Maar waarom ben je zo hard aan het ageren tegen een compleet uitzonderingsscenario, waar de meeste mensen alleen tegenaanlopen als ze met de auto in plaats van met vliegtuig/trein/bus op vakantie gaan?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 6 maart 2022 16:54:46 schreef EricP:
..Definieer 'razend snel'. Een half uur... Is rete traag. Nogmaals, dat ding moet rijden. Niet stilstaan om te laden....
Dat kun je nu wel vinden, dat dat "moet", maar dat is een perverse eis. Dat kan nu omdat we (tot nu toe) accepteren dat we de aarde opbranden. Zodra je dat ongewenst gaat vinden, dan kun je simpelweg niet meer in 2 minuten (knappe vent) laden. Dan gaat dat een kwartier kosten bv. Dat half uur wat je noemt is al ruim, naar 80% kan al sneller nu.
Daarbij, jij bent geen representatieve "use case" voor het overgrote deel van NL. Jij manoeuvreert je zelf in een uitzonderingspositie met je 600km aan een stuk.
Maar ehm, we zijn al weer flink afgedwaald en in het bekende hoekje beland. Waarom hebben e-auto's meer PKs?
Op 6 maart 2022 16:54:46 schreef EricP:
Inderdaad... zolang de actieradius minder dan zeg 800km is (yep, ook met tegenwind) OF 'laden' in enige vorm langer dan een paar minuten duurt (waterstof tanken mag je daarin ook 'laden' noemen, het gaat om de tijd dat je stil moet staan) OF het ding geen hapklare trekhaak heeft, is het vooralsnog geen enkel alternatief.
er zijn zat autos die een tankje hebben van 35liter, en als dat ding 8liter verbruikt (onze minicooper was zo), dan zit je na 400km ook leeg.
mijn volvo op LPG had een 42liter LPG tank, maar met 10-12L/100km verbruik was het ook afgelopen na 350km.
mijn dodge W200 had 2x80L gastank, maar ook daar was het tussen de 300-500km afgelopen met rijden.
gisteren ben ik naar brussel gereden, en op de terugweg gestopt aan tankstation, wat te eten en drinken gaan halen, 20-25min waren we vlot kwijt. dus aan een laadstation 30min staan is dan ook zo een probleem niet. smorgens 1h45 gereden, savonds 2uur om terug te gaan.
ik zie het probleem niet echt om te gaan tanken. als je 400km aan 1 stuk hebt gereden, is 30min pauze niet echt een probleem. ik ben field engineer geweest, als ik om 7h30 ben vertrokken, had ik om 12h zowieso 30min middagpauze.
bij ons zou een electrische wagens als 2de voertuig perfect werken. mijn vrouw doet altijd korte ritjes en ik doe woon-werk met de fiets (70km).
als het te slecht weer is, heb ik mijn oldtimer golf, en dat zou dan ook perfect het 'lange afstandsvoertuig' zijn. alleen..... zo een EV is me VEEEEEL te duur, dat kan ik niet betalen. voor mij zit er dus niks anders op dan een 10jaar oude prius rijden en een 30jaar oude golf als backup
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 6 maart 2022 19:14:33 schreef flipflop:
[...]
Dat kun je nu wel vinden, dat dat "moet", maar dat is een perverse eis. Dat kan nu omdat we (tot nu toe) accepteren dat we de aarde opbranden. Zodra je dat ongewenst gaat vinden, dan kun je simpelweg niet meer in 2 minuten (knappe vent) laden. Dan gaat dat een kwartier kosten bv. Dat half uur wat je noemt is al ruim, naar 80% kan al sneller nu.Daarbij, jij bent geen representatieve "use case" voor het overgrote deel van NL. Jij manoeuvreert je zelf in een uitzonderingspositie met je 600km aan een stuk.
Maar ehm, we zijn al weer flink afgedwaald en in het bekende hoekje beland. Waarom hebben e-auto's meer PKs?
