Hallo,
Ik wil een elektrische buitenboordmotor van 48 volt aanschaffen (e-propulsion 6.0) die maximaal 6000 watt verbruikt bij vol vermogen. En daar moet een accupakket bij. dat merk zelf verkoopt een hele mooie lifepo accu van 175ah. Maar die kost 4000 euro. Nou heb ik toevallig van een oudere motor 5x 24 volts lifepo accu's van elk 100ah.
Die kan ik parallel schakelen tot 500ah.
En omvormen naar 48 volt, dan zou er iets van 225 ah overblijven (denk ik).
Maar wat voor omvormer heb ik dan nodig?
Ik zie ze wel te koop, maar ik vraag mij af of die dit vermogen wel aankunnen. De grootste die ik standaard zie maken van 24 v, wel 48 v met 1000 watt / 21 ampere

En hier schiet mijn kennis van electriciteit tekort:
Kan ik zo'n omvormer gebruiken?
Moet ik een andere / grotere omvormer?
Of moet ik gewoon een 48 volts accublok kopen?
(omdat omvormers te groot / duur worden)

Waarom zet je de gebruikte accu's niet per serie van 2 parallel? Je krijgt dan een pakket van 2x 48 V en 100 Ah, in totaal 48 v en 200 Ah dus. Heb je ook geen omvormer nodig (scheelt €€€, geen verliezen, minder inbouwruimte nodig en geen problemen met piekstromen). Je houdt een accu over.

Als je lithium accu's in serie of parallel gaat zetten zal de lader moeten kunnen balanceren, dat is zorgen dat de accu's allemaal even ver opgeladen blijven. Dat is beter voor de levensduur maar vooral om gevaarlijke situaties te voorkomen. Brand, doordat een accu te ver doorgeladen wordt of teveel ontladen wordt.

Edit: Eigenlijk heb je een BMS (battery management system) nodig. Die kan voor het balanceren zorgen, plus beschermen tegen overladen en te diepe ontlading. Veel laders hebben een BMS ingebouwd, maar de lader moet dan wel geschikt zijn voor jouw accu configuratie (2 in serie, en dat 2x parallel). Die geschiktheid heeft te maken met aantal aansluitingen en spanningsniveau's benodigd voor het balanceren en de accucapaciteit. Maar 48 V uit 2x2 accu's lijkt me niet exotisch.

Zoals henk al zegt: met de accus direct de juiste spanning maken is VEEL efficienter dan een 6kW omvormer kopen. Het kan allemaal wel, maar het wordt bij dat soort vermogens duur(*) en onhandig.

(*) Een snelle zoekactie op aliexpress... $2k voor een ding wat niet eens "past" in jou situatie.

2P2S met 24V accu's geeft idd zoals gezegd een 48V 100Ah pakket.

2 aandachtspunten
- Ondersteunt die 24V accu serieschakeling? Je kan ze niet altijd in serie zetten. Bij een FET based BMS moeten de FETS wel geschikt zijn voor de hoogste spanning van de seriestring. Dat is bij 48V LFP rond de 58V (16x3.65V)

- Leveren ze voldoende stroom. Cellen wel, maar vaak is de BMS de beperkende faktor. Als die 24V / 50Ah accu een 100A BMS heeft, moet je rekenen dat je in de praktijk 175-190A kan trekken. Accu's zijn nooit 100% identiek, dus het is nooit de volle 2x100A, er zal altijd wat inbalans zijn.
Met een 50A BMS ga je het dus niet redden.

24V naar 48V omvormer... bij die vermogens. Dat is duur. Veel duurder dan die accu's waard zijn.
4x 12V 120Ah in serie geeft 48V / 120Ah en kost, nieuw, 2500 euro ofzo. Zelfbouw een stuk minder.

Een 24-48V 6kW stepup kost zeker de helft. Dat lijkt me dus geen zinvolle investering.

dankjewel voor het antwoord, maar bij mijn weten kan je Lithium / Lifepo accu's niet in serie schakelen. Alleen maar parallel .

Vandaar de zoektocht naar een omvormer.

Elke 24v accu die ik nu heb heeft een eigen lader en bms.

en dus de vraag wát voor omvormer hiervoor nodig is.

Als die inderdaad zo groot / duur wordt, dan is het geen optie. Maar ik kan het niet bedenken.
(Mijn kennis van electriciteit gaat eigenlijk niet verder dan '' op 220 V met 16 ampere kan je +/- 3500 watt aansluiten:)

Dus begrijp ik nu goed dat ik een omvormer zou moeten hebben die van 24V > 48 volt maakt met 6.000 watt / 125 ampere?

Als je nu voor elke accu een eigen lader met BMS hebt, kun je die niet zomaar in serie zetten. Of parallel wel kan, durf ik niet zo te zeggen. Zonder maatregelen (diodes?) kan een lader ook een naastgelegen accu gaan laden ipv "z'n eigen".

Als je het met een omvormer zou willen doen: 125 A uit (bij 48 V) zou 6 kW leveren. Stroom aan de ingang (24 V) wordt dan ruim 250 A (verlies voor de omvormer moet er bij opgeteld worden), dus daar moet je rekening mee houden voor wat betreft de kabels.

Volgens mij kun je beter investeren in een een nieuwe lader en BMS voor het hele pakket (2x2 48 V accupakket) dan proberen zo'n omvormer te vinden. Ik denk dat je goedkoper uit bent, en je bespaart ook nog wat op de kosten van de kabel.

Dag Henk,
Dankjewel: helder!

echt ombouwen ofzo is zeker te ingewikkeld voor mij
Maar wellicht zijn er bedrijven die dit kunnen.
suggesties?

En bedankt voor het meedenken

LFP's kunnen gewoon in serie.

Een 12V accu is immers ook gewoon 4 cellen in serie.

Liefst heb je 16 in serie met 1 BMS, maar 4x 12V accu met ieder zn eigen BMS kan ook gewoon in serie, zolang de BMS dat maar aan kan kwa werkspanningen. Dat is bij de fabrikant van de accu/BMS op te vragen.

Bij de veelgebruikte JBD BMSsen (met Bluetooth) kun je het adhv het typenr al zien.

Parallel is zoiezo geen probleem. Ze zullen elkaar onderling balanceren. Tenzij ze een enorm verschil hebben (1 volledig vol en 1 volledig leeg) kun je ze gewoon direct parallel zetten.

Die 175Ah accu van hun zelf is ook gewoon een LFP. Dat is wat makkelijker dan bv de Torquedo motoren, die hebben net iets andere accuspanningen (gebruiken NMC cellen)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (13%)]

Accu's parallel kan nog wel een probleem zijn, als ze een eigen BMS hebben dat communiceert met de lader (via CiA418 bijvoorbeeld); soms is het nodig om de laadstroom te beperken tijdens het balanceren, terwijl de accu die parallel staat wel in balans is en nog een grotere laadstroom kan accepteren.

Dat lijkt me hier echter niet waarschijnlijk, dus zolang je zorgt dat elke accu een BMS heeft dat kan balanceren, en een geschikte lader die door elk BMS uitgeschakeld kan worden, moet het wel goed komen.

Een converter lijkt me niet haalbaar; 6kW is geen kleine omvormer, dus die zal erg kostbaar zijn, als je al iets bruikbaars kunt vinden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (37%)]