blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
In dit topic laat is zien welke afwegingen ik heb gemaakt voor een stukje meetapparatuur dat ik nodig had en niet kon kopen met de specificaties die ik wilde hebben en ook betaalbaar is.
Het gaat om een versterkertrapje dat achter een functie generator komt, dit vooral voor mijn batterij gevoede OWON HDS272S, ook mijn twee andere Siglent generatoren halen geen
hogere spanning aan de uitgang dan 20VTT bij een open uitgang en afgesloten is dit dan maar 10VTT zoals zo vele functie generatoren.
Bij de OWON HDS272S is de max uitgangsspanning nog lager, belast heb je dan maar 2,5VTT.
Voor een aantal toepassingen/metingen heb ik tot zo’n 1MHz 5V RMS nodig als de belasting 50 Ohm is.
Dit niveau van uitgangsignaal wil ik vlak hebben binnen 0,1dB tot zeker 1MHz, dit met redelijk lage vervorming bij sinusvormige signalen en zonder aberraties bij puls vormige signalen.
In principe gaat het in eerste instantie op alleen 50 Ohm gebruik, maar ik heb aan de schakeling die ik hieronder laat zien, wel al een aantal testen gedaan voor belastingen en dan niet lager dan 10 Ohm waren.
De bandbreedte die ik aanhoud van minimaal 1MHz zonder aberraties, stelt aardig wat eisen aan de versterker trap en vooral de gevoeligheid voor capacitieve belasting is een probleem dat niet simpel is op te lossen.
De hier voorgestelde versterkertrap kan goed een 10 Ohm weerstand aansturen,
maar daar moet dan geen 500pF tot 10nF capacitieve belasting bij zitten, daarbij gaat de versterker zonder extra maatregelen genereren.
Wat trouwens bij veel Audio versterkers niet anders is, ik bespreek dit later nog wat uitgebreider.
.
Er zijn een aantal producten op de markt die ongeveer doen wat ik nodig heb, maar deze producten zijn niet echt goed wat bandbreedte betreft voor mijn toepassings gebied.
Hier bespreek ik kort drie typen versterkers en deze bespeking is alleen gedaan aan de hand van de informatie die ik kon vinden van deze producten.
Ik heb deze producten echter niet in mijn handen gehad en er ook geen metingen aan gedaan.
Dit laat dus mijn afwegingen zien aan de hand van de informatie die de fabrikant ter beschikking heeft gesteld en is mijn mening na interpretatie van deze gegevens.
De TTI WA301, 279€ incl. BTW
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/AIM-WA301.pdf
.
.
Netvoeding, dat is OK, maar ik weet niet of deze versterker met de 230V Net aarde verbonden is,
dit zou weer extra Commonmode problemen kunnen opleveren en is dus ongewenst als het zo is.
Ook kan deze versterker intern een SMPS hebben, maar daar heb ik geen kennis van.
Bandbreedte en stijgtijd. -3dB bij 1MHz met een stijgtijd van rond de 0,5uSec, dat is voor mijn toepassing niet goed genoeg.
Variabel ingangs gevoeligheid, dat is goed, ik hoop alleen dat bij het regelen aan de potmeter, niet de bandbreedte veranderd.
Dit is bij breedbandige versterkers een probleempunt.
Vervorming specificatie, bij dit apparaat opgegeven als <0,1% bij 1KHz, verder wordt er niets over gezegd!
Ze hadden dan net zo goed kunnen zeggen: Haring met Slagroom bij 1KHz.
Ook is er een 600 Ohm uitgang aanwezig, maar wie gebruikt dat nog…
De 50 Ohm uitgang heeft ook een passieve 20dB verzwakker als ik het goed interpreteer.
En er is een Clip indicator op het front van het kastje aanwezig.
.
Siglent SPA1010, 435€ incl. BTW
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/SPA1000.pdf

.
De voeding gaat via een adapter en dat is vrijwel zeker een SMPS model, dus dan heb je er op je meetbank nog een Commonmode stoorbron bij!
Op het front 1x een laag Ohmige uitgang welke een impedantie heeft die kleiner is dan 2 Ohm, dat houdt in dat je zelf voor een 50 Ohm serie weerstand mag zorgen, de prutsers!
Kiojk ook naar de "schakelaars" op het front, uitgevoerd als dipswitch, hoe kom je erop om dit zo uit te voeren!
De achterzijde heeft ook een BNC aansluiting welke alleen 15K is wat ingangs impedantie betreft, dus voor goede puls weergave mag je ook hier weer zelf voor de 50 Ohm afsluiting zorgen.
Dit versterkertje kan ongeveer 10-Watt leveren tot 200KHz, maar vervorming percentages worden bij deze frequentie niet vermeld, ook de bandbreedte wordt weinig zinnigs vermeld.
In de specificaties staat dit, Full Power Bandwidth: 1 MHz Note 2
En Note 2 zegt dit:
The Full-power bandwidth refers to the maximum frequency of signal generated with
undistorted and utmost amplitude in AC output state from the Amplifier.
En dan de formule om de Full-power bandwidth te berekenen, deze kan je in de pdf vinden.
Als we naar Note 1 kijken komt de Aap uit de mouw.
The output power of SPA1010 is limited by frequency. When input frequency between 500Hz
to 200 KHz, the SPA1010 will deliver 10 watts into a 8Ω load. As SPA10100 has overload
protection circuit and thermal protection circuit to prevent permanent damage, the SPA1010
will not deliver 10 watts any more when frequency is below 500Hz and frequency is beyond
200 KHz.
Slew Rate 90V/uSec typical en is veel te laag voor mijn toepassing gebied.
Beneden de 500Hz en boven de 200KHz kan je die 10-Watt vermogen wel vergeten.
Er is geen THD specificatie te vinden en de overshoot wordt als minder dan 4% opgegeven.
Dit is een versterkertje met een beetje opgevoerde bandbreedte(maar niet genoeg) met te weinig koel en voedings vermogen, die erg duur verkocht wordt.
.
RIGOL PA1000, kost rond de 475€
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/PA1011.pdf

.
De voeding van deze versterker gaat ook weer via een adapter dus je hebt er bij aanschaf van deze versterker weer een Commonmode injector bij!
Dit versterkertje is zeer Spartaans uitgevoerd, 2x een BNC connector, voeding plug en een tweede Commonmode injector er bij om USB aan te sluiten om via software wat basis instellingen te doen, zie de datasheet op pagina 1-5.
De USB en de SMPS voeding maakt dat ik nooit deze versterker ga aanschaffen, als je veel meet, dan weet je dat Commonmode een horror probleem is, het is niet voor niets dat ik nu een aantal batterij gevoede meetinstrumenten heb aangeschaft om het stoorniveau klein genoeg te krijgen bij vele metingen.
Er is geen mogelijkheid voor zowel de ingang alsook de uitgang om deze in een 50 Ohm modus te zetten.
De bandbreedte is ook niet zo mooi zoals ze dat in eerste instantie voorstellen, bij 7,5 Ohm belasting loopt dit tot 100KHz, en boven deze frequentie wordt het snel minder.
