Maar iemand zei hierboven dat er in andere vliegtuigen geen loodaccus zitten. Wat dan wel ? Dat wil ik dan graag weten

Van een paar, oa de Dash-8 Q400, weet ik dat er nicds in zitten. Die heeft trouwens zowel AC en DC generators

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Op 15 december 2021 18:23:25 schreef testman:
meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.

Lithium is ook wel weer vrij breed, qua capaciteit versus veiligheid en gewicht. Ondanks dat fabrikanten hun best doen om goede accu's te maken was dat ook een leer proces en zijn gelukkig nu beter in staat om goede en veilige accu's te maken. Veilige accu gaan dan dacht ik weer ten koste van capaciteit en gewicht.

Op 15 december 2021 16:03:30 schreef rew:
Maar iemand zei hierboven dat er in andere vliegtuigen geen loodaccus zitten. Wat dan wel ? Dat wil ik dan graag weten.

Ik begreep dat er natte NiCd cellen in zitten. Dat zijn dus grote cellen met vloeibare elektrolyt vergelijkbaar met een startaccu in een auto. Ik dacht eigenlijk dat de 787 daar ook weer naar terug was omgeschakeld.

edit: Ik zie dat Fred dat ook al zei...

dit soort spul dus. deze zijn uit de tijd dat de 1e 747 uit de hangar rolde, 1971.

het probleem met de litium accu's was het grote temperatuurbereik waar die accu's mee te maken krijgen dacht ik, in de lucht is -60 haalbaar en staand op het vliegveld is +60 ook niks zeldzaams. waar lood en nicd daar minder last van hebben.

Op 15 december 2021 21:27:18 schreef Kruimel:
Ik begreep dat er natte NiCd cellen in zitten. [...] Ik dacht eigenlijk dat de 787 daar ook weer naar terug was omgeschakeld.

Nee dus; gewoon lithium.
https://787updates.newairplane.com/787-Electrical-Systems/Batteries-an…

https://youtu.be/FGnMfKCxPyg video over het electrische systeem van een Dash 8-400, een twinprop regionaal passagiersvliegtuig. (mijn op 1 na favoriete vliegtuig in de flight simulator)

Op 15 december 2021 18:23:25 schreef testman:
meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.

Toen het in 2013 een paar keer (volgens mij meer dan 2 incidenten maar goed) mis ging toen gingen stemmen op....

In het rapport van de NTSB over die incidenten staan die getallen van hierboven (tig keer met een zwarte balk er over en "boeing bedrijfsgeheim" er bij, 1x zonder.... :-) )

Maar goed. Er zijn een aantal maatregelen afgesproken en daarmee blijven de Lithium accus van de 787 gewoon lithium.

* Productie: Gelieve niet te puntlassen (metaalsplinters/vonken) naast de tafel waar de open cellen liggen.
* testen: Er moeten "worst case" tests gedaan worden (niet 1 losse cel doorprikken met een spijker en roepen: "Kijk gaat niet fikken", maar gewoon heetstoken tot max temp en dan in een complete set van 8 kijken of het goed gaat als er 1 in de fik vliegt.
* operationeel: Als ie in de fik gaat, moet het toch goed gaan: Pijpje naar buiten het vliegtuig om de gassen af te voeren.

Het zijn er vast meer, maar deze weet ik uit m'n hoofd.

..

[Bericht gewijzigd door benleentje op (97%)]

Op 15 december 2021 22:41:28 schreef benleentje:
[...]Voor lood geld dat dan zeker niet want daar zit gewoon een groot deel water in.

20% van dat water is accuzuur, en ik heb nog geen loodzuur gezien die bevroren was. tevens zouden er ook weleens agm accu's in kunnen zitten.

• Worden er nog nikkel-ijzer accu's gebruikt?
  • In de staart van grote toestllen zit een kleine jet, die voor de voeding van airco, ventilatie en andere cruciale appraten zorgt (o.a. Gyro's) als het toestel aan de grond staat.
  • Zijn niet alle schepen ook met een 400 c/s 115V (amerikaanse netspanning) net uitgrust? Ik heb hier een maritiem Sperry gyro-kompas staan, dat zekerlijk ook op die frekwentie en spanning draait.

