Hi Kortsluiting_Online,

Ik ken de BUF634, dit IC is hier ook op voorraad, en wat zoals de naam al zegt dat het een buffer is, en ja het is een hele snelle jongen.
Hij versterkt uiteindelijk maar 0,5x in een 50Ω systeem en dat heb je er weinig aan als je de uitput van zeg een generator wat spanning betreft omhoog wilt brengen.

Dan ontkom je er dus niet aan om eer een snelle OpAmp bij te zetten voor de versterking(20x in mijn toepassing) en dan heb je b.v. de keuze uit de volgende modellen OpAmp ‘s: AD811, LM7171, THS3091/95, THS3061/62 en nog een paar uit de THS serie van TI.
Er zijn er nog meer maar die weet ik even niet zo uit mijn hoofd.

De BUF634 achter een van deze snelle OpAmp zetten is niet zo simpel, als je een blokgolf wilt hebben met minimale aberraties.
Ook zal je extra moeten kijken naar de voedingspanningen, tenminste bij mijn toepassing, dat je niet over het maximum heen komt voor je benodigde uitgang signaal.
Met de LT1210 die ik gebruik zit ik op het randje, en dat kan volgens mij vrij goed omdat ik deze OpAmp maar licht belast t.o.v. de stroom die hij kan leveren, welke typical 2-Ampere piek is.

En twee snelle chips achter elkaar plaatsen maak het vrij moeilijk wat printopbouw betreft zo te doen, dat je dus minimale aberraties hebt.
Dit om deze redenen en die zijn fase marge en de lengte van de bedrading van de tegenkoppeling en de ontkoppeling van de IC's, er lopen grote stromen in de ontkoppel condensatoren, dus ook in het massavlak waar je tegenkoppeling naar toe gaat en je in/uitgang signaal.
Ik heb over de twee chip toepassing al nagedacht voor de LT1210 schakeling, maar ben ervan af gestapt, dit omdat een goed opgebouwde schakeling met de LT1210 voor mij voldoende goed blijkt te werken.

Het is zeker niet ondoenlijk een goede opbouw te vinden voor een snelle OpAmp samen met een snelle buffer zoals de BUF634, maar ik wil daar voor nu geen ontwikkeltijd in steken. :)

Prijs
Een LT1210 is wat prijs betreft even duur als een BUF634, beide in de TO-behuizing, en de LT1210 kan veel meer stroom leveren en heeft versterking.
Bij de BUF634 moet je de kosten van de snelle OpAmp er nog bij optellen, THS3061 zo rond de 12€.

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Leuke nettrafo bandbreedte metingen. :-)

De bandbreedte van een nettrafo is maar 1 van de selectie criteria.
Een grote bandbreedte hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Je kunt ook elders die bandbreedte naar wens beperken. Netfilter er voor, mogelijk er na ook nog wat filteren. (passief, vóór de stabilisator)
Niet dat ik je daarmee wat nieuws vertel... :-)

groet! Gertjan.

Hi,

Gertjan, ik zit een beetje met een ruimte probleem in het kastje en ik wil geen filters die ook de Net aarde gebruiken,
filtering zonder de aarde is natuurlijk ook mogelijk maar dat staat allemaal nog op het lijstje te beslissen nog te nemen afwegingen.

De metingen
Mooi, daar komen ze dan, de metingen aan de LT1210 Functie generator versterker voor 50Ω systemen.
Natuurlijk is dit schema ook bruikbaar voor iets anders dan een Functiegenerator.

De metingen zijn uitgevoerd met een voedingspanning van +-17,5V.
De uitgangsspanning is +-15V op de OpAmp uitgang wat iets hoger is dan mijn doelstelling om 5V RMS over een 5V belasting te krijgen.
De LT1210 is getuned op precies 10x als hij is afgesloten met een precisie 50Ω weerstand.

Er zijn wat metingen gedaan met een iets lagere uitgangsspanning bij de vervorming metingen om iets duidelijk te maken.
De meeste metingen zijn met de 400MHz R&S/Hameg scoop gemaakt en er is een enkele meting gedaan met mijn MICSIG 100MHz scoop.

De metingen zijn gedaan met de twee aangebrachte correctie netwerkjes/condensatoren.

Frequentie karakteristiek
Gain van de OpAmp getrimd op 20x bij 20KHz, wat de referentie is voor de onderstaande metingen, meting uitgevoerd met de Fluke 8920A breedband RMS meter.
-0,1dB @ 5,6MHZ @ Full Power
-0,5dB @ 12,5MHZ @ Full Power
-1,0dB @ 18MHz @ Full Power

De Functie generator gebruikt voor deze metingen is de Siglent SDG 2042X

Sinus metingen
Dit is de meting bij een 20KHz Sinus signaal, welke ik als referentie heb gebruikt, 15VTT over een 50Ω belasting.
5V RMS heet een TT-spanning van 14,14V, dus wat ik al eerder zij, ik test iets boven mijn eis.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-20KHZ-50-Load.png

.
Nu direct een stap hoger, dit is een 1MHz signaal, behalve wat extra ruis op de trace dat door de scoop komt is hij visueel gelijk aan het 20KHz signaal.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-1MHZ-50-Load.png

Dit is ruim boven mijn gestelde 1MHz +-0,1dB vlakheid bij 1MHZ, en die 0,1dB wordt pas bij 5,6MHz bereikt en dit is dus een meting bij 5MHZ.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-5MHZ-50-Load.png

.
Bij 10MHz is nu goed de vervorming te zien aan de toppen van de sinus die treken een beetje naar rechts.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-10MHZ-50-Load.png

.
Tja, 20MHz, 20x de frequentie van mijn doel, de slew rate gaat een beetje zijn intrede doen en ook is er op deze frequentie niet zoveel gain meer over om de vervorming goed te onderdrukken.
Nog steeds een mooi resultaat voor een OpAmp die 20x versterkt met een 100Ω belasting.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-20MHZ-50-Load.png

.
Ik heb ook een meting gedaan met een 1MHz driehoek signaal, dat is hier zichtbaar, daar is weinig op aan te merken.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-Triangle-1MHZ-50-Load.png

.
Blokgolf metingen
Het klinkt misschien vreemd, maar mijn 400MHz R&S/Hameg scoop is niet het beste instrument dat ik heb om lage frequentie blokgolven te inspecteren op vlakheid.
De horizontale lijn golft altijd een beetje op deze scoop en daarom bekijk ik de golfvorm vaak bij dit soort metingen op mijn Rigol scoop en zo laat ik een plaatje zien op de MicSig scoop, zodat jullie het verschil kunnen zien.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-20KHZ-50-Load-Hameg.png