Als je een belasting neemt van 100 Ohm, dat is dus 50 Ohm om je kabel te sturen en je belasting 50 Ohm, dan zal de bandbreedte wel beter zijn vermoed ik.
De maximale uitgangsspanning is 13,5VTT bij een lichte belasting en deze spacificatie voldoet niet aan mij eisen.
Overshoot staat als 7% max gespecificeerd en voldoet niet aan mijn eisen.
Slew Rate 80V/uSec typical en is veel te laag voor mijn toepassing gebied.
RIGOL heeft wel de documentatie het beste op orde, er wordt dudielijk aangegeven met grafieken waar de beperkingen zitten wat stroom en bandbreedte betreft.
Oja, de Rigol heeft ook een ventilator, en jullie kennen Rigol, die zal er zondermeer voor hebben gezorgd, dat de ventilator goed hoorbaar is. 
.
Dus wat moet je dan al je het beter wilt hebben, dan bouw je het zelf 
De meeste testen heb ik ondertussen achter de rug van het door mij ontworpen versterkertrapje en ik ben nu aan het beslissen hoe ik de opbouw ga doen.
Omdat het voor mij voor nu alleen om 50 Ohm input impedantie en 50 Ohm output impedantie gaat, heb ik in het onderstaande schema de laag Ohmige uitgang achterwege gelaten, dit maakt het schema ook wat leesbaarder.
Er is in mijn ontwerp een mogelijkheid de ingang om te schakelen naar een 1K modus en de frequentie karakteristiek wordt niet beïnvloed door de stand van de potmeter.
Ik ben in mijn voorraad dozen wezen zoeken naar een kant en klare oplossing en er zijn een aantal snelle OpAmps beschikbaar van LT en Analog die bruikbaar zijn en een paar type hiervan heb ik op voorraad.
De eerste metingen heb ik gedaan zijn met de LT1206, maar dit IC was naar mijn mening nog niet goed genoeg.
Na een flink aantal metingen, heb ik de LT1206 uit de testopstelling gesoldeerd en er een LT1210 voor in de plaats gezet.
In de koppen van de datasheet staat, dat de LT1210 een kleinere bandbreedte heeft, maar uiteindelijk blijkt dit type in mijn schakeling door de grotere stroomreserve een beter gedrag op te leveren.
Ik heb weer aardig wat afwegingen moeten doen, het moet goed genoeg zijn maar hoeft niet perfect.
Het liefst met maar één versterker IC en als dat niet kon, dan de LT1210 4x laten versterken en het er voor te plaatsen IC dan 5x laten versterken.
De totale versterking die nodig is, is dus 20x, want je verliest 6dB(2x) bij het afsluiten van de uitgang.
Deze hoge versterking wordt niet in de datasheet van de LT1210 aangegeven, 10x is het maximum in de lijstjes en de gegevens zijn gedaan bij +-15V voedingspanning.
De 10x versterking gegevens in de datasheet is mijn uitgangspunt geweest voor de onderstaande schakeling.
Hieronder het schema en daarna een aantal plaatjes van metingen die ik heb gemaakt van die metingen.
De PDF van de LT1210
https://www.bramcam.nl/NA/Generator-Amplifier/LT1210.pdf

.
Nu eerst een beschrijving van het schema en een tweede post bevat dan een aantal meetgegevens om te laten zien wat mogelijk is met de LT1210.
De LT1201 is een breedbandige OpAmp die belastingen tot 10Ω kan aansturen tot meerdere MHz.
De vervorming en de bandbreedte en het frequentie bereik hangen naturulijk ook af van de gekozen versterking van het versterkertrapje.
Ik ben aan het "tunen" geweest met de feedback weerstand welke in het schema de rode weerstanden R9 en R11 zijn.
Deze weerstanden bepalen grotendeels de bandbreedte, daar dit een "Current Feedback" versterker is.
Als je in de datasheet van de LT1210 kijkt, dan zie je dat Rf varieerd tussen de 220 en de 750Ω
Je tuned de "Peaking" die er optreed met de weerstand Rf en met Rg stel je dan de versterking in die je wilt hebben.
Omdat ik de grootste bandbreedte wil hebben, staat bij mij de ruststroom op de hoogste waarde ingesteld en dat doe je door pin-3 aan massa te verbinden.
Dit gebeur in het schema d.m.v. een 2N3904 transistor die in de collector een Pull Up weerstand heeft, als de basis geen sturing krijgt trekt deze weerstand pin-3 naarde plus.
Hierdoor worden alle stroombronnen in de LT1210 uitgeschakeld en wordt de uitgang hoog Ohmig een soort "Tri State" dus.
Misschien knop ik behalve een schakelaar ook nog een temp sensor aan de basis, denk ik nog over na.
C3 en C4 van 1uF zijn Cer condensatoren die zo dicht mogelijk bij de behuizing en een goed aardvlak komen, C2 en C5 zijn dan wat minder kritisch.
De dioden D1 en D2 zorgen voor wat veiligheid van de uitgang van de LT1210, moet wel even testen of de capaciteiten van de dioden niet te veel invloed hebben,
ander moeten het 1N4148 dioden worden die voor korte tijd ook een redelijke piekstroom kunen hebben.
Ok, dan nu het belangrijkste, de ondrdelen die de bandbreedte bepalen.
Voor RF heb ik 2x 1K gekozen, dit zijn de vertikale rode weerstanden.
Het grootste deel van de versterking wordt bepaald door R8 van 27,4Ω en het trimmen van de 20x gain gebeurd via de trimpot TRIM-1 en zijn serieweerstand R7 van 562Ω
Deze onderdelen moeten kort bedraad worden, denk aan de technieken vanaf 100MHz.
Aan de foto's die ik laat zien kan je afleiden dat bij de pulsweergave de 100MHz aardig in de buurt komt, en nee, daar bedoel ik niet mee dat dit trapje 100MHz vlak haalt!
Het gaat dan om de aberaties op de flanken van pulsvormige signalen, hoe beter je bedradings technieken de je toepast hoe mooier je golfvorm wordt.
Ook de capaciteiten aan de -ingang wat pen-1 is, moeten zo klein mogelijk gehouden worden.
Dus de dooie tor methode is een goede manier om dit breedbandig op te bouwen en dan wel zo veel mogelijk vertikaal zodat je zo min mogelijk parasitaire capaciteiten naar het massavlak krijgt.
Dan de ingang waar het signaal binnenkomt va nde OpAmp en dit is pen-2 van de LT1210, deze pen-2 heb ik een 10Ω weerstadn gegeven die met korte bedrading aan pen-2 komt.
Hierdoor ziet deze ingang een reële weerstand, eigenlijk net zoiets als de weerstand aan een stuurrooster, je haald met deze weerstand de Q uit de verbinding.
Ik moet na deze 10Ω weerstand met een verbinding naar de loper van de potmeter en natuurlijk probeer ik deze verbinding zo kort mogelijk te houden.
Een stukje coax is niit goed mogelijk door de exta capaciteiten die dat oplevert.
