Hallo, weet niet of ik in de juiste sectie zit. Verplaats die anders maar.

Heb een ebike gekocht waarvan het licht nogal zwak is. Op het kastje staat er 6V 0.5W.
Ik heb mij dan een fietslicht gekocht van 6W 3w.
Nu heb ik de spanning gemeten die van de batterij komt enduu ik e is 40 volt. Op het printje van het originele licht staat er (5-56 volt)
Mijn vraag is kan ik het licht zomaar aansluiten of komt dit niet goed? Wat is de oplossing hiervoor?
Mvg Jan

Op 4 februari 2022 16:55:40 schreef john ross:
Hallo, weet niet of ik in de juiste sectie zit. Verplaats die anders maar.

Heb een ebike gekocht waarvan het licht nogal zwak is. Op het kastje staat er 6V 0.5W.
Ik heb mij dan een fietslicht gekocht van 6W 3w.
Nu heb ik de spanning gemeten die van de batterij komt en die is 40 volt. Op het printje van het originele licht staat er (5-56 volt)
Mijn vraag is kan ik het licht zomaar aansluiten of komt dit niet goed? Wat is de oplossing hiervoor?
Mvg Jan

Kun je zo aansluiten.
Dan klapt het lampje, en ga je achter de oren krassen waarom dat printje daar zit, en wat het betekent wat erop staat.

Met de kennis die je hebt, is het best de draad te isoleren en een losse lamp met batterijen te nemen.

Een led van 6 tot 56V bestaat helemaal niet, dus er moet wat elektronica op dat printje zitten. Je kan je nieuwe led dus niet zomaar aansluiten op die draden, anders krijg je eenmaal een geweldig groot flitslicht... Met klank en rook inclusief...

Je zal een andere koplamp moeten kopen met helle led speciaal voor elektrische fietsen. Die zijn flink wat duurder natuurlijk.

Op 4 februari 2022 18:28:57 schreef Arlina:
Kun je zo aansluiten.
Dan klapt het lampje, en ga je achter de oren krassen waarom dat printje daar zit, en wat het betekent wat erop staat.

Met de kennis die je hebt, is het best de draad te isoleren en een losse lamp met batterijen te nemen.

De kennis die ik heb speelt in deze vraag geen enkele rol maar mijn gedacht was de print
op zijn geheel te isoleren( bv in te gieten in hars en zo het nieuwe fietslicht aan te sluiten.
Toch bedankt voor de reactie.

Mvg Jan

Overigens vreemd, een elektrische fiets met een ledje van amper 0.5W, daar zie je in het donker toch helemaal niets mee? |:(
Dat zou zo niet verkocht mogen worden...

De ledlamp op mijn elektrische fiets verlicht de straat net als de koplamp van een auto. Supernova M99 Pro - 5V/5.2W - 10W

Prijs; +- 300 euries... 8)7 Was standaard gemonteerd.

Op 4 februari 2022 18:55:12 schreef CrossFireX:

De ledlamp op mijn elektrische fiets verlicht de straat net als de koplamp van een auto. Supernova M99 Pro - 5V/5.2W - 10W

ach die vreselijke dingen waardoor tegenliggers niets meer zien. Ben jij dat , iedere morgen? :-)

eigenlijk, zou het net als een autolamp naar de keuring moeten. En dan nog , die lampen zijn meestal te helder, in welke richting je ze ook richt.

Op 4 februari 2022 18:55:12 schreef CrossFireX:
Overigens vreemd, een elektrische fiets met een ledje van amper 0.5W, daar zie je in het donker toch helemaal niets mee? |:(
Dat zou zo niet verkocht mogen worden...

Prijs; +- 300 euries... 8)7

Die van 6v 3w zal ook al voldoende zijn. Sommige fietsen hebben idd een licht zoals een koplamp van een auto zidat de tegenliggers totaal verblind worden.

Mvg Jan

Tja die vreselijke auto met hun witte koplampen, dan zie ik op mijn fiets ook niets meer. Verschrikkelijk gewoon...

