Mijn Philips GM2315 vertoont een beetje raar gedrag. Als hij opgewarmd is lijkt het of er amplitude modulatie op het signaal is, alsof de amplitude sinusoid varieert met een snelheid van ongeveer 0.5 - 1 Hz. Resultaat is een soort tremolo geluid. Is hier een logische verklaring voor die ik makkelijk kan oplossen?
als het de voeding is dan moet het eerder 50/100Hz modulatie zijn, maar alles kan.
Dit is een klassieke Wienbrug oscillator en amplitude stabilisatie gebeurt met een tegenkoppeling met gloeilampje. (La2).
als er wat verlopen zit kan die loop niet meer stabiel zijn en over en onder regelen.
je zou eens naar Lampje 2 moeten kijken (en het donker) en of de intensiteit ervan op en neer gaat.
als die generator voor de rest nog origineel is.. gaat ie wat lekkende papiercondensatoren hebben (ja, die zwarte teerdinges). die gaan er sowieso best uit. ik bedoel vervangen 
edit..
staat Fout rond de 50 Hz dan gaat ie vanzelf een beetje AM moduleren.. volgens de manual. dus zeker niet om en bij de 50hz evalueren
Nee de AM is over het gehele bereik. Het is ook ontzettend mooi regelmatig dat is het gekke. Ik zal eens naar de gloeilamp kijken en de teerknollen maar een keer vervangen. Misschien dat het een lekkende condensator is.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Garnoth,
Er zijn een aantal tijdconstanten aanwezig in deze generator die je kan controleren.
Dat is de koppelcondensator tussen B1 en B2 en als laatste de elco van de kathodevolger B3.
Le2 het lampje dat de amplitude constand houd heeft ook een tijdconstante, maar die is niet mijn eerste verdachte.
Controleer wel of dat lampje goed contact maakt als hij niet gesoldeerd is.
Verder is het altijd goed de voeding te controleren, eventuele brom op bepaalde voedingpunten kan de regeling van het lampje verstoren en het resultaat hoeft dan geen 50 of 100Hz variatie te zijn op het uitgangsignaal.
Groet,
Bram
En het apparaat heeft een aardaansluiting aan de achterzijde. Die moet worden gebruikt voor het inschakelen, staat er in de gebruiksaanwijzing.
Zit er een afschermkap over de EF86?
Er zit geen afschermkap over de EF86. Het is heel gek maar hij produceert in het begin gewoon een stabiele sinus maar als hij na ongeveer een half uur wat warmer wordt komt de amplitude modulatie ineens opzetten. Daarvoor is hij compleet stabiel. De gloeilamp is stabiel en laat geen fluctuaties zien. Ik denk dat ik eerst maar eens alle teercondensatoren ga vervangen en kijken of dat al wat helpt.
Ik zie in de servicehandleiding geen voltage indicatie staan voor de condensatoren, ik gok dat ze allemaal >500 V moeten zijn en die aan de trafo >1000?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor je ze vervangt kun je de spanning er over meten.
Begin altijd bij de voeding, ook als het in eerste instantie daar niet heen wijst. Als de voeding niet perfect is kan dat allerlei vreemde problemen geven.
Als ik condensators vervang dan test ik ze om zeker te zijn dat ze niet goed waren. Dit om zeker te zijn dat ik het probleem niet per ongeluk, mogelijk tijdelijk heb opgelost. Ik test capaciteit, D (ESR) en DC lekstroom.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Garnoth,
Als ik vragen mag hoe heb je die 1 Hz gemeten dat kan jij niet horen 
En alle condensatoren vervangen waar is dat goed voor ( andere kleur ) !
Wat kan je zoal meten, en let op bij deze series meetapparaten,
daar had Philips nog al eens de neiging om de + aan het chassis te leggen.
Niks mis mee behalve als je andere metalen delen aanraakt denk aan de buitenkant van de elco 
Groet,
Henk.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Dat kun je zien op de oscilloscoop, als een op en neer gaande sinusbeeld.
Zoals in de start post staat.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 februari 2022 13:28:23 schreef electron920:
Duizend Hz, AM gemoduleerd met 1Hz kan je wel degelijk horen. Zo'n situatie lijkt het geval te zijn.
Op 1 februari 2022 14:10:58 schreef rew:
[...]Duizend Hz, AM gemoduleerd met 1Hz kan je wel degelijk horen. Zo'n situatie lijkt het geval te zijn.
Ja het gaat om amplitude modulatie, de frequentie is mooi stabiel. En de frequentie waarin het signaal omhoog en omlaag gaat is ongeveer 1 Hz.