De potmeter heb ik maar een beperkt bereik gegeven, het komt er op neer dat je hiermee de versterking kan instellen tussen 1 en 10x en de minimale versterking wordt bepaald door R4 van 49,9Ω
Nu gan we eenstukje naar rechts en zien daar ee nschakelaar die een RC combinatie parallel over de potmeter zet.
Als de schakelaar gesloten is, dan is de ingangs impedantie precies 50Ω, wat hier ztaat vermeld klopt voor mijn potmeter en serie wwerstand R4 omdat ik dit heb nagemeten.
Niet iedere potmeter is binnen 1% van zijn opgegeven waarde, ook bij 1089Ω als waarde va nde potmeter is dit geen probleem, dan zal je aleen R2 zoeveel moeten aanpassen totdat het weer 50Ω is.
Dan komen we nu aan bij het trimmen van de aberraties, de stap die ik heb gemnomen is de weerstand R12 van 499Ω die in serie staat met C6 van 1,5pF.
In alle handleidingen van "Current Feedback" versterkers staat dat je geen condensatoren over je feedback weerstand mag zetten, en ook hier is dat zo!
Alleen heb ik er wel een in verhouding hoege weerstands waarde mee in serie gezet, r11 dus van 499Ω
Hierdoor kan ik de door mij gekozen 2x 1K weerstanden blijven gebruiken en net een kleine abberatie corrigeren.
Voor het meten van versterkers met een grote bandbreedte moet je wel een paar maatregelen nemen en dat zijn deze:
Neem je beste functie generator kies het bereik waarbij de golfvorm (blok, puls) zo mooi mogelijk is, vaak is dat gerelateerd aan het spannings nieveau die uit de generator komt.
De mooiste blok komt hier uit mijn goedkoopste generator en dat is de Siglent SDG 1032x die werkelijk in een belaald bereik een perfecte blok/puls levert.
De 50Ω afsluitweerstand die je gaat gebruiken, mijn Philips BNC PM9585 is zeer goed en daar ben ik blij mee, als iemand in een laatje nog zo'n ding heeft liggen, neem ik hem graag over. 
Je BNC kabels, daar is ongelovelijk veel bagger van op de markt en ook hier liep ik weer tegen rommel aan.
Maak ook je BNC connectoren schoon met IPA.
Gebruik dus kwaliteits materiaal! anders neem je jezelf vaak in de maling.
Mijn beste scoop, de Hameg/RS HMO3004 heeft ook een ingebouwde 50Ω weerstand per kanaal als optie, maar met dit vermogens niveau waar ik bij meet gebruik ik die optie niet, maar dus de Philips afsluiter.
Beter die op te blazen dan de inwende weerstand in mijn scoop, denk daaraan! of anders als je kwaliteits verszwakkers hebt zet die dan op de scoop ingang -10dB verzwakking is vaak al voldoende,
bij -20dB is het makkelijker rekenen omdat dit 10x verzwakking is.
Dan komen we bij de tweede optie aan om de abberaties zo klein mogelijk te houden.
Ook zeer snelle opamps zoals deze LT1210 vinden het niet leuk als ze signalen op de ingang krijgen waarmee ze betteffende de snelheid niet mee om kunnen gaan.
Zie het maar als Slew Rate beperking van de ingangstrap, als een pulsvormig signaal flanken heeft va nminder dan zeg 100uSec dan moet je daar echt rekening mee gaan houden.
En ja dat kan ook al bij Audio toepassingen zijn als de signaal grote groot genoeg is.
De meeste testen heb ik gedaan met de genrator in de Pulsfunctie stand, hierbij kan ik dan de flankstijlheid kiezen en heb voor 20nSec gekozen omdat daarmee bijna alle aberraties verdwenen waren.
Maar er was nog een heel klein beetje zichtbaar bij grotere flankstijlheid als de ingang op 50Ω stond.
Ik heb meerdere manieren bedacht hoe dit op te lossen, uiteindelijk zien jullie in het schema de hele simpele oplossing, een kleine condensator, hier is dat C1 van 180pF over R2.
Dit geeft een bandbreedte van -3dB rond de 35Mhz wat ver genoeg weg ligt om mijn benodigde bandbreedte te behouden.
Ik kan altijd voor de 1K ingang gaan en dan een losse 50Ω terminator gebruiken zoals de hieboven besproken Philips.
Dan hebben we nog het Off Set trim circuit met de Trim-2 instelpotmeter.
Deze kan de Off Set wegregelen maar niet de DC shift die optreed door de bias stroom die in of uit de ingang van het IC loopt.
De impedantie die de +ingang ziet als de ingang van dit trapje meet een lage impedantie wordt aangestuurd is een kwart van de 1K potmeter waarde.
Hier in dit schema is dat ietsje meer, dat komt door de weerstadn van R5 van 10Ω en de serie weerstand aan de onderzijde van de 1K potmeter.
Na het trimmen is de Off Set minder dan 10mV en dan vond ik mooi zat.
Een automatische DC Off Set schakeling vond ik weer iets te veel va nhet goed en daarom ook niet toegepast.
Waar wel rekening mee moet worden gehouden, is dat als de bron een DC waarde bevat, deze ook maximaal 10x wordt versterkt aan de uitgang.
Even drie plaatjes die ik heb geschoten bij het testen van de opbouw op het stukje print.
In het midden bovenaan de LT1210, goed zichtbaar is de feedback weerstand die is opgebouwd uit 2x een 1K weerstand en zeer kort bedraad.
Rechts van deze twee weerstaden ook aan pen-7 2x een 100Ω 1 Watt weerstand die de 50Ω uitgangs impedantie maakt.
Helemaal links aan pen-1 staat vertikaa een 27Ω weerstand naar het massa vlak, ik weet het, dat geeft niet precies 20x versterking, was bij deze metingen niet zo van belang.
De +ingang heeft een lange 10Ω weerstand naar de loper van de Vishay Plastic Film potmeter, dit is met opset zo gedaan om uit te vinden of dit de performance beinvloede.
Helemaal links is de grijze Cer condensator te zien met zijn groene dakje, ik hed even niets anders voor handen en deze condensator staat direct over de BNC connector.
Let ook op hoe ik weerstanden parallele zet, links van de potmeter zie je twee weerstanden die heel kort zijn samen gesoldeerd, net als de 2x 1K en de 2x 100Ω
Over de 2x 1K kune jullie de serie schakeling zien van 499Ω en de 1,5pF condensator.
.
Hier zijn de onderdelen aangebracht om de Off Set regeling te testen, en aan de rechter kant zijn ee nspoeltje en twee condensatoren zichtbaar, 1000pF Silver Mica en een Filmtype van 10nF.
Over de spoel hoort een weerstand te staan die er tijdens de foto nog niet in zat.
.
Dit is het kastje waar ik het versterker trapje in ga bouwen, deze is een slag groter dan het model dat ik meestal gebruik voor test versterkers.
Dit komt omdat de voeding uit het 230V Net gaat komen en ik wat ruimte tussen de trafo en de versterker schakeling wil hebben.
.
Het belangrijkste is gedaan, dat is de kwaliteit van de versterker trapjes bepaald en dat ik dit meetinstrumentje alleen voor 50Ω aan de uitgang ga toepassen.
met het testprintje dat jullie hier zien, ga ik nog wel verder voor het testen met lage impedanties en een zo groot mogelijke bandbreedte.
