uit "kill" relais probleem

en over je weerstand over het relais
dat doe ik tijdelijk ook maar dan met een 25W 20 ohm (ik had niks anders)

maar ik vind dat te warm worden
daarom ga ik het proberem met 2 relais

Op 1 december 2021 23:47:57 schreef robt797:
en over je weerstand over het relais
dat doe ik tijdelijk ook maar dan met een 25W 20 ohm (ik had niks anders)

maar ik vind dat te warm worden
daarom ga ik het proberem met 2 relais

Dat het warm wordt is niet zo boeiend, maar het is wel zonde van de benzine en het verminderde vermogen wat je ter beschikking hebt voor de aandrijving. (Ik weet het, maar alle kleine beetjes helpen)

Op 1 december 2021 23:44:21 schreef robt797:
ik heb er erg veel moeite mee om als beginner behandeld te worden

Sowieso behandel ik je niet als beginner. Eigenlijk was deze vraag een wanhoopspoging van mij om te achterhalen hoe de boel in elkaar steekt. Ergens zit er een fout en ik heb geen idee waar. Voor mijn gevoel zit er niks anders op dan goed en op veel punten te meten en goed te luisteren en kijken wat er gebeurt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 2 december 2021 00:36:53 (33%)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 2 december 2021 00:36:43 (100%)

oke ik voel me nu een royale sukkel
ik ben onder het contact slot gaan meten
en bij de midden slot fiats zit het laad lampje en de uit draad op 2 verschillende contacten

3 keer raden
omdat ik een stuur slot editie heb zit het laad lampje aan de uit draad
daar komt dus de 5V vandaan

het spijt me dus heel heel erg dat ik zoan sukkel was
maar nu komt de vraag
hoe los ik dit op?
want op dit moment zit ik aan een losse uit knop te denken maar dat vind ik dus niet mooi

Shiptronic

Overleden

Je hebt toch een contact stand met 12V? Dat moet gewoon werken. geen uit knop of 2e relais nodig.

Post anders een schema hoe het e.e.a zit :)

[edit] of blijft daar juist na afzetten contact nog 5V op staan?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 2 december 2021 16:20:56 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

https://cdn.myonlinestore.eu/94817f2a-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/dynastart%20Bosch%20schema.jpg

dit is een generaal schema van een dynastart
en blijkbaar bijna hetzelfde als in mijn auto

de ontsteking spoel is op dit moment een relais
naar de grond
er zijn namelijk geen punten

[Bericht gewijzigd door robt797 op donderdag 2 december 2021 16:22:04 (32%)

Shiptronic

Overleden

Op 1 december 2021 22:45:41 schreef robt797:
oh je bedoeld die
die heb ik genergeerd omdat
het vragen zijn die je aan een beginner steld
maar omdat ik sarcasties ben en geen zin heb om naar de auto te lopen
hier heb je de resultaten uit me hoofd

85-86 spoel (DUH)
85-87a niks
85-30 niks

86-87A niks
86-30 kortsluiting

87a-30 for the love of bob dat is een kortsluiting omdat het een verbreek contact is

wow daar hadden we niks aan

maar nu even wat extra voor de lol

aangesloten zoals op schema pagina 1
85-12V geen sleutel - geen verbinding
85-12V wel sleutel - verbinding
86-12V geen sleutel - niks
86-12V wel sleutel - spoel weerstand
85-87a spoel+magneto
85-30 spoel
86-87A magneto
86-30 geen weerstand
87a-30 geen weerstand

ben je nu blij

Tja je weigert metingen te doen , alles zit goed maar het werkt niet. en doet dan aannames.

Hier weer 1:

Op 2 december 2021 16:20:41 schreef robt797:
[afbeelding]

dit is een generaal schema van een dynastart
en blijkbaar bijna hetzelfde als in mijn auto

Bijna hetzelfde, daar kunnen we dus niks mee.

Dat is niet om vervelend te doen, maar om je te helpen het op te lossen.
Met aannames kunnen we niks, en een oud gezegde:

assumption is the mother off al fuck-up's ;)

12V moet --> naar het relais, 5V komt vanaf je regelaar naar het contactslot ik zou eens een diode proberen in de leiding van regelaar naar contactslot.

[edit] Je moet in ieder geval de +15 aansluiting hebben.

[EDIT 2] Zoiets:

[edit3] 85/86 aangepast ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 december 2021 16:09:12 schreef robt797:
oke ik voel me nu een royale sukkel

Ach, een leermomentje! Gelukkig zit je op een forum en niet bij je baas of klant.

Je kan dit proberen.

code:


                      klem 15                      
                        -----      diode 1N4007      
Contactslotschakelaar----0  0--+--->|------{laadcontrolelampje}------
                               |
                               |
                               V diode 1N4007 (Niet nodig nav tekening Shiptronic)
                              ---
                               |
                         +-----+
                         |     |
                         |    ---
          Vrijloopdiode ---  |   |  relais
            1N4007      /|\  |   |
                         |    ---
                         |     |
                         +-----+
                               |
                             ===== massa

In je auto drie diodes toevoegen.
Eentje van de Uit-draad naar het laadcontrolelampje en eentje van de Uit-draad naar het relais. Zie bovenstaande tekening.
Om de dioden heel te houden heb je nu ook een vrijloopdiode nodig over het relais. Deze voorkomt de inductiespanning over de relaisspoel bij uitschakelen.

Edit:
Schema van Shiptronic is goed.
Maar ik zou wel een vrijloopdiode over het relais zetten. Deze is ter bescherming van de diode naar het laadcontrolelampje. Dan heb je aan twee dioden genoeg.

er mag geen diode in lijn met het laadlampje staan
het lampje geeft namelijk laden en ontladen weer

Shiptronic

Overleden

Dat zou heel bijzonder zijn.

