Volvo C70 SRS airbag unit defect

Beste allemaal

Het airbag lampje van mn volvo c70 2010 is gaan branden. Een airbag bedrijf heeft m geprobeerd te maken, maar steeds als ze de SRS unit terug zetten plofte die weer. Kan het zijn dat mijn auto de srs units laat ploffen?

Heb origineel deze erin zitten, 31295796 Volvo dealer biedt deze aan voor bijna 900 euro 31334739.

What to do? Dank

Shiptronic

Overleden

Niet mee rommelen, is een stuk explosief recht voor je neus.

Op 2 januari 2022 00:40:35 schreef mmbertels:
Beste allemaal

Een airbag bedrijf heeft m geprobeerd te maken, maar steeds als ze de SRS unit terug zetten plofte die weer.

Dus het begon met een Lampje (wat was de foutcode?), en nu ploft hij eruit??

Duidelijk weet dat airbag reparatie bedrijf niet wat ze doen?

Airbag's repareer je niet; gewoon wat defect is vervangen. Je moet er op kunnen vertrouwen als hij nodig is.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 2 januari 2022 00:53:28 (80%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

What to do? Dank

Aan airbags mag alleen door daar in gespecialiseerde bedrijven worden geklust. Het zijn explosieven. De gespecialiseerde bedrijven hebben ook speciale explosieveilige opslagruimten om zowel de nieuwe en oude airbags te kunnen bewaren voordat ze worden ingebouwd of op de juiste manier worden afgevoerd.

Het bedrijf waar de TS mee in zee gaat is duidelijk niet ter zake kundig en zou ik geen geval aan mijn airbags laten klussen. Als het ding op een onvoorzien moment uit elkaar ploft is het leed niet te overzien. Verzekeringsmaatschappijen zoeken dat bij kostbare ongelukken echt wel uit en zullen waarschijnlijk niet uitbetalen als ze uitvinden dat er door een beun aan de airbag is geprutst.

Ik denk dat de TS gewoon die 900 euro moet lappen om zijn airbag te laten herstellen door een erkende dealer.

Autorijden is nu eenmaal financieel pijn lijden. :(

RAAF12

Golden Member

Het gaat om de crashmodule die de airbag(s) stuurt, daar wordt een oplossing voor gezocht.
https://www.crashdata.co.uk/volvo-31295796-airbag-module-repair-p/4475…
Iemand stuurt hem op en je krijgt hem gereset/gerepareerd weer retour, als ik het goed begrijp...
Of die NL firma echt plofzakken kapot maakt (dummy load?) staat er niet bij. Lijkt mij een niet zo'n tof bedrijf. Tenzij ze op basis van no cure no pay werken en de klant niet voor hun onkunde laten betalen.

Ja het gaat niet om prutsen aan de airbags zelf, het gaat puur om dat srs module kastje dat kaduuk is. Hier zitten gewoon wat diodes op die vervangen moeten worden na verloop van tijd. Verschrikkelijk dat Volvo zoveel geld vraagt voor een slecht kastje dat ze zelf hebben ontworpen: dat kastje schijnt zeer vaak kapot te gaan

Op 2 januari 2022 00:44:37 schreef Shiptronic:
Niet mee rommelen, is een stuk explosief recht voor je neus.

[...]

Dus het begon met een Lampje (wat was de foutcode?), en nu ploft hij eruit??

Duidelijk weet dat airbag reparatie bedrijf niet wat ze doen?

Airbag's repareer je niet; gewoon wat defect is vervangen. Je moet er op kunnen vertrouwen als hij nodig is.

1) Heb 3 maanden geleden koplamp lampje vervangen xenon, maar door een goedkopere variant via bol (2 voor 30 euro ipv 1 van 90 euro, sindsdien stroing bericht dat de lampen onderhoud nodig hebben "HCM 6501 rechter koplamp onjuist signaal"
2) toen een week later mn parkeerlampen aan laten staan, accu leeg, toen 3 keer gejumpstart waarbij de srs module wellicht een klap vd molen heeft gekregen
3) nu sinds 1 week de storing bericht op mn dashboard dat urgent onderhoud nodig is aan airbag systeem en airbag kampje brand en bij uitlees "SRS CFF regeleenheid interne storing"

Dank

Als de module steeds in storing gaat, is de oorzaak mogelijks te zoeken in één van de systemen die de module van info voorzien. Internet leert dat oa een te lage voedingsspanning, de sensor in de pasagierstoel of gammele connector aan de basis van dit probleem kunnen liggen.
Diodes in de module? Ik zou het vreemd vinden mochten diodes spontaan defect gaan. :? Maar ja, is nu ook niet m'n specialiteit.

