Stroomvoorziening in straalvliegtuigen

Maar het verhaal zal érgens vandaan komen; ik ben nu wel nieuwsgierig wat erachter steekt.

Misschien bedoelt hij een "doubly fed induction generator"
https://ieeexplore.ieee.org/document/1280676

Ik kom vooral dit tegen: Variable Speed Constant Frequency
https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/771002/

Sine

Moderator

Op 14 december 2021 11:01:26 schreef SuperPrutser:
Aan vliegtuigmotoren zit een IDG, dat is een generator met geintegreerde constant speed drive. De CSD zorgt ervoor dat de frequentie constant 400 Hz ongeacht welk toerental deze wordt aangedreven. Hier zit ook een synchronisatie mechanisme in naar mijn weten. Dat zorgt voor de fase gelijkheid.

Daar zijn nogal wat opties ... en wellicht nog meer als deze.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 14 december 2021 12:17:58 (72%)

Op 14 december 2021 12:17:02 schreef Sine:
[...]

Daar zijn nogal wat opties ... en wellicht nog meer als deze.

aangezien in een vliegtuig gewicht een belangrijke factor is lijkt me het dat in functie van de evolutie er verscheidene oplossingen geweest zijn. Kan bijna niet anders dat sinds de popularisatie van de frequentieomvormer deze zowat alle vorige oplossingen naar het museum verwezen heeft.

Die 110 volt 400Hz zie je ook op Amerikaanse marine schepen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 14 december 2021 11:01:26 schreef SuperPrutser:
Aan vliegtuigmotoren zit een IDG, dat is een generator met geintegreerde constant speed drive. De CSD zorgt ervoor dat de frequentie constant 400 Hz ongeacht welk toerental deze wordt aangedreven. Hier zit ook een synchronisatie mechanisme in naar mijn weten. Dat zorgt voor de fase gelijkheid.

Jip bijna elke jet tot de 787 en misschien zelfs die nog heeft deze techniek aan boord.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Die 787 daar zit een 1.5kWh 12C (18kW) LiIon startaccu in. (maar niet doorvertellen want dat is boeing bedrijfsgeheim).

Maar iemand zei hierboven dat er in andere vliegtuigen geen loodaccus zitten. Wat dan wel ? Dat wil ik dan graag weten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 15 december 2021 18:23:25 schreef testman:
meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.

Bleken nog al een uit te fikken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Op 14 december 2021 09:09:26 schreef mel:
En als alle motoren uitvallen, hebben veel kisten ook de "RAT",.

IS dat wat UB40 bedoelde met there is a rat in the kitchen 8)7

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 december 2021 18:28:51 schreef Shiptronic:
Bleken nog al een uit te fikken.

Tweemaal in januari 2013. Daarvoor en daarna niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Maar iemand zei hierboven dat er in andere vliegtuigen geen loodaccus zitten. Wat dan wel ? Dat wil ik dan graag weten

Van een paar, oa de Dash-8 Q400, weet ik dat er nicds in zitten. Die heeft trouwens zowel AC en DC generators

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 15 december 2021 21:02:30 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Op 15 december 2021 18:23:25 schreef testman:
meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.

Lithium is ook wel weer vrij breed, qua capaciteit versus veiligheid en gewicht. Ondanks dat fabrikanten hun best doen om goede accu's te maken was dat ook een leer proces en zijn gelukkig nu beter in staat om goede en veilige accu's te maken. Veilige accu gaan dan dacht ik weer ten koste van capaciteit en gewicht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 15 december 2021 16:03:30 schreef rew:
Maar iemand zei hierboven dat er in andere vliegtuigen geen loodaccus zitten. Wat dan wel ? Dat wil ik dan graag weten.

Ik begreep dat er natte NiCd cellen in zitten. Dat zijn dus grote cellen met vloeibare elektrolyt vergelijkbaar met een startaccu in een auto. Ik dacht eigenlijk dat de 787 daar ook weer naar terug was omgeschakeld.

edit: Ik zie dat Fred dat ook al zei...

dit soort spul dus. deze zijn uit de tijd dat de 1e 747 uit de hangar rolde, 1971.

het probleem met de litium accu's was het grote temperatuurbereik waar die accu's mee te maken krijgen dacht ik, in de lucht is -60 haalbaar en staand op het vliegveld is +60 ook niks zeldzaams. waar lood en nicd daar minder last van hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 december 2021 21:27:18 schreef Kruimel:
Ik begreep dat er natte NiCd cellen in zitten. [...] Ik dacht eigenlijk dat de 787 daar ook weer naar terug was omgeschakeld.