Daat zal ik zondermeer een spoel bij moeten gebruiken als ik LT1210 blijf gebruiken en andere mogelijkheid is een breedband buffer zonder versterking waardoor ik dan geen last heb, of in ieder geval minder van capacatieve belastingen, maar dat valt buiten dit topic en komt later wel.
Waarschijnlijk komende zondag de plaatjes van de metingen die ik dan heb gedaan.
SHOOT en Groet,
Bram
rbeckers
Overleden
Leuk projectje!
De trafo op dat grote kastje is een ringkern trafo?
Is het niet beter om een klassieke 2 kamer trafo te gebruiken?
Verder ben ik benieuwd naar het gedrag van de versterker bij verschillende standen van P1.
Misschien nog een ingangsbeveiliging toevoegen.
Een betaalbaar alternatief voor de kant en klare versterkers die je vermeld is de Juntek DPA-2698.
Op EEVblog is daar meer over te lezen: https://www.eevblog.com/forum/testgear/juntek-dpa-2698-10mhz-signal-am…
Deze is gebaseerd op de TI BUF634F buffer, prijs rond de €70 op AliExpress.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi flash2b ,
Goed gevonden, zal hem nog verder bestuderen.
Eerste indruk...
Geschakelde voeding, dat is een NoNo!
Verder lange dunne printbanen rond de BUF634, dat is niet echt goed voor het HF gedrag.
We gaan zien wat ik er van bak met mijn ontwerp, nu bezig met een server migratie.
De gebruikers geven folders en bestanden gaan namen, maar ze schrijven boeken!
Bij Server migraties verlang ik altijd weer naar het 8.3 model van D.O.S 
Groet,
Bram
Er is ook een nog goedkopere versie die tot 100KHz gaat, de Juntek DPA-1698.
EEVBlog: https://www.eevblog.com/forum/testgear/awg-buffer-amp/
Deze is gebaseerd op een TI LM1875T audio eindversterker.
Geschakelde voeding is extern voor beide dus kan je ook uit een lineaire voeding voeden toch?
rbeckers
Overleden
Daar heb je gelijk in, beide hebben een schakelende voeding in de versterker. Ik dacht dat Blackdog de externe voeding bedoelde...
blackdog
Golden Member
Hi,
flash2b
De LM1875T heb ik niet op voorraad, maar de iet kleiner van vermogen zijnde LM675 heb ik hier wel liggen, ik zal die ook testen voor degene die tot 100KHz iets aardigs willen hebben.
rbeckers
Aan het trafo type heb ik zeker gedacht en het leek mij wel leuk wat metingen aan de twee trafo typen te laten zien wat koppeling en bandbreedte betreft.
Ook heb ik eraan gedacht de trafo met de gelijkrichting in een apart doosje te plaatsen, zodat ik dan geen last van het EM veld heb als ik b.v. de EI kern trafo zou gaan gebruiken.
.
Metingen aan de transformatoren
Hier wat plaatjes van de metingen die ik aan twee kandidaten heb gedaan.
De schematische voorstelling met de meeste gegevens van de trafo's erin.
Let ook op dat ik aan de primaire zijde een extra 50Ω weerstand heb getekend/toegepast zodat de trafo's tijdens het testen met een impedantie van 25Ω worden aangestuurd.
Bij de frequentie sweep die ik zo laat zien, kan je zien waarom ik dit gedaan heb.
De 1K afsluitweerstand is nodig om minder last te hebben van resonantie verschijnselen van de kabel capaciteiten en de eigen resonantie van vooral de secondaire windingen.

.
Beide trafo's aan de bovenzijde.
.
En dit is de onderzijde.
.
.
Er is ongeveer een factor-8 verschil tussen de trafo's wat capacitieve koppeling betreft ten gunste van de EI kern trafo.
Maar de koppel capaciteit is maar een factor van de storing die uit het 230V net kan komen, dus ben ik de bandbreedte wezen meten van de twee trafo's.
Frequentie sweeps van de twee transformatoren
Dit is de frequenti sweep van de WEISS EI kern trafo, er is goed zichtbaar dat beneden de 100Hz de inductie van deze trafo een beetje te laag is en de 25Ω aanstuur impedantie laat dit goed zien.
De trafo is recht tot zo'n 10KHz en is beter dan dat ik dacht, eigenlijk is het dus slechter... je wil zo min mogelijk bandbreedte hebben i.v.m. de stoorsignalen die zich op het 230V bevinden.
.
En dit is de Telema ringkern trafo.
En deze laat zien dat ringkern transformatoren een zeer grote bandbreedte hebben, zowel in het laag, want geen afval bij 20Hz alsook in de hoge frequenties.
Dit soort metingen zijn door Gertjan en mijzelf al eerder hier op CO geplaats en deze Telema trafo is eigenlijk niet anders, bijna tot 100KHz vlak in deze meetopstelling.
Hij er rekening mee, dat onder belasting je geen 100KHz gaat halen door de interne zelfinducties van de transformatoren.
.
Welke trafo ik ga gebruiken en welke filtering ik ga toepassen, dat moet nog even bezinken bij me.
Het een en ander hangt ook nog af van de ruimte in het kastje en nog wat andere afwegingen.
SHOOT
En niet te veel eten vanavond! 
Bram
Ik heb niet het hele verhaal gelezen...
Wellicht is de BUF634 interesant.
*Klasse A buffer, (dus geen versterking).
* 180MHz bandbreedte.
* 250mA
* Voedingspanning tot +/- 18V.
* TO220-5
* Is nie zo duur.
blackdog
Golden Member
Hi Kortsluiting_Online,
Ik ken de BUF634, dit IC is hier ook op voorraad, en wat zoals de naam al zegt dat het een buffer is, en ja het is een hele snelle jongen.
Hij versterkt uiteindelijk maar 0,5x in een 50Ω systeem en dat heb je er weinig aan als je de uitput van zeg een generator wat spanning betreft omhoog wilt brengen.
Dan ontkom je er dus niet aan om eer een snelle OpAmp bij te zetten voor de versterking(20x in mijn toepassing) en dan heb je b.v. de keuze uit de volgende modellen OpAmp ‘s: AD811, LM7171, THS3091/95, THS3061/62 en nog een paar uit de THS serie van TI.
Er zijn er nog meer maar die weet ik even niet zo uit mijn hoofd.
De BUF634 achter een van deze snelle OpAmp zetten is niet zo simpel, als je een blokgolf wilt hebben met minimale aberraties.
Ook zal je extra moeten kijken naar de voedingspanningen, tenminste bij mijn toepassing, dat je niet over het maximum heen komt voor je benodigde uitgang signaal.
Met de LT1210 die ik gebruik zit ik op het randje, en dat kan volgens mij vrij goed omdat ik deze OpAmp maar licht belast t.o.v. de stroom die hij kan leveren, welke typical 2-Ampere piek is.
En twee snelle chips achter elkaar plaatsen maak het vrij moeilijk wat printopbouw betreft zo te doen, dat je dus minimale aberraties hebt.
