Welke multimeter?

Hoi
Eens iets anders dan gewoonlijk (meestal kom ik met vragen over herstellingen). Ik zou mezelf graag eens een cadeautje doen (in de corona periode heb ik niet veel geld kunnen uitgeven :) ) en ik zou me eens een deftige multimeter willen kopen (mijn huidige multimeter is een ohmeron MT 488 E van ,ik schat 15 jaar oud, die 40 € heeft gekost). Om maar meteen met het belangrijkste te beginnen : ik wil geen “fortuinen” uitgeven daar ik maar een eenvoudige hobbyist ben (een pakweg Siglent of Keysight is “overkill” voor de doeleinden waarvoor ik hem ga gebruiken). Laat ons zeggen dat ik max ongeveer 250 € wil uitgeven.
Uiteraard heb ik al wat zitten zoeken op het internet en nu twijfel ik tussen twee types. Het eerste model is een benchtop multimeter. De Owon XDM1041. Deze is het goedkoopst te verkrijgen bij eleshop voor de prijs van 129 €.
Het tweede model is een “gewone” multimeter van het merk Brymen. De BM869s. Eveneens bij eleshop te verkrijgen voor de prijs van 209 €!
Mijn interesse ging ook uit naar de Fluke 115 die bij eleshop 259€ kost maar als ik de reviews op het internet lees is de Brymen minstens even goed zo niet beter en hij is dan ook nog eens 50 € goedkoper.
De meter blijft sowieso op mijn werktafel staan. Ik heb een goedkoop metertje voor als ik op “verplaatsing” een herstelling moet doen!
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met één van deze toestellen? Zijn er betere opties?
Alle input is welkom.
Grtz
Chris

Henk H.

Golden Member

Als je naar een Fluke 110 serie kijkt, zou ik ook zeker naar de 170 serie kijken. Mi meer meter voor ongeveer hetzelfde bedrag of iets meer.

Of eventueel een gebruikte Fluke 87? Met een beetje geduld zijn die, ook in nette conditie, wel te vinden voor rond de € 200 denk ik.

Ik heb een instapmodel Brymen (BM231), en die geeft niet meteen de juiste meetwaarde aan. Hij verspringt, en eigenlijk is dat best iritant. Volgens mij hebgben de duurdere modellen daar geen last van maar dat is wel iets wat ik zelf zou onderzoeken voor ik een andere Brymen zou kopen.

fred101

Golden Member

De BM869s mijn meest gebruikte en goedkoopste DMM

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 21 maart 2022 17:06:17 (69%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Hier een BM869S en dat bevalt best. Die blaast de Fluke weg wat betreft functionaliteit per euro. Er is ook een nieuwe BM789 op de markt die wel interessant lijkt:

Eleshop link

Die heeft de 500.000 count modus en het dubbele scherm van de BM869S niet, maar wel autohold, wat de Fluke 175 die ik op werk heb wel heeft en ik best handig vind. Er is ook een BM765, dan heb je geen laag impedantie modus, DC lusstroom 4 - 20 mA verificatie, vermogen (dBm) en temperatuur metingen, maar voor €150 ben je best goedkoop uit voor veel meter.

Op 21 maart 2022 17:04:00 schreef Henk H.:
Ik heb een instapmodel Brymen (BM231), en die geeft niet meteen de juiste meetwaarde aan. Hij verspringt, en eigenlijk is dat best iritant. Volgens mij hebgben de duurdere modellen daar geen last van maar dat is wel iets wat ik zelf zou onderzoeken voor ik een andere Brymen zou kopen.

Dat schijnt een mechanisme te zijn dat lezingen uitmiddelt als de meting met minder dan (ik geloof) 30 counts verandert om een rustiger uitlezing te genereren. Bij hogere resolutie is 30 counts sneller bereikt, en bij die meters is het (interne) updaten meestal sneller, waardoor het minder in de weg zit. Ik vind het zelf best wel irritant, vooral als je iets wil afregelen, en het is IMHO het grootste minpunt van Brymens.

