waar hij uit gaat

gaat het contact slot uit dan is er geen enkele manier om de 12V vanaf de accu bij het relais te krijgen

Was bedoeld om te kijken waar de spanning vandaan komt die het kill relais in houd.
Of dit misschien uit je (defecte) dynostart komt.

de regelaar die defect is heeft alleen invloed op het opladen van de accu
want dat gebeurd op dit moment niet XD

Rode lampjes van 't contact, zo lang ik die ken is er een laadstroomlampje(krijgt + van dynamo en dooft= 2 x plus) en een lampje van de oliedruk.
Met een aparte regelaar op de dynamo ken ik de werkwijze met 't laadstroomlampje niet.
En met led werkt dat systeem niet van dynamo gaat laden(mits weestand mss wel).

ik heb op dit moment een normaal 3W lampje voor het weergeven van de laadstroom
en deze gloeit zwak maar constant dus mijn regelaar kan niet regelen
ik heb gehoort van mensen die het lampje met een led hebben vervangen
maar ik zelf zou het denk ik nooit doen
ik zou dan eerder de 3 indicatie lampjes op het dashbord vervangen voor leds
(ps mijn water en olia lampje zijn op dit moment niet aan gesloten gezien dat de wankel geen van beide gebruikt XD)

dynastart regelaar is vervangen
en 3 keer raden
het probleem is er nog steeds >:)
maar nu laad de accu wel op :D

bigin maar weer met ideen gooien

Mijn ideeën zijn op.
Je kan kijken of de motor afslaat als je klem 85 en klem 86 los neemt. Je bent geneigd te zeggen dat de motor afslaat, maar dat zou ook moeten gebeuren als je alleen 85 los neemt, maar dat gebeurt niet. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Shiptronic

Golden Member

Op 1 december 2021 20:25:16 schreef robt797:
dynastart regelaar is vervangen
en 3 keer raden
het probleem is er nog steeds >:)
maar nu laad de accu wel op :D

bigin maar weer met ideen gooien

Er is gevraag een par foto's te posten van het brouwsel en ook de nodige metingen, beide heb ik nog niet gezien?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de foto van de sytuatie heb ik gepost
en op 1 meting na heb ik elke meting ook gedaan
en hier geplaatst

ps
ik denk dat ik 2 relais ga gebruiken
1 wissel en 1 verbreek

de wissel zit aan het contact slot
de aansluitingen 87a gaat naar de grond
en 87 naar 12V
en op 30 komt relais 2
welke een verbreker is en de motor naar de grond trekt als hij uit gaat

Op 1 december 2021 20:57:17 schreef robt797:
de foto van de sytuatie heb ik gepost
en op 1 meting na heb ik elke meting ook gedaan
en hier geplaatst

Op 27 november 2021 20:16:02 schreef ohm pi:
Meet het relais zelf eens ohms door.
Alle draden van relais losnemen en dan meten.
Wat voor weerstand meet je tussen 85 en 86?
Wat voor weerstand meet je tussen 85 en 87a?
Wat voor weerstand meet je tussen 85 en 30?

Wat voor weerstand meet je tussen 86 en 87a?
Wat voor weerstand meet je tussen 86 en 30?

Wat voor weerstand meet je tussen 87a en 30?

Alleen tussen 85 en 86 mag je een weerstand meten.
De weerstand tussen 87a en 30 moet nul ohm zijn (NC contact).
De weerstand tussen 85 en 87a en/of 30 moet oneindig zijn.
De weerstand tussen 86 en 87a en/of 30 moet oneindig zijn.

Welke van deze zes metingen heb je niet gedaan? En welke van deze metingen heb je niet gepost?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

oh je bedoeld die
die heb ik genergeerd omdat
het vragen zijn die je aan een beginner steld
maar omdat ik sarcasties ben en geen zin heb om naar de auto te lopen
hier heb je de resultaten uit me hoofd

85-86 spoel (DUH)
85-87a niks
85-30 niks

86-87A niks
86-30 kortsluiting

87a-30 for the love of bob dat is een kortsluiting omdat het een verbreek contact is

wow daar hadden we niks aan

maar nu even wat extra voor de lol

aangesloten zoals op schema pagina 1
85-12V geen sleutel - geen verbinding
85-12V wel sleutel - verbinding
86-12V geen sleutel - niks
86-12V wel sleutel - spoel weerstand
85-87a spoel+magneto
85-30 spoel
86-87A magneto
86-30 geen weerstand
87a-30 geen weerstand

ben je nu blij

Op 1 december 2021 22:45:41 schreef robt797:
oh je bedoeld die
die heb ik genergeerd omdat
het vragen zijn die je aan een beginner steld
maar omdat ik sarcasties ben en geen zin heb om naar de auto te lopen
hier heb je de resultaten uit me hoofd

Meten is weten. Gissen is missen.
Je zegt dat alles goed is aangesloten en er zitten geen fouten in je schakeling. Ondanks dat je 85 losgenomen hebt blijft je relais aangetrokken.
Dat kan natuurlijk niet. De boel zit anders in elkaar dan je denkt of je gebruikt een verkeerd relais.