Dat opbranden gaat met e-autos ook hoor. Maar dan in de centrale.
Een e-auto kan wel meer PK hebben maar dat is vooral acceleratie, kortdurig. Lange tijd hard rijden is ongunstig ivm opwarming van de motoren, accu, slijtage.
Vroeger hadden autos een topsnelheid en een kruissnelheid (mag je lange tijd rijden), die zouden ze weer moeten invoeren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 6 maart 2022 17:21:53 schreef Ledlover:
Maar waarom ben je zo hard aan het ageren tegen een compleet uitzonderingsscenario, waar de meeste mensen alleen tegenaanlopen als ze met de auto in plaats van met vliegtuig/trein/bus op vakantie gaan?
Mogelijk moeten we daar de les uit trekken dat we positieve maatregelen in plaats van negatieve (verboden of beprijzingen) moeten nemen.
joopv
Golden Member
Is een marktmechanisme een positieve maatregel? Tenslotte is de energieprijs per kilometer bij elektrisch rijden al lager dan van benzine of diesel.
Pas als je bij een duur hi-speed DC laadstation gaat laden (60ct/kWh) kom je aan ongeveer dezelfde prijs per kilometer.
Op 7 maart 2022 10:08:50 schreef joopv:
Is een marktmechanisme een positieve maatregel? Tenslotte is de energieprijs per kilometer bij elektrisch rijden al lager dan van benzine of diesel.Pas als je bij een duur hi-speed DC laadstation gaat laden (60ct/kWh) kom je aan ongeveer dezelfde prijs per kilometer.
huidige energieprijs thuis: 38ct/kWh
85kWh opladen kost dan 32€, daarmee rijd je 400km ver (tesla).
onze prius, niks plugin, enkel recuperatie van remenergie: 4.5L/100km aan 1.8€/liter komt op 8.1€/100km uit. 400km maakt dan 32,4€
mijn oude golf diesel, gemiddeld verbruik 4,6L/100km aan 1.9€ (?? ken de dieselprijs niet in belgie, weet dat die tussen 95 en 98 benzine zit).
400km daarmee maakt dan 34,96€. als die zuiver autosnelweg rijd zat die maximaal aan 3,8L/100km)
als je 1x publiek moet opladen, ben je eraan met je zuinige EV. ik vind er niks zuinig aan
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 7 maart 2022 10:08:50 schreef joopv:
Is een marktmechanisme een positieve maatregel? Tenslotte is de energieprijs per kilometer bij elektrisch rijden al lager dan van benzine of diesel.Pas als je bij een duur hi-speed DC laadstation gaat laden (60ct/kWh) kom je aan ongeveer dezelfde prijs per kilometer.
Ja, marktwerking is positief zolang er geen sprake is van kartelvorming of excessieve beprijzing. Je zou kunnen zeggen dat die beprijzing er al is in de vorm van verschillen in mrb... Die had er voor LPG al lang grotendeels afgemoeten, maar verder is dat redelijk in balans. Accijnzen zijn wel een dingetje. Ten eerste zijn die erg hoog, ten tweede gaat het een probleem zijn dat die moeilijk geheven kunnen worden op elektriciteit.
EDIT: ah, publieke laadstations hebben natuurlijk wel hogere prijzen, dat trekt de accijnzen mogelijk weer recht zoals fcapri aanhaalt. Dan kun je in plaats van andere brandstoffen extra te beprijzen gewoon zorgen dat de accijnzen op elektriciteit laag genoeg blijven. Ook beprijzing, maar je maakt het de mensen niet onnodig moeilijk die (nog) niet uit kunnen voor hun niet-elektrische use case.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
mijn broer heeft zo een plugin ding van het werk, en die laadt hem thuis op met zijn electriciteit.
de laadkabel heeft één of andere communicatie met zijn slimme meter, waardoor het deel stroom dat in de auto is gegaan direct met de werkgever wordt verrekent.
mijn broer betaald voor zijn huis electriciteit dus enkel het deel stroom dat niet in de auto is gegaan.