Jeever

Golden Member

Op 21 maart 2022 16:53:26 schreef Thunderace:
Het eerste model is een benchtop multimeter. De Owon XDM1041. Deze is het goedkoopst te verkrijgen bij eleshop voor de prijs van 129 €.

Over de Owon XDM1041 het ik een test/review geschreven op mijn blog:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/xdm1041-tafel-multimeter…
Hier de nauwkeurigheid op DC-volt en -stroom, vergeleken met een Fluke 8842A:

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Hubie

Special Member

Die Owon is dezelfde meter als deze van Voltcraft.

https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-vc-655-bt-bench-multimeter-digita…

€129 bij Eleshop is trouwens een koopje,bij Amazon.nl kost de zelfde meter bijna het dubbele...€246,28

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 21 maart 2022 18:40:07 (23%)

mel

Golden Member

Als je een meter zoekt die te gebruiken is voor b.v. afregelen, is het misschien beter om een analoge meter,(met wijzer)te gebruiken. een bewegende wijzer is duidelijker en rustiger dan verspringende getallen.Om een waarde af te lezen is idd digitaal makkelijker.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Dat zal de leeftijd zijn mel,bij iets afregelen grijp ik ook altijd naar de analoge meter. ;-)
Vroegah had je nix anders,DMM's waren toen onbetaalbaar.

High met Henk

Special Member

Keithley 2000 kost 2e hands bijna hetzelfde en als het op benchtop meters aankomt bijna wel een standaard.

HP/agilent maakt ook mooie benchtops

Zit je wel in 2e hands markt..

Bedenk wel dat die merken bijna niet verlopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Ik pak meestal mijn Philips analoge meter.Is pas gecalibreerd, dus hier vertrouw ik wel op.Die staat ook altijd standaard op mn werktafel, mijn digitale meter ligt ergens in een la....
Het is maar net wat je gewend bent...Ik heb trouwens 5 analoge meters, waaronder 3 van Philips, 1 Pantec, en een of ander Frans merk.En 3digitale, waaronder een Fluke..Die Fluke vind ik niet lekker werken, mijn Philips is ook nauwkeuriger....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
elmowww

Golden Member

Nog een duit in het zakje:
Als je de kans krijgt, pak er een met een secundair display. Zo kun je bijvoorbeeld van je DC spanning de DC waarde meten, maar tegelijk de Vpp waarde. Dat is in veel gevallen handig (verlopen elco`s zoeken). Ook een hoge open-spanning om diodes te testen is nuttig (led's, zeners).

De Brymen heb ik veel goeds over gelezen maar ik vind toch niet persé dat ze (BM789) zo geweldig zijn (in het kader van: net zo goed als of beter dan de Fluke). De meetsnoeren vindt ik niets (ok vervangbaar), maar ook de opstarttijd, bediening en meetsnelheid zit ik iedere keer mee te prutsen. Misschien een kwestie van wennen? Ik grijp liever naar mijn bench meters.

Disclaimer:
Nauwkeurigheid heb ik niet gecontroleerd, en functionaliteit is wel veel waar voor je geld!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Kruimel

Golden Member

Op 22 maart 2022 10:32:54 schreef elmowww:
De meetsnoeren vindt ik niets (ok vervangbaar),

Ow de TL75 meetsnoeren die je bij de Fluke 175 krijgt vind ik dan weer waardeloos. Smaken verschillen zullen we dan maar zeggen, maar voor een meter van €300 (of €30 voor de losse testsnoeren) vind ik Fluke echt om te huilen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens trouwens, die Brymens zijn zeker niet zaligmakend (en voor de meters hoeft Fluke zich nu ook weer niet te schamen).

High met Henk

Special Member

Op 22 maart 2022 09:19:12 schreef High met Henk:
...

Bedenk wel dat die merken bijna niet verlopen...

Vergat hierbij te vermelden.. als je een fatsoenlijke A merk meter hebt je dus niet zo bang hoeft te zijn voor verlopen van de meter...