Dit om deze redenen en die zijn fase marge en de lengte van de bedrading van de tegenkoppeling en de ontkoppeling van de IC's, er lopen grote stromen in de ontkoppel condensatoren, dus ook in het massavlak waar je tegenkoppeling naar toe gaat en je in/uitgang signaal.
Ik heb over de twee chip toepassing al nagedacht voor de LT1210 schakeling, maar ben ervan af gestapt, dit omdat een goed opgebouwde schakeling met de LT1210 voor mij voldoende goed blijkt te werken.
Het is zeker niet ondoenlijk een goede opbouw te vinden voor een snelle OpAmp samen met een snelle buffer zoals de BUF634, maar ik wil daar voor nu geen ontwikkeltijd in steken. 
Prijs
Een LT1210 is wat prijs betreft even duur als een BUF634, beide in de TO-behuizing, en de LT1210 kan veel meer stroom leveren en heeft versterking.
Bij de BUF634 moet je de kosten van de snelle OpAmp er nog bij optellen, THS3061 zo rond de 12€.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha blackdog,
Leuke nettrafo bandbreedte metingen. 
De bandbreedte van een nettrafo is maar 1 van de selectie criteria.
Een grote bandbreedte hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Je kunt ook elders die bandbreedte naar wens beperken. Netfilter er voor, mogelijk er na ook nog wat filteren. (passief, vóór de stabilisator)
Niet dat ik je daarmee wat nieuws vertel... 
groet! Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Gertjan, ik zit een beetje met een ruimte probleem in het kastje en ik wil geen filters die ook de Net aarde gebruiken,
filtering zonder de aarde is natuurlijk ook mogelijk maar dat staat allemaal nog op het lijstje te beslissen nog te nemen afwegingen.
De metingen
Mooi, daar komen ze dan, de metingen aan de LT1210 Functie generator versterker voor 50Ω systemen.
Natuurlijk is dit schema ook bruikbaar voor iets anders dan een Functiegenerator.
De metingen zijn uitgevoerd met een voedingspanning van +-17,5V.
De uitgangsspanning is +-15V op de OpAmp uitgang wat iets hoger is dan mijn doelstelling om 5V RMS over een 5V belasting te krijgen.
De LT1210 is getuned op precies 10x als hij is afgesloten met een precisie 50Ω weerstand.
Er zijn wat metingen gedaan met een iets lagere uitgangsspanning bij de vervorming metingen om iets duidelijk te maken.
De meeste metingen zijn met de 400MHz R&S/Hameg scoop gemaakt en er is een enkele meting gedaan met mijn MICSIG 100MHz scoop.
De metingen zijn gedaan met de twee aangebrachte correctie netwerkjes/condensatoren.
Frequentie karakteristiek
Gain van de OpAmp getrimd op 20x bij 20KHz, wat de referentie is voor de onderstaande metingen, meting uitgevoerd met de Fluke 8920A breedband RMS meter.
-0,1dB @ 5,6MHZ @ Full Power
-0,5dB @ 12,5MHZ @ Full Power
-1,0dB @ 18MHz @ Full Power
De Functie generator gebruikt voor deze metingen is de Siglent SDG 2042X
Sinus metingen
Dit is de meting bij een 20KHz Sinus signaal, welke ik als referentie heb gebruikt, 15VTT over een 50Ω belasting.
5V RMS heet een TT-spanning van 14,14V, dus wat ik al eerder zij, ik test iets boven mijn eis.
.
Nu direct een stap hoger, dit is een 1MHz signaal, behalve wat extra ruis op de trace dat door de scoop komt is hij visueel gelijk aan het 20KHz signaal.
Dit is ruim boven mijn gestelde 1MHz +-0,1dB vlakheid bij 1MHZ, en die 0,1dB wordt pas bij 5,6MHz bereikt en dit is dus een meting bij 5MHZ.
.
Bij 10MHz is nu goed de vervorming te zien aan de toppen van de sinus die treken een beetje naar rechts.
.
Tja, 20MHz, 20x de frequentie van mijn doel, de slew rate gaat een beetje zijn intrede doen en ook is er op deze frequentie niet zoveel gain meer over om de vervorming goed te onderdrukken.
Nog steeds een mooi resultaat voor een OpAmp die 20x versterkt met een 100Ω belasting.
.
Ik heb ook een meting gedaan met een 1MHz driehoek signaal, dat is hier zichtbaar, daar is weinig op aan te merken.
.
Blokgolf metingen
Het klinkt misschien vreemd, maar mijn 400MHz R&S/Hameg scoop is niet het beste instrument dat ik heb om lage frequentie blokgolven te inspecteren op vlakheid.
De horizontale lijn golft altijd een beetje op deze scoop en daarom bekijk ik de golfvorm vaak bij dit soort metingen op mijn Rigol scoop en zo laat ik een plaatje zien op de MicSig scoop, zodat jullie het verschil kunnen zien.
.
De zelfde meting van de 20KHz blok maar nu dus op de MicSig scoop, beide scoops staan DC gekoppeld.
.
Deze meting is gedaan bij 1MHZ en samen met de volgende foto wil ik jullie laten zien wat het gevolg is, als je een versterker signalen toevoert die het niet goed aankan.
Hier gaat het uiteindelijk maar om kleine aberraties, maar ik heb al hele rare dingen meegemaakt met OpAmp die te snel werken aangestuurd.
Kijk naar de kleine rimpel, de Functie generator lever flanken af bij deze meting die sneller zijn dan 10nSec.
.
Nu is de zelfde Functiegenerator ingesteld op de Pulsmode, en dan kan je de steilheid van de flanken instellen, zowel de opgaande als de neergaande flank is nu ingesteld op 20nSec.
De kleine aberraties zijn nu verdwenen.
.
Het 5MHZ testsignaal is hier nog steeds als blokgolf te herkennen en de kleine overshoot is goed zichtbaar, omdat er hier geen flanksteilheid beperking is gebruikt.
.
Hier staat de Functie generator weer in de Puls functie stand met 20nSec flanken, de ringende aberraties zijn nu weg, maar ook de blok wordt natuurlijk een beetje aangetast.
Bij mij gaat het altijd om een zo mooi mogelijk resultaat bij puls metingen en ik heb de mogelijkheid om het op mijn Functie generatoren zo in te stellen dat het optimaal is voor de meting die ik ga doen, hoogste snelheid of geheel zonder aberraties.
.
De Slew Rate meting, deze is gedaan zonder flank snelheid beperking.
.
De flanken zijn ongeveer 15nSec in in die tijd is er een spanningsverschil op de flanken van 6V, dat resulteert dan in ongeveer 400V/µSec.
Deze meetgegeven verslaat vrijwel alle gegevens van de andere typen die in dit topic zijn aangegeven bij een 50Ω meetsysteem.
FFT metingen
Hier laat ik wat metingen zien gedaan met de FFT functie van de scoop.
Sommige metingen zitten tegen het dynamische bereik aan van wat de scoop kan in de FFT functie en het vervorming residu van de gebruikte generator.
Dit is een FFT weer bij vol vermogen en 100KHz, vervorming is bij deze meting ongeveer -60dB.