Ik vermoed dat de overheid ook zal kunnen accijns innen op elke kWh energie dat in je auto is geladen. OOK de electriciteit die van je zonnepanelen via die laadkabel is gegaan
Op 6 maart 2022 19:14:33 schreef flipflop:
[...]
Dat kun je nu wel vinden, dat dat "moet", maar dat is een perverse eis.
Op zich zou dat kunnen. Op een laadstation knikker je de lege accu's uit je auto en je zet er volle voor in de plaats terug. Laden kost tijd. Verwisselen kan veel sneller.
Zou ook met een benzinetank kunnen. Lege uit de auto en volle erin. Alleen daar is de tijdwinst geringer, omdat een tank volgooien niet zo lang duurt.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (18%)]
Op 7 maart 2022 19:52:46 schreef ohm pi:
Op een laadstation knikker je de lege accu's uit je auto en je zet er volle voor in de plaats terug. Laden kost tijd. Verwisselen kan veel sneller.
Dan zullen ze toch de constructie van de auto's moeten veranderen. Ik las laatst een artikel over de kosten van een nieuwe autobatterij. Daarin stond dat een groot deel van de kosten zit in het uitbouwen van de oude. Bij sommige modellen duurt dat 5 uren. Dan gaat laden toch wel iets sneller.
Overigens wordt dat batterijwisselen bij de spoorwegen al heel lang gedaan. Vooral in Duistsland en Zwitserland zijn secundaire spoorlijnen waar z.g. Akkutriebwagen rijden. Daar wordt op de eindstations de lege batterij vervangen door een volle. Ik heb dat wisselen eens gezien in Zürich. De batterij stond op wieltjes in een bak onder het treinstel. Konden ze zo uit die bak op het perron rijden, en dan de volle er in.
Op 7 maart 2022 22:04:46 schreef KlaasZ:
[...]Dan zullen ze toch de constructie van de auto's moeten veranderen.
De huidige electrische auto is daarop niet ingericht. De fabrikanten hebben er ook geen belang bij om accu's en accuruimtes in auto's op dit punt te standaardiseren
Ik heb dat wisselen eens gezien in Zürich. De batterij stond op wieltjes in een bak onder het treinstel. Konden ze zo uit die bak op het perron rijden, en dan de volle er in.
Het kan dus wel.
Natuurlijk kan het. Maar bij de constructie van de huidige elektrisch auto's kan het alleen maar door een monteur gedaan worden en dan kost het ook nog eens veel tijd.
Kan wel. Gebeurt ook. De auto moet daar wel op gebouwd zijn.
Zie
https://news.cgtn.com/news/2020-08-16/EV-battery-swapping-finds-new-li…
joopv
Golden Member
Op 7 maart 2022 10:51:40 schreef fcapri:
[...]huidige energieprijs thuis: 38ct/kWh
85kWh opladen kost dan 32€, daarmee rijd je 400km ver (tesla).
Mijn prijs is 26ct/kWh, en ik weet niet waarom je perse een dure sportwagen wil rijden maar je kan ook wat anders kiezen natuurlijk.
Volgens deze lijst zijn er heel wat auto's die 5 - 6 km op 1 kWh kunnen rijden.
omdat ik die cijfers niet geloof.
energieprijzen zijn gestegen. in mijn huidig contract betaal ik ook minder, maar dat gaan binnen 2maand veranderen. ik ga ook de dieselprijs van vorig jaar niet nemen om te gaan vergelijken. net een prijsvergelijking gedaan voor mijn huis, huidige prijs 38.94ct/kWh:
ohja, DATZELFDE verbruik in mijn vorige woonplaats (waar de transportkosten hoger liggen: 43.44ct/kWh
electrisch rijden in belgie??? NO WAY.
het verbruik van zo een EV hangt volledig van u rijstijl, trajecten, verwarming en verlichting af.
ik heb uit uw lijst de peugeot E208 genomen die volgens hen 158Wh/km verbruikt (één van de zuinigere).
en dan bij spritmonitor dat specifiek model gaan zoeken... gemiddeld zit die op 19.3kWh/100km (of 193Wh/km).