Ik heb geen benul of dat met een B of C merk wel zo is, zal ook wel per merk verschillen. Bij voltcraft had ik na 5 jaar wel onderling grote verschillen...Let wel dit is nu ca 15 jaar geleden .

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Op 21 maart 2022 17:33:54 schreef Kruimel:Dat schijnt een mechanisme te zijn dat lezingen uitmiddelt als de meting met minder dan (ik geloof) 30 counts verandert om een rustiger uitlezing te genereren. Bij hogere resolutie is 30 counts sneller bereikt, en bij die meters is het (interne) updaten meestal sneller, waardoor het minder in de weg zit. Ik vind het zelf best wel irritant, vooral als je iets wil afregelen, en het is IMHO het grootste minpunt van Brymens.

De sprongen die ik uit een ooghoek zag, waren wel flink groter dan 30 counts. Maar ik heb een vrij goedkope en wellicht verschilt het meetproces en de weergave van de waarden tussen goedkope en dure Brymen meters (met de gebruikte chip).

Hubie

Special Member

Ik heb de review van de Owon XDM-1041 van Jeever gelezen en nog wat YT reviews bekeken.

o.a. deze:
https://www.youtube.com/watch?v=cBKWaPWg1jA

Er zijn eigenlijk maar 2 minpuntjes aan die meter.
1.Het duurt 10 sec.om een elco van grote capaciteit te meten.
2.De software om de meter met de PC te bedienen\opslaan meetgegevens\etc.is een aanfluiting.

Punt 1,meten aan elco's,doe ik zelden of nooit en daar heb ik een prima L-C meter voor.

Punt 2,opslaan meetgegevens en bediening met PC,dat was ik toch al niet van plan om te gebruiken.
Blijft over:heel veel meter voor maar €129.

Gelijk maar besteld...

@TS nog bedankt voor de tip!

Zorg vooral dat je 2 meters hebt. Dan kan je bijvoorbeeld de stroom in de gaten houden terwijl je spanning aan het meten bent.

Ik heb altijd een 'gewone' digitale meter liggen met daarbij een cheapo analoog metertje.

Ik heb op 't werk net een Gossen Metrawatt DM41 aangeschaft. Prima ding. Niets over te klagen. Zit op ruim onder de 100 euro.

Een aliexpress passief analoog metertje heb ik van thuis meegenomen voor zaken waarbij 10% afwijking geen probleem is. Heeft vast aangesloten meetsnoeren, waardoor je snel tussen volt en ampere kan wisselen (en uiteraard kan je dan ook heel makkelijk de zekering en/of shuntweerstand opblazen...)
Maar stiekem is dat echt heel fijn, gewoon je meetsnoeren kunnen laten zitten. Bij de meeste meters moet je die omsteken.

Luxe analoge meters ben ik dan weer geen fan van. Het kan meer dan een seconde duren voordat de gevoelige wijzer eindelijk op z'n plek hangt. M'n cheapo meuk is bijna instant.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 22 maart 2022 14:36:35 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Mijn analoge spanbandmeter is een VC-5070,iets van 7 tientjes,prima ding,meet ook RMS.Niet meer leverbaar.

@ledlover,natuurlijk heb ik meer dan 2 meters,een oude Dynatek 9010 en een Duro AL205

https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-vc-5070-multimeter-120285.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 23 maart 2022 02:14:47 (25%)

Kruimel

Golden Member

Op 22 maart 2022 14:32:53 schreef Ledlover:
Ik heb op 't werk net een Gossen Metrawatt DM41 aangeschaft. Prima ding. Niets over te klagen. Zit op ruim onder de 100 euro.

Die kende ik niet, maar voor <€100 klinkt het aanlokkelijk. :9~ Ik heb hier een Metrahit One en daar ben ik niet ontevreden over. Die kan weerstand meten met 10mΩ resolutie, die DM41 kan dat zo te zien ook, al is de manual daar niet foutvrij:

PS Ruim onder de €100 alleen als het ex BTW is: €92 bij Conrad, €94 bij TME.

