Hameg HM205-2 helderheid niet stabiel

Zoals de titel al zegt: de helderheid van mijn HM205-2 scoop variëert nogal. Draaien aan de intensity knop werkt verder normaal (geen 'gekraak') en ook de focus blijft ongewijzigd. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Volgende week krijgt het ding een hard-copy uitbreiding (de Hameg HM8148) en dan zie ik de scoop graag in probleemloze toestand.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De spanningen controleren. Waarschijnlijk is bij de HV spanning iets mis
Let wel op i.v.m. de HV spanning.

De HM8148 is vrij zeldzaam.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op 7 januari 2022 19:21:27 (13%)]

RAAF12

Golden Member

Kapotte optocoupler, instabiele weerstand, rotte instelpot ect. Als je geen HSP probe hebt kan je eentje zelfbouwen. Dat soort dingen kopen kost vaak een zak met geld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 7 januari 2022 19:43:34 (17%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

De regelaar hangt inderdaad tussen twee instelpotmeters; die laatsten zouden kunnen kraken.

Een grappig gezicht trouwens: uit D606, en op C602, komt een negatieve spanning. Toch klopt het; de onderkant komt uit de cascade en is nóg negatiever.
Hieronder nog het hele blad van de CRT-voeding.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Toch klopt het; de onderkant komt uit de cascade en is nóg negatiever.

Heeft te maken met de max. spanning die de fabrikant van de buis voorschrijft tussen gloeidraad en kathode. Ooit een rotte trafo gehad in zo'n soort scope, de hsp wikkeling was de defect. Nieuwe erin en draaien maar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 7 januari 2022 19:55:59 (17%)]

De HV spanning zelf zal wel stabiel zijn.
De helderheid heeft weinig invloed op de beeldgrootte.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op 7 januari 2022 20:37:37 (32%)]

Op 7 januari 2022 19:18:35 schreef rbeckers:
... Waarschijnlijk is bij de HV spanning iets mis
Let wel op i.v.m. de HV spanning..

Dan zou ik verwachten dat de beeldbreedte en beeldhoogte meeverandert.
(Geringe helderheid = lage spanning = breed en hoog beeld. Hoge helderheid = hoge spanning = smal en klein beeld)

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 7 januari 2022 18:33:53 schreef MNM(tm):
Zoals de titel al zegt: de helderheid van mijn HM205-2 scoop variëert nogal. Draaien aan de intensity knop werkt verder normaal (geen 'gekraak') en ook de focus blijft ongewijzigd. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik kijk gemeen naar VR601 en VR602. Loper(s) zal(/zullen) geen betrouwbaar contact meer maken.
Zegt @FET trouwens ook.

VR601 en VR602 zijn instelpotmeters. Die lopers bewegen niet. Dan is het vreemd dat het contact van die lopers verandert.
Misschien door het opwarmen van de scoop.

Ze bewegen niet, maar ze kunnen wel oxideren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ze hoéven de schuldige niet te zijn1, maar het is in principe gemakkelijk te checken; alleen wel denken aan de hoge spanningen die daar rondwaren.

Je zou kunnen meten tussen aansluiting 2 en 3 van het CRT-board, dus tussen kathode en wehnelt. De voltmeter zelf kan die verschilspanning gemakkelijk aan, alleen de meetsnoeren voeren dan wel veel volten.

Als rechtstreeks de spanning checken niet veilig kan, is een paar keer flink heen en weer draaien van de instellers misschien een optie. Met het toestel uit, en de lopers na deze 'meccano-therapie' weeer ongeveer zo zetten als ze stonden.

Zelf zou ik indien nodig pas daarna verder zoeken.

--
1Maar de volumeregelaar van mijn HF-ontvanger heeft dit euvel ook: de geluidsterkte zakt soms zomaar in en komt later weer terug. Potmeters hebben dit soms; instelpotmeters dus vermoedelijk ook weleens.

Op 7 januari 2022 21:36:04 schreef Frederick E. Terman:
Ze hoéven de schuldige niet te zijn1, maar het is in principe gemakkelijk te checken; alleen wel denken aan de hoge spanningen die daar rondwaren.

Gelukkig is het allemaal hoogohmig, dus als je een rotklap krijgt is het schadelijker voor de scoop dan voor jou.

RAAF12

Golden Member

Op 7 januari 2022 21:04:18 schreef ohm pi:
Ze bewegen niet, maar ze kunnen wel oxideren.