Maar in donkere straten zonder verlichting is die koplamp van mij werkelijk super, en die staat niet op de auto's gericht maar enkele meter voor mijn wielen zodat ik zie waar ik rij, net zoals een auto!

De meeste fietsers rijden rond met een zwak kaarslampje dat je amper ziet, is dat veilig? Veel auto's hebben koplampen van twee keer 100W, maar als een fiets goede verlichting heeft mekkert iedereen, dito als je licht niet goed zichtbaar is. Het is ook nooit goed.

Ze zullen me in ieder geval zien, zelfs met hun lichten in mijn ogen.
En dat is wat telt aan deze snelheden. Dan kunnen ze achteraf niet zeggen dat ze je niet gezien hebben als ik in het ziekenhuis lig...

Op 4 februari 2022 19:17:10 schreef john ross:
[...]

Die van 6v 3w zal ook al voldoende zijn. Sommige fietsen hebben idd een licht zoals een koplamp van een auto zodat de tegenliggers totaal verblind worden.

Mvg Jan

Die zal voldoende zijn, jammer genoeg totaal onbruikbaar op je fiets zonder bijkomende elektronica en koeling, anders zal je ledje geen lang leven hebben zonder koeling.

Het printje die in de originele licht zit zal ik desolderen, plastificeren en in het batterijcompartiment plaatsen, dit zal ook de benodigde 6v geven.
De foto is de print die nu in het licht zit.

Die LED van jou heeft een doorgansspanning van ≈ 2,7V. Maar wat van belang is, is de stroom (Ampére's), die je er door laat gaan.
Dat is de functie van dat printje (we noemmen het Een stroombron). Verder dient het printje om de LED te koelen
Het is zéér de vraag op het originele printje de juiste stroombron bevat voor jouw bike.

Laat het zoals je je fiets kocht.
Je kunt wèl zo'n losse fietslamp op accu aanschaffen en die naast je andere lamp aan je stuur gebruiken. Niet in de stad doen, dat mag niet! Richt hem laag en een betje naar rechts, dan zorgt de lens er verder voor dat je anderen minder verblindt.

Op 4 februari 2022 22:49:48 schreef Tidak Ada:
Niet in de stad doen, dat mag niet!

En buiten de stad?
De regel voor fietsen is dat je 1 koplamp hebt en 1 achterlicht. Geen 2.

'k Zie er genoeg op de buitenwegen met zo'n extra lamp. Die standaard verlichting is meestal "naadje", vooral in de bossen.

Op 4 februari 2022 23:06:37 schreef KlaasZ:
[...]En buiten de stad?
De regel voor fietsen is dat je 1 koplamp hebt en 1 achterlicht. Geen 2.

Ze mogen ook niet knipperen!
Er zijn elektrische "bezorgfietsen" die af fabriek links en rechtsachter een rood achterlicht hebben wat constant brandt, zo ongeveer boven de achterwielmoeren.

Voordeel, als je er recht achter rijdt zie je ze beide, gaat de fiets de bocht om dan zie je er altijd minstens een.
Daar is duidelijk over nagedacht.

Op 4 februari 2022 22:49:48 schreef Tidak Ada:
Die LED van jou heeft een doorgansspanning van ≈ 2,7V. Maar wat van belang is, is de stroom (Ampére's), die je er door laat gaan.
Dat is de functie van dat printje (we noemmen het Een stroombron). Verder dient het printje om de LED te koelen
Het is zéér de vraag op het originele printje de juiste stroombron bevat voor jouw bike.

Laat het zoals je je fiets kocht.
Je kunt wèl zo'n losse fietslamp op accu aanschaffen en die naast je andere lamp aan je stuur gebruiken. Niet in de stad doen, dat mag niet! Richt hem laag en een betje naar rechts, dan zorgt de lens er verder voor dat je anderen minder verblindt.

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Hoe kom je bij die 2.7 spanning?

En zou het mogelijk zijn om 1 van de modules te gebruiken van bijgevoegde fotoos om die aan te sluiten op de voedingslijn licht(40.7 v) om zo de gewenste spanning te verkrijgen(6v)

Mvg Jan

Op 5 februari 2022 00:52:46 schreef john ross:
[...]