.
De zelfde meting van de 20KHz blok maar nu dus op de MicSig scoop, beide scoops staan DC gekoppeld.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-20KHZ-50-Load-MICSIG.png

.
Deze meting is gedaan bij 1MHZ en samen met de volgende foto wil ik jullie laten zien wat het gevolg is, als je een versterker signalen toevoert die het niet goed aankan.
Hier gaat het uiteindelijk maar om kleine aberraties, maar ik heb al hele rare dingen meegemaakt met OpAmp die te snel werken aangestuurd.
Kijk naar de kleine rimpel, de Functie generator lever flanken af bij deze meting die sneller zijn dan 10nSec.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-SQ-Fast-1MHZ-50-Load.png

.
Nu is de zelfde Functiegenerator ingesteld op de Pulsmode, en dan kan je de steilheid van de flanken instellen, zowel de opgaande als de neergaande flank is nu ingesteld op 20nSec.
De kleine aberraties zijn nu verdwenen.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-SQ-Slow-1MHZ-50-Load.png

.
Het 5MHZ testsignaal is hier nog steeds als blokgolf te herkennen en de kleine overshoot is goed zichtbaar, omdat er hier geen flanksteilheid beperking is gebruikt.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-SQ-Fast-5MHZ-50-Load.png

.
Hier staat de Functie generator weer in de Puls functie stand met 20nSec flanken, de ringende aberraties zijn nu weg, maar ook de blok wordt natuurlijk een beetje aangetast.
Bij mij gaat het altijd om een zo mooi mogelijk resultaat bij puls metingen en ik heb de mogelijkheid om het op mijn Functie generatoren zo in te stellen dat het optimaal is voor de meting die ik ga doen, hoogste snelheid of geheel zonder aberraties.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-SQ-Slow-5MHZ-50-Load.png

.
De Slew Rate meting, deze is gedaan zonder flank snelheid beperking.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-SQ-Fast-SR-5MHZ-50-Load.png

.
De flanken zijn ongeveer 15nSec in in die tijd is er een spanningsverschil op de flanken van 6V, dat resulteert dan in ongeveer 400V/µSec.
Deze meetgegeven verslaat vrijwel alle gegevens van de andere typen die in dit topic zijn aangegeven bij een 50Ω meetsysteem.

FFT metingen
Hier laat ik wat metingen zien gedaan met de FFT functie van de scoop.
Sommige metingen zitten tegen het dynamische bereik aan van wat de scoop kan in de FFT functie en het vervorming residu van de gebruikte generator.

Dit is een FFT weer bij vol vermogen en 100KHz, vervorming is bij deze meting ongeveer -60dB.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-FFT-100KHZ-50-Load.png

.
Meting bij 1MHZ vol vermogen, let op de schaal verandering, deze is nu 20dB/Div en de vervorming is nu ongeveer -50dB.
De schaal is dus 20dB/Div.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-FFT-1MHZ-50-Load.png

.
Hier test ik ook bij 1MHz maar dan heb ik het ingangs signaal 3dB lager gemaakt en haal dan net geen -60dB
De schaal is dus 20dB/Div.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/-3dB-Power-FFT-1MHZ-50-Load.png

.
Deze is bij 5MHz en ja dan krijg je meer vervorming, hier zit de 3e harmonische(15MHz) op -38dB, ik vind dat netjes.
Niet vergeten dat deze OpAmp veel versterkt, 20x dus en er dus weinig versterking over blijft om de vervorming goed te onderdrukken.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Full-Power-FFT-5MHZ-50-Load.png

.
Een aantal afwegingen heb ik nu al gedaan en dat zijn ondermeer deze:
Geen tweede 50Ω uitgang ondanks dat het vrij goed kan, maar de vervorming rond 1MHz en hoger vind ik dan te groot worden.
Ook de laag Omige uitgang laat ik achterwege bij deze versterker, dit verlangt veel meer onderzoek, dit i.v.m. stabiliteit t.g.v. capacitieve belasting.

En als toegift voor René twee metingen die de flank steilheid laten zien in de maximaal stand van de potmeter en in de minimale stand.
Als eerste maximaal open en dan is de versterking in afgesloten toestand 10x, de meetfrequentie is hier een 1MHz blokgolf met flanken van kleiner dan 10nSec.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Edge-1MHz-SQ-Potmeter-Full.png

.
En het laatste plaatje voor vanavond is dan als de potmeter op de minimale stand staat, dat is de versterking iets minder dan 1x.
Ja het is te zien de aberratie is dan weg, dat komt door de capaciteiten rond de potmeter die als "low pass" filter werken voor die hele snelle flanken.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Edge-1MHz-SQ-Potmeter-Minimal.png

Het was een lange meetdag, want ik heb ook nog metingen gedaan aan de transformator, dit i.v.m. stoorniveau,
de hoeveelheid afvlak capaciteit ik nodig heb en welke regelaar ik zal gebruiken i.v.m. de drop-out spanning van de regelaars, enz, enz.

Zo zijn er nog opmerkingen? ;)

Groet,
Bram

Ha Blackbog,

Ik heb inderdaad ook een hekel aan reguliere netfilters voor meetapparatuur. Door die 2 Ctjes naar randaarde heb je meteen méér problemen als de randaarde even niet optimaal is. Om het nog maar niet te hebben over de halve netspanning op je massa. Een medisch filter zonder die Ctjes naar randaarde is veel beter, maar ook veel lastiger te vinden.

Maar ook zonder netfilter gaat het prima. Een paar Ferriet-C trapjes achter de buffer elco verkleinen de bandbreedte zo ver dat de stabilisator weer kan behappen wat er nog aan storing over blijft. Zo deed ik het bij m'n masterclock.

.

Gain van de OpAmp getrimd op 20x bij 20KHz, wat de referentie is voor de onderstaande metingen, meting uitgevoerd met de Fluke 8920A breedband RMS meter.
-0,1dB @ 5,6MHZ @ Full Power
-0,5dB @ 12,5MHZ @ Full Power
-1,0dB @ 18MHz @ Full Power

Het zou wel eens kunnen dat je hier voor een deel ook de frequentiecurve van je Fluke 8920A mee meet. Zijn bandbreedte wordt gespect tot 20 MHz. (+/- 0,5dB tussen 10 en 20MHz)

.

Waarom die spectrum plaatjes met een scope, als je een echte spectrum analyser hebt? Met je Rigol DSA815 gaat dat een stuk handiger, en kun je veel dieper kijken. Kun je vervormingen zien die je al lang niet meer in een sinusgolf terug ziet op de scope. (en in de ruisvloer verstopt zitten in de spectrum weergave van de scope...)

.

Verder ziet het er veelbelovend uit! die LT1210 is een mooi ding.

En altijd weer goed om te zien hoeveel de flanksteilheid van een blok z'n aberraties beïnvloedt.