Op 15 december 2021 22:42:49 schreef testman:
[...]

20% van dat water is accuzuur, en ik heb nog geen loodzuur gezien die bevroren was. tevens zouden er ook weleens agm accu's in kunnen zitten.

Laat accuzuur nu een oplossing van zwavelzuur in water zijn >:)
In puur zwavelzuur zit geen water.

Loodzuur bestaat niet, dat zou loodhydroxide zijn, een alkali

Op 16 december 2021 00:14:14 schreef Tidak Ada:
[*]Worden er nog nikkel-ijzer accu's gebruikt?

waarom zou je dat nog willen? NiFe accu's (btw, een uitvinding van Edison) zijn toch al 70 jaar of langer NiCd geworden en nu sinds 30 jaar NiHm..

als kleine jongen heb ik ooit één NiFe accuutje gezien, zat in een oplaadbare werklamp van een man op leeftijd.

loodaccu's in een schip of een duikboot is geen probleem, maar in vliegtuigen wel.. iedere kilo kost geld.

Worden er nog nikkel-ijzer accu's gebruikt?

Ze zijn (beperkt) populair in DHZ off-grid toepassingen, vooral vanwege hun robuustheid (je kunt ze opladen door ze direct aan een zonnepaneel te hangen. Als de gemiddelde MPP spanning van het paneel en de laadspanning van de accu bij elkaar in de buurt zitten werkt het wel ongeveer).

Grofweg gezegd, als je twee kleuren draad uit elkaar kunt houden kun je een "werkend" systeem met NiFe accus in elkaar zetten. Met Lithium heb je dan gewoon een duur kampvuur.

Dir NiFe accu’ s werken met LiOH als electrolyt en zijn bij goed gebruik vrijwel onverwoestbaar. Dat ze door Edison zijn ontwikkeld is leuk en wil niet zeggen dat ze ouderwets zijn. Die gloeilamp doet het ook nog steeds…..

Ja, dat ze kwasi onverwoestbaar zijn is gekend. Daarom heeft Edison er ook naar gezocht, hij was de steeds sulfaterende Loodaccu's meer dan beu.(een van zijn eerdere jobs was onderhoud van loodaccus's in telefooncentrales)
en ik heb er ook alle respect voor, daar niet van.

Maar ik bedoel voor toepassing in vliegtuigen. hun wattuur vermogen per kg is nu niet het meest ideale om mee in de lucht te nemen, in die optiek moet je mijn reactie lezen.

Op 16 december 2021 10:44:31 schreef Tidak Ada:
Dat ze door Edison zijn ontwikkeld is leuk en wil niet zeggen dat ze ouderwets zijn. Die gloeilamp doet het ook nog steeds…..

Het wiel is praktisch door de Neanderthalers uitgevonden en doet het nog steeds. Toch zijn stenen wielen inmiddels voor de meeste toepassingen ongeschikt. Net als gloeilampen nog maar een zeer beperkte toepassingsrange hebben.

Als je ziet hoeveel NiFe accus kosten (3x meer dan Li-ion), hoe slecht hun rendement is (60% versus 90%), en hoe lang Li-ion tegenwoordig mee gaat (10.000 cycles) dan is NiFe net zoiets als stenen wielen. Krijg je nooit een lekke band, dat is een voordeel...

Ouderwets is een vage term. Feit is dat er nog maar weinig toepassingen zijn waarin NiFe de beste keuze is.

Op 16 december 2021 10:58:33 schreef kris van damme:
Ja, dat ze kwasi onverwoestbaar zijn is gekend. Daarom heeft Edison er ook naar gezocht, hij was de steeds sulfaterende Loodaccu's meer dan beu.(een van zijn eerdere jobs was onderhoud van loodaccus's in telefooncentrales)
en ik heb er ook alle respect voor, daar niet van.

dat waren dan de very first centrales, handbediend en alleen om de lijnspanning in de lucht te houden. de uitvinder van de telefoon en oprichter van AT&T Bell leefde toen nog..

Op 16 december 2021 00:17:17 schreef Tidak Ada:
In puur zwavelzuur zit geen water.

