Grote ringkern

Hoi, allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met mijn "Super Voeding" met Chinese schakelende voedingsmodule Dc Dc Buck Converter Cc Cv 50V 5A Power Module, (https://aliexpress.com/item/4001045392310.html).

Ik had al eerder een topic geplaatst voor het vermogen van Ringkern transformatoren. Degene die ik had zouden zo'n 120Watt vermogen kunnen leveren. Ik heb er 2 gebruikt in mijn voeding, maar wordt gestoord dat de 2 zekeringen (3.6AT) aan de primaire kant er regelmatig tegelijk eruit klappen. Ik heb het bange vermoeden dat de beide transformatoren mogelijk helemaal geen voeding transformatoren zijn, maar b.v. audio transformatoren voor 70V lijn uitgang of zoiets

Ik heb nu een transformator gekocht van 539W. Die heb ik omgebouwd van 1 x 33.5V 16A naar 2 x 33.5V 8A. Deze transformator zou dan ook als voordeel hebben dat ik de DC DC modulen tot 4...5A kan belasten (mits goed gekoeld uiteraard!!) Ik heb nu de volgende vragen

1) Met welke waarde moet ik de transformator primair zekeren? (dacht zelf aan 6.3AT)
2) kan ik dit zo aansluiten op 230 V zonder dat ik de zekeringen in de meterkast om mijn oren krijg? (omdat ik heb begrepen dat de aanloop stroom in een ringkern transformator aanzienlijk hoger is dan een gewone transformator)

Alvast bedankt

Dirrukkie

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 6 maart 2022 16:06:14 (0%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Grote transformatoren kan men altijd beter voorzien van een inschakelvertraging. Er zijn zat schema's van te vinden, de meeste schakelen aanvankelijk een vermogensweerstand in serie met de primaire, die na enkele seconden wordt overbrugd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 maart 2022 15:54:24 schreef Impatt:
1) Met welke waarde moet ik de transformator primair zekeren? (dacht zelf aan 6.3AT)

Ik zou helemaal niet primair zekeren. Nergens goed voor.
Ik weet dat ik met deze opvatting tamelijk alleen sta op dit forum, maar dat kan me geen bal schelen.

Kruimel

Golden Member

Gelukkig, want ik vind het ook geen goed idee. :) Al moet ik zeggen dat de ernst nog wel overschat wordt: je waakt alleen voor een overbelasting die groot genoeg is om brand te veroorzaken, maar te klein voor je stop in de groepenkast, en dat nog een keer met een component met ordegrootte 20% tolerantie. Hoe zwaarder de transformator, hoe kleiner dat gebied, zeker als je toch al een zekering toepast die 3x Inom is.

De aanloopstroom in een transformator komt deels door remanent magnetisme in de kern. Je zult ook merken dat ze niet elke keer zekeringen smelten, maar slechts af en toe. Dat komt doordat het afhangt op welk punt de tranformator is afgeschakeld de keer ervoor en het punt in de netspanning waar je hem vervolgens weer inschakelt.

Het bovenstaande effect is minder als de transformator belast is. Wat voor capaciteit heb je aan de secundaire zijde? Worden die ontladen als de spanning wegvalt? Bij wat meer capaciteit zou je minder last moeten hebben. Ik zou beginnen met een 4A zekering, ik vind 6,3A wel veel. Heb je al een probleem geconstateerd met een normale zekering? Ik zou niet moeilijk doen als het probleem er niet al is.

Dank voor de snelle antwoorden.

@Kruimel: Iedere 33.5V wikkeling wordt apart gelijkgericht en daarna afgevlakt met een 8200uF / 63V Elco.

@ big_fat_mama: Ik zag op CO een schakeling hiervoor. Zal ff passen en meten worden om deze ook een plekje in de kast te laten vinden. Er moet namelijk ook nog 2 koelfans en extra koelplaten in om de DC DC convertor koel te houden.

@ KlaasZ: Dit druist compleet tegen mijn gevoel in, zonder primaire zekering aansluiten. Ook zware versterkers met een conventionele voeding zijn meestal primair gezekerd.