Ook leuk om te zien op je eerste 2 blokgolf plaatjes (20kHz blok met de HMO en de Micsig) dat de bandbreedte van de Micsig een stuk kleiner is dan van de HMO :-)
(langzamere stijgtijd en rondere hoeken) En dat je dat dus al ziet op frequenties die nog vér onder de gespecte bandbreedte van een scope liggen...

groet, Gertjan.

Interessant draadje hier. Ik heb ook een versterker nodig. Maar deze is wat moeilijk. Ik moet in de gap van een ferriet (of zo) potcore een magneetveld genereren wat constant moet zijn van 0 Hz (in de praktijk is vanaf 1 kHz of wat hoger ook goed genoeg) tot minimaal 1 MHZ, liefst 2 a 3 MHZ. Omdat het inductief is moet de spanning flink oplopen bij hoge frequenties, wil je een constant veld hebben.

Of ik neem maar 1 wikkeling maar dan heb ik bij lage frequenties een hoge stroom nodig.

Vandaar dat ik dit draadje hier met interesse aan het volgen ben.

Hi Heren, :-)

Gertjan, hoe te filteren is mij reeds bekend maar dat wist je al :-)

Wat de vlakheid van mijn Fluke 8920A betreft, die is veel beter dan in de datasheet staat -+0,15 dB tot zo'n 25MHz, dus de LT1210 is dominant in de anagegeven waarden.
Een kleine variatie in de correctie C's geeft al meer variatie.

Hoeben
Ik heb niet getest om inductieve belastingen, daar zou dan een anapssing voor moeten komen.
In ieder geval moet je zorgen voor een kleine offset, dit omdat je DC weerstand van je spoel waarschijnlijk laag is.

Als je niet gaat voor een versterker met kleine of geen aberraties dan is b.v. 2x of 4x een LT1210 met een eigen serie werstand die je dan uiteindelijk samen brengt naar de uitgang
en dan overall een snelle opamp gebruikt om de 2 of 4x LT1210 aan te sturen.

Voor een indruk hoe dit op te lossen heb ik het een beetje in de eerste opset getekend.
Als eerste weet ik niet wat je precies gaat doen, behalve het testen van kernen en verzadiging.
Je gaat niet echt power OpAmps vinden die meer kunne dan de LT1210, dat is voeding spanning, bandbreedte en vooral ook de stroom die hij kan leveren.
Heb je echt meer nodig dan de +-17,5V voeding die ik gebruik, dan zal je Bootstrapping moeten gaan gebruiken, alleen ik heb nog maar weinig gezien die b.v. 3MHz doen met echt Power.

Waarom de opset zoals ik dit grofweg getekend heb zoals je hieronder kan zien.
Stroom, Stroom, Stroom (vrije variatie op het Ed en Willem Bever lied!) ;)

Je wil verzadiging gaan testen van ringkernen, dat is dus inductief en/of kostsluiting!
iedere LT1210 in het schema heeft een inductie arme uitgang weerstand van 1Ω en misschien moet die nog een beetje groter worden, deze opset heb ik zelf nog niet getest.
Dus kan uit ervaring niet zeggen dat de waarde 1Ω zou moeten zijn, maar het is een startpunt.

Het zijn vier dezelfde trapjes parallel, ieder trapje heeft zijn eigen dioden over de uitgang.
Ieder trapje met de LT1210 versterkt 3x.
Die vier trapjes worden aangestuurd door een Fet opamp en de LT1210 trapjes bevinden zich binnen de feedbackloop van de THS4601 Fet OpAmp.
R2 en R3 maken dat het geheel ongeveer 10x versterkt, wat meer mag ook, minder liever niet i.v.m. de bandbreedte van het geheel en het fase gedrag.

De THS4601 versterkt ongeveer 3,3x en je Slew Rate van deze opamp wordt 3x zo groot door de LT1210 trapjes.
Op de uitgang van de THS4601 staar dus een spanning die 3x lager is dan spannin op de uitgang (ongeveer, we hebben serie weerstanden en afhankelijk van de te leveren stroom)
De THS4601 hoeeft dus niet ook op -+17,5V als voeding te draaien, +-12V is OK

Ik neem even aan dat je een serie weerstadn gaat opemen met de uitgang, dat helpt in ieder geval met de stabiliteit en je hebt de mogelijkheid de stroom te meten.

Bouwen die je het als een 100MHZ of een 2 meter zender, op de HF manier dus.
Wat ik al eerder aangaf, let op waar de stromen lopen van de ontkoppeling en de stromen van de voedings pinnen, en let op waar de uitgang en de ingang massa aansluiting massa.

https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Hoeben-Versie.png

.
Als ik het goed onthouden heb ben je een bedrijf, dan kan je Samples bij TI voor de THS4601 aanvragen en bij Analog voor de LT1210.

Groet,
BRam

Ha die Bram,

Mooi project weer, ben er even voor gaan zitten om het allemaal te lezen..
Wat betreft je meting aan de twee trafo's, als ik het goed begrijp is de EI trafo in dit geval beter omdat die een kortere bandbreedte heeft. Dit dan zonder filtering in beschouwing genomen.
Je hebt de meting gedaan met een Analog Discovery 2, is de generator in deze meting ook onderdeel van de Analog Discovery?

Mooie plaatjes van de metingen zoals gewoonlijk. ;)

Ik vind dit een zer interessant project, wat ik misschien wel na zou willen bouwen. :) Heb op het moment ook een aantal LT1210 versies liggen i.v.m een ander project namelijk de dynamic load uit AN104 uit mijn hoofd.

Verder ben ik ook aan het nadenken geweest over een toepassing voor die mooie 1kHz oscillator die ik van he gekregen heb. :)

Groet,
Christiaan

Hi haasje93, ;)

Bij de frequentie sweep aan de twee transformatoren is de interne generator van de Analog Discovery 2 gebruikt, dat is wel zo handig.
Voor een mooie meting heb ik wel het aantal samples vrij hoog gezet zodat de resonantie van de Weiss trafo goedzichtbaar werd.
Dat had nog mooier gekunt door een iets veranderde meetopstelling, zodat in het resonantie gebied rond de 180KHz wat minder ruis zou bevatten.
Maar het ging hier niet om precisie metingen, zoals het nu is zijn de twee geteste transformatoren goed te vergelijken.

Ik zal hier ook een meting laten zien tot ongeveer 1MHz wat er hier aan rommel te vinden is op het 230V net.
Zo uit mijn hoofd zit de sterkste bagger beneden een paar KHz, maar we gaan het zien wat in deze meetomgeving aanwezig is.