.
Meting bij 1MHZ vol vermogen, let op de schaal verandering, deze is nu 20dB/Div en de vervorming is nu ongeveer -50dB.
De schaal is dus 20dB/Div.
.
Hier test ik ook bij 1MHz maar dan heb ik het ingangs signaal 3dB lager gemaakt en haal dan net geen -60dB
De schaal is dus 20dB/Div.
.
Deze is bij 5MHz en ja dan krijg je meer vervorming, hier zit de 3e harmonische(15MHz) op -38dB, ik vind dat netjes.
Niet vergeten dat deze OpAmp veel versterkt, 20x dus en er dus weinig versterking over blijft om de vervorming goed te onderdrukken.
.
Een aantal afwegingen heb ik nu al gedaan en dat zijn ondermeer deze:
Geen tweede 50Ω uitgang ondanks dat het vrij goed kan, maar de vervorming rond 1MHz en hoger vind ik dan te groot worden.
Ook de laag Omige uitgang laat ik achterwege bij deze versterker, dit verlangt veel meer onderzoek, dit i.v.m. stabiliteit t.g.v. capacitieve belasting.
En als toegift voor René twee metingen die de flank steilheid laten zien in de maximaal stand van de potmeter en in de minimale stand.
Als eerste maximaal open en dan is de versterking in afgesloten toestand 10x, de meetfrequentie is hier een 1MHz blokgolf met flanken van kleiner dan 10nSec.
.
En het laatste plaatje voor vanavond is dan als de potmeter op de minimale stand staat, dat is de versterking iets minder dan 1x.
Ja het is te zien de aberratie is dan weg, dat komt door de capaciteiten rond de potmeter die als "low pass" filter werken voor die hele snelle flanken.
Het was een lange meetdag, want ik heb ook nog metingen gedaan aan de transformator, dit i.v.m. stoorniveau,
de hoeveelheid afvlak capaciteit ik nodig heb en welke regelaar ik zal gebruiken i.v.m. de drop-out spanning van de regelaars, enz, enz.
Zo zijn er nog opmerkingen? 
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackbog,
Ik heb inderdaad ook een hekel aan reguliere netfilters voor meetapparatuur. Door die 2 Ctjes naar randaarde heb je meteen méér problemen als de randaarde even niet optimaal is. Om het nog maar niet te hebben over de halve netspanning op je massa. Een medisch filter zonder die Ctjes naar randaarde is veel beter, maar ook veel lastiger te vinden.
Maar ook zonder netfilter gaat het prima. Een paar Ferriet-C trapjes achter de buffer elco verkleinen de bandbreedte zo ver dat de stabilisator weer kan behappen wat er nog aan storing over blijft. Zo deed ik het bij m'n masterclock.
.
Gain van de OpAmp getrimd op 20x bij 20KHz, wat de referentie is voor de onderstaande metingen, meting uitgevoerd met de Fluke 8920A breedband RMS meter.
-0,1dB @ 5,6MHZ @ Full Power
-0,5dB @ 12,5MHZ @ Full Power
-1,0dB @ 18MHz @ Full Power
Het zou wel eens kunnen dat je hier voor een deel ook de frequentiecurve van je Fluke 8920A mee meet. Zijn bandbreedte wordt gespect tot 20 MHz. (+/- 0,5dB tussen 10 en 20MHz)
.
Waarom die spectrum plaatjes met een scope, als je een echte spectrum analyser hebt? Met je Rigol DSA815 gaat dat een stuk handiger, en kun je veel dieper kijken. Kun je vervormingen zien die je al lang niet meer in een sinusgolf terug ziet op de scope. (en in de ruisvloer verstopt zitten in de spectrum weergave van de scope...)
.
Verder ziet het er veelbelovend uit! die LT1210 is een mooi ding.
En altijd weer goed om te zien hoeveel de flanksteilheid van een blok z'n aberraties beïnvloedt.
Ook leuk om te zien op je eerste 2 blokgolf plaatjes (20kHz blok met de HMO en de Micsig) dat de bandbreedte van de Micsig een stuk kleiner is dan van de HMO 
(langzamere stijgtijd en rondere hoeken) En dat je dat dus al ziet op frequenties die nog vér onder de gespecte bandbreedte van een scope liggen...
groet, Gertjan.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Interessant draadje hier. Ik heb ook een versterker nodig. Maar deze is wat moeilijk. Ik moet in de gap van een ferriet (of zo) potcore een magneetveld genereren wat constant moet zijn van 0 Hz (in de praktijk is vanaf 1 kHz of wat hoger ook goed genoeg) tot minimaal 1 MHZ, liefst 2 a 3 MHZ. Omdat het inductief is moet de spanning flink oplopen bij hoge frequenties, wil je een constant veld hebben.
Of ik neem maar 1 wikkeling maar dan heb ik bij lage frequenties een hoge stroom nodig.
Vandaar dat ik dit draadje hier met interesse aan het volgen ben.
blackdog
Golden Member
Hi Heren, 
Gertjan, hoe te filteren is mij reeds bekend maar dat wist je al 
Wat de vlakheid van mijn Fluke 8920A betreft, die is veel beter dan in de datasheet staat -+0,15 dB tot zo'n 25MHz, dus de LT1210 is dominant in de anagegeven waarden.
Een kleine variatie in de correctie C's geeft al meer variatie.
Hoeben
Ik heb niet getest om inductieve belastingen, daar zou dan een anapssing voor moeten komen.
In ieder geval moet je zorgen voor een kleine offset, dit omdat je DC weerstand van je spoel waarschijnlijk laag is.
Als je niet gaat voor een versterker met kleine of geen aberraties dan is b.v. 2x of 4x een LT1210 met een eigen serie werstand die je dan uiteindelijk samen brengt naar de uitgang
en dan overall een snelle opamp gebruikt om de 2 of 4x LT1210 aan te sturen.
Voor een indruk hoe dit op te lossen heb ik het een beetje in de eerste opset getekend.
Als eerste weet ik niet wat je precies gaat doen, behalve het testen van kernen en verzadiging.
Je gaat niet echt power OpAmps vinden die meer kunne dan de LT1210, dat is voeding spanning, bandbreedte en vooral ook de stroom die hij kan leveren.
Heb je echt meer nodig dan de +-17,5V voeding die ik gebruik, dan zal je Bootstrapping moeten gaan gebruiken, alleen ik heb nog maar weinig gezien die b.v. 3MHz doen met echt Power.
Waarom de opset zoals ik dit grofweg getekend heb zoals je hieronder kan zien.
Stroom, Stroom, Stroom (vrije variatie op het Ed en Willem Bever lied!) 
Je wil verzadiging gaan testen van ringkernen, dat is dus inductief en/of kostsluiting!
iedere LT1210 in het schema heeft een inductie arme uitgang weerstand van 1Ω en misschien moet die nog een beetje groter worden, deze opset heb ik zelf nog niet getest.
Dus kan uit ervaring niet zeggen dat de waarde 1Ω zou moeten zijn, maar het is een startpunt.
Het zijn vier dezelfde trapjes parallel, ieder trapje heeft zijn eigen dioden over de uitgang.