Kortweg, er zijn meerdere elektrische systemen in de auto die er voor kunnen zorgen dat de module in protectie gaat. Normaal gezien zou een dealer dit moeten kunnen resetten nadat de oorzaak is verholpen.

Niet veel spannende nieuwe info dus, maar mss heb je er iets aan.

mvg

edit: heb je laatste post gemist, te lang bezig geweest...

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Dus het advies is dat er geen creatieve oplossing mogelijk is, behalve de meest dure standaard oplossing?

mel

Golden Member

Ik zou i.v.m. de veiligheid geen alternatieve oplossingen gaan verzinnen.
Ik weet ook niet of dit item is inbegrepen in de apk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Vermoedt geen apk item, maar er is inderdaad goed over nagedacht. " een module die kapot gaat voordat de auto aan het einde van het leven is, en daarna heeel duur nieuw kan worden gekocht en waarop mensen niet gaan beknibbelen omdat het een veiligheids item is" ...slim slim

mel

Golden Member

Op 2 januari 2022 09:39:44 schreef mmbertels:
[...]

1) Heb 3 maanden geleden koplamp lampje vervangen xenon, maar door een goedkopere variant via bol (2 voor 30 euro ipv 1 van 90 euro, sindsdien stroing bericht dat de lampen onderhoud nodig hebben "HCM 6501 rechter koplamp onjuist signaal"
2) toen een week later mn parkeerlampen aan laten staan, accu leeg, toen 3 keer gejumpstart waarbij de srs module wellicht een klap vd molen heeft gekregen
3) nu sinds 1 week de storing bericht op mn dashboard dat urgent onderhoud nodig is aan airbag systeem en airbag kampje brand en bij uitlees "SRS CFF regeleenheid interne storing"

Dank

Dat is zo met moderne auto,s.De computer "ziet"dat er een verkeerde lamp inzit, en geeft dit ook aan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja ook heel slim: u mag alleen de dure lamp van onze fabriek erin zetten anders geven we lekker een foutcode

mel

Golden Member

Op 2 januari 2022 10:40:06 schreef mmbertels:
Vermoedt geen apk item, maar er is inderdaad goed over nagedacht. " een module die kapot gaat voordat de auto aan het einde van het leven is, en daarna heeel duur nieuw kan worden gekocht en waarop mensen niet gaan beknibbelen omdat het een veiligheids item is" ...slim slim

Mensen die Volvo rijden hebben toch geld genoeg? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 2 januari 2022 10:41:32 schreef mmbertels:
Ja ook heel slim: u mag alleen de dure lamp van onze fabriek erin zetten anders geven we lekker een foutcode

Als er een lamp inzit met dezelfde specs, zal er wel geen storing komen, hij ziet nl.hoeveel stroom de lamp trekt. Een LED trekt minder stroom en dat wordt gedetecteerd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nee er zit echt netjes een mooie xenon lamp in met dezelfde specs...

Op 2 januari 2022 10:35:08 schreef mmbertels:
Dus het advies is dat er geen creatieve oplossing mogelijk is, behalve de meest dure standaard oplossing?

Hmm, is niet wat ik beweer. Ik heb daarstraks 5 minuten gezocht en meerdere mogelijke oorzaken gevonden die een dergelijk gedrag van de module kunnen veroorzaken.

Lukt het jouw garage om de module te resetten? Waarna deze opnieuw in storing gaat?

Het kan de module zelf zijn, maar dit lees ik nog niet uit uw berichten. ik kan natuurlijk fout lezen...

edit: Is je garage in de mogelijkheid, en bereid natuurlijk, om bij wijze van proef je module om te ruilen met die van een andere wagen. Zo kan worden vastgesteld of het probleem in de module of ergens anders in de wagen te zoeken is.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 2 januari 2022 11:13:41 (17%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ja ik vrees ook dat er een andere oorzaak is: garage had m wel gereset, maar hij springt weer terug.

Je hebt inderdaad alternatieven gegeven, maar dat zijn niet dingen die ik zelf even kan checken (stekkers onder stoel zagen er ok uit en srs zekering krijgt gewoon spanning, daarna wordt het te fancy voor mij)

Drie mogelijkheden: 1) de srs is gewoon kaduuk (waarschijnlijk) 2) er is iets simpels los of de aanlever stroom niet goed (hopelijk) 3) er is iets kapot in de airbag of de ecm ofzo ( hopelijk niet want dan wordt t nog duurder vrees ik)

Dat de koplamp een storing blijft geven is misschien toch dat je stiekem een Chinese heb gekregen bij bol. Waarom koop je die dan niet bij de betere auto-onderdelen zaak.
Met airbags moet je niet gaan knoeien. Crashdata reset doe ik soms ook wel maar meer ook niet.
Ik heb daar eens een gesprek over gehad met een van de grootste verzekeraars die graag met sloop onderdelen wilde gaan werken.
Als bij een volgende crash letsel ontstaat door de reparatie ben je als bedrijf aansprakelijk.

