Keuze van een geschikte koolstofmonoxide detector

ken het ook van mensen met een open haar in een oud huis, alle gaten waren afgekit daar. op een avond haard goed aan het stoken, en iedereen lag duf op de bank. tot er iemand naar de wc ging en de gangdeur dus open ging, de haard ging ineens harder branden. dat was dus ook een net op tijd geval.

daarom altijd luchttoevoer met een open vlam, rooster of raam. als met een fan lucht word toegevoegd dan moet er in stookkelders tegenwoordig een druk schakelaar op de fan zitten, bij uitval fan gaat de gasklep dicht. dat zijn wel oude kelders dan, want open branders van ketels en boilers mogen niet meer in kelders. hr mag wel, brandertoevoer komt van buiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 februari 2022 19:04:55 schreef kris van damme:
maar , moeten er eerst doden in jouw omgeving vallen voor je het nut ervan inziet?

Nee natuurlijk niet, maar als er totaal geen doden door vallen is het natuurlijk een ander geval. Ik vraag het om die reden, niet omdat ik extreem skeptisch ben. In elk geval komt er een CO melder, maar niet eentje van Amazon. Die met die ingebouwde Lithium batterij leek me wel interessant want dan ben je gedwongen het hele ding eens in de 5 a 10 jaar te vervangen (het is nooit 10 jaar zo ver ik kan ontdekken).

moest er dat nog uitleggen van de week, melder bijmaken ergens maar de rookmelders die er zaten waren er niet meer. ik zeg hoe oud is de rest? want na 10 jaar moeten die dingen toch vervangen worden doorgaans, staat een einddatum op. die datum geld toch voor de batterij hoor je dan terug. nee dus, hier waren de rookmelders al 6 jaar over tijd heen, dus alles ineens vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 februari 2022 23:20:01 schreef Kruimel:
[...]Nee natuurlijk niet, maar als er totaal geen doden door vallen is het natuurlijk een ander geval.

de manier waarop je het omschreef vroeg om een grappig antwoord :-)

gelukkig zijn er niet veel doden door CO (in BE nog iets meer lijkt me (komt regelmatig in het nieuws)) maar er zijn veel plaatsen waar het CO te hoog is, zonder dat doden vallen.
Dus, een CO detector is wel een nuttig ding. Vooral wetende dat er niets anders is dat je waarschuwt voor CO gevaar. (Ok, je kat valt iets eerder neer..). Lang geleden waren die dingen pokkeduur. Nu valt het reuze mee.

Hensz

Golden Member

Op 6 februari 2022 16:34:29 schreef Ledlover:
Het zijn er veel minder dan vroeger, maar omdat ze nog bestaan is het dus verstandig om ook CO melders te verkopen.

Maar dan alleen waar je nog van die ouwe troep hebt.
Beter lijkt het me om die op te ruimen. Probleem, oorzaak en oplossingen zijn al jaaaaren bekend, maar toch menen sommigen er mee weg te moeten kunnen komen?

CO is trouwens lichter dan lucht, in tegenstelling wat ons 50 jaar geleden nog verteld werd. Ik heb een mannetje van de brandweer dat eens onder de neus gewreven, maar hij beweerde bij hoog en bij laag dat zoiets nooit gezegd is. Ze hebben kennelijk hun eigen methode van voortschrijdend inzicht.

Don't Panic!
Anoniem

Op 7 februari 2022 22:25:26 schreef Hensz:
[...]
CO is trouwens lichter dan lucht, in tegenstelling wat ons 50 jaar geleden nog verteld werd. Ik heb een mannetje van de brandweer dat eens onder de neus gewreven, maar hij beweerde bij hoog en bij laag dat zoiets nooit gezegd is. Ze hebben kennelijk hun eigen methode van voortschrijdend inzicht.

Wel dat mannetje zoals jij hem minachtend noemt zou wel eens als professional beter op de hoogte kunnen zijn dan iemand die er ook eens een niet geverifieerd artikeltje over gelezen heeft.

CO is niet beduidend lichter dan lucht. Een héél klein beetje maar en dat is daardoor totaal onbelangrijk.
Lucht bestaat voor 78% uit stikstof en 21% uit zuurstof en 1 procentje andere gassen.. Zuurstof is iets zwaarder dan stikstof.
Lig jij op je buik om te ademen? Blijf je beneden omdat je stikt in je slaapkamer? Ik d8 het niet.
Gassen die qua soortelijk gewicht in elkaars buurt liggen vermengen namelijk gelijkmatig door de brownse bewegingen van de moleculen.

CO zal dus bij de warmtebron waar het geproduceerd wordt omhoog stijgen vermengd met de opgewarmde lucht, en zich langzaam door afkoeling vermengen met de lucht in de ruimte. Misschien zal de concentratie aan het plafond ietsje hoger zijn, maar bij het afkoelen zal het toch zakken en vervangen worden door nieuwe opgewarmde lucht en zich al zakken mengen met de rest van de lucht in de kamer.
Het is dus niet zo dat de CO boven de grond gaat hangen, maar evenmin tegen het plafond.