400km is dan... TADA 80kWh
die gemiddelden rechts onder: die ene dat 11,4kWh/km verbruikt, die haalt de gemiddelde ferm omlaag maar klopt volgens mij voor geen meter. het overgrote deel zit in de 197Wh/km.
en de grootste groep tussen 184 en 225Wh/km. ik denk dat 200Wh/km aardig in de buurt van praktijkcijfers zit.
tesla beweert ook 450km te halen met 85kwh maar diegene die ermee rijden komen in de winter toch af met 350-400km
https://www.whattherange.com/elektrische-auto/119770/Tesla-Model-Y
joopv
Golden Member
Mijn (NL, Eneco) kWh prijs is 0,26 euro en als ik daar 5km (200Wh/km) mee kan rijden dan is dat dus 5,2ct/km.
Met een diesel die 1:20 doet en 2,00 euro/L kost is dat 10ct/km.
Met een benzine die 1:15 doet en 2,40 euro/L kost is dat 16ct/km
De vraag is wat die prijzen gaan doen de komende dagen/weken/jaren...
benzine kost hier 1.86 (zaterdag nog getankt).
onze daily auto zit op 4,5L verbruik, dat maakt 8.37ct/km.
zelf mijn 30jaar oude benzine auto zit tussen de 6,5 en 7,5L/100km in, maakt nog maar 12-14ct/km.
en mijn eletrische ligfiets, die doet 60km met 800Wh, dat maakt 0.5ct/km
200Wh/km aan 38ct/kwh komt bij mij op 7.6ct/km.
het ding is, ik kan in heel belgie rijden en OVERAL aan 1.9€/liter tanken.
ik kan dat NIET electrisch want die laadpalen zijn VEEEEEEEEEEEEEEEL duurder.
1x thuis opladen aan 38ct en 1x moeten laden aan 60ct en dan is mijn benzine voertuig al goedkoper.
bijkomend kost mijn benzinevoertuig me niks meer, want ik heb die reeds. en binnen 10jaar rijd die nog 800km met een tankbeurt. dat kan je niet zeggen van electrisch.
hoezeer ik ook EV wil rijden, het is niet betaalbaar en op lange termijn geen oplossing
Op 8 maart 2022 08:54:19 schreef fcapri:
omdat ik die cijfers niet geloof.
Dat is dan jammer maar ik betaal bij Eneco toch ook 26ct, en benzine is hier toch echt meer dan 2E20 (Als het inmiddels geen 2E30 is geworden)
Op 8 maart 2022 12:20:46 schreef JoWi:
[...]Dat is dan jammer maar ik betaal bij Eneco toch ook 26ct, en benzine is hier toch echt meer dan 2E20 (Als het inmiddels geen 2E30 is geworden)
nee, de verbruikscijfers dat fabrikanten graag geven over hun EV's 
jullie hebben geluk dan dat de electriciteit goedkoper is en de brandstof duurder.
waar ik woon helaas niet zo
ik betaal nu 302€/maand aan electriciteit en engie wou dat voor de winter optrekken naar 630€/maand, maand later nog naar 550, maand later naar 542€....
goed op electriciteitsverbruik gelet dit jaar waardoor we elke maand toch een lager voorstel krijgen, maar zelf met halvering van verbruik, gaan we meer betalen dan vorig jaar. (feb van 1789kWh naar 739kwh, 41% van vorig jaar)
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 8 maart 2022 11:34:12 schreef fcapri:
benzine kost hier 1.86 (zaterdag nog getankt)...
Nee, de benzine kost daar 1.86. Hier is het 2.40.
