Hallo,
Een vriend van mij is bezig om de bedrading van een 2 cilinder dieselmotor
aan te sluiten. Nu is hij met het circuitje van de gloeistiften bezig.
Rechts onder de 'starter switch' zit de 'glow plug indicator' vanaf daar gaat er een draad naar de gloeistiften, das verder duidelijk. Maar waarom gaat er een 2e draad vanaf de onderkant van de indicator terug naar de starter switch??? We hebben er een klein vraagtekentje naast gezet.
Groeten, Jarne.

Ik hoop dat het schema goed overkomt de lettertjes zijn voor mij ook erg klein!

tijdens het starten zakt de spanning van de accu en dus ook op de gloei bougies , door tijdens het starten de gloei indicator te overbruggen , krijgen de stiften wel voldoende spanning .
de gloei indicator is meestal ook een gloeidraad / weerstandsdraad .
ingeval van een controle lampje dan zit er meestal een zware weerstand tussen accu een gloeibougies
als de gloeibougies drect zou aansluiten op een accu krijgen ze een te hoge spanning , worden te warm en gaan snel kapot

[Bericht gewijzigd door klaasy op (12%)]

Er gaat helemaal niks terug. Maar heb je al eens gekeken naar de tabel behorende bij de 'contact schakelaar'?
Blijkbaar wil men de gloeistiften nog ff verder opstoken tijdens het starten.

Misschien is dit schema duidelijker

Op 3 februari 2022 07:50:11 schreef EricP:
Er gaat helemaal niks terug. Maar heb je al eens gekeken naar de tabel behorende bij de 'contact schakelaar'?
Blijkbaar wil men de gloeistiften nog ff verder opstoken tijdens het starten.

net als ik al geschreven heb , de accu spanning zakt behoorlijk als de startmotor draaid , en tijdens het starten willen ze de bougies op bedrijfsspanning houden .en niet verder opstoken
kijk maar naar het schakel tabel , als startmotor bediend word , staan de bougies rechtstreeks op de accu aangesloten .

Ik denk dat de stand H alleen een soort check is. Als de serie schakeling met een normaal controle lampje de gloeipluggen opwarmt moeten deze een hoge weerstand hebben of de lamp moet iets van 50w zijn. Je zou de weerstand van 1 gloeiplug eens kunnen meten.

Op 3 februari 2022 22:42:26 schreef Paul Welther:
Ik denk dat de stand H alleen een soort check is. Als de serie schakeling met een normaal controle lampje de gloeipluggen opwarmt moeten deze een hoge weerstand hebben of de lamp moet iets van 50w zijn. Je zou de weerstand van 1 gloeiplug eens kunnen meten.

stand h is pre heating , verwarmen voor het starten , de gloei controle bestaat vaak uit een weestands/gloei draad die ook gaat gloeien ter indicatie dat de gloei bougies warm genoeg zijn .
in stand H maakt b (batterie) contact met BR (niet in gebruik ) en R1 gloeien via controller
https://histoparts.com/mediadepot/26259aab28ed4/mainhkosk1520.jpg

Bedankt voor de reacties zover!

Ik denk dat Klaasy gelijk heeft, dit gebeurde bij benzine motoren ook wel dat er een voorschakel weerstand van de ontsteking werd/word kortgesloten Bij het starten.