Ik zou graag een isolatietester bestellen via "amazon". Nu denk ik een goede op het oog te hebben, namelijk de DUOYI DY 30-1. Maar op de site van amazon staan er verschillende met dezelfde naam, dezelfde foto maar verschillende prijs. Gaande van 52euro tot 150euro. Dewelke is betrouwbaar?

Sedert wanneer zijn Chinese sites betrouwbaar? >:)

Ik zou hem rechtstreeks bij de fabrikant kopen: https://nl.aliexpress.com/item/1005001781446901.html met 10 dagen levering !

Ik heb zelf een DY30-2:
https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08430_cleaned.jpg

(zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1590558#1590558 )

Op 29 december 2021 20:57:56 schreef hobbytist:
Dewelke is betrouwbaar?

Het ligt aan je toepassing, maar ze zijn gegarandeerd allemaal even al dan niet betrouwbaar.

Belangrijk bij deze dingen is dat de "generator" die de testspanning maakt, voldoende vermogen heeft om de (volgens de norm) minimale teststroom te laten lopen.
Welke waarde de teststroom is moet je opzoeken in de normen (10 mA ?)

Het probleem stelt zich wanneer de isolatie weerstand maar net groot genoeg is, de stroom die de generator moet leveren hoog zal zijn.
Het vermogen dat de generator moet leveren moet dan evenredig hoog zijn.

De batterijen in het meettoestel zullen dat vermogen moeten kunnen leveren.

Wat niet mag gebeuren is dat de meetstroom zakt als de gemeten isolatieweerstand daalt.

Een bijkomende handigheid is de mogelijkheid om de testspanning gedurende 10 minuten continu aanwezig te houden. Omdat veel testen verlangen dat je gedurende een bepaalde tijd meet om alzo een isolatiefout 'uit te lokken"

Kijk eens op een site als Fluke - Megger (AVO ?) - Chauvin Arnoux daar vind je zeker meer achtergrond info.

De goedkoopste fatsoenlijke die ik ken zijn de Hioki IR4056-20 en de Nieaf-Smitt IRT IRT-C.

Hioki is een bekende Japannert, Nieaf_Smitt een van de spaarzame goede Chinezen. Ook in het rood leverbaar als APPA 605.

Volgens mij ging het "betrouwbaar" over de verkoper en niet over de tester. Mijn Duoyi vind ik voor mijn gebruik 'fatsoenlijk' genoeg er zitten 6 AA batterijen in.

Appa zit in Taiwan, een land waar ook meestal kwaliteit vandaan komt.

Prijsverschillen zijn soms ook te verklaren door verschillende verzendkosten.
Dan heeft die van 50 euro misschien 100 euro verzendkosten terwijl die van 150 euro gratis verzending heeft.

Of de een heeft accessoires terwijl de andere alleen de meter biedt.

Of de dure ligt al klaar in een Europees magazijn terwijl de andere nog uit China moet komen en dan pas over een maand in huis is.

En op aliexpress heeft een item vaak variaties (o.a. kleur) die verschillende prijzen hebben.
Soms wordt daar dan weer mee gesjoemeld doordat één van de variaties een kabeltje van 1 euro is en de ander het apparaat voor de volle prijs waardoor ze toch bovenaan komen te staan met 1 euro.

Voor de betrouwbaarheid van de verkoper kun je zijn score en feedback doorspitten.

Op 30 december 2021 13:22:15 schreef flash2b:

Appa zit in Taiwan, een land waar ook meestal kwaliteit vandaan komt.

oww, da's mij nooit opgevallen. Dat is de andere China.
Ik heb best veel Nieaf en dat is inderdaad goede kwaliteit.