Wat betreft de 1KHz xtal blok generator, denk dan aan een AC referentie om multimeters te testen en een schone uitgang voor versterkers te testen e.d.
Eerst filteren met een paar opamps en dan een regelloop maken die de uitgangspanning precies houd enz. geef maar een gil als je zoiets wilt gaan uitvoeren.

Groet,
Bram

Hi, ;)

Deze post gaat over een kleine zijsprong naar iets wat ik al een beetje had aangegeven, de kabels en de BNC-connectoren van mijn meetkabels.
De laatste twee maanden heb ik twee keer wat BNC-kabeltjes gekocht omdat ik er wat meer nodig had, en ja ik had al voldoende kabels, maar een aantal zijn er stug!
Dat zijn Teflon RG142 kabels met Huber en Suhner BNC connectoren.
Deze Teflon kabels zijn prachtig als ik mijn Spectrum Analyzer gebruik in de hogere frequenties, maar zoals ik al aangaf de kabels gedragen zich al verenstaal. :+

Dus na tweemaal rommel te hebben gekocht, ben ik verder gaan kijken, als eerste had ik wat Amphenol Connex connectoren gekocht.
Na een week of twee na het aanschaffen van de connectoren kwam in een topic deze leverancier voorbij D.D.S. Electronica.
Bij het zoeken op hun website heb ik twee typen RG58 Coax gekocht, met deze type nummers, de zwarte RG58: 20-RG58-CU en de rode RG58: 20-RG58-CU-R
Dit zijn heel verschillende RG58 Coax kabels, de zwarte RG58 blijk van Belden te zijn met het nummer: 9223 en is gemaakt voor instrumenten en audio! Que!
Deze Belden 9223 heeft een folie en gewoven vertind coax, ik heb er toch een paar BNC-BNC kabels mee gemaakt en meten met mijn snelste signalen uit mijn Functie generatoren goed.
Maar ik heb geen idee als je met dit type kabel boven een paar honderd MHZ komt, is het dan ook goed genoeg...

De tweede kabel die ik heb gekocht heet als ik het goed heb: CELF 9 Mil Norm RG58 CU Low Loss en is transparant rood van kleur.
Deze kabel is mooi soepel en is prettig te gebruiken bij mijn kleine werkoppervlak op tafel.

Eerst een paar plaatjes en dan nog wat uitleg.
Dit is mijn Referentie kabel en is zeer goed gebleken, ik heb er daar een aantal van gekocht in verschillende lengten op radio beursen.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/COAX-4.png

.
Dit is de rode kabel en de gebruikte connectoren zijn van Amphenol zoals ook op het zakje staat.
De linker connector is de eerste die ik in vele jaren gekrompen heb, dus het is geen schoonheid...
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/COAX-2.png

.
Dit zijn twee kabels en zijn gemaakt met de rode Coax en de connectoren die ik hier test zijn van Telegartner, zie het zakje voor het type nummer.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/COAX-1.png

.
Hier zijn de drie connectoren te zien op een rij, links de beste BNC connector die ik in mijn handen heb gehad gemaakt door Huber en Suhner, gewoon TOP!
Dan de middelste connector, deze is van Telegartner en is bijna zo goed als de Huber en Suhner als je goed kijkt kan je zien dat de Huber en Suhner net wat mooier gemaakt is.
En de laatst BNC is die van Amphenol en is beter dan de meeste connectoren die aan gekochte kabels zitten.

De eerste twee connectoren zitten in de lockstand muurvast geen rammelen kabeldeel.
Omdat ik bij het meten aan de versterker nauwkeurige metingen doe, werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt, ook bij BNC kabel is veel rommel aanwezig.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/COAX-3.png

.
Nu nog een echte krimptang, kwam dan toch wel op hele hoge prijzen uit, zo tussen 90€ en 250€ voor een merktang voor RG58 en RG59, RG174 zo ook mooi zijn.
Hebben jullie tips voor een goede betaalbare RG58/59 krimptang?

Dan nog twee plaatjes voor Gertjan, bij het plaatje van de MICSIG scoop van een vorige post in dit topic van mij stond de filtering aan op 1MHZ voor dat kanaal.
Dit om ruis wat weg te filteren om de lage frequentie blokweergave goed weer te geven.

Hier twee plaatje eerst van de Hamer / R&S scoop, lila is het tweede kanaal uit de Functiegenerator dat een kopie is van het eerste kanaal en gecontroleerd op de kwaliteit van de golfvorm.
Het gele kanaal is de uitgang van de versterker net voor het klippen.
Bij beide plaatje zijn BNC feedtrough afsluiters gebruikt.
Deze scoop heeft verticaal acht divisies, het volgende plaatje met de MICSIG scoop heeft 10 divisies.
Dat de twee signalen verschoven zijn, komt door twee zaken, verschillende kabellengte en de vertraging in de LT1210 versterker.

https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Narrow-Puls-Hameg.png

.
En dit is het signaal op de MICSIG scoop, met dit meetsignaal wat dus een naaldpunt is, zijn de verschillen klein.
De resolutie van de Hamer / R&S scoop is hoger door zijn betere AD converter ook is zicht baar dat de gele trace een iets grotere amplitude heeft.
Met de pulser van Free Electron kwam ik op ruim 100MHz voor de MICSIG en daar ben ik happy mee.

https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Narrow-Puls-MICSIG.png

.
Verder heb ik de versterker ook nog getest met de functie generator die de mooiste puls weergave heeft en dat is de goedkope Siglent SDG 1032X
Als je beneden de 1VTT afgesloten blijft zijn er geen aberraties op het blok en/of het puls signaal te vinden.
Dus die generator gebruikt is dus meestal voor het "Fine Tunen" van breedband versterkers.

Gegroet,
Bram

Hi, :-)

Ik had ter aanvulling van de transformator metingen, nog wat spectrumplaatjes van mijn 230V Netaansluiting beloofd en die zijn hieronder te zien.

Als eerste met een zo groot mogelijke bandbreedte ingestelde geluidskaart, dan heb ik iets meer als 90KHz bandbreedte ter beschikking voor FFT.
De plaatjes zijn klikbaar voor meer resolutie en ik heb de instellingen zo gedaan dat de FFT zo goed mogelijk wordt weergegeven.
Het horizontale stippellijntje, is de bandbreedte waarin de THD-meting is gedaan, dat is dus tot 2KHz.
Boven de 1KHz zijn de harmonische zo laag in waarde, beter dan -60dB geworden, dat deze niet meer van belang zijn.
De THD rond de tijd van de metingen van mijn werkbank aansluiting zit dus iets boven de 2%.
Rechts is een lijst te zien van de amplitude van iedere harmonische en zijn percentuele bijdrage aan het geheel.
Het is goed te zien dat er bijna geen even harmonische voorkomen.