En bovendien zitten daar wel wat meer delen in als een paar diodes.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dus advies is gewoon flink betalen: dure nieuwe srs module en dure nieuwe koplamp

High met Henk

Special Member

Op 2 januari 2022 11:16:15 schreef Paul Welther:
...
Ik heb daar eens een gesprek over gehad met een van de grootste verzekeraars die graag met sloop onderdelen wilde gaan werken.
...

Als de SRS module ok is (airbags zelf is een ander verhaal) zie ik daar weinig risico in. Daar zitten zover ik weet ook geen componenten in voor eenmalig gebruik..

Bedenk je ook even dat een sloopauto ook een compleet vernielde motor kan zijn bij een auto van >10 jaar oud.

En een auto in België die in beslag genomen wordt, moet altijd vernietigd worden... Dus zijn gewoon punt gaaf soms (en soms minder dan een jaar oud)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 2 januari 2022 11:21:25 schreef mmbertels:
Dus advies is gewoon flink betalen: dure nieuwe srs module en dure nieuwe koplamp

Of iemand opzoeken met specifieke Volvo uitleesapparatuur die kan beter zien wat er defect is. Dat is voor elk merk wel te koop. Ik doe het zelf met een Bluetooth adapter of snoertje op de EOBD port en dan met een app of laptop uitlezen. Dat is bij mijn laatste auto ook nog van pas gekomen toen ik een bijna nieuwe accu overzette naar deze car, dat moet worden aangemeld in het systeem.
Je kan ook op het problemcar autoforum vragen wat de mogelijkheden zijn. Daar zitten veel amateurs en pro's. Een airbag storingslampje is volgens mij wel afkeur voor de APK. Of het is een reparatieadvies. Dat kan je zo nakijken. Brandende lampjes die aangeven dat er geen persoon op de stoel zit worden wel gefopt met een weerstandje. Maar dat is natuurlijk ook de el cheapo oplossing om de APK keurmeester te misleiden.
Been there, done that! Was wel long time ago :-)

Die twee storingsmeldingen die ik bovenaan tussen aanhalingstekens heb staan zijn uitgelezen bij de volvo dealer.

mel

Golden Member

Op 2 januari 2022 12:48:31 schreef mmbertels:
Die twee storingsmeldingen die ik bovenaan tussen aanhalingstekens heb staan zijn uitgelezen bij de volvo dealer.

Dan zou hij ook moeten weten wat het probleem is.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja en wat als de nieuwe het over een half jaar ook begeeft..

"SRS CFF regeleenheid interne storing"

Vermoedt geen apk item, maar er is inderdaad goed over nagedacht. " een module die kapot gaat voordat de auto aan het einde van het leven is, en daarna heeel duur nieuw kan worden gekocht en waarop mensen niet gaan beknibbelen omdat het een veiligheids item is" ...slim slim

Je komt elke keer met deze opmerking.

Maar er is een paar keer gezegd dat je niet met veiligheidssystemen moet (laten) knoeien. En dat je dan beter wat meer kunt betalen omdat goedkoop dan wel in een heel erge duurkoop kan uitpakken.

En dealerprijzen zijn nu eenmaal erg hoog. En alle auto's staan tegenwoordig nu eenmaal bol van super moderne elektronische snufjes. Ooit moesten auto's alleen maar een beetje goed en veilig kunnen rijden. Tegenwoordig moet een auto zoveel meer bijzaken ook kunnen dat die bijzaken wel belangrijker lijken dan het goed rijden op zich. En ja helaas zijn het vaak de bijzaken die de storingen veroorzaken. De motoren zijn tegenwoordig zo goed dat die betrekkelijk zelden in de fout gaan.Vijf ton op de teller tegenwoordig een vrij normale zaak. En dan ook nog net zo zuinig en soepel rijden als tijdens de eerste 100 km. Wie hoort er tegenwoordig nog wel eens van een geplofte koppakking? het zijn altijd de snufjes die de problemen gaan geven. En waarom? Gewoon omdat de door de toegenomen complexiteit de kans op storingen ook enorm is toegenomen. En door die complexiteit is het ook nog eens veel lastiger en dus duurder om een reparatie uit te voeren.

Ik geloof niet dat er echt een soort samenzwering is om alles extra lekker duur te maken. behalve als je apple heet misschien. Het is wel zo dat een dealer, dealer- prijzen hanteert. Het is ook zo dat het ontwikkelen van een nieuwe auto tegenwoordig een bijna onmogelijke taak is. Dat dat door alle wetten, regelgevingen, veiligheids issue's en later alle eventuele rechtszaken erg lastig en duur geworden is.

Daarom doet autorijden gewoon pijn in de portemonnee.