Mvg Jan

dat is een schatting van de spanning die over de LED zelf valt, maar daar zit nog wat elektronica rond om het af te ronden naar 6V..

[...]

En zou het mogelijk zijn om 1 van de modules te gebruiken van bijgevoegde fotoos om die aan te sluiten op de voedingslijn licht(40.7 v) om zo de gewenste spanning te verkrijgen(6v)

Mvg Jan

Eh, nee. de tweede komt in de buurt, die levert 5 volt, maar je hebt 6 volt nodig volgens de spec van je armatuur..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (26%)]

Net zoals ik eerder zei dus, je originele printje is totaal onbruikbaar voor je idee.

Een van die printjes misschien nog net bruikbaar voor die led. Maar heb je al nagedacht hoe je de hitte van je led gaat afvoeren?

Verder is sleutelen aan je fiets op deze manier niet wettelijk. Garantie kan je natuurlijk ook totaal vergeten, en er is kans op brand als je een en ander verkeerd doet.

Ik zou je met klem afraden dit te doen, die batterijen in je fiets zijn zeer gevaarlijk. 40V bij een zeer hoog ampèrage, genoeg om draden door te smelten.

Zo een batterijen in kortsluiting reageren ZEER heftig en is niet te blussen. Verder accupack openen en sleutelen aan de elektrische bedrading... Je moet het zelf weten, je bent gewaarschuwd.

Er zijn in de winkel kant en klare lichten te koop geschikt voor je fiets, en veilig voor jou en anderen. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (10%)]

Op 5 februari 2022 01:12:40 schreef CrossFireX:
Net zoals ik eerder zei dus, je originele printje is totaal onbruikbaar voor je idee.

Een van die printjes misschien nog net bruikbaar voor die led. Maar heb je al nagedacht hoe je de hitte van je led gaat afvoeren?

Verder is sleutelen aan je fiets op deze manier niet wettelijk. Garantie kan je natuurlijk ook totaal vergeten, en er is kans op brand als je een en ander verkeerd doet.

Ik zou je met klem afraden dit te doen, die batterijen in je fiets zijn zeer gevaarlijk. 40V bij een zeer hoog ampèrage, genoeg om draden door te smelten.

Zo een batterijen in kortsluiting reageren ZEER heftig en is niet te blussen. Verder accupack openen en sleutelen aan de elektrische bedrading... Je moet het zelf weten, je bent gewaarschuwd.

Er zijn in de winkel kant en klare lichten te koop geschikt voor je fiets, en veilig voor jou en anderen.

De led zal zijn koeling krijgen omdat het fietslicht compleet aangekocht is. Dus er komen 2 draden naar buiten die gesoldeerd moeten worden aan de voedingsbronHet accupak is voorzien van een apart compartiment die je makkelijk kan opendoen, waar alle kabels in/uit gaan naar de effectieve batterij. Qua garantie kan dit geen kwaad omdat de zegel niet verbroken is.
De 40 volt spanning is met een volle batterij, nu wacht ik tot ik weer moet opladen en meet
dan nog eens de spanning. Als de spanning dan veel lager is begin ik er niet aan want dat betekent hoe verder ik rij des te minder fel mijn licht zal schijnen. Indien de spanning even hoog is waag ik mij eraan en zie wel wat er gebeurt. Tenslotte kortsluiting kan je toch niet maken als je alles correct soldeert/koppelt. En de draad die door mijn kader loopt van batterypack naar voorlicht is 1carré. Denk niet dat het lichtje die zal doorbranden van het hoge amperage.

Mvg Jan

De spanning zakt zeer zeker naar mate je batterijen energie leveren.

Zelfs het voltage van je auto accu zakt naar mate je meer energie verbruikt, maar die wordt terug opgeladen zodra de motor draait.

De spanning van je fiets neemt dus langzaam af naar mate je energie percentage zakt. Afhankelijk van wat de BMS in je fiets toelaat kan dit zelfs tot 30V zijn. Je hebt een gewone 36V elektrische fiets, standaard dus. 36V is het nominale voltage, opgeladen tot zo en 50-60 procent. Helemaal opgeladen heb je 42V.