Met vriendelijke groet,

Dirrukkie,

Kun je tegenwoordig niet gewoon van die softstart moduletjes kopen net als in zwaar handgereedschap zit tegenwoordig?

Op 6 maart 2022 16:34:34 schreef Impatt:
@ KlaasZ: Dit druist compleet tegen mijn gevoel in, zonder primaire zekering aansluiten. Ook zware versterkers met een conventionele voeding zijn meestal primair gezekerd.

In de techniek moet je niet op je gevoel afgaan, maar op controleerbare feiten.

Kruimel

Golden Member

Zoals?

Op 6 maart 2022 16:39:16 schreef DK:
Kun je tegenwoordig niet gewoon van die softstart moduletjes kopen net als in zwaar handgereedschap zit tegenwoordig?

Ik vermoed dat die met fase-aansnijding werken, wat met een universele motor heel goed gaat, maar waar een transformator niet zonder meer lekker mee werkt.

Arco

Special Member

Ik zou helemaal niet primair zekeren. Nergens goed voor.

Als je zo nu en dan een brandje of defecte trafo niet erg vindt tenminste... ;)

Je voorkomt met een zekering brand bij sluiting in trafo.
Als er een temperatuurzekering in zit, dan spaar je die ook (anders wordt 't een nieuwe trafo...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik ga wel met KlaasZ mee. Als je secundair afdoende gezekerd hebt, en het ding heeft 'iets met temperatuur', dan zal het wel.
Tegen de tijd dat secundair er niet uit gaat en de thermische wel, is er toch al wat mis met de trafo. En zeg nou zelf... hoe vaak stook je zo'n ding nou eigenlijk op?

Voor TS: ik denk dat wanneer je thuis veroordeeld bent tot automaten en dan ook nog in B karakteristiek, daar je probleem zit.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zal ff passen en meten worden om deze ook een plekje in de kast te laten vinden.

Dat gaat dan weer tegen mijn gevoel in ;) Voedingen (en andere apparaten waarin veel vermogen omgaat) horen ruim behuisd te zijn. Als het lastig wordt om een printje van pakweg 30 cm2 kwijt te geraken dan ben je niet goed bezig.

Overigens lees ik ook niet zo graag dat de boel afhankelijk wordt van geforceerde ventilatie. Ventilators zijn mechanisch spul en gaan dus stuk, vroeg of laat. Hoe reageert het apparaat daar dan op? Het is niet voor niets dat in ietwat server de ventilators N+2 redundant zijn, én hot-swappable.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Precies. Het scenario is dus: Ding doet het een paar jaar goed, maar nadat je hem een tijdje niet gebruikt hebt, start de fan niet op en valt het je niet op dat ie "zo lekker stil is". De boel wordt her en der te warm en wat isolatie smelt. Hierdoor wordt er een aantal wikkelingen in de trafo kortgesloten en wordt de trafo een verwarmingselement. Je zou graag hebben dat er iets ingrijpt voordat de boel in de fik staat.

Het idee is dat je 250W nuttig uitgangsvermogen wilt kunnen hebben dus max zeg 500W aan ingangsvermogen nodig zult hebbgen. Dus als je 2A (naar beneden afgerond) of 3A (naar boven) kan zekeren, dan zorgt dat er voor dat de boel uitgaat als ie 2 of 3x z'n max aan vermogen gaat slurpen. Doormiddel van een softstart of trage zekering moet je er voor zorgen dat de zekering heelblijft bij aanzetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 6 maart 2022 16:43:41 schreef KlaasZ:
[...]In de techniek moet je niet op je gevoel afgaan, maar op controleerbare feiten.

Precies, ik heb ooit een ringkern door een kunststof kastje zien zakken ...

Dus ja, altijd secundair elke wikkeling zekeren, maar zeker ook primar.
Ik zou niet weten waarom je die 50ct zekering daar niet zou toepassen?