Probeer dat zwavelzuur maar eens zonder water te bewaren.... Dat spul wil HEEL graag samen met water zijn.

In een accu moet er wat water bij. Vroeger moest je accus met gedestilleerd water bijvullen.

Dat gaat tegenwoordig niet eens meer..

Zijn niet alle schepen ook met een 400 c/s 115V (amerikaanse netspanning) net uitgrust? Ik heb hier een maritiem Sperry gyro-kompas staan, dat zekerlijk ook op die frekwentie en spanning draait.

Die bij ons niet. Gaat volgens mij gewoon op 24 V DC.

Dat zal zeker van de maat van het schip afhangen. Heb je een gemoderniseerde tjalk van 20m lang, dan is 24V prima te doen.

Heb je een supertanker van 300m, dan zijn de afstanden zodanig dat je met een hogere spanning wil werken om vermogen van A naar B te krijgen. En als een "grote-schepen-bouwer" een keer een kleiner schip maakt dan zijn ze gewend met die 115V te werken en doen ze dat ook op dat kleinere schip. Een kleinere-schepen-bouwer die een keer wat groters bouwt zal ook aan zijn standaard vasthouden en dan maar wat meer koper leggen. Kortom er zal zeker overlap zijn tussen de twee.

Denk dat het niet helemaal zo werkt. Die gyro staat niet voorop, eerder ergens in het achterschip, dus lengte zal een zeer beperkte/geen rol spelen. En een groter schip heeft wellicht meer dan één gyro, maar die gyro zelf is niet (noemenswaardig) groter dan de gyro van een kleiner schip. Als we het over professionele zeevaart hebben.

400 Hz aan boord van civiele schepen is voor zover ik weet ongebruikelijk, eerder 50 of 60 Hz. En wellicht ook een voorkeur voor 220/230 V ipv van 115 V ivm de dikte van de kabels.

24 V DC is ook makkelijker ivm noodstroomvoorziening (via accu's).

Ik denk dat de fabrikanten simpelweg keuze willen bieden om gemakkelijk aan te kunnen sluiten bij de elektrische installatie aan boord, inclusief noodstroomvoorziening. Intern zal er wellicht nog een omvormer in zitten.

Wat ik bdoelde was zuiver theoretisch, maar 20% is schromelijk overdreven. Het ligt in de orde van 4%, net als bij alcohol.
Dat voor practisch gebruik 80% verkocht wordt is en totaal andere zaak.

Op 17 december 2021 11:13:44 schreef Henk H.:
Denk dat het niet helemaal zo werkt. Die gyro staat niet voorop, eerder ergens in het achterschip, dus lengte zal een zeer beperkte/geen rol spelen. En een groter schip heeft wellicht meer dan één gyro, maar die gyro zelf is niet (noemenswaardig) groter dan de gyro van een kleiner schip. Als we het over professionele zeevaart hebben.

400 Hz aan boord van civiele schepen is voor zover ik weet ongebruikelijk, eerder 50 of 60 Hz. En wellicht ook een voorkeur voor 220/230 V ipv van 115 V ivm de dikte van de kabels.

24 V DC is ook makkelijker ivm noodstroomvoorziening (via accu's).

Ik denk dat de fabrikanten simpelweg keuze willen bieden om gemakkelijk aan te kunnen sluiten bij de elektrische installatie aan boord, inclusief noodstroomvoorziening. Intern zal er wellicht nog een omvormer in zitten.

Idd , de radarsets die ik repareerde waren 220/380 bij 50 Hz.Deze waren ook voor zeeschepen.

Ik heb deze discussie niet eerder gezien, maar in straaljagers vanaf de F-104 is het 115V 400Hz en 3phase dat is heel normaal geworden.
De spanning werd in de F-104 opgewekt door een FF generator, dat is een generator aan gedreven door 3000 psi hydrolic motortje, FF betekend hier dus ook Fiks-Frequentie.
Die hydrolic was nl ook nodig voor de besturing, twee vliegen in een klap dus.
Voor zover ik weet is het tegenwoordig wel moderner maar de F-104 was ook een ontwerp uit jaren 60 van de vorige eeuw.

En ja de 440Hz is puur voor het gewicht te sparen, alle trafo's kunne veel kleiner zijn.