De reden dat ik de condensatoren wil vervangen is dat het teerknollen zijn en dit apparaat uit pak en beet 1950 komt. Ik heb alleen zelf niet de apparatuur om capaciteit te meten dus ben op zoek naar iemand in regio Rotterdam die dit soort apparatuur kan repareren. Ik blijf het gek vinden dat het probleem telkens optreedt nar 30 minuten aanstaan, doet me denken dat het iets met de hitte te maken heeft. Hij wordt namelijk wel redelijk warm. Kan me alleen niet voorstellen dat een buis dit gedrag veroorzaakt…
electron920
Ha Garnoth,
Heb je dit gemeten een luidspreker die 1 Hz weer geeft is een bijzondere maar dat daar gelaten !
@rew dan zal het geen zweving zijn maar 1001 Hz.
Waar in Rotterdam stuur maar een email.......
PS: Ik zie dat je voor het andere apparaat al een persoon gevonden heb je kunt als dat eenvoudiger is ook de twee combineren,
zelfs zo'n apparaten steker heb ik voor je !
Groet,
Henk.
Ik heb zoiets gehad, na het opwarmen dat bleek er een gloeidraadlek naar de kathode te zijn. Service koffertjes met een nieuwe set buizen zijn welhaast uitgestorven. Kan je dus het best iemand in de arm nemen die ook met buizen werkt en nog wat spul heeft liggen om uit te wisselen. Maar die teerknollen vervangen en evt. de ontkoppel elco bij de anode van de EF86 is prima om mee te beginnen als er geen reserve buizen aanwezig zijn.
Op 1 februari 2022 14:54:04 schreef Garnoth:
[...]
Ik blijf het gek vinden dat het probleem telkens optreedt nar 30 minuten aanstaan, doet me denken dat het iets met de hitte te maken heeft. Hij wordt namelijk wel redelijk warm. Kan me alleen niet voorstellen dat een buis dit gedrag veroorzaakt…
dit is een normaal gedrag voor teerknollen, zoals jij die papiercondensatoren benoemt. (teerknallen was beter, want ze kunnen echt uiteenknallen in de juiste omstandigheden..ook een vorm van muziek...
)
die Papiercondensatoren hebben nu allemaal een lek. meestal niet te meten met een gewone ohmmeter, het lek is spanningsafhankelijk. Maar... als de Papiercondensatoren wat opwarmen (wat ze sowieso doen, gezien de lekstroom) gaat hun weerstand naar beneden.. in mensentaal: de lekstroom wordt groter en de Papiercondensator gedraagt zich slechter en slechter naarmate alles opwarmt, soms..tot er wat oprookt (hier dus gelukkig niet). Laat je het toestel helemaal afkoelen werkt alles als voorheen, tot het weer opwarmt... enzv.
daarom, die zwarte teerdroppen eruit voor wat anders: polypropyleen, polyester, MKT, MKP, whatever will do, dan kijken (en luisteren) of er nog wat schort..
In de service manual staat geen voltage voor die teerknollen, maar ik gok dat 400V genoeg moet zijn? In dat geval ga ik die vier 0,47 uF knollen maar eerst eens vervangen.
Op 1 februari 2022 18:58:17 schreef Garnoth:
In dat geval ga ik die vier 0,47 uF knollen maar eerst eens vervangen.
in de onderdelenlijst zie ik er maar drie, maar dat kan aan mij liggen.
vervangen van deze blokken is idd sterk aan te raden, gezien eentje alvast als koppelcondensator dient. 400 V is genoeg. (hogere werkspanning mag uiteraard ook).
controleer, als je dan toch bezig bent, ook de weerstanden in de buurt. Vooral de hoogohmige durven met de jaren in waarde toenemen.
Ja ik heb de eerste versie uit 1950 en die heeft er maar liefst 5. Die ga ik allemaal vervangen en ik zal de weerstanden meenemen. Dank voor de hulp!
electron920
Ha Garnoth,
In tegenstelling tot hetgeen @kris van damme aanbeveel ben ik van mening om zo min als mogelijk op de bolle fooi,
componenten te gaan vervangen !
Als je nog hulp nodig heb mijn mail adres staat in mijn profiel.
Ik verwacht dat ik het papieren manual ook wel heb, het probleem daarbij is dat het mij nogal tijd kost om,
het boven water te krijgen.....
Groet,
Henk.
Op 1 februari 2022 20:30:50 schreef electron920:
Ha Garnoth,In tegenstelling tot hetgeen @kris van damme aanbeveel ben ik van mening om zo min als mogelijk op de bolle fooi,
Als je nog hulp nodig heb mijn mail adres staat in mijn profiel.