Op 6 maart 2022 16:05:17 schreef KlaasZ:
[...]Ik zou helemaal niet primair zekeren. Nergens goed voor.
Ik weet dat ik met deze opvatting tamelijk alleen sta op dit forum, maar dat kan me geen bal schelen.

heb 2x gezien hoe zwart het secundair wel niet word als de primaire zekering op de 10kV eruit is gevlamd. die zekeringen hebben echt wel nut, ook bij een factor 1000 of 10.000 kleinere trafo's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Big_fat_mama: Ik voel er inderdaad wel voor om toch ff te kijken naar grotere behuizing. Dit ook omdat anders het 230V deel m.i. te dicht bij laagspanning deel gaat komen. Ik heb voldoende materiaal om deze kast eventueel zelf te maken. (Leuk projectje voor de ADV en Senioren verlof dagen ;) )

@Sine: Ik zal zeker zowel primair als secundair zekeringen toepassen.

met vriendelijke groet,

Dirrukkie

Op 7 maart 2022 10:10:24 schreef Sine:
Ik zou niet weten waarom je die 50ct zekering daar niet zou toepassen?

Het gaat me helemaal niet om die 50 cent. Het gaat er om dat je met een gewone smeltzekering een trafo niet afdoende kunt beveiligen.
Je hebt dan een zekering nodig die keer op keer de inrush van de trafo overleeft, maar anderzijds tijdig ingrijpt als er in de trafo echt iets fout gaat. En dat compromis bestaat niet. Ik heb dat hier al eens eerder betoogd, maar dat verhaal landt kennelijk niet.

Voor jou werk in de energievoorziening, is een zekering die er 1x per jaar uitvliegt onacceptabel. Voor een hobbyist en een zelfgemaakt (niet CE gekeurd) apparaat is het al veel meer acceptabel. Als je een doosje-van-tien van die zekeringen achterop of IN het apparaat doet, hoef je maar 1x in de tien jaar naar de winkel als ie er 1x per jaar uit zou vliegen. Ik vind dat een redelijk compromis. Je moet zeker wel een trage zekering nemen. Juist in een zelfbouw ding kan er eea fout gaan. Die DCDC kan max 250W gebruiken, dus als TS dan een 250W trafo zou nemen (een hobbyisten fout) dan zou ie zomaar na een initiele test periode waarbij alles goed gaat ineens een keer te warm kunnen worden. En dan kortgesloten wikkelingen gaan ontwikkelen. Als er dan zomaar 3kW in gestopt kan worden dan is dat minder fijn. Ik zou dan nog liever een 10A zekering er in hebben zitten, hoewel ik zeg dat je je best moet doen om te zien of het met een 2- of 3A zekering lukt om de boel heel te houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zou eens kunnen beginnen met het plaatsen van zo'n ding:

Bij het inschakelen van de trafo beperk je zo de inschakelstroom aanzienlijk. Is dit niet voldoende dan kun je een serieweerstand en een overbruggings relais proberen te plaatsen . Dab blijft alles vast wel werken. Ook als je voeding is belast met een rare inductieve belasting.

Sine

Moderator

Op 7 maart 2022 19:18:42 schreef KlaasZ:
[...]Het gaat me helemaal niet om die 50 cent. Het gaat er om dat je met een gewone smeltzekering een trafo niet afdoende kunt beveiligen.
Je hebt dan een zekering nodig die keer op keer de inrush van de trafo overleeft, maar anderzijds tijdig ingrijpt als er in de trafo echt iets fout gaat. En dat compromis bestaat niet. Ik heb dat hier al eens eerder betoogd, maar dat verhaal landt kennelijk niet.

Bij een overbelasting ga je het niet redden met een primaire zekering, maar met een (al dan niet interne winding) sluiting zeker wel.
Vandaar ook dat zo ongeveer elk apparaat naast een thermische beveiliging ook is uitgevoerd met die primaire zekering.

Op 7 maart 2022 19:42:02 schreef Ex-fietser:
Je zou eens kunnen beginnen met het plaatsen van zo'n ding:

[bijlage]

Bij het inschakelen van de trafo beperk je zo de inschakelstroom aanzienlijk.