Ieder trapje met de LT1210 versterkt 3x.
Die vier trapjes worden aangestuurd door een Fet opamp en de LT1210 trapjes bevinden zich binnen de feedbackloop van de THS4601 Fet OpAmp.
R2 en R3 maken dat het geheel ongeveer 10x versterkt, wat meer mag ook, minder liever niet i.v.m. de bandbreedte van het geheel en het fase gedrag.
De THS4601 versterkt ongeveer 3,3x en je Slew Rate van deze opamp wordt 3x zo groot door de LT1210 trapjes.
Op de uitgang van de THS4601 staar dus een spanning die 3x lager is dan spannin op de uitgang (ongeveer, we hebben serie weerstanden en afhankelijk van de te leveren stroom)
De THS4601 hoeeft dus niet ook op -+17,5V als voeding te draaien, +-12V is OK
Ik neem even aan dat je een serie weerstadn gaat opemen met de uitgang, dat helpt in ieder geval met de stabiliteit en je hebt de mogelijkheid de stroom te meten.
Bouwen die je het als een 100MHZ of een 2 meter zender, op de HF manier dus.
Wat ik al eerder aangaf, let op waar de stromen lopen van de ontkoppeling en de stromen van de voedings pinnen, en let op waar de uitgang en de ingang massa aansluiting massa.

.
Als ik het goed onthouden heb ben je een bedrijf, dan kan je Samples bij TI voor de THS4601 aanvragen en bij Analog voor de LT1210.
Groet,
BRam
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ha die Bram,
Mooi project weer, ben er even voor gaan zitten om het allemaal te lezen..
Wat betreft je meting aan de twee trafo's, als ik het goed begrijp is de EI trafo in dit geval beter omdat die een kortere bandbreedte heeft. Dit dan zonder filtering in beschouwing genomen.
Je hebt de meting gedaan met een Analog Discovery 2, is de generator in deze meting ook onderdeel van de Analog Discovery?
Mooie plaatjes van de metingen zoals gewoonlijk. 
Ik vind dit een zer interessant project, wat ik misschien wel na zou willen bouwen.
Heb op het moment ook een aantal LT1210 versies liggen i.v.m een ander project namelijk de dynamic load uit AN104 uit mijn hoofd.
Verder ben ik ook aan het nadenken geweest over een toepassing voor die mooie 1kHz oscillator die ik van he gekregen heb. 
Groet,
Christiaan
blackdog
Golden Member
Hi haasje93, 
Bij de frequentie sweep aan de twee transformatoren is de interne generator van de Analog Discovery 2 gebruikt, dat is wel zo handig.
Voor een mooie meting heb ik wel het aantal samples vrij hoog gezet zodat de resonantie van de Weiss trafo goedzichtbaar werd.
Dat had nog mooier gekunt door een iets veranderde meetopstelling, zodat in het resonantie gebied rond de 180KHz wat minder ruis zou bevatten.
Maar het ging hier niet om precisie metingen, zoals het nu is zijn de twee geteste transformatoren goed te vergelijken.
Ik zal hier ook een meting laten zien tot ongeveer 1MHz wat er hier aan rommel te vinden is op het 230V net.
Zo uit mijn hoofd zit de sterkste bagger beneden een paar KHz, maar we gaan het zien wat in deze meetomgeving aanwezig is.
Wat betreft de 1KHz xtal blok generator, denk dan aan een AC referentie om multimeters te testen en een schone uitgang voor versterkers te testen e.d.
Eerst filteren met een paar opamps en dan een regelloop maken die de uitgangspanning precies houd enz. geef maar een gil als je zoiets wilt gaan uitvoeren.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi, 
Deze post gaat over een kleine zijsprong naar iets wat ik al een beetje had aangegeven, de kabels en de BNC-connectoren van mijn meetkabels.
De laatste twee maanden heb ik twee keer wat BNC-kabeltjes gekocht omdat ik er wat meer nodig had, en ja ik had al voldoende kabels, maar een aantal zijn er stug!
Dat zijn Teflon RG142 kabels met Huber en Suhner BNC connectoren.
Deze Teflon kabels zijn prachtig als ik mijn Spectrum Analyzer gebruik in de hogere frequenties, maar zoals ik al aangaf de kabels gedragen zich al verenstaal. 
Dus na tweemaal rommel te hebben gekocht, ben ik verder gaan kijken, als eerste had ik wat Amphenol Connex connectoren gekocht.
Na een week of twee na het aanschaffen van de connectoren kwam in een topic deze leverancier voorbij D.D.S. Electronica.
Bij het zoeken op hun website heb ik twee typen RG58 Coax gekocht, met deze type nummers, de zwarte RG58: 20-RG58-CU en de rode RG58: 20-RG58-CU-R
Dit zijn heel verschillende RG58 Coax kabels, de zwarte RG58 blijk van Belden te zijn met het nummer: 9223 en is gemaakt voor instrumenten en audio! Que!
Deze Belden 9223 heeft een folie en gewoven vertind coax, ik heb er toch een paar BNC-BNC kabels mee gemaakt en meten met mijn snelste signalen uit mijn Functie generatoren goed.
Maar ik heb geen idee als je met dit type kabel boven een paar honderd MHZ komt, is het dan ook goed genoeg...
De tweede kabel die ik heb gekocht heet als ik het goed heb: CELF 9 Mil Norm RG58 CU Low Loss en is transparant rood van kleur.
Deze kabel is mooi soepel en is prettig te gebruiken bij mijn kleine werkoppervlak op tafel.
Eerst een paar plaatjes en dan nog wat uitleg.
Dit is mijn Referentie kabel en is zeer goed gebleken, ik heb er daar een aantal van gekocht in verschillende lengten op radio beursen.
.
Dit is de rode kabel en de gebruikte connectoren zijn van Amphenol zoals ook op het zakje staat.
De linker connector is de eerste die ik in vele jaren gekrompen heb, dus het is geen schoonheid...
.
Dit zijn twee kabels en zijn gemaakt met de rode Coax en de connectoren die ik hier test zijn van Telegartner, zie het zakje voor het type nummer.
.
Hier zijn de drie connectoren te zien op een rij, links de beste BNC connector die ik in mijn handen heb gehad gemaakt door Huber en Suhner, gewoon TOP!
Dan de middelste connector, deze is van Telegartner en is bijna zo goed als de Huber en Suhner als je goed kijkt kan je zien dat de Huber en Suhner net wat mooier gemaakt is.
En de laatst BNC is die van Amphenol en is beter dan de meeste connectoren die aan gekochte kabels zitten.
De eerste twee connectoren zitten in de lockstand muurvast geen rammelen kabeldeel.
Omdat ik bij het meten aan de versterker nauwkeurige metingen doe, werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt, ook bij BNC kabel is veel rommel aanwezig.
.
Nu nog een echte krimptang, kwam dan toch wel op hele hoge prijzen uit, zo tussen 90€ en 250€ voor een merktang voor RG58 en RG59, RG174 zo ook mooi zijn.
Hebben jullie tips voor een goede betaalbare RG58/59 krimptang?