Ik verwacht dat ik het papieren manual ook wel heb, het probleem daarbij is dat het mij nogal tijd kost om,
het boven water te krijgen.....Groet,
Henk.
Hoi Henk, excuus je vorige bericht heb ik helemaal gemist! Ik zou het liefst diagnostiek doen en alleen de componenten vervangen die nodig zijn maar ik heb geen apparatuur om condensatoren door te meten (capaciteit, ESR etc.). Vandaar dat ik maar als die papiercondensatoren in een keer wilde vervangen. Ik heb de manual van deze versie online gevonden, maar zoals gezegd kan ik zelf alleen maar op de bonnefooi vervangen helaas.
benleentje
Golden Member
Ik ben ook geen voorstander van zomaar vervangen tenzij het toch gewoon een keer vervangen moet worden omdat je weet de ze een keer gaan. Hier gaat het ook maar om 4 condensatoren heel wat anders wat sommige doen in bv een TV mainbord waar het om tientallen gaat.
Ha Garnoth,In tegenstelling tot hetgeen @kris van damme aanbeveel ben ik van mening om zo min als mogelijk op de bolle fooi,
Henk, test even een NOS papiercondensator uit 1955 en wees welkom in 2022 
Op 1 februari 2022 21:28:37 schreef benleentje:
Ik ben ook geen voorstander van zomaar vervangen
ik ben ook geen voorstander van, maar in dit geval.. (mocht je nu nog vragen : kan iedereen dit zomaar vervangen zonder het erger te maken? dat is een andere zaak die meer gegrond is)
Op 1 februari 2022 21:28:37 schreef benleentje:
omdat je weet de ze een keer gaan.
die zijn er al geweest..
een teerdotje van +- 65 jaar lekt gegarandeerd ongeacht de fabrikant. ik ben er de laatste 20 jaar geen andere tegen gekomen. Nu, als er geen of bijna geen spanning over de teerdot staat en de omgeving laagohmig is ( kathodeontkoppeling bvb) is het nog lek nog klein tov de omgeving, maar hier is het enerzijds anode-stuurroosterkoppeling, gegarandeerd ambras (stuurrooster wordt positief) en schermroosterontkoppeling, ook niet koosjer.
hieronder : oogst uit één TV , bouwjaar 1958..
geen enkele is zomaar blindelings vervangen.. maar uiteindelijk zijn ze er allemaal uit. Al dat testen kost ook tijd... Dus volgende keer gewoon vervangen.
en Ja, tijdens het testen is er eentje uiteengeknald, vandaar de serpentine.
Op 1 februari 2022 20:54:58 schreef Garnoth:
[...]Ik zou het liefst diagnostiek doen en alleen de componenten vervangen die nodig zijn maar ik heb geen apparatuur om condensatoren door te meten (capaciteit, ESR etc.).
Je mag ze er altijd uithalen en opsturen voor een check, maar gezien de tijd etc die dat kost en aangezien het resultaat al op voorhand vast staat... gewoon vervangen.
Ik normaal ook niet, maar die teerknollen hoef je eigenlijk niet eens te meten, die zijn ondertussen gegarandeerd slecht.
En als ze dat nog niet zijn zal het niet lang meer duren ... zeker als je het ding gaat gebruiken.
electron920
Ha kris van damme,
Ik bedoelde eigenlijk niet dat het nooit geen oplossing kan zijn om die dingen te vervangen, alleen dat ik liever eerst meet !
Ik heb de apparatuur in ontvangst genomen en begonnen met de GM2315-02 die ziet er netjes uit en werkt prima.
De pennen van de buisjes schoongemaakt en het lampje gepoetst daar lag iets van tin van de contacten 
Maar goed staat nog aan en alle specificaties kloppen als een bus mooi opgebouwd door die jongens en meisjes in het zuiden......
Dus het zou misschien brom opgepakt door de snoertjes geweest kunnen zijn !
Dan het tweede exemplaar eerst even er iets over gelezen, het betreft een puls generator hoge uitgangsspanning 50 Ω daar lag bij @TS de zekering er uit dus eerst voorzichtig het apparaat open gemaakt.
Aangezien ik weer bij mijn foto toestel kon komen heb ik er een aantal foto's van gemaakt,
en in overleg met @TS zal ik de reparatie hier bij houden
Eerst maar het chassis schoon maken de hoogspanning loopt door het chassis en omdat het een puls versterker betreft wil ik geen metalen halfgeleiders 
Later meer eerst roest krabben !
Groet,
Henk.