Een SSR? Als je doelt op een type met nuldoorgangsschakeling dan is dat zo ongeveer het slechte wat je kunt doen. Maximale inschakelstroom gegarandeerd.
En het type wat je laat zien heeft inderdaad "Switching in zero crossing"

A zero-crossover solid-state relay may be the worst possible method of
switching on a transformer or a highly inductive load. Evidence1
has
come to light that zero-crossover turn-on of such loads can cause a surge
current of perhaps 10 to 40 times the steady state current, whereas
turn-on at peak voltage results in little or no surge.

https://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srch…

Kruimel

Golden Member

Inderdaad, zorg ervoor dat je absoluut niet inschakelt op de nuldoorgang! Ik snap ook niet hoe een SSR op andere vlakken gaat helpen. :?

Zullen we anders eerst eens proberen of een redelijk bemeten zekering er uit vliegt voor we aan de slag gaan om mogelijke oplossingen voor het probleem te vinden? Mijn vermoeden is dat een zekering van 4A met de genoemde secundaire capaciteit best nog wel eens zou kunnen overleven.

bij een stevige lijnversterker waar een 1000VA ringkern inzat leek een probleem met de inschakelvertraging, ding had een 10 jaar goed gewerkt ( ging elke werkdag aan/uit ) maar kwam toch in een 3,5 jaar 3 x op mn werkbank terecht. inschakelvertraging werkte goed, toch elke keer weer de T10A zekering eruit. ook viel op dat met inschakelen de versterker een aanwezige trafobrom had, de trafotab eens op 240V gezet en dat zoemen was ook meteen weg. ding is al 5 jaar niet meer teruggekomen. ondanks de inschakelvertraging was de piekstroom gewoon te groot steeds met de 220V tab in gebruik.

in mn zelfbouwvoeding met 625VA ringkern zit een relais met ik dacht een 20ohm 20W weerstand, als de secundaire opkomt laad via een weerstand een elco op die het inschakelvertraging relais schakelt. nog geen netzekering stuk gehad in dat ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik heb als inschakelvertraging 2 NTC weerstanden in serie met mijn 1000 W scheidingstrafo zitten die de inschakelpiek wegwerken. Kijk maar eens op deze site voor informatie: https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebehoren/inschakelstroom-begrenzin…

Sine

Moderator

Jep, dat heb ik bij mijn 8A variac ook gedaan, het 10A glaszekeringetje blijft al jaren heel. Maar een B16 lag er de helft van de tijd naast.

Nu zitten er twee NTC's in serie die na een seconde worden overbrugd door een relais, dat zelfde relais schakelt meteen ook de uitgang zodat de trafo niet belast opstart.

Op 6 maart 2022 16:05:17 schreef KlaasZ:
[...]Ik zou helemaal niet primair zekeren. Nergens goed voor.
Ik weet dat ik met deze opvatting tamelijk alleen sta op dit forum, maar dat kan me geen bal schelen.

Ik spreek voor mijzelf. Mijn steun krijg je niet. Ik heb geen zin om naar de meterkast te lopen als de transformator oid defect zou gaan.

Op 7 maart 2022 19:18:42 schreef KlaasZ:
[...]Het gaat me helemaal niet om die 50 cent. Het gaat er om dat je met een gewone smeltzekering een trafo niet afdoende kunt beveiligen.

Die transformator interesseert mij niet. Ik heb geen zin in dat wandelingetje.

Op 7 maart 2022 21:23:49 schreef HenkR:
Ik heb als inschakelvertraging 2 NTC weerstanden in serie met mijn 1000 W scheidingstrafo zitten die de inschakelpiek wegwerken. Kijk maar eens op deze site voor informatie: https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebehoren/inschakelstroom-begrenzin…

Op 7 maart 2022 21:29:40 schreef Sine:
Jep, dat heb ik bij mijn 8A variac ook gedaan, het 10A glaszekeringetje blijft al jaren heel. Maar een B16 lag er de helft van de tijd naast.

Nu zitten er twee NTC's in serie die na een seconde worden overbrugd door een relais, dat zelfde relais schakelt meteen ook de uitgang zodat de trafo niet belast opstart.

Wat is er mis met de inschakelvertraging van Gerard-Monique?

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 8 maart 2022 00:11:22 (2%)

Sine

Moderator

Dat als het relais niet opkomt je de weerstanden opstookt. (er stond hier al eens een voorbeeld op het forum van iemand waarbij dat gelukt was)

NTC's zijn daar toch net wat veiliger.