Snap je 'm? Joop zit hier, en jij zit daar. Het sommetje wordt trouwens pas echt interessant als je zelf opwekt.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (13%)]
't zal wel aan mij liggen?
maar hoezo leg je je huis niet vol met zonnepanelen?
met zo'n energieprijs heb je die in 3 jaar terugverdiend
zelfs met je besparing van 63% is je verbruik nog steeds een berg, zit daar een heel bedrijf bij ofzo? ik zit met 3 panden nog niet aan dat verbruik
met zo'n voetafdruk hoef je ook met je auto niet meer zuinig te rijden, dat beetje benzinebesparing redt jij de aarde niet mee
flipflop
capri's verbruik van december is ongeveer waar ik een heel jaar mee doe 
Terugverdientijd van solar is momenteel inderdaad maar een paar jaar.
KGE
Golden Member
Hier ook, zonnepanelen op het dak en op de pergola. Dan kan het al snel uit en voor de enkele keer lange afstand de supercharger of fastned gebruiken. Je laadt dan bij wat je nodig hebt om thuis te komen en laadt daar weer naar 100% op. Ja het is anders als simpelweg je tank volgooien maar anders is niet per definitie slechter.
Drastische tijden (klimaat en nu ook nog oorlog) vragen om drastische maatregelen.
Op 8 maart 2022 18:32:18 schreef DK:
't zal wel aan mij liggen?
maar hoezo leg je je huis niet vol met zonnepanelen?
met zo'n energieprijs heb je die in 3 jaar terugverdiendzelfs met je besparing van 63% is je verbruik nog steeds een berg, zit daar een heel bedrijf bij ofzo? ik zit met 3 panden nog niet aan dat verbruik
ik heb dit huis gekocht en zat accumulatie in. dat is de linkse grafieken. jaarverbruik 19 000kWh.
bij de verhuis heb ik niks mee verhuisd van oude apparaten. nieuwe vaatwas, koelkast, diepvries, wasmachine, droogkast...
accumulatie eruit gegooid en warmte pomp gezet. (jaarverbruik geschat 10-12 000kWh of toch 30% minder al)
ALLES is hier electrisch, geen gas, stookolie...
de warmwaterboiler voor te douchen doet nu (nieuwe) 5-6kwh per dag. dat is dan 2000kWh per jaar.
2 kleine dochters, dus de wasmachine draait ook dagelijks.
warmtepomp verwarming beneden, conventionele electrische verwarming boven.
een grote loods met TL lampen waar ik aan de oldtimer zit te lassen.
ik heb nu een aanvraag lopen voor een energielening zodat ik zonnepanelen kan leggen (7300kWh). dit zou me maandelijks 66€ kosten en dan zou mijn energiefactuur terugvallen naar 240€ (met de hoge prijs, blijft de kost gelijk dan). echter belgie en papierwerk..... die lening is aangevraagd in januari en nog altijd geen nieuws ervan.
de panelen zelf kopen 8000€ heb ik het geld niet voor (na de aankoop van alles nieuwe machines vorig jaar zit er meer dan 10 000€ in), en dat zal er niet op beteren als ik 600€/maand mag betalen.
ik ben nu tijdelijk met een test bezig van zonnepanelen (4panelen van 245Wp en een chinese 600W omvormer, heb nu enphase micro inverters besteld om te testen)
http://www.cwad.be/solar/multiple.cgi?H!http://www.cwad.be/solar!http://www.cwad.be/solar/getpulsesgraph.cgi?08/03/2022
ik fiets elke dag naar het werk (nu maar 65km/dag meer, vroeger 140km/dag). allé, fietste, want een auto heeft beslist men ligfiets in puin te rijden (ik op fietspad en kwam van rechts). dus zoveel benzine verbruik ik niet op jaarbasis. mijn auto staat soms maandenlang stil.
verzekeringkwestie nu, herstelkost is 2K€