Op 1 december 2021 22:45:41 schreef robt797:
ben je nu blij

Mij maakt het niet uit. 't Is jouw auto en jouw probleem. Door niet of slecht te rapporteren op onze vragen krijg je geen of foute antwoorden.

Overigens, ik heb geen ideeën meer. Ik kom niet verder dan een 48Ω 5W weerstand parallel aan je spoel van je relais monteren. Dat is vergelijkbaar met je 12V 3W lampje. Dan doet je relaisschakeling tenminste.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 1 december 2021 23:43:45 (11%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

als reactie op "Mij maakt het niet uit. 't Is jouw auto en jouw probleem. Door niet of slecht te rapporteren op onze vragen krijg je geen of foute antwoorden."

het spijt me dat ik verkeerd reageerde
ik heb er erg veel moeite mee om als beginner behandeld te worden
en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daardoor verkeerd kan reageren

ik zal proberen om wat serieuzer te reageren

en over je weerstand over het relais
dat doe ik tijdelijk ook maar dan met een 25W 20 ohm (ik had niks anders)

maar ik vind dat te warm worden
daarom ga ik het proberem met 2 relais

Op 1 december 2021 23:47:57 schreef robt797:
en over je weerstand over het relais
dat doe ik tijdelijk ook maar dan met een 25W 20 ohm (ik had niks anders)

maar ik vind dat te warm worden
daarom ga ik het proberem met 2 relais

Dat het warm wordt is niet zo boeiend, maar het is wel zonde van de benzine en het verminderde vermogen wat je ter beschikking hebt voor de aandrijving. (Ik weet het, maar alle kleine beetjes helpen)

Op 1 december 2021 23:44:21 schreef robt797:
ik heb er erg veel moeite mee om als beginner behandeld te worden

Sowieso behandel ik je niet als beginner. Eigenlijk was deze vraag een wanhoopspoging van mij om te achterhalen hoe de boel in elkaar steekt. Ergens zit er een fout en ik heb geen idee waar. Voor mijn gevoel zit er niks anders op dan goed en op veel punten te meten en goed te luisteren en kijken wat er gebeurt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 2 december 2021 00:36:53 (33%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 2 december 2021 00:36:43 (100%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

oke ik voel me nu een royale sukkel
ik ben onder het contact slot gaan meten
en bij de midden slot fiats zit het laad lampje en de uit draad op 2 verschillende contacten

3 keer raden
omdat ik een stuur slot editie heb zit het laad lampje aan de uit draad
daar komt dus de 5V vandaan

het spijt me dus heel heel erg dat ik zoan sukkel was
maar nu komt de vraag
hoe los ik dit op?
want op dit moment zit ik aan een losse uit knop te denken maar dat vind ik dus niet mooi

Shiptronic

Golden Member

Je hebt toch een contact stand met 12V? Dat moet gewoon werken. geen uit knop of 2e relais nodig.

Post anders een schema hoe het e.e.a zit :)

[edit] of blijft daar juist na afzetten contact nog 5V op staan?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 2 december 2021 16:20:56 (18%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

https://cdn.myonlinestore.eu/94817f2a-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/dynastart%20Bosch%20schema.jpg

dit is een generaal schema van een dynastart
en blijkbaar bijna hetzelfde als in mijn auto

de ontsteking spoel is op dit moment een relais
naar de grond
er zijn namelijk geen punten

[Bericht gewijzigd door robt797 op 2 december 2021 16:22:04 (32%)]

Shiptronic

Golden Member

Op 1 december 2021 22:45:41 schreef robt797:
oh je bedoeld die
die heb ik genergeerd omdat
het vragen zijn die je aan een beginner steld
maar omdat ik sarcasties ben en geen zin heb om naar de auto te lopen
hier heb je de resultaten uit me hoofd

85-86 spoel (DUH)
85-87a niks
85-30 niks

86-87A niks
86-30 kortsluiting

87a-30 for the love of bob dat is een kortsluiting omdat het een verbreek contact is

wow daar hadden we niks aan

maar nu even wat extra voor de lol

aangesloten zoals op schema pagina 1
85-12V geen sleutel - geen verbinding
85-12V wel sleutel - verbinding
86-12V geen sleutel - niks
86-12V wel sleutel - spoel weerstand
85-87a spoel+magneto
85-30 spoel
86-87A magneto
86-30 geen weerstand
87a-30 geen weerstand

ben je nu blij

Tja je weigert metingen te doen , alles zit goed maar het werkt niet. en doet dan aannames.

Hier weer 1:

Op 2 december 2021 16:20:41 schreef robt797:
[afbeelding]

dit is een generaal schema van een dynastart
en blijkbaar bijna hetzelfde als in mijn auto

Bijna hetzelfde, daar kunnen we dus niks mee.

Dat is niet om vervelend te doen, maar om je te helpen het op te lossen.
Met aannames kunnen we niks, en een oud gezegde:

assumption is the mother off al fuck-up's ;)

12V moet --> naar het relais, 5V komt vanaf je regelaar naar het contactslot ik zou eens een diode proberen in de leiding van regelaar naar contactslot.

[edit] Je moet in ieder geval de +15 aansluiting hebben.

[EDIT 2] Zoiets:

[edit3] 85/86 aangepast ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.