Klik!
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/FFT-230V-96KHZ-BW-Klein.png

.
Dit is de meting met 22KHZ bandbreedte, de harmonische zijn nu steeds beter te scheiden.

Klik!
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/FFT-230V-22KHZ-BW-Klein.png

.
En dan nu bij 4KHz bandbreedte.
Nu is iedere harmonische individueel tot ruim 1KHz goed te zien.

Klik
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/FFT-230V-4KHZ-BW-Klein.png

.
Bij het eerste plaatje van deze drie is bij 20KHz en bij 40KHz een burst te zien, dat zal zondermeer van een of meerdere SMPS voedingen hier in mijn meetomgeving zijn.
Het niveau is dermate laag, dat ik bij daar niet echt druk om maak, wel wil ik nog een testje doen met wat filters om alleen al te kunnen zien hoe goed ik kan filteren zonder dat het te veel vermogen kost, ik ga kijken of ik kan filteren vanaf ongeveer 1KHz, zodat die 20 en 40KHz er goed uit gefilterd wordt.
Dit om wat ervaring op te doen of dit wel echt zinnig is.

Alles boven de 1KHz wat al niet echt sterk is, wordt al door de Ri van de trafo samen met de buffer elco's flink de kop in gedrukt,
als er dan ook nog een spanning regelaar achter komt dat is heb bijna altijd schoon.

Je hebt veel meer kans dat de storing op een andere manier nog binnen komt, dat kan de 230V bedrading zijn en het magneetveld van de trafo die rechtstreeks op je elektronica instraalt enz, enz.

Morgen weer een dag voor metingen.

Groet,
Bram

Ha Bram,

Dank voor je korte uitleg over de discovery, hij staat hier al een tijdje op het interessant om aan te schaffen lijstje. ;)

Wat betreft die oscillator, ik zal tegen de tijd dat ik eraan toe kom wel een gil geven door er een topic over te starten. :)

Die teflon kabels daar heb ik er ook een aantal van en ik ben daar ook erg tevreden over. Zijn van een goede kwaliteit! Ziet er veelbelovend uit die rode kabels. Wat betreft een krimptang, daar heb ik misschien wel een oplossing voor. Stuur je daar morgen even een mailtje over, nu net wat te gaar..

Groet,
Christiaan

Die discovery lijkt mij ook wel wat.

Heeft iemand al eens naar dit apparaat gekeken? Lijk me ook zeer interessant: https://www.omicron-lab.com/products/vector-network-analysis/bode-100

Hi Hoeben,

Ja daar heb ik naar gekeken, maar het prijsniveau is dan van het merk Chanel! 5€ materiaal en 120€ verkoop prijs.
De prijs is bepaald doordat ze gekeken hebben wat hun doelgroep is, (prof SMPS ontwikkelaars) maar in mijn ogen met een veel te dikke opslag.
Zit je goed Hoeben? 5490$, dus je ziet dat mijn bovenstaande verhaal niet overdreven is. :-)

Ook al zou ik hem kunnen betalen, zou ik hem nog niet kopen, het is nu ook weer niet "Rocker Sience" wat er in zit. en ik laat me niet graag naaien.

Kijk ook eens naar de prijs van een injectie transformator van dat merkt, de B-LFT 100 kast 690$, bevat niet meer dan 60$ materiaal, kastje, sticker, Rinkern en wat aansluitmateriaal.

Hun 50MHz 1:10 probe vragen ze 216$ voor!!! Are You Out Of Your Vulcan Mind?

Dus ja, ik heb er naar gekeken. :+

Groet,
Bram

Leuk om mee te lezen, ben nu op vakantie maar zit even in de trein. mooi momentje om even wat te lezen. :) ik heb nog niet alles gelezen, staks weer verder.

Ik zat het eerste schema, in je start post, te bekijken. Volgens mij staan de diodes aan de uitgang verkeerd om getekend. Of was het idee om de voedingsklemmen andersom te tekenen? Ik zie ze zo snel ook niet op het printje zitten.

Zo nu het stukje met de metingen lezen.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (12%)]

Hi hardbass, :-)

De diodes staan goed om, ze staan in sper.
Bedoeld om inductie spanningen op te vangen, maar die waren eigenlijk geplaatst omdat ik ook nog een laag Ohmige uitgang op dit versterkertrapje wou maken.

Omdat het nu bij mij bij 1x een 50Ω uitgang blijft, durf ik het wel aan ze weg te laten, dit ondanks dat ze wel kunnen helpen als het versterker trapje uit staat.

Veel leesplezier, en als je nog vragen hebt, weet je mij te vinden. ;)

Groet,
Bram

Ze staan nu toch in geleiding? Aangenomen dat de rode klem positief is. In je post van de 27e staan ze wel goed

Maargoed de werking is duidelijk :)
Ik neem aan dat ze in de metingen er ook niet inzaten?

[Bericht gewijzigd door hardbass op (16%)]

Hi hardbass, :-)

Dank je voor het melden van de fout in het eerste schema!
Ik heb er kort even mee getest en daarna weer verwijderd, dus bij de meeste metingen zijn ze niet aanwezig geweest.

Ik heb het in het schema aangepast en als de pagina ververst wordt op je computer staan de dioden goed.

Groet,
Bram

Helemaal top, bij mij laat hij nog de oude foto zien, maar ik denk dat mijn telefoon het buffert. We zijn inmiddels aangekomen dus ik ga weer genieten van een lekker portje. :)

Hi,

Ik had vandaag wat tijd om de elektronica rond de LT1210 op papier te zetten en daarna in sPlan en op een BreadBoard om te testen of mijn gedachten kronkels ook werken.
Eerst zal ik even het bijgewerkte schema laten zien en onder het plaatje de uitleg!

https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Generator-Amplifier-07.png

.
Wat erbij gekomen is in het schema, dat is wat beveiliging en een mogelijkheid de uitgang uit te schakelen, dat gebeurd met de schakelaar S2 in het nieuwe deel van het schema.
Laat ik eerst even uitleggen hoe pen-3 werkt van de LT1210, met deze aansluiting kan je de stroombronnen sturen in het IC die aan de +rail hangen.
LT heeft aan die pin behalve Enable/Disable nog een tweede functie gehangen en dat is dat de ruststroom kan worden ingesteld, hoe hoger de ruststroom hoe groter de bandbreedte wordt.
Laat je pen-3 open, dat staat het IC ingesteld op Disable! hang je pen-3 aan ground dan staat de hoogste ruststroom ingesteld welke 36mA is.
Door nu afhankelijk van je positieve voedingslijn een weerstand naar massa te plaatsen vanaf pen-3 naar ground kan je kiezen voor 9mA of 8mA ruststroom, dit staat in de datasheet vermeld als jullie meer willen weten hierover.

