Kon dit niet laten liggen.
Prachtig meet instrument met foedraal.

Gemaakt door Burroughs, bekend van rekenmachines.
In 1970 nog gekalibreerd.

Gelukkig was het schema in het instrument geplakt.

Zo te zien kan ik het met twee 12V batterijen voeden.
Wie weet waar het voor diende, en hoe nog te gebruiken?
Tips welkom,

Ha anjer,

Aan de schaal te zien een frequentie meter, puls / duur meter.
Waar die voor dient of gediend heeft weet ik niet misschien van de horloge maker :P

Als het ingangssignaal een puls is en je weet de piekspanning en als de frequentie lager is dan de filtersnelheid van de meter dan,
kan je de werkcyclus meten met een voltmeter analoog of digitaal !
Als je een blok ingedachte neemt of optekent en Vh is gekoppeld aan T1 en Vl is gekoppeld aan T2,
dan hebben we Thoog met de spanning V1 en Tlaag met de spanning V2 !

Vanwege bovenstaande waarden en aangenomen dat VDC de weergegeven waarde op de voltmeter is, hebben we:

VDC=((V1*t1)+(V2*t2)/(t1+t2))

als V2=0 dan VDC=V1 * t1/(t1+t2) waarbij t1/(t1+t2)=werkcyclus.

Waarbij:

Inschakelduur = VDC/V1
en inschakelduur% = (VDC/V1) *100

Dit is in het kort wat er gebeurt nu kan jij ook inverteren dus eigenlijk T1 en T2 omdraaien dit zal te maken hebben met de probe die je kan aansluiten......

Heb je al een signaal op de ingang aangesloten een blokje waar je de puls verhouding kan regelen.
Of een klein microfoontje en bij een mechanisch horloge houden dan meet je de duur tussen de tikken zou 50 % moeten zijn !

Groet,
Henk.

Goed idee,
Ga kijken of het werkt,
Dank,

Ha anjer,

Ja probeer dat eerst er zit een clipper aan de ingang dus snel stuk gaat het niet !
Dan kan je even uitproberen waar de knoppen voor dienen, vraag komt er een soort kabel uit de onderkant ik kan het niet goed thuis brengen op je foto :?
Als je een beter duiding van je schema wil dan moet er even voor gaan zitten....

Groet,
Henk.

voor het gebruik op klokken/horloges ga je toch nog een speciale probe nodig hebben.. eentje die de tikken er uit filtert en een deler flipflop heeft, om de duty cycle daarvan te kunnnen bepalen (in de meter zelf zit geen flipflopdeler)

Allen dank voor je reacties.
De draad aan de onderkant gaat naar een merkwaardige connector.
Zitten drie aders in, zie schema: Cable assembly S1073...
Dit is mijns inziens voor de voeding, 2X12V.

Verder is er nog de ingang probe/sig.
Ik ga kijken hoe hij op een blokgolf/toon generator reageert.