Het lampje ligt normaal via de regelaar aan massa.

Dus op moment contact "aan" komt er via contact op de andere kant 12V en lampje gaat aan.

Als je start zorgd de stroom door het lampje voor het veld en dynamo gaat leveren. Dus uit de dymamo komt nu ook 12v en een lampje met aan bijde kanten 12v doet het niet dus lampje gaat uit want dynamo laad. Diode is hier niet van invloed. maar hij moet wel op de juiste plek zitten zie schema hierboven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het lampje hangt aan de D+ aansluiting van de dynamo en via het contactslot aan de 12V

hij gaat uit als je oplaad/accu vol is
en hij gaat aan als de accu niet laad of leeg is

de veld wikkelingen zitten intern met een weerstand van D+ naar DF
en als de dynastart laad dan word het over genomen door de regelaar

maar mischien helpt het schema van een bmw isetta die is namelijk op de punten in de dynastart na gelijk aan elke andere dynastart

Op 3 december 2021 15:39:20 schreef robt797:
er mag geen diode in lijn met het laadlampje staan

Dat snap ik niet. Het zou betekenen dat de stroom door het lampje twee richtingen uit kan lopen, nl van het contactslot naar het lampje en dan naar D+/61 van de regelaar en onder andere omstandigheden van D+/61 van de regelaar naar het lampje en dan via het lampje en contactslot naar de +12V
In welke toestand loopt de stroom van het contactslot naar D+/61 en
In welke toestand loopt de stroom van D+/61 naar het contactslot?

Shiptronic

Overleden

@ohm pi, waar zou de stroom dan heen moeten? Ik heb geen idee.

heb je het al geprobeerd? of is is dit weer een aanname van je?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In principe zou het mogelijk zijn dat tijdens lopende motor en ingeschakeld contact een functionele stroom van D+/61 of een andere iets wat met D+/61 verbonden is via het laadcontrolelampje en contactslot naar de plus van de accu loopt. Als dat zo is, dan werkt de truc met de diode niet.

Als ik TS was, dan zou ik gewoon die twee dioden erin zetten en kijken waar het schip strandt. Volgens mij kan je zonder schade de dioden erin zetten en werkt alles gewoon. Het kan zijn dat TS iets meer weet op dit punt, want ik ben geen autoelectriciën. In grote lijnen begrijp ik wel dynastart, maar de fijne details weet ik niet.

ga jij mij dan 100+ euro betalen als me regelaar stuk gaat?

ik ga geen grappen uithalen met diodes in een systeem waar de spanning 2 kanten op moet kunnen

Op 3 december 2021 23:48:05 schreef robt797:
ga jij mij dan 100+ euro betalen als me regelaar stuk gaat?

Is niet zo´n beste auto als je 100+ euro moet betalen als 'ergens onderweg' je laadcontrolelampje van fl0,25 doorbrandt.

Leg ons eens uit hoe dat zit met 'de spanning 2 kanten op moet kunnen'. Wij (Shiptronic en ik) zien dat niet hoe dat zou moeten gebeuren.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 4 december 2021 01:13:55 (51%)

Shiptronic

Overleden

Op 3 december 2021 23:48:05 schreef robt797:
ga jij mij dan 100+ euro betalen als me regelaar stuk gaat?

ik ga geen grappen uithalen met diodes in een systeem waar de spanning 2 kanten op moet kunnen

Ha ha ha, veel plezier met je auto verder !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 december 2021 01:10:02 schreef ohm pi:
[...]Is niet zo´n beste auto als je 100+ euro moet betalen als 'ergens onderweg' je laadcontrolelampje van fl0,25 doorbrandt.

Leg ons eens uit hoe dat zit met 'de spanning 2 kanten op moet kunnen'. Wij (Shiptronic en ik) zien dat niet hoe dat zou moeten gebeuren.

als er geen laadlampje is gebeurt er letterlijk niks
maar een diode is een onbekent wat het doet
en zelfs al gebeurt er niks ik heb geen zin om risico te lopen

Op 4 december 2021 13:21:16 schreef robt797:
als er geen laadlampje is gebeurt er letterlijk niks

Verwijder het laadcontrolelampje.
Start de auto.
Controleer of de accu bijlaadt.
Zet de motor af.
Het nieuwe relais zou nu goed moeten werken.
Als de motor netjes afslaat en de accu wordt tijdens het lopen van de motor netjes opgeladen, dan werkt alles zoals het zou moeten werken. Alleen, je kan in de auto niet zien of er een storing is in het laadcircuit omdat het laadcontrolelampje ontbreekt.
Als alles goed werkt, dan kan je zonder problemen de twee (of drie) dioden aanbrengen.
In geleidende richting is het alsof het laadcontrolelampje in de auto aanwezig is. Dat is dus een normaale situatie.
In sperrende richting (dus bij afzetten van de motor) is het net alsof er geen laadcontrolelampje aanwezig is.
Succes!

Shiptronic

Overleden

begint niet met laden , het veld ontbreekt. (wat normaal geleverd word door de stroom van het lampje)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 december 2021 14:22:51 schreef Shiptronic:
begint niet met laden , het veld ontbreekt. (wat normaal geleverd word door de stroom van het lampje)

het lampje zit niet aan het veld

maar het klopt wel
zonder lampje geen oplaad funktie

Het had gekund als de dynastart voldoende remanent magnetisme had, maar kennelijk is dat hier niet het geval.

zoals ik het nu zie heb ik 2 opties
een relais met onder voltage bescherming (instelbaar uit punt voor als de spanning te laag word)

of op het contact slot het laadlampje verplaatsen naar bijvoorbeeld het contact van de kinipperlichten/koplamp