Ik gebruik de hoogste ruststroom omdat ik de hoogste bandbreedte wil, dit omdat mijn versterking hoog is in de gebruikte schakeling(20x)
Dus pen-3 van de LT1210 hangt aan de +17,5V of wordt verbonden met ground.
Ik laat de schakeling drie functies uitvoeren:

1e
Bij inschakelen van de voeding duurt het ongeveer 0,2 seconde voor de uitgang gebruikt kan worden, die tijd pas ik misschien nog een beetje aan.

2e
Er komt een Enable schakelaar op het front van het kastje zodat ik het signaal dat uit de versterker komt kan uitschakelen.

3e
Ik doe wat metingen in het kastje aan warme onderdelen zoals de LT1210 zodat de uitgang afgeschakeld kan worden.

Hoe werkt het nu en als eerste de vertraging bij het inschakelen van de voedingspanning.
Intern word pen-3 al hoog getrokken en ik heb er een rode LED met en weerstand in serie parallel aan staan en Q1 de bovenste MOSFet geleid dan nog niet, ik help pen 3 nog een beetje met R8 van 22K om goed omhoog te gaan.

Dus pen-3 gaat gewoon mee omhoog met de +voedingslijn, maar condensator C3 aan de Gate van Q1 begint ook direct te laden via R6 van 4M7 en deze twee componenten zijn dominant wat betreft de inschakel vertraging.
Als de temperatuur sensor en/of de enable schakelaar niet is gemaakt wordt ook de condensator C1 van 0,47µF in het schema geladen via R4, R3 en R2, door de kortere RC tijd is Q2 eerder in geleiding.

Als S2 en/of de temperatuur sensor gemaakt wordt dan wordt via R4 C1 leeg getrokken en Q2 gaat hierdoor in sper, de enable LED gaat dan uit.
En als de temperatuur schakelaar in werking treed, gaat dat iets trager doordat R3 in serie staat van 100K door de RD waarde is hierdoor hoger en de uit tijd wordt dan wat langer,
maar dat is voor die functie niet zo erg, temperatuur beveiligingen zijn meestal traag door de thermische massa die meespeelt.
De temp sensor gaar via de rode Temp Error LED op de anode van deze LED als hij brand door een temperatuur fout staat dan ongeveer 1,7V,
R3+R4 samen met R5 is een spanning deler, R5 zorgt er voor dat als de Temp Error LED brand er niet meer dan 0,5V op de Gate komt te staan van Q2 zodat hij dan niet meer geleid.

De weerstanden die zorgen voor de sturing op de gate van Q2 het ik zo uitgezocht dat het betrouwbaar werkt,
punt A in het schema wat de gatespanning van Q2 is schakelt afhankelijk van de functie tussen 0,5 en 3,5V bij 17,5V voedingspanning.
De condensator waarde zullen misschien nog een beetje aangepast worden voor de timing, maar veel zal dat niet worden.

Dit deel van de schakeling heeft bijna evenveel onderdelen als het versterker trapje. :+
Maar dat is bij dit stukje meetapparatuur niet anders dan bij vele andere schakelingen die ik ontwerp.

Vandaag krijg ik een e-mail dat een iets grotere ringkern trafo waarschijnlijk toch eerder binnenkomt dan Maart van dit jaar en dat wordt week drie van dit jaar.
Dus daar wacht ik even op bij het ontwikkelen van de voeding.

De voeding
Ik hoop dat ik met de trafo die ik nog binnen moet krijgen van RS iets meer drop-out spanning overhoud zodat ik standaard LM317 kan gebruiken.
Anders worden het moderne regelaars van LT zoals dan 2x een LT3081 die ik in serie zet om een +- voeding te maken.
Met de LT3081 kan ik ook via een weerstand de stroombegrenzing instellen op een paar honderd mA, wat niet lukt bij een enkele LM317/LM337 regelaar, maar ik kan dan een PTC gebruiken.
Dus nog een hoop afwegingen...

SHOOT

Groet,
Bram

Bram,

m.b.t. het uitschakelen van de uitgang.
Ik zou de uitgang fysiek via een relais schakelen.

Hi Rene, :-)

Yep, heb ik ook aan gedacht, maar in eerste instantie maar niet voor gekozen, ondanks dat dit voor de veiligheid de beste optie is.
Zoals je gezien hebt, heb ik de nadruk gelegt op signaal kwaliteit bij dit ontwerp en ik worstel met de ruimte en bedradings rond de connectoren.
En bij al mijn Fuctiegeneratoren zie ik kwaliteit verschillen als er een relais omschakeld, dat kan dus en/ook komen omdat er verschillende trapjes worden omgeschakeld.

Kan het, ja natuurlijk, maar ik ontwerp geen printje voor dit stukje meetapparatuur, maar maak het zoals ik de test opset heb laten zien, maar dan netter omdat ik nu de goed opstelling van de componeten weet.

Mocht ik toch van plan veranderen, dan kan pen-3 naar massa en in de drain van Q1 het relais opgenomen. :-)

Groet,
BRam

Hi,

Het is alweer een maand geleden dat ik iets gepost heb in dit topic...
Dat is niet omdat ik niet wil, maar werk, gaar zijn en nog wat anders maakt dat ik niet zoveel post over mijn projectjes.
Maar goed, hier twee kleine deeltjes van testen die ik heb gedaan voor onderdelen van deze versterker voor ondermeer mijn functie generatoren.

Ik had nog even nagedacht over de opmerkingen van René betreffende het schakelen van de in en de uitgang van deze versterker met relais.
een paar dagen daarna ben ik in de relais bak gedoken om te zien of ik wat had dat geschikt was voor deze versterker.

Ik kwam bij een paar relais uit en ik vertel allen welke ik gekozen heb om te gaan gebruiken.
Om er voor te zorgen dat het relais zo min mogelijk het signaal aantast, heb ik voor een klein relais gekozen dat door de fabrikant ook wordt aangegeven voor HF toepassingen.
Ik heb een paar van deze relais dus liggen om ze toe te passen en hun type nummer is de: TQ2-24

Dit is de datasheet van het relais
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/TQ2-Matsushita.pdf

.
En dit is de simpele schakeling die ik gebruikt heb, om wat relais typen te testen op constante overgang weerstand.
De basis wordt aangestuurd door een functie generator, de frequentie was tussen 0,5Hz en 200Hz.
Mijn Keithley DMM kan vrij snel meten, maar 200Hz is toch wat te veel voor goede metingen.
Dus de meeste metingen heb ik gedaan bij kleiner dan 1Hz en statische metingen.