Deze accu's in je fiets kunnen niet tegen te lage spanningen, daar gaan ze stuk van en zijn niet meer op te laden. Daarom zit er een BMS in je fiets die dit allemaal regelt. Omgekeerd geld dit ook. Ze kunnen trouwens ook niet tegen hitte, zet je fiets dus nooit in de felle hete zon, daar gaan je accu's sneller stuk van. En laad je e-bike nooit helemaal op als je hem enkele maanden niet gaat gebruiken; Ook daar gaat je accu stuk van. Laad ze op tot zo een 30-60 procent en zet hem zo weg, controleer regelmatig en laad bij indien nodig.

https://www.bosch-ebike.com/nl/nieuws/11-vragen-over-de-ebike-accu

Je originele printje had veel elektronica aan boord, het houd de stroom en spanning constant voor de led, onafhankelijk van de ingangsspanning.

Die 2.7V trouwens is de doorlaatspanning van een witte led, de spanning waarbij hij begint op te lichten. Onder de 2.7V licht hij helemaal niet op.

Je nieuwe led lamp is trouwens voor een gewone fiets bedoelt en niet voor een e-bike. Daarom had je vorige ledlamp een spanningsbereik tot 56V, geschikt voor alle e-bikes.
Je gaat nu ook onnodig energie verliezen; Van 36V naar 6V en vervolgens van 6V naar 2.7V Dit omzetten gaat gepaard met energieverlies in de vorm van warmte.

Nu kwam ik deze tegen: https://www.axasecurity.com/bike-security/nl-nl/producten/verlichting/…
In de handleiding/specificaties geschikt voor naafdynamo en gebruik op ebike batterij.
Dus deze lijkt mij geschikt om rechtstreeks aan te suiten op de uitgang van de batterij van 42v of ben ik verkeerd?
Mvg Jan

De vorige kon tot 56Vdc en deze maar tot 42Vdc,
Om zeker te zijn of dit wel kan gewoon de spanning van je accu's meten.
Ook met de lader aangesloten.
Of tijdens regeneratief remmen, voor zover aanwezig.
Er komt geheid het moment dat je vergeet de lamp uit te zetten.

[Bericht gewijzigd door HD13 op (11%)]

[...]

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Mvg Jan

Die 2,7V is een constante waarde voor de meeste witte LED's.
Inderdaad past die elektronica een ene ander aan de voedingsspanning aan. Als je een module zoekt zoek dan naar een fiets?LED voeding, die geschikt is voor de spanning, die je met vóór dat printje.

• Wat is de accuspanning van je fiets?
  • Wordt de lamp dirct gschakeld of gaat dat via de computer?
  • Het kan zijn dat er een lagere spanning uit de computer op het printje komt, maar dat die ook niet voldonde stroom kan leveren voor die zwaardre LED!

Al met al denk ik dat jij er, met jouw kennis niveau van elektro, NIET aan moet beginnen....!

I stand my case...

Tip; Ga naar je dealer en laat hem er een betere ledlamp op zetten. Ga zelf niet klussen aan je fiets met onvoldoende kennis van zaken.

Ik ben van alles goed op de hoogte, maar ik sleutel niet aan mijn fiets.
Ook ik ga naar de fietsenmaker ermee bij problemen.

Op 5 februari 2022 16:08:40 schreef CrossFireX:
I stand my case...

Tip; Ga naar je dealer en laat hem er een betere ledlamp op zetten. Ga zelf niet klussen aan je fiets met onvoldoende kennis van zaken.

Ik ben van alles goed op de hoogte, maar ik sleutel niet aan mijn fiets.
Ook ik ga naar de fietsenmaker ermee bij problemen.

Heb ondertussen de koplamp geïnstalleerd en werkt perfect. Had niet gezien dat er een koplampmodule achter de batterij gekoppeld is.
Wat raar is: als de koplamp niet brand meet ik 40v, vanaf het licht aangaat meet ik 6v