Het is per vliegtuig anders. Meestal 24V accus, stuk of 4 en dat zijn geen loodzuur accus. Daarnaast hebben ze een 115V/400 Hz net. Het DC net bestaat uit meerdere netten die gekoppeld kunnen worden. De accus zorgen oa voor noodstroom van wat onmisbare instrumenten. Op de grond wordt vaak een GPU gebruikt (ground power unit) Daarnaast is er vaak externe lucht, de grote starten op lucht. Er is meestal een APU aan board, dit is een turbine (bij moderne lijnvliegtuigen) die lucht voor starten en airco leveren, en stroom, op de grond. (heel soms ook in de lucht zoals de BAE-146) Er zitten TRUs in vliegtuigen (trafo rectifier unit om 28V te maken uit 115V, oa om te laden maar ook voor andere dingen) Maar volgens mij zijn er ook vliegtuigen die van 24VDC zelf 115V AC maken. Net omgekeerd dus. Zal wel wat met de toepassing te maken hebben, als je geen apu hebt en vliegt op locaties zonder 115V GPUs.
De lucht, bleed-air, wordt in de lucht geleverd door de turbines, en wordt gebruikt voor airco en om de cabine onder druk te houden.
De generators, er zitten meestal 1 of 2 per motor maar het komt ook voor dat er bij 4 motoren maar 2 generators zitten. Een 747 heeft een bizarre stroom-honger terwijl een regionale jet met bv iets van 35 passagiers of een freighter veel minder stroom trekken. De generators maken die 115V/400 Hz. Waarom 400 weet ik niet, dat dateert volgens mij al uit WW2. In de tijd dat reizen per vliegtuig nog afzien was.
Maar er wordt van alles dubbel of tripple uitgevoerd en ook op verschillende manieren. bv een hydraulische motor aan gedreven pomp met een electrische als backup. Zo zijn er volgens mij zelfs vliegtuigen die met een hydraulische pomp weer een electrische generator aandrijven. Alles is zo uitgevoerd dat het wel heel erg fout moet gaan willen ze zonder druk, stroom, lucht, navigatie komen te zitten. Als er 3 AC netten zijn dan hebben die hun eigen toepassing maar zijn over bemeten genoeg om elkaar te vervangen als er 1 uitvalt kunnen de anderen dat opvangen.