Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik heb rode en groene nodig, dus een bicolor is dan heel handig.
Er zijn inderdaad wel 5x2x7mm leds, maar om dat netjes dunner te vijlen aan de top is nog niet zo simpel.

Ook lastig daaraan is dat die 5x2x7 leds allemaal 3 pins zijn, wat mechanisch nogal een gammele zooi is, en lastiger te plaatsen. (pootjes te dicht bij elkaar)

Originele waren van Philips en geven bedroevend weinig licht...

Groen: LN324GP - 4822 130 31429
Rood:   LN224RP - 4822 130 31431

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
daandc

Golden Member

Ik heb ze even opgezocht ik heb met de maten die je opgeeft 6 stuks losse rode.

Mocht je niks vinden mag je ze hebben.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Arco

Special Member

Zijn er trouwens eenvoudige apparaatjes om bijv. de top van zo'n 2mm led aan beide zijden 0.5mm af te halen?

Enige wat ik zag was een vlakfrees en dat lijkt me erg overkill (en hele kleine onderdeeltjes zijn moeilijk vast te klemmen)
Komt wel vaker voor dat een afstandsbusje of plaatje net iets te dik is, daar zou het ook handig voor zijn... (misschien iets uit de modelbouw?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gaatje uitvijlen is misschien makkelijker?

fred101

Golden Member

Solderen in gaatjesprint en dan vijlen. Ik gebruik voor dit soort dingen een modelbouw frees met X,Y tafel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Op 1 januari 2023 13:26:27 schreef Arco:
Voor vervanging in een apparaat zoek ik een paar platte leds (L5xB1xH8 mm), maar die kan ik nergens vinden. Bestaan die nog steeds?
Liefst een bicolor (R/G) led...

[bijlage]

Zijn die wel ooit gemaakt in R/G ?

Hier wel "gewone platte" :
https://www.eoo-bv.nl/platte-led/5007-plat-led-geel-2x5.html

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Bicolor leds zie je genoeg in 5x2mm, helaas allemaal 3 poters...

@fred101: kun je hele kleine zaken zoals een ledje nog wel fatsoenlijk vastklemmen en afvlakken in zo'n modelfreesje? (lijkt me heel lastig)

fred101

Golden Member

Ik ben nog al handig met priegelwerk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
revado

Honourable Member

Het ruwere werk aan de zijkant van de slijpsteen, of op de bandschuurmachine.
Voor kleine onderdeeltjes maak ik dan iets waar het in geklemd kan worden, een anti-lanceer inrichting zogezegd.
Het fijne slijpwerk of vlakken doe ik dan op een stukje schuurpapier van de gewenste korrel op een glasplaatje gespannen.
Voor een led zou dat eerst met P100 en daarna een fijne korrel kunnen.

bprosman

Golden Member

Wie weet hoe die Molex (?) connectoren heten die vroeger op de voeding van de PC/AT zaten, enkele rij en ik dacht een steek van 3.84 maar kan ook 5.08 zijn. Een grotere broer van de KK156 zeg maar.

Arco

Special Member

Oude PC power connectors waren de Molex 90331:

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/atpic.jpg

bprosman

Golden Member

Op 11 januari 2023 18:45:36 schreef Arco:
Oude PC power connectors waren de Molex 90331:

[afbeelding]

Dank !!! Achteraf bedoelde ik deze niet (maar toch goed ook deze te weten) maar de KK396.

bprosman

Golden Member

Weet iemand waar ik nog zo'n Hager Vision kast kan kopen ?
Ben al aan het Googlen geweest maar de huidige Hager (Vision) kasten zijn net anders.

Deze is uit 2014 (die zoek ik).

Kan nu nog alleen deze vinden :

Mag ik weer even een beroep doen op jullie kennis en ervaring (en creativiteit) Bijgaand een defecte transistor/FET. Helaas op dit nummer zoeken gaf niet een passend resultaat. Ik lees een N338AB. Het onderste nummer lijkt me een productie code. Wie oh wie heeft een goede suggestie.

Arco

Special Member

Had ik dus niet verwacht. Ongelofelijk je kennis en ervaring. Dank je wel.
Type is niet eenvoudig te verkrijgen maar lijkt me niet iets heel speciaals. Maar op zoek gaan naar een vervanger.

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op woensdag 18 januari 2023 12:00:05 (44%)

Arco

Special Member

Als je genoeg typenummers hebt gezien 'voel' je al gauw welk nummer het typenummer is...
(enkele keer is dat gevoel ook totaal mis... :) )

Bij meeste fabrikanten (in dit geval Fairchild) is ook wel een document te vinden met marking specifications...

Vervanger STD12NF06:

Ook obsolete, maar nog wel hier en daar te vinden.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 18 januari 2023 12:10:52 (16%)

Net als het originele type heeft ook de STD16NF06 een hoog Ome Ali gehalte.
Zat nog even te kijken op wat vergelijkbare typen en dan kom ik bijv. uit op de BUK7240. En gewoon verkrijgbaar bij Farnell. Ben je met me eens dat dit ook een goede vervanger ervoor kan zijn of zie ik iets essentieels over het hooft.

Die buk krijg ik ook direct een "NRND" melding op.

De ene heeft een forward transconducance van ongeveer 5. De ander rond de 15. Of je daar problemen mee krijgt weet ik niet. Zolang je niet goed weet wat het ding precies moet doen en hoe ie in het schema zit, kan je over het algemeen niet zeggen of het gaat werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het schema via de print geanalyseerd. Deze FET wordt via een weerstand van 22 Ohm gestuurd vanuit punt 10 van een UC-3844. Freq is even niet bekent.
Even een vraagje ter lering en de vermaak. Wat is een NRND melding

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op woensdag 18 januari 2023 15:24:30 (19%)

Not Recommended for New Designs: Binnenkort obsolete.....

In theorie gaat een component door de volgende fases:
* expected: we werken er aan, misschien interessant om je product te laten wachten op ons product.
* preproduction/samples: Je kan er een paar kopen voor prototypes zodat je je ontwerp af hebt als de chip in massaproductie gaat.
* mass production: Hij wordt gewoon gemaakt, zoveel je maar wilt.
* NRND: Not recommended for new designs: Zoek maar wat anders, er is vast iets wat beter is, als je dat nu doet is het minder werk dan als je het binnen afzienbare tijd toch moet doen.
* Last buy: Nog XXX tijd voordat we productie stoppen. We gaan er (vrijwel) precies zoveel maken als dat er gekocht worden zodat niemand met verouderde chips blijft zitten.
* Obsolete: Je kan zeuren wat je wilt, maar we maken ze niet meer.

Soms slaan ze fases over. Bijvoorbeeld als Fanell en consorte er genoeg hebben voor de last-buy periode kunnen ze die overslaan.

Of gewoon pats-boem: En nu maken we deze.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg.
Voor dit apparaat wat reeds 20 jaar oud is, lijkt me dat niet direct een groot probleem. Voor nieuwe ontwikkelingen zijn er betere oplossingen. Dus in dit geval toch wel bruikbaar?

Arco

Special Member

Wachten we gewoon een paar dagen (hoop ik). Ga hem meteen bestellen. Nog iemand anders wat nodig van Farnell.

Ja, maar ik ga pas CO lezen als ik die bestelling de deur uit heb. :-)
(als in: Ik heb net besteld).

Dit topic is gesloten