De CO mengt zich dus na enige tijd met de lucht in de kamer en het zou dus in principe niet uitmaken waar de melder hangt.
Maar om tijdig verwittig te worden, is de beste plaats hoog boven het
verwarmingstoestel, omdat de CO door de stijgende warme luchtkolom daar het meest geconcentreerd is.

RAAF12

Golden Member

Op 6 februari 2022 22:14:59 schreef Ledlover:
Ik stond er ook even raar naar te kijken, een CV op kolen. Maar Walkura woont blijkbaar in Polen waar dat heel gewoon is.

In Finland kunnen ze er ook wat van. Geen benzine nodig, maar gewoon kolen of houtskool stoken!

McAwesome

Golden Member

In Zweden is zoiets ook heel gewoon. Zo'n ding noemt daar "vedbil".
http://www.vedbil.se/indexe.shtml

pcb_nl

Golden Member

Op 6 februari 2022 16:58:05 schreef testman:
een koolmonoxide melder bij de ketel in de buurt hangen, niet aan plafond maar aan de wand op 1m40 of rond die koers. hang je het ding op de slaapkamer dan beter op 1 meter hangen, co zakt naar de grond, als je slaapt ben je al dood voor de melder afgaat met bijv een gare geyser op je badkamer grenzend aan de slaapkamer.

je hebt ook combi melders, rook en koolmonoxide. dat is dus zooi, rook stijgt op dus dat moet wel op het hoogste punt hangen. per juli dit jaar worden rookmelders toch standaard in huizen, dus er zal nog wat gehangen gaan worden. moeten gevoedde/bedrade melders zijn hoorde ik.

Zoekend op google kom je iets anders tegen:
"Het is een mythe dat je koolmonoxidemelders laag aan de wand moet installeren omdat koolmonoxide zwaarder is dan lucht. In werkelijkheid is koolmonoxide iets lichter dan lucht en verspreidt het zich gelijkmatig door de kamer."

Hensz

Golden Member

Op 7 februari 2022 23:01:31 schreef grotedikken:
CO is niet beduidend lichter dan lucht.

"Beduidend" is jou toevoeging. Verder heb ik geen uitspraken gedaan over hoe het zich in een normale ruimte verdeelt.

Dat ongeverifieerde artikeltje is gewoon wat iedereen toen zei, t/m de brandweer en deskundigen op TV aan toe. Je hebt hierboven kunnen lezen dat nog zelfs in 2022 niet iedereen weet dat het niet waar is dat CO naar de bodem zakt.

Don't Panic!

Ik heb er eentje zo'n beetje boven de cv-ketel hangen.

Op de slaapkamer hangt er een op "ademhoogte" lijkt me prima, juist die hoogte wil ik weten als er iets niet pluis is

Anoniem

Volgens mij niet de beste plaats om een melder te hangen.
Gezien de CO zich over de ganse ruimte verspreidt maakt het niet zoveel uit. Behalve hoogte zijn de luchtstromen, ventilatie enzo ook een aandachtspunt.De melder moet ook voldoende vrij hangen. Maar als je op die slaapkamer een kachel hebt of geiser, dan lijkt boven die kachel me de beste plaats, De geproduceerde CO concentratie is natuurlijk dicht bij de bron het sterkst en wordt meegevoerd met de warme luchtkolom naar boven. Als je de melder in die luchtstroom hangt dan wordt je al verwittigd voordat het goedje zich verspreid heeft.

@Henz, je geeft idd geen verdere details, maar je stelt:
"

Op 7 februari 2022 22:25:26 schreef Hensz:
[...]
CO is trouwens lichter dan lucht, in tegenstelling wat ons 50 jaar geleden nog verteld werd.

Daaruit kan makkelijk de even foute conclusie getrokken worden dat CO niet bij de grond blijft hangen maar zich daarentegen bovenaan concentreert want wat zwaarder is zakt, en wat lichter is stijgt..
Ik wilde gewoon even duidelijk stellen dat in dit geval het geringe soortelijk gewichtsverschil weinig rol speelt..

Frederick E. Terman

Honourable Member

50 jaar? Toen ik naar school ging, was de relatieve dichtheid van CO t.o.v. lucht 1,25/1,293 = 0,9667.
Er staat hier nog mijn oude 'Binas' op de plank, waarin dat ook staat. Ik heb ook twee nieuwere uitgaven, waarin het niet gewijzigd is.
En toen ik het daareven googelde was dat getal nog steeds hetzelfde.
Het lijkt me ook eerlijk gezegd niet zo'n moeilijke bepaling voor een schei- of natuurkundige.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org