PWM vereist speciale electromotor?

Beste mensen van het Forum,

Ik ben bezig met het voorbereiden van de installatie van een andere ECU op mijn scooter, namelijk een MicroSquirt.

Mijn vraag gaat over de aansturing van de electrische benzinepomp die in de benzine tank zelf zit.
Vrijwel zeker wordt deze aangezet door de ECU wanneer het contact wordt aangezet. Na hooguit 4 seconden contact aan, stopt de pomp met druk opbouwen.
Omdat ik wat testen met de pomp wil doen, en deze dan aansluit op een externe voeding is mijn vraag of dat gewoon met een 12V DC accu kan.
Met andere woorden: zou de pomp werken met een gewoon electrische motortje, net zoals in een ruitensproeivloeistof reservoir in een auto?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, en wou dat ik wat eerder op Circuits Online was gestuit.

jerome

Golden Member

De kans bestaat dat daar een pulspomp in steekt. Wil je dat testen dat moet je met de voeding ook gaan pulsen.

Dag Jerome,

Dank voor je reactie,
en ik ga kijken hoe ik een pulsvoeding kan bemachtigen of maken.
Groet!

Het zou kunnen dat het min of meer een solenoid met een membraan is, waar door de ECU een blokvormig signaal voor gemaakt moet worden. Dit is eigenlijk ook een PWM signaal, maar dan met een lage frequentie (een paar tot een tiental Hz, in plaats van kHz voor een motor).

Je kunt het waarschijnlijk veilig proberen met de draden op een accu; als je die kort aansluit (maximaal een seconde of zo), kun je wel horen of de pomp blijft werken (draaien of pulsen), of dat hij maar één slag maakt, voor elke keer dat je de draad tegen de accu tikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dag SparkyGSX,

Dank voor je praktische advies.
Net even geprobeerd en de pomp kort van 12v voorzien.
De pomp draait dan, en geeft hetzelfde geluid als bij aanzetten van contact Zou je nu mogen concluderen dat de pomp niet PWM gestuurd is?

GJ_

Moderator

Op 5 januari 2022 15:34:44 schreef SparkyGSX:
Het zou kunnen dat het min of meer een solenoid met een membraan is, waar door de ECU een blokvormig signaal voor gemaakt moet worden. Dit is eigenlijk ook een PWM signaal, maar dan met een lage frequentie (een paar tot een tiental Hz, in plaats van kHz voor een motor).

Bij hydrauliekkleppen moet er dan op die PWM ook nog een hogere ditherfrequntie gezet worden. Is dat bij auto's anders?

@GJ: Het gaat om een pomp, niet om een ventiel. Voor ventielen wordt soms inderdaad een opzettelijk grote rimpel toegevoegd, om stick-slip problemen te voorkomen.

@TS: dit betekend in ieder geval dat de pomp kan werken zonder bijzondere besturing door de ECU, maar het is nog wel mogelijk dat de stroom bewaakt of actief geregeld wordt. Ik verwacht dat je er gewoon 12V op mag zetten, en er geen andere actie van de ECU nodig is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dag SparkyGSX,

Nogmaals bedankt, want ik kan nu verder met de pomp te onderzoeken.
Zal via de picoscope nog wat opnamen maken van de pomp onder verschillende omstandigheden, maar dat is voor later.
Groeten!