Nee dus; gewoon lithium.
https://787updates.newairplane.com/787-Electrical-Systems/Batteries-an…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

https://youtu.be/FGnMfKCxPyg video over het electrische systeem van een Dash 8-400, een twinprop regionaal passagiersvliegtuig. (mijn op 1 na favoriete vliegtuig in de flight simulator)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 december 2021 18:23:25 schreef testman:
meen dat ze van de lithium accu's in vliegtuigen waren teruggekomen na een paar keren ellende ermee.

Toen het in 2013 een paar keer (volgens mij meer dan 2 incidenten maar goed) mis ging toen gingen stemmen op....

In het rapport van de NTSB over die incidenten staan die getallen van hierboven (tig keer met een zwarte balk er over en "boeing bedrijfsgeheim" er bij, 1x zonder.... :-) )

Maar goed. Er zijn een aantal maatregelen afgesproken en daarmee blijven de Lithium accus van de 787 gewoon lithium.

* Productie: Gelieve niet te puntlassen (metaalsplinters/vonken) naast de tafel waar de open cellen liggen.
* testen: Er moeten "worst case" tests gedaan worden (niet 1 losse cel doorprikken met een spijker en roepen: "Kijk gaat niet fikken", maar gewoon heetstoken tot max temp en dan in een complete set van 8 kijken of het goed gaat als er 1 in de fik vliegt.
* operationeel: Als ie in de fik gaat, moet het toch goed gaan: Pijpje naar buiten het vliegtuig om de gassen af te voeren.

Het zijn er vast meer, maar deze weet ik uit m'n hoofd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

..

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 15 december 2021 22:42:24 (97%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 december 2021 22:41:28 schreef benleentje:
[...]Voor lood geld dat dan zeker niet want daar zit gewoon een groot deel water in.

20% van dat water is accuzuur, en ik heb nog geen loodzuur gezien die bevroren was. tevens zouden er ook weleens agm accu's in kunnen zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

  • Worden er nog nikkel-ijzer accu's gebruikt?
  • In de staart van grote toestllen zit een kleine jet, die voor de voeding van airco, ventilatie en andere cruciale appraten zorgt (o.a. Gyro's) als het toestel aan de grond staat.
  • Zijn niet alle schepen ook met een 400 c/s 115V (amerikaanse netspanning) net uitgrust? Ik heb hier een maritiem Sperry gyro-kompas staan, dat zekerlijk ook op die frekwentie en spanning draait.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 december 2021 22:42:49 schreef testman:
[...]

20% van dat water is accuzuur, en ik heb nog geen loodzuur gezien die bevroren was. tevens zouden er ook weleens agm accu's in kunnen zitten.

Laat accuzuur nu een oplossing van zwavelzuur in water zijn >:)
In puur zwavelzuur zit geen water.

Loodzuur bestaat niet, dat zou loodhydroxide zijn, een alkali

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 december 2021 00:14:14 schreef Tidak Ada:
[*]Worden er nog nikkel-ijzer accu's gebruikt?

waarom zou je dat nog willen? NiFe accu's (btw, een uitvinding van Edison) zijn toch al 70 jaar of langer NiCd geworden en nu sinds 30 jaar NiHm..

als kleine jongen heb ik ooit één NiFe accuutje gezien, zat in een oplaadbare werklamp van een man op leeftijd.

loodaccu's in een schip of een duikboot is geen probleem, maar in vliegtuigen wel.. iedere kilo kost geld.

Op 16 december 2021 00:14:14 schreef Tidak Ada:
Worden er nog nikkel-ijzer accu's gebruikt?

Ze zijn (beperkt) populair in DHZ off-grid toepassingen, vooral vanwege hun robuustheid (je kunt ze opladen door ze direct aan een zonnepaneel te hangen. Als de gemiddelde MPP spanning van het paneel en de laadspanning van de accu bij elkaar in de buurt zitten werkt het wel ongeveer).

Grofweg gezegd, als je twee kleuren draad uit elkaar kunt houden kun je een "werkend" systeem met NiFe accus in elkaar zetten. Met Lithium heb je dan gewoon een duur kampvuur.

Tidak Ada

Golden Member

Dir NiFe accu’ s werken met LiOH als electrolyt en zijn bij goed gebruik vrijwel onverwoestbaar. Dat ze door Edison zijn ontwikkeld is leuk en wil niet zeggen dat ze ouderwets zijn. Die gloeilamp doet het ook nog steeds…..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †