Hallo,
Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde soundbar.
Echter meet ik al bij de grote Elco 715V.
De zekering is er overigens niet uit geklapt.
Iemand een idee waar ik verder moet zoeken?
Bij voorbaat dank!
Gr.
Nique
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde soundbar.
Echter meet ik al bij de grote Elco 715V.
De zekering is er overigens niet uit geklapt.
Iemand een idee waar ik verder moet zoeken?
Bij voorbaat dank!
Gr.
Nique
Golden Member
Echter meet ik al bij de grote Elco 715V.
Dat kan niet, batterijtje bijna leeg van je meter? dan gaat hij te hoge meetwaarden aangeven.
[Bericht gewijzigd door vergeten op 12 april 2022 22:13:46 (32%)
Goedemiddag, Hier ook hetzelfde probleem. Soudbar wil niet aan. Het enige wat ik kan ontdekken met mijn basis-kennis elektronica is een defecte weerstand (R8). Deze zit verscholen onder de grote zwarte condensator. De weerstand behoort 2 Mohm te zijn, maar geeft een oneindige waarde aan. Deze weerstand staat in serie met eenzelfde weerstand van ook 2 Mohm (R5). Zou het vervangen van R8 een oplossing kunnen zijn van het probleem? Beide weerstanden zitten voor (C7), waar in dit topic vaak wordt over gesproken.
ik vermoed dat die weerstand bedoeld is om de powersupply chip van spanning te voorzien als ie nog niet schakelt en zichzelf op die manier kan voorzien.
Maar weerstanden gaan zelden zomaar kapot. In deze situatie zou bijvoorbeeld een kortsluiting kunnen zijn in de powersupply chip, zodat daar continue (te) veel stroom loopt. Echter het enige is dat er met 320V DC en 4MOhm (2x 2M) zo'n 80µA zou gaan lopen. Bij 320V kom ik dan op 18mW. Als jij die weerstand kan zien zonder loupe is ie meer dan 63mW. Kortom, ook bij een kortsluiting zou die weerstand het uit moeten kunnen houden.
Golden Member
Ik zou hem eerst eens vervangen. Ik denk dat het ding gewoon overleden is (maandag morgen modelletje). Een 2M krijg je zoals REW al aangeeft niet zo snel kapot. Bij te veel vermogen zijn weerstanden meestal aardig verkleurd of verbrand.
Of hij is wel goed en je hebt niet goed gemeten, soms zit er wat lak op de pootjes en geleidt het daar niet. Of er zit een breukje in je meetsnoer.
Weerstanden willen ook nog wel eens kapot gaan puur door de hoge spanning.
Bedankt voor jullie antwoorden. Weet 100% zeker dat ie stuk is, heb 73837283 keer gemeten
Heb de weerstand intussen losgehaald, en ben nu op zoek naar een nieuwe. Iemand misschien een idee waar ik op moet letten? Ben op dit gebied echt een leek. Of kan ik gewoon een weerstandje bestellen van 2 Mohm en klaar?
Golden Member
Mijn kristallen bol laat niet zien wat R8 voor weerstand is. (carbon film, metaal film, carbon composite, wire wound, through hole, smd, fusable, daarnaast vermogen, max spanning, afmeting)
Srry dubbel geplaatst.
[Bericht gewijzigd door Egbert35 op 16 maart 2023 10:34:18 (90%)
Dat is een gewone kwartwatt weerstand lijkt me. Als je tegenwoordig een random weerstand koopt, dan zal ie eerder een achtste watt zijn. Maar als je gelijk hebt met waar ie inzit, dan zie ik niet in dat dit nog steeds ruim overbemeten is. (maar liefst moet ie minstens "rated voor 350V" zijn, alhoewel er mogelijk twee in serie zitten om daaromheen te werken.)
Weet je zeker dat deze oneindig meet? Ook nu ie uitgesoldeert is? Niet iets sufs dat je meter in de 2MOhm stand staat en dat die andere op 1.99 M meet en deze op 2.01?
Golden Member
Dat is een normale carbon film kwart-watt weerstand.
Ik zie links een gat, klopt dat ?
Op 16 maart 2023 11:50:42 schreef fred101:
Dat is een normale carbon film kwart-watt weerstand.Ik zie links een gat, klopt dat ?
Nee.. is een beetje beschadigd bij het uithalen.
Golden Member
Dan ben ik heel benieuw wat er kapot is aan deze weerstand. Om open te gaan met er een eindkapje afbreken (dat zie je zelf zonder loep) of hij moet open gaan door te veel stroom maar als dat gebeurd dan is het ding minstens donkerder geworden en meestal ziet hij er gewoon verbrand uit. Of hij is
gebroken maar dat zie je ook.
Dit is het zelfde als zeggen dat je auto een lege band heeft waarbij de band er gewoon nog steeds hard opgepompt uitziet
[Bericht gewijzigd door fred101 op 16 maart 2023 12:08:15 (16%)
Op 16 maart 2023 12:05:14 schreef fred101:
Dan ben ik heel benieuw wat er kapot is aan deze weerstand. Om open te gaan met er een eindkapje afbreken (dat zie je zelf zonder loep) of hij moet open gaan door te veel stroom maar als dat gebeurd dan is het ding minstens donkerder geworden en meestal ziet hij er gewoon verbrand uit. Of hij is
gebroken maar dat zie je ook.Dit is het zelfde als zeggen dat je auto een lege band heeft waarbij de band er gewoon nog steeds hard opgepompt uitziet
Heb 2 van deze weerstanden in serie staan. Op de ene weerstand (r5) meet ik 1.99 Mohm stabiel. Deze lijkt mij dus goed. Op de andere (r8) geeft de meter een aflopende waarde aan. Als ik beide weerstanden in serie meet, dan geeft de meter dezelfde aflopende waarde aan. Heb in het 2M en in het 20M bereik gemeten.
AFlopend, wordt steeds lager????
Als er een condensator over zou zitten dan zou je een OPlopende waarde zien. Dat zie je nog wel eens.
In theorie krijg je deze aflopende waarde als je een spoel aan het meten bent. Maar ik geloof dat de waarde van die spoel in de MH moet zitten om het gedrag te krijgen wat jij waarneemt (ja ik bedoel MH, niet mH). MH past niet in die behuizing....
Maar goed. Je meet eerst "open" en even later een "aflopende waarde". Jou metingen kunnen we dus niet op vertrouwen. Vraag blijft dus: Is ie wel kapot?
2M is meer dan "een mens van linkerhand naar rechterhand". Dus waar je bij metingen onder de 100k redelijk gerust beide meetpennen tussen duim en wijsvinger kan klemmen is dat boven de 1M zeker niet toegestaan. Je mag dat aan 1 kant doen en vervolgens in de lucht met je andere hand de meetpen tegen de andere poot houden.
Golden Member
Een weerstand van 1Mohm van deze grootte krijg je pas defect bij spanningen hoger dan 500 volt over de weerstand. Lijkt me niet snel voor te komen hier.
Al eens geprobeerd om condensatoren iets te verwarmen en dan aan/uit te schakelen?
Ik gok op c8 ( eerder genoemd las ik )
Op 16 maart 2023 12:58:36 schreef rew:
AFlopend, wordt steeds lager????Als er een condensator over zou zitten dan zou je een OPlopende waarde zien. Dat zie je nog wel eens.
In theorie krijg je deze aflopende waarde als je een spoel aan het meten bent. Maar ik geloof dat de waarde van die spoel in de MH moet zitten om het gedrag te krijgen wat jij waarneemt (ja ik bedoel MH, niet mH). MH past niet in die behuizing....
Maar goed. Je meet eerst "open" en even later een "aflopende waarde". Jou metingen kunnen we dus niet op vertrouwen. Vraag blijft dus: Is ie wel kapot?
2M is meer dan "een mens van linkerhand naar rechterhand". Dus waar je bij metingen onder de 100k redelijk gerust beide meetpennen tussen duim en wijsvinger kan klemmen is dat boven de 1M zeker niet toegestaan. Je mag dat aan 1 kant doen en vervolgens in de lucht met je andere hand de meetpen tegen de andere poot houden.
Oplopend / aflopend... Weet nog wel dat dat ding hele rare waardes aangaf. In ieder geval alles behalve de 1.99 Mohm van de andere weerstand. En nee, heb niet tussen duim en wijsvinger gemeten. Heb zonet nieuwe besteld, dus we gaan het zien. Als het lukt is dat mooi, en anders jammer, maar heb er dan wel wat van geleerd.
Op 16 maart 2023 12:05:14 schreef fred101:
Dan ben ik heel benieuwd wat er kapot is aan deze weerstand. Om open te gaan met er een eindkapje afbreken (dat zie je zelf zonder loep) of hij moet open gaan door te veel stroom maar als dat gebeurd dan is het ding minstens donkerder geworden en meestal ziet hij er gewoon verbrand uit.
Toch niet. Ik heb in twee Metabo acculaders ooit kleinere waardes (22 Ohm of zo, ik gok iets fusible-achtigs) gehad (zelfde formaat) die volledig open waren. Er was, ondanks de nogal forse stroom die er bij die waardes kan gaan lopen, helemaal niets te zien aan de weerstand zelf. Geen blaren, verkleuring, niets.
@ Egbert35: wat je als extra maatregel kan proberen is om een gloeilamp van 40-60 Watt in serie met de voeding op te nemen als je gaat testen. Als er iets mis is (volle sluiting) gaat de lamp vaak vol branden. Dat beperkt de stroom door je schakeling en voorkomt hopelijk extra schade. Vaak zul je bij inschakelen overigens kort een oplichtende gloeidraad zien door de inschakelpiek (opladen van de primaire elco('s).
Nog mooier is het als je de controller-chip extern zou kunnen voeden, dan kun je zien of het fout gaat bij het inschakelen. Bij een defecte controller-chip wordt de FET nog wel eens volledig aangestuurd, waardoor de stroom door de controller te hoog wordt: bij extern voeden kun je dat zien doordat bij opvoeren van de spanning de stroom ineens fors toeneemt omdat dan de schakeldrempel van de controller-chip bereikt is en deze dan gaat proberen te regelen.
Zonet de weerstand vervangen. ( 2 van elk 1 Mohm in serie ) Soundbar doet het weer! Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Mooi. Nog steeds raar dat ie kapot was, maar fijn dat ie het weer doet.
Golden Member
Op 16 maart 2023 15:10:54 schreef weardguy:
[...]Nog mooier is het als je de controller-chip extern zou kunnen voeden, dan kun je zien of het fout gaat bij het inschakelen.
Dat doe ik soms ook als er iets te veel stroom trek. Net als de bv bij trafo voedingen, de trafo losmaken en vanaf de gelijkrichter dan met DC uit een labvoeding voeden. (je ziet dan alleen de rimpel niet meer maar het is een stuk veiliger)
Golden Member
die had ik niet zien aankomen ..... goed gedaan!
Special Member
Mechanisch defect? Maar dat zou ik eerder bij een smd verwachten waarbij de gemetaliseerde kapjes afgebroken zijn zonder dat dat zichtbaar is. Komt voor bij smd weerstanden en condensatoren (‘ceramic chip’ componenten)