Ik heb 'm uitgekozen omdat ie een mechanisch blokkeersysteem heeft, zodat je als je van ampere naar volt omschakelt ook het meetsnoer er uit moet trekken. Ik ben de baas over die meter, maar sommige wat minder ervaren mensen kunnen 'm ook pakken.
Je kan dus niet omschakelen naar spanning, als je meetsnoer nog in het 200mA gaatje zit bijvoorbeeld. Uiteraard kan dat niet voorkomen dat iemand gaat proberen hoeveel ampere het stopcontact levert... Maar er zitten 'degelijke' zekeringen in voor zover ik weet. Ik heb er wel vertrouwen in dat de gebruiker intact blijft als je die grap probeert uit te halen. En uiteindelijk is dat het belangrijkst.

De pennen op de meegeleverde meetsnoeren zijn eigenaardige dingen die in een banaanstekerbus passen, maar wel met een scherp puntje.
De meegeleverde snoeren zijn siliconen. Heerlijk soepel, maar moeten af en toe met talkpoeder ingesmeerd worden omdat ze ook neiging tot stroef worden hebben, waardoor ze in elkaar gaan draaien.

Hij geeft een paar piepjes voordat de auto uitschakeling in werking treedt. Backlight is ook mooi egaal.
Ik vind 'm fijn :)

Overigens dacht ik dat ik er best ruim minder voor had betaald, maar dat was vorig jaar. Ik zal eens de factuur bekijken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kruimel

Golden Member

Ik vond hem hier nog voor € 88,33 incl BTW:

Dat mechanische systeem doet me persoonlijk weinig, maar ik gebruik dit ding voornamelijk op de werktafel en niet onderweg en alleen voor mezelf. Ik heb wel zekeringen gesmolten, maar meestal had geen systeem in de wereld me kunnen redden. Dan heb ik alles ingesteld op Ampère en denk er niet over na... 8)7

De Metrahit One heeft in elk geval een degelijk interieur met dito zekeringen:

Als die DM41 net zo is opgebouwd zou het een leuke meter zijn. Ik meen me te herinneren dat ik voor deze Metrahit One tweedehands €80 heb betaald (en er nog een zekering voor moest kopen ook nog :().

fred101

Golden Member

Brymen B869S is bijzonder goed beveiligd, na 3 of 4 jaar nog steeds spot-on. Een heel stuk sneller dan mijn Flukes (in de gewone mode, 2 regel of in 50000 counts mode is hij wat trager maar nog steeds redelijk snel). Opstart tijd ? Te kort om te tellen ;-) Hij heeft een dual display. Ik heb er zonder problemen 1350V op gehad en ook fouten gemaakt zoals 230 meten in de (supersnelle) doorpiep stand.

Als ik moest kiezen tussen mijn 2 Flukes en Agilent dan was het zonder twijfel met grote voorsprong de Brymen B869S .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Puur uit interesse, welke Flukes gebruik je? De "gewone" Flukes (11x, 17x, 8xx) zullen elkaar niet veel ontlopen denk ik, maar de meer exotische types zijn weer anders (bijvoorbeeld met opstarttijd).

fred101

Golden Member

Een 77-III en een 1587. Qua snelheid heb ik het over het meten, de Flukes en Brymen hebben alle drie een verwaarloosbare boot tijd. Volgens mij net zoals alle DMMs. Als je een DMM hebt die traag boot is er wat mis. Zelfs mijn Fluke 8020 uit het jaar kruik gaat direct aan.

Ik gebruik voor spanningen meten vaak een benchmeter (K2000 en K7510) omdat die dingen gewoon supersnel zijn. Wat fijn is als je op veel punten moet meten.

Ik heb maar twee "trage" booters maar dat zijn scoopmeters (CEM en Siglent)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ben ook in het bezit van een brymen BM869s.
De doorslag voor deze meter was de prijs in vergelijking met fluke.
Heb er ook de usb interface kit en een brymen draagtas meteen bij gekocht dan is de meter beschermd overal mee te nemen.
Er zijn diverse filmpjes over deze meter te vinden.
Je staat er versteld van wat met deze meter gedaan word.