BLDC motor aansturen

Op 26 december 2021 15:10:18 schreef High met Henk:
Brake resistor kan ook nodige doen om spanning omlaag te brengen...

In deze context: Complete nonsense. Als jij 5000 RPM wil gaan draaien en de motor heeft dan 350V nodig, wat gaat een brake resistor dan uitmaken?

Als jij 140 km/u rijd en de motor draait 4000 RPM wat gaat een brake resistor dan doen als de motor als generator meer dan 200V genereert en de accu via de vrijloopdiodes aan het opladen is? 201V... 202V....

Een brake resistor kan je dan het vermogen wat de generator levert omzetten in warmte. Prima. Hou je de accu heel. Maar dat komt de efficientie van het systeem niet ten goede. Je zal iets van 40kW uit je verbrandingsmotor in je brake weerstand moeten verstoken om te voorkomen dat je zo hard gaat dat de accu niet overladen wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 24 december 2021 20:56:25 schreef High met Henk:
Tja die meuk had ik voor mijn toepassing niet nodig..

En wat is je toepassing eigenlijk, of is dat geheim. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Op 28 december 2021 10:54:24 schreef rew:
[...]In deze context: Complete nonsense. Als jij 5000 RPM wil gaan draaien en de motor heeft dan 350V nodig, wat gaat een brake resistor dan uitmaken?

Wil hem slechts als motor gebruiken. Evt afremmen, maar komt geen externe aandrijving op. Hij zal nooit meer als die 3000 rpm draaien: dan wilde ik de brake resistor er dus op gooien . Vrij gebruikelijk in de industrie. Dat zijn dan vaak wel KA motoren.

Op 28 december 2021 12:01:39 schreef Lambiek:
[...]
En wat is je toepassing eigenlijk, of is dat geheim. :)

Voor de verandering bij mij een keer wel ja.
Heb dit idee in een andere uitvoering al een keer gehad en iemand die ik vertrouwde is ermee gaan lopen en heeft er leuk aan verdiend ..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 28 december 2021 22:58:27 schreef High met Henk:
Voor de verandering bij mij een keer wel ja.
Heb dit idee in een andere uitvoering al een keer gehad en iemand die ik vertrouwde is ermee gaan lopen en heeft er leuk aan verdiend ..

Ga je ook patent aanvragen dan? Gaat je een lieve duit kosten.

Dan moet je behoorlijk veel verkopen wil het rendabel zijn. En ze hoeven maar één klein dingetje te veranderen of te verbeteren en je hele patent is waardeloos.

Laat me raden, je gaat een elektrische zandzuiger maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2021 10:13:36 schreef Lambiek:
Ga je ook patent aanvragen dan? Gaat je een lieve duit kosten.

Geheim houden werkt ook als je genoeg hebt aan de "ontwikkeltijd" om de eerste klanten binnenboord te krijgen. ALS de concurrentie dan begint met ontwikkelen op het moment dat jij reclame begint te maken, dan heb je net voldoende voorsprong. Dat is soms gunstiger dan een patent.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op zich waar, maar afhankelijk van de complexiteit kan een bedrijf met een paar ingenieurs die er voltijd aan werken je heel snel inhalen, en gemakkelijk kwa productie de loef afsteken. Idealiter bedenk je iets voor een specifieke en relatief kleine markt, waar veel bedrijven geen interesse in hebben.

Je kunt sowieso niets ontwikkelen op basis van een dergelijke motor uit een gesloopt voertuig, dat is misschien leuk voor een prototype, maar daarna moet je toch echt gaan engineeren.

Een patent is m.i. alleen zinnig als je het ook kunt verdedigen, en daarvoor moet je al snel 100k of meer opzij zetten. Dat hele systeem is sterk in het voordeel van grote bedrijven.

@HmH: ik wil eventueel wel buiten het forum om meedenken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2021 11:13:07 schreef SparkyGSX:
Op zich waar, maar afhankelijk van de complexiteit kan een bedrijf met een paar ingenieurs die er voltijd aan werken je heel snel inhalen, en gemakkelijk kwa productie de loef afsteken.

Precies, als je een klein bedrijf hebt of je werkt voor je zelf is het niet te doen. Ik heb er helaas ervaring mee.

Idealiter bedenk je iets voor een specifieke en relatief kleine markt, waar veel bedrijven geen interesse in hebben.

Maar dan nog heb je altijd figuren die er toch brood in zien en die wel veel geld hebben om erin te steken. Het blijft lastig.

Je kunt sowieso niets ontwikkelen op basis van een dergelijke motor uit een gesloopt voertuig, dat is misschien leuk voor een prototype, maar daarna moet je toch echt gaan engineeren.

Helemaal mee eens.

Een patent is m.i. alleen zinnig als je het ook kunt verdedigen, en daarvoor moet je al snel 100k of meer opzij zetten. Dat hele systeem is sterk in het voordeel van grote bedrijven.

Precies. En dan nog maar niet te spreken van een octrooi, dan ben je helemaal aan de beurt. Zeker als het om wereldwijd gaat.

@HmH: ik wil eventueel wel buiten het forum om meedenken.

Jij wil een graantje mee pikken. :)

Op 29 december 2021 10:57:15 schreef rew:
Geheim houden werkt ook als je genoeg hebt aan de "ontwikkeltijd" om de eerste klanten binnenboord te krijgen.

Dat ligt eraan hoeveel die ontwikkeling gaat kosten, ook al kun je gebruik maken van bestaande onderdelen. Je krijgt een klant niet zomaar binnen met een prototype, die kijken tegenwoordig de kat uit de boom.

ALS de concurrentie dan begint met ontwikkelen op het moment dat jij reclame begint te maken, dan heb je net voldoende voorsprong. Dat is soms gunstiger dan een patent.

Zie antwoord SparkyGSX.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2021 13:12:16 schreef Lambiek:
Je krijgt een klant niet zomaar binnen met een prototype, die kijken tegenwoordig de kat uit de boom.

Hangt er van af wat het is. Als het iets is: Betaal mij 20k en je verdient het in 1 maand terug als besparing op je productieproces... dan kan ik me voorstellen dat je op medewerking van een fabriek kan rekenen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2021 14:27:45 schreef rew:
Hangt er van af wat het is. Als het iets is: Betaal mij 20k en je verdient het in 1 maand terug als besparing op je productieproces... dan kan ik me voorstellen dat je op medewerking van een fabriek kan rekenen...

Als je dat voor de volle 100% kunt garanderen misschien wel ja, Maar wat als het toch net even iets anders uitpakt. Als je geld opgebruikt hebt vvor ontwikkeling en prototypes, heb jij een probleem en waarschijnlijk een rechtszaak aan je broek.

Maar goed, we dwalen af. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.