De twee wisselcontacten van het relais worden parallel gezet voor een zo laag mogelijke contact weerstand.
De bedrading waarmee ik de overgang weerstand test, heb ik vast gesoldeerd om daar de weerstand zo laag mogelijk te houden en het is vier draad’s uitgevoerd voor nauwkeurige metingen.

https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Relais-Testschakeling-01.png

.
Hier is zichtbaar dat alles gewoon aan het relais gesoldeerd is.
De blanke draad uiteinden worden met wat tips vastgezet in de ingang bussen van de DMM, hier is het lijdend voorwerp :-) een Zettler relais die de zelfde grote heeft als het TQ2-24V van Masushita relais.
Jaja, ik weet het, weer netwerkkabel misbruikt... ;)
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Relais-Testschakeling-02.png

Dit Zettler relais had gemiddeld een overgang weerstand rond 17mΩ
Maar de TQ2-24 zat regelmatig onder de 13mΩ en deze weerstand was ook netjes stabiel.
Dus de TQ2-24 heeft gewonnen door zijn mooie eigenschappen.

Ik heb ook nog geëxperimenteerd met de aangelegde voeding spanning, voor het beste resultaat hou dan de aangegeven spanning aan.
Bij 18V trok het relais ook goed aan, alleen was de overgang weerstand niet meer zo mooi constant laag.
Ik heb het relais op een hoge frequentie een tijd laten rammelen om te zien of de overgang weerstand daardoor veranderde, dat was voor zeg een half uur op 100Hz geen probleem.
Dus de keuze is gevallen op dit Matsushita relais, deze relais zijn voor weinig te koop bij E-O-O.

----------------------------

Tweede deel van deze post en dat gaat om een stukje elektronica dat uiteindelijk de twee relais gaat aansturen.
Ik had er geen zin in om daar een Microcontroler voor te nemen, wat ik nodig heb is de elektronica om met twee kleine drukknopjes een functie om te schakelen zoals dus het uitgang relais.

Daar zijn vele manieren voor om dit voor elkaar te krijgen en ik heb terug gegrepen naar wat ik ruim 30 jaar geleden bouwde voor soortgelijke functies.
Een collega van mij had het uitgezocht hoe dit simpel en betrouwbaar is uit te voeren en kwam met de RCA CD2024 Counter op de proppen.
Dit is een van de serie Ripple Counters die een Schmitt trigger ingang heeft om een dender vrij schakelaar gedrag te krijgen.
Verder moet het gebruiken counter IC ook Q1 beschikbaar hebben ander krijg je geen klik-aan, klik-uit functie.

Ook toen zijn een aantal projectjes wel eens misgegaan omdat er wel een 4024 counter was besteld maar niet van RCA en dat had die fabrikant geen Schmitt trigger ingang gebruikt.
Diezelfde ervaring had ik deze week ook weer. :-)

Allen ging het dan niet om een 4024 maar om een 74HCT4520P van Philips en Philips had vaak ook Schmitt trigger ingangen allen niet bij deze 74HCT serie counters.
De grote leveranciers hebben alleen nog maar SMD versies van wat ik nodig had beschikbaar en die heb ik dus maar besteld.
Ik wou één IC gebruiken voor de twee drukknopjes, dit i.v.m. de beschikbare ruimte in het kastje.
Het is dus een HEF4518 geworden i.p.v. een HEF4520, beide zijn van het dual type, het verschil tussen deze twee IC's is dat de HEF4518 een BCD counter is
en de HEF4520 een Binaire counter, maar dat is verder niet van belang in mijn toepassing.

Dit is de basis schakeling, i.p.v. relais die aangestuurd gaan worden, heb ik in het schema een weerstand en een LED per uitgang opgenomen.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Dual-Puls-Button-01.png

.
Deze Counters hebben twee Clock ingangen en ik heb er voor gekozen positief te clocken vandaar dat mijn schakelaars aan de + van het IC hangen.
De twee reset ingangen zijn doorverbonden en het Counters worden bij het inschakelen door C4 van 0,1µF gereset zodat de uitgang dan nul zijn.

Aan de ingang is een RC-netwerkje opgenomen ter onderdrukking van de dender van de gebruikte schakelaar, deze functie wordt uitgevoerd door R3 + C1 en R4 en C3.
R1 en R2 hebben twee functies, als eerste zorgen deze weerstanden er voor dat er voldoende stroom door de drukknopjes loopt zodat de contacten goed blijven werken.
De tweede functie is het ontladen van C1 en C3 als de schakelaar weer wordt losgelaten.
Een leuk voordeel van deze schakeling is, dat het verbruik al je niets aanstuurt zoals hier de LED's het verbruik extreem laag is.

Rechts op het BreadBoard zit de SMD versie van de HEF4518BT op een verloop printje en over het IC heb ik het voeding ontkoppel condensator gesoldeerd.
Aan de linkerzijde zijn de twee 100K weerstanden zichtbaar met de 10K naar massa, en het donker blauwe draadje gebruik ik om tegen de 100K weerstanden te tikken.
Dat is een goede manier om de dender functie te testen, als jullie het niet geloven, kijk dan maar eens met een scoop hoeveel dender je veroorzaakt met zo'n draadje. :)

https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Dual-Puls-Button-02.png

.
De ringkern trafo die via RS moet komen was weer uitgesteld, dus daar ga ik niet meer op wachten, dus ik ga het 2x 18V 10VA model gebruiken.
Dat resulteert er wel dat ik meer moeite moet doen voor de voeding, ik hoe te weinig spanning op mijn buffer elco over om LM317/LM337 te gebruiken onder max belasting.
Dus waarschijnlijk ga ik regelaar gebruiken van LT voor de lage drop-out spanning.

SHOOT!

Bram

Prima. :)

De gekozen oplossing is goed maar als je meer knoppen of indicaties wilt hebben, zoals temperatuur of (uitgangs) spanning bewaking, dan is een microcontroller handiger.

Hi,

René, ik had al een groter kastje gekozen dan dat ik eerst wou, nu ik weer wat onderdelen binnen heb blijkt het nog krapper dan ik dacht. :)

Dit weekeinde een wat testen gedaan aan een netfilter opzet.
Een "gewoon" netfilter zou net passen, maar ik wil de in verhouding grote capaciteiten niet naar massa hebben.

Dus dat wordt dus een commonmode spoel met wat onderdelen er omheen en hieronder staat het schema van de test setup.
De Analyzer output zit net onder de 5VTT en deze uitgang wordt aan de normale 230V ingang aangeboden.
Aan de uitgang van de trafo is één ding belangrijk voor deze test setup bij metingen boven de zeg 100KHz en dat is de rode verbinding tussen de twee 18V wikkelingen.
Maak je die verbinding niet, dat krijg je metingen die niet goed kloppen, in de praktijk hangen de twee 18V wikkelingen ook aan elkaar, in ieder geval capacitief.
De metingen zijn in eerst instantie uitgevoerd met de hand, dat is een functie generator en één van mijn RMS AC meters, pen, notebook om de meetpunten op te schrijven en daarna op log papier de grafiek te tekenen.