Dan nog twee plaatjes voor Gertjan, bij het plaatje van de MICSIG scoop van een vorige post in dit topic van mij stond de filtering aan op 1MHZ voor dat kanaal.
Dit om ruis wat weg te filteren om de lage frequentie blokweergave goed weer te geven.
Hier twee plaatje eerst van de Hamer / R&S scoop, lila is het tweede kanaal uit de Functiegenerator dat een kopie is van het eerste kanaal en gecontroleerd op de kwaliteit van de golfvorm.
Het gele kanaal is de uitgang van de versterker net voor het klippen.
Bij beide plaatje zijn BNC feedtrough afsluiters gebruikt.
Deze scoop heeft verticaal acht divisies, het volgende plaatje met de MICSIG scoop heeft 10 divisies.
Dat de twee signalen verschoven zijn, komt door twee zaken, verschillende kabellengte en de vertraging in de LT1210 versterker.

.
En dit is het signaal op de MICSIG scoop, met dit meetsignaal wat dus een naaldpunt is, zijn de verschillen klein.
De resolutie van de Hamer / R&S scoop is hoger door zijn betere AD converter ook is zicht baar dat de gele trace een iets grotere amplitude heeft.
Met de pulser van Free Electron kwam ik op ruim 100MHz voor de MICSIG en daar ben ik happy mee.

.
Verder heb ik de versterker ook nog getest met de functie generator die de mooiste puls weergave heeft en dat is de goedkope Siglent SDG 1032X
Als je beneden de 1VTT afgesloten blijft zijn er geen aberraties op het blok en/of het puls signaal te vinden.
Dus die generator gebruikt is dus meestal voor het "Fine Tunen" van breedband versterkers.
Gegroet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi, 
Ik had ter aanvulling van de transformator metingen, nog wat spectrumplaatjes van mijn 230V Netaansluiting beloofd en die zijn hieronder te zien.
Als eerste met een zo groot mogelijke bandbreedte ingestelde geluidskaart, dan heb ik iets meer als 90KHz bandbreedte ter beschikking voor FFT.
De plaatjes zijn klikbaar voor meer resolutie en ik heb de instellingen zo gedaan dat de FFT zo goed mogelijk wordt weergegeven.
Het horizontale stippellijntje, is de bandbreedte waarin de THD-meting is gedaan, dat is dus tot 2KHz.
Boven de 1KHz zijn de harmonische zo laag in waarde, beter dan -60dB geworden, dat deze niet meer van belang zijn.
De THD rond de tijd van de metingen van mijn werkbank aansluiting zit dus iets boven de 2%.
Rechts is een lijst te zien van de amplitude van iedere harmonische en zijn percentuele bijdrage aan het geheel.
Het is goed te zien dat er bijna geen even harmonische voorkomen.
.
Dit is de meting met 22KHZ bandbreedte, de harmonische zijn nu steeds beter te scheiden.
.
En dan nu bij 4KHz bandbreedte.
Nu is iedere harmonische individueel tot ruim 1KHz goed te zien.
.
Bij het eerste plaatje van deze drie is bij 20KHz en bij 40KHz een burst te zien, dat zal zondermeer van een of meerdere SMPS voedingen hier in mijn meetomgeving zijn.
Het niveau is dermate laag, dat ik bij daar niet echt druk om maak, wel wil ik nog een testje doen met wat filters om alleen al te kunnen zien hoe goed ik kan filteren zonder dat het te veel vermogen kost, ik ga kijken of ik kan filteren vanaf ongeveer 1KHz, zodat die 20 en 40KHz er goed uit gefilterd wordt.
Dit om wat ervaring op te doen of dit wel echt zinnig is.
Alles boven de 1KHz wat al niet echt sterk is, wordt al door de Ri van de trafo samen met de buffer elco's flink de kop in gedrukt,
als er dan ook nog een spanning regelaar achter komt dat is heb bijna altijd schoon.
Je hebt veel meer kans dat de storing op een andere manier nog binnen komt, dat kan de 230V bedrading zijn en het magneetveld van de trafo die rechtstreeks op je elektronica instraalt enz, enz.
Morgen weer een dag voor metingen.
Groet,
Bram
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ha Bram,
Dank voor je korte uitleg over de discovery, hij staat hier al een tijdje op het interessant om aan te schaffen lijstje. 
Wat betreft die oscillator, ik zal tegen de tijd dat ik eraan toe kom wel een gil geven door er een topic over te starten. 
Die teflon kabels daar heb ik er ook een aantal van en ik ben daar ook erg tevreden over. Zijn van een goede kwaliteit! Ziet er veelbelovend uit die rode kabels. Wat betreft een krimptang, daar heb ik misschien wel een oplossing voor. Stuur je daar morgen even een mailtje over, nu net wat te gaar..
Groet,
Christiaan
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Die discovery lijkt mij ook wel wat.
Heeft iemand al eens naar dit apparaat gekeken? Lijk me ook zeer interessant: https://www.omicron-lab.com/products/vector-network-analysis/bode-100
blackdog
Golden Member
Hi Hoeben,
Ja daar heb ik naar gekeken, maar het prijsniveau is dan van het merk Chanel! 5€ materiaal en 120€ verkoop prijs.
De prijs is bepaald doordat ze gekeken hebben wat hun doelgroep is, (prof SMPS ontwikkelaars) maar in mijn ogen met een veel te dikke opslag.
Zit je goed Hoeben? 5490$, dus je ziet dat mijn bovenstaande verhaal niet overdreven is. 
Ook al zou ik hem kunnen betalen, zou ik hem nog niet kopen, het is nu ook weer niet "Rocker Sience" wat er in zit. en ik laat me niet graag naaien.
Kijk ook eens naar de prijs van een injectie transformator van dat merkt, de B-LFT 100 kast 690$, bevat niet meer dan 60$ materiaal, kastje, sticker, Rinkern en wat aansluitmateriaal.
Hun 50MHz 1:10 probe vragen ze 216$ voor!!! Are You Out Of Your Vulcan Mind?
Dus ja, ik heb er naar gekeken. 
Groet,
Bram
hardbass
PE2BAS
Leuk om mee te lezen, ben nu op vakantie maar zit even in de trein. mooi momentje om even wat te lezen.
ik heb nog niet alles gelezen, staks weer verder.
Ik zat het eerste schema, in je start post, te bekijken. Volgens mij staan de diodes aan de uitgang verkeerd om getekend. Of was het idee om de voedingsklemmen andersom te tekenen? Ik zie ze zo snel ook niet op het printje zitten.
Zo nu het stukje met de metingen lezen.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (12%)]
blackdog
Golden Member
Hi hardbass, 
De diodes staan goed om, ze staan in sper.
Bedoeld om inductie spanningen op te vangen, maar die waren eigenlijk geplaatst omdat ik ook nog een laag Ohmige uitgang op dit versterkertrapje wou maken.
Omdat het nu bij mij bij 1x een 50Ω uitgang blijft, durf ik het wel aan ze weg te laten, dit ondanks dat ze wel kunnen helpen als het versterker trapje uit staat.
Veel leesplezier, en als je nog vragen hebt, weet je mij te vinden. 
Groet,
Bram