Of de contactdruk veranderd, ik ken ze zowel met metalen als koolstift loper. Vaag staat me bij dat er Ruwido instelpots in die Hameg zaten. Maar even nalopen is het makkelijkst of dat het euvel is. Straalstroommodulatie zal het niet zijn!

Op 7 januari 2022 19:45:40 schreef Frederick E. Terman:

Een grappig gezicht trouwens: uit D606, en op C602, komt een negatieve spanning. Toch klopt het; de onderkant komt uit de cascade en is nóg negatiever.
Hieronder nog het hele blad van de CRT-voeding.

das een normale gang van zaken bij oscilloscopen. Reden hiervoor is dat (mocht de kathode niet op de - HS staan) je in de problemen komt met de afbuigplaten.., die zouden dan op een sterk positieve spanning moeten staan, waardoor DC koppeling kwasi onmogelijk wordt. daarom anodespanning bijna 0 en kathode op negatieve "anodespanning". Let op, dat geld niet voor de naversnelling (niet aanwezig in deze scoop). Als die er is, dan is die wel positief, typisch iets van een 6kV.

Hameg gebruikte vaak Piher instelpotmeters.
Dat zijn, meestal kleine, instelpotmeters in gesloten zwarte, of rode, behuizing.

De latere Hameg scoops, zoals de HM1004, hebben zelfs een naversnelling van +14kV.

RAAF12

Golden Member

Vertel mij wat, hier staat oa. een prachtige HM605 60MHz scope!

@MNM is verdwenen en zonder een beetje terugkoppeling wordt het lastig. Dit zijn scopes die vrij simpel te maken zijn. Dat doet mij weer denken aan dat puberaal zelfbouw project met een dump DG7-6 van Quakkelstein. Time flies by!

Op 8 januari 2022 11:26:15 schreef RAAF12:
Vertel mij wat, hier staat oa. een prachtige HM605 60MHz scope!

@MNM is verdwenen

iemand heeft hem verorberd ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, de thread is nog lang geen dag oud.
--

Op 8 januari 2022 02:10:04 schreef kris van damme:
das een normale gang van zaken bij oscilloscopen.

Dat de afbuiging ongeveer nul is, en de kathode dus negatief, ja dat is vrij algemeen, om de reden die je geeft.
Zelf leerde ik dat - gelukkig op de 'normale' manier: door meten - toen ik als middelbare scholier mijn oeroude Solartron scope een Z-modulatie wilde geven! (helderheidsmodulatie, op de kathode of op de wehnelt)

Nee, ik bedoelde alleen dat het een grappig gezicht is, die gelijkrichter 'naar rechts', en de elko met de plus boven, waarop dan 1878 V negatief staat. Maar gelukkig is het schema heel duidelijk. :)

Ik heb lang geleden mijn HM312 Z-modulatie gegeven m.b.v. een HV condensator. (En van alternating trigger voorzien zodat twee, in frequentie verschillende, signalen, toch stabiel in beeld komen.)

Sorry dat ik nog niet eerder heb gereageerd... De tijd vliegt blijkbaar iets harder dan ik dacht.

HV lijkt inderdaad stabiel, want de beeldgrootte verandert geheel niet.
Morgen zal ik het ding eens open schroeven, de stand van trimmers markeren en ze dan eens een paar keer heen en weer draaien (met de scoop uit).

(Ik kan me trouwens nog vaag herinneren dat de helderheid naar mate het toestel langer aanstaat, steeds minder wordt.)

Ik laat z.s.m. weten wat het resultaat is.

Het "ontkraken" van VR601 en VR602 hebben geen verbetering opgeleverd.
Ter aanvulling: als ik het digital storage heb ingeschakeld, dan is de trace niet rustig: ingangsschakelaar op GND en ongeacht de stand van de attenuator schakelaar, er zit altijd wel wat verticale ruis op de trace. Bij kanaal 2 wat erger dan bij kanaal 1. De magnitude van die ruis verandert niet met de stand van de attenuator.

Zou er te veel rommel op de +12V zitten? Als de voeding naar IC602 niet stabiel is, dan gaat de uitgangsspanning daarvan (die de torrenserie T601 ~ T603 aanstuurt) ook niet stabiel zijn en dat heeft volgens mij dan direct invloed op de uitgangsspanning van de cascade?

Is er ook ruis in de analoge stand?

Meet de 12V.
Meet de spanning over de zener Z601.

In analoge stand is er geen (waarneembare) ruis.

Kan ik die spanningen zo meten met een andere scoop, of moet ik dan eerst een scheidingstrafo regelen?