Schema
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/230V-Filterscan-Schematic-01.png

.
Dit is een grafiek van een van de eerst metingen die ik gedaan heb en daarna heb ik mijn Analog Discovery opgezocht en daarna verder gaan meten, dit i.v.m. de vreemde hobbel in de grafiek.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Logpapier-02.png

.
Dit is een sweep van alleen het filter zonder de trafo aangesloten, het begin van de grafiek begint dan ook op de "0dB" lijn.
Er zijn verder geen aberraties en generatie verschijnselen zichtbaar en zo hoort het ook. ;)
Klik voor een grote versie!
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/239C-Filterscan-1x150nF-Klein.png

.
Dit plaatje laat een sweep zien met de trafo achter het filter geplaatst, dit zoals aangegeven in het schema hierboven.
Nu ligt het niveau ongeveer 22dB lager bij de lage frequenties, dit komt door de omzetting van de trafo van 230V naar 18V, het zou iets meer dan 22dB moeten zijn, maar de trafo wordt hier onbelast gebruikt.
Er zijn twee aberraties te zien, rond de 36KHz en één rond de 150KHz.
Daar dit niet echt gepaard gaat met hele hoge op slingeringen vind ik het best zo.
Boven de 100KHz is de demping al 30dB en dat is wat mij betreft schoon genoeg.
Klik!
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/239C-Trafo+Filterscan-1x150nF-Klein.png

.
Ter vergelijking is dit een Schaffner filter waar geen spoel en condensator gegevens op staat.
Klik
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/230C-Filterscan-Schaffner-Klein.png

.
Er is goed te zien dat een basis filter of dit nu Schaffner is of een ander merk veel minder filtert.
De rede is dat ik een commonmode spoeltje heb gebruikt van 47mH en een in verhouding grote condensator.
Dit grotere commonmode spoeltje past niet in een basis behuizing samen met een goede X2 condensator.

De volgende post gaat over de plaatsing van de trafo en filter componenten op de print in het kastje.

Shoot!
Bram

Hi!

Jaja hier geen Marketing OH maar electronica OH! *grin*

Ik was gisteren verbaasd... er werd gebeld en dat komt wel vaker voor omdat er een pakje was en ik dacht er komt vandaag niets.
Het was een besteller die een pakje bracht van RS, en wat blijkt het was mijn 2x 18V 15VA trafo die volgens de laatste berichten ergens half mei zou komen.

Snel wat metingen gedaan en ik blij!
Deze trafo door zijn hogere rendement en in verhouding lagere belasting dan de 10VA trafo levert onder max belasting zeker 3V DC meer.
Nu hoef ik geen speciale spanning regelaars te gebruiken en volstaat de LM317/377.
Ook hoef ik geen extra dikke elco's toe te passen en dat scheelt weer ruimte, dus toppy dat ik met deze trafo dit stukje meetapparatuur kan bouwen.

Natuurlijk krijg ik het niet voor niets en deze opmerking gaat over de ruimte die de grotere trafo inneemt.
Hier staan de twee trafo's naast elkaar, met in groene stift, zwart was op, de Ohmse weerstand van de wikkelingen.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Twee-Trafo's.png

.
De twee trafo's zijn wel even hoog de 15VA is allen breder dan zijn kleinere zusje.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Twee-Trafo's-Hoogte.png

.
Dit is een plaatje van een van de eerste pogingen om de trafo op de print te plaatsen, waarmee ik met redelijk wat zaken rekening moet houden wat de opstelling betreft.
De print wil ik niet hoger hebben dan het tweede sleufje in het kastje van onderen af.
De uitstekende printpennen worden natuurlijk bewerkt zodat er voldoende de afstand overblijft t.o.v. de kast.
Verder komt er onder de print waar de 230V aansluitingen op de print zitten een stuk isolatiemateriaal gemonteerd voor extra isolatie.

Ook ga ik de gaatjes rond de 230V aansluitingen uit de print halen, dus met een boortje de doormetalisering verwijderen.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Trafo-Kastje-Eerste-Poging.png

.
Door de trafo ook vast te zetten met een M4 boutje komen niet alle krachten op de aansluitpennen terecht, en het geeft mij de mogelijkheid zoals hier zichtbaar is om ervoor te zorgen dat de print door het gewicht van de trafo niet doorbuigt.
Met een M4 inbusboutje en twee sluitringen kwam dit net goed uit.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Trafo-Afstand-Boutje.png

.
De overgebleven ruimte op de print is niet groot, na de trafo komen daar nog de brugcel dioden en de elco's, want ik heb besloten de warmte van de spanning regelaars zoveel mogelijk aan de achterzijde af te voeren.
Dit is een van de pogingen van de plaatsing 230V componenten die ik wil gebruiken, en het commonmode spoeltje gaat nog één gaatje richting de trafo, zodat zijn pennen nog wat verder van de kastwand afkomen.

Rond de blauwe VDR heb ik een extra gaatje ruimte gelaten, dit i.v.m. de warmte die misschien gaat optreden.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Ingangs-Filter-01.png

.
Zo wordt ongeveer de achterzijde, twee kleine koelvinnen die uit een Cisco Pix Firewall komen, want we doen hier aan hergebruik van materialen. :-)
De positie van de koelplaatjes licht nog niet helemaal vast, ik denk dat ze een beetje lager komen, dit omdat ik ruimt voor het schroefje nodig heb die de spanning regelaars vastzet.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Achterzijde+Koelvinnen.png

.
Hier is te zien dat de koelvinnen niet echt hoog zijn, maar samen met het aluminium van de achterzijde moet het genoeg koeling zijn.
Volle uitsturing trekt de LT1210 rond de 180mA en er is nu ook weer niet zo heel veel marge in de drop out spanning.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Achterzijde+Koelvinnen-2.png

.
Ik denk aan ongeveer deze opstelling voor de spanning regelaars, de extra regelaar is van het 5V type en het is een LF50 low drop en een lage ruststroom gekozen voor de warmtehuishouding zo optimaal te houden.
De ruimte onder de regelaars is bedoeld voor de instel weerstanden van de LM317/LM337 en de ontkoppel condensatoren.
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/Lineaire-Regelaars-01.png

.
Ik weet dat ik de metingen aan het filter met de kleine trafo heb gedaan en verwacht geen al te grote veranderingen in de response van de filter werking.
De hobbel zal op een ander punt uitkomen in de frequentie karakteristiek, als de tijd er is, zal ik het filter met de nieuwe trafo meten.

Groet,
Bram