Vreemd apparaatje achter stopcontact

Hubie

Golden Member

Of het verdwijnt in de la bij die andere 'onbegrepen stukken' ;-)

Mss had een tandarts het voor een paar euro even doorgelicht.

mvdk

Golden Member

Ja sorry dat ik nou een beetje off topic ga:
Laat in de jaren 70 en daarna reisde ik nogal eens naar de toenmalige DDR. Saalfeld was de plek waar je de meeste verschillende types stoomlokomotieven voor zware goederen- en sneltreinen kon zien en fotograferen. Als niet Duitser was een bezoek aan de DDR vrij makkelijk: je reed naar een grensovergang met een Reiseburo der DDR (er waren 4 GÜS met een reiseburo) en daar regelde je je hotelkamer. Het merkwaardige was dat bij bijna alle bezoeken aan Hotel Anker in Saalfeld wij, mijn spoormaatje en ik, we dezelfde kamer kregen. Na de wende, bij een of andere stoommanifestatie, weer een kamer geboekt bij Anker, en dezelfde conciërge van vroeger die ons weer in dezelfde kamer boekte. Met een grote glimlach vertelde hij waarom we daar altijd mochten: die kamer was in de DDR tijd voorzien van afluisterspul. Achter zijn conciërgeruimte was een kamertje waar dan de Stasi man met z'n spullen zat.
Het zal wel. Het klonk wel spannend.
Je kan bij de Stasi-Unterlagen-Behörde permissie vragen je files te komen inzien. Nooit gedaan.
Dat Hotel Anker is in deze tijd wel een aanrader.

Hubie

Golden Member

Op 10 januari 2022 18:05:33 schreef ritmeester:
Helaas kunnen we het Arthur Docters van Leeuwen niet meer vragen. Maar dit is hoogst geheim. KGB misschien? Stasi? of gewoon de BVD ... Spannend :-)

Ik moest direct denken aan een Hacktic nummer met Arthur op de cover aan/achter de knoppen.. ;-)

En dan zeggen ze nog dat de regering niet naar hen luistert.

maartenbakker

Golden Member

Bij de politie afgeven van dingen die eventueel geheim zijn kan resulteren in een Harry Valkenier-verhaal, al zal dat hier niet het geval gaan zijn.

Nou zeg ik ook niet dat dit een afluisterapparaatje is, en als dat zo is dat het van een overheidsdienst is. Het lijkt een beetje knullig en ook niet persé op een afluisterapparaatje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Wat is nu de waarde van een onderzee logboek wat je op het strand vindt, als het al leesbaar is (op watervast papier geschreven ? ) Dat hele verhaal rammelt aan alle kanten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 11 januari 2022 13:13:40 schreef maartenbakker:
Bij de politie afgeven van dingen die eventueel geheim zijn kan resulteren in een Harry Valkenier-verhaal, al zal dat hier niet het geval gaan zijn.

Nou zeg ik ook niet dat dit een afluisterapparaatje is, en als dat zo is dat het van een overheidsdienst is. Het lijkt een beetje knullig en ook niet persé op een afluisterapparaatje.

Zolang de overheid nog niet eens uit kan zoeken na een dodelijk ongeval. waarom een badkuip onder stroom staat, zie ik een antwoord op dit apparaatje somber in.
In het verleden werden door instanties ook per ongeluk bewijsfoto's gewist of zoekge(r)(m)aakt etc.

mvdk

Golden Member

Je moet eventueel geheime dingen niet bij de politie brengen. Die laat je in de trein liggen, nadat je een afspraak hebt gemaakt met een journalist en daarbij nauwkeurig verteld waar in de trein je de geheime "dingen" zult/hebt laten liggen. :+

evelo

Golden Member

Had je die foto naar de krant gestuurd dan ben ik toch bijna zeker dat ze er een artikeltje voor op de website zouden van gemaakt hebben.

'huiseigenaar demonteert stopcontact en zag toen iets heel verontrustend...'
*Klik*

maartenbakker

Golden Member

Op 11 januari 2022 13:23:04 schreef fred101:
Wat is nu de waarde van een onderzee logboek wat je op het strand vindt, als het al leesbaar is (op watervast papier geschreven ? ) Dat hele verhaal rammelt aan alle kanten.

Bedenk wel dat dat in 1985 speelde, dus de koude oorlog was volop bezig. Hoewel Harry dingen graag sappig vertelt, klopt het verhaal wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Golden Member

OT\Hier meer over het logboek:https://www.russischlogboek.nl/

Het is wel duidelijk dat het hier geen broodje aap betreft,kamervragen,ombudsman,kopie logboek,correspondentie BVD,MID nu AIVD,MIVD en de MARID...

Het leest als een boek van John le Carré.

Bij het verwijderen van een stopcontact kwamen wij dit apparaatje tegen dat aangesloten was met krokodillenbekjes.

Lekker onveilig is dat 230Vac op twee krokedillen bekjes.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Niet boeiend. Zit toch achter een afdekplaat en veilig in een inbouwdoos.

mvdk

Golden Member

En blijkbaar is het ding kortsluitvast. Ook mooi.

Krokodillenbekjes installeert wel lekker snel. Als het inderdaad spionageapparatuur is, dan wil je daar geen uren over doen.

evelo

Golden Member

Je zal toch de draden die toekomen op het stopcontact wat extra moeten strippen om plaats te maken voor die krokodilleklemmetjes?

Of ben ik nu zo mis?

En als je het stopcontact dan terug in de muur stopt schiet er net een klemmetje los..

Heeft dat ding ook een batterij vakje? Begin jaren 70 kreeg bij 2pakken Bergmandraad bruin-blauw geel-groen en zwart een leidingtester cadeau. Maar als het op batterij werkte, zal er met netspanning er op het ding wel inwendig opgeblazen zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?