Op 15 december 2021 18:23:25 schreef testman:
meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.
Toen het in 2013 een paar keer (volgens mij meer dan 2 incidenten maar goed) mis ging toen gingen stemmen op....
In het rapport van de NTSB over die incidenten staan die getallen van hierboven (tig keer met een zwarte balk er over en "boeing bedrijfsgeheim" er bij, 1x zonder.... )
Maar goed. Er zijn een aantal maatregelen afgesproken en daarmee blijven de Lithium accus van de 787 gewoon lithium.
* Productie: Gelieve niet te puntlassen (metaalsplinters/vonken) naast de tafel waar de open cellen liggen.
* testen: Er moeten "worst case" tests gedaan worden (niet 1 losse cel doorprikken met een spijker en roepen: "Kijk gaat niet fikken", maar gewoon heetstoken tot max temp en dan in een complete set van 8 kijken of het goed gaat als er 1 in de fik vliegt.
* operationeel: Als ie in de fik gaat, moet het toch goed gaan: Pijpje naar buiten het vliegtuig om de gassen af te voeren.
Het zijn er vast meer, maar deze weet ik uit m'n hoofd.