fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb van CEM een meter-scoop. Accessories waren erg goed en de opbouw van binnen is ook goed. Boot snel maar heeft een "twee stap" meting wat ik niet echt fijn vind. Voor mij ging het om een meter met eenvoudige scoop om even snel naar dingen als rimpelspanning te kijken en dat doet hij goed. Als je een echte scoop zoekt is het niks. Dit is een vrij uitgebreide DMM met als extraatje een scoop mode die gewoon via de multimeter bussen meet dus. Precies wat ik zocht. De meeste scoopmeters zijn scoop met beperkte DMM en de scoop dan via een aparte ingang.
Er is een video van Joe Smith waarbij hij een DT9939 test op 'robustness' en slijtage. Ofwel hoe ver kan ik gaan met het mishandelen van een meter. Zijn "gouden standaard" is trouwens de B869S 
Precies, dat is hetgeen me ook een beetje triggerde, want ik zie best veel functionaliteit voor de gegeven prijzen. Als het dan ook nog eens kwaliteit is... 
Hoi
Toch nog even reageren
!
@Kruimel : de pasvorm is helemaal geen criterium hoor
! Ik bedoel eerder dat het instrumentarium op mijn werkbank quasi volledig zou zijn met een benchtop multimeter
! Op het blog van Jos Verstraeten staat er een test/review van de Aneng AN-888S en hij doet het voor zijn prijs helemaal niet onaardig! Ik ga het echter bij de Owon of Brymen houden (die bezorgen mij al keuzestress genoeg
). Bedankt voor het compliment en misschien ga ik eens een nieuwe foto nemen (waar mijn werkplek volledig op staat) en hier eens op het forum posten!
@Thevel : Jos Verstraeten maakt in zijn review gewag van de traagheid bij het meten van bepaalde grootheden. Bedankt voor uw insteek! Letterlijk overgenomen van zijn blog :
“Wat opvalt is dat de meter erg traag is met het instellen van het juiste meetbereik. Als u bijvoorbeeld eerst een kleine gelijkspanning in het mV-bereik meet en dan opeens een spanning van 30 V aanbiedt duurt het wel vijf seconden voor de meter zich aan de nieuwe ingangswaarde heeft aangepast. Hetzelfde geldt bij het meten van eerst een kleine weerstand en nadien een grote weerstand”.
@Hubie : en en en
? Is de Owon reeds in uw bezit? Hoe bevalt hij?
@fred 101 : daar ben ik me heel goed van bewust! Met de Brymen koop ik redelijke kwaliteit en de Owon is iets minder. Dilemma. Subiet koop ik ze alle twee
!
Grtz
Chris
De Owon kwam gisteren binnen,ik heb er nog niet veel mee gemeten alleen wat precisie weerstanden.
Eerst een paar antislip-rubbertjes eronder geplakt en met elastiek op de signaalgenerator vast gemaakt.Later komt daar klittenband voor in de plaats.
Ik moet het manual nog downloaden en uitprinten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja,ik heb al 4 verschillende plakmerken gezien maar dat was vroeger niet anders.(Meet)spullen van Tandy\Micronta\Realistic kwam je ook onder 5 verschillende merknamen tegen. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij mij zat er een jog-dial knop op (althans een Chinese poging daartoe om er een te maken...
)
Een gammel wiebelend knopje, te plat om aan de zijkant beet te pakken, en het 'vingerkuiltje' is ook onbruikbaar door de 'wiebelconstructie'...

Hoi
Belofte maakt schuld dus hier ben ik met de uitslag van een weekje gepieker en gepeins (lichtelijk overdreven
). Het is de Owon geworden. Ik heb juist de bestelling geplaatst bij eleshop. De Brymen kan ik echter ook niet "loslaten". Veel kans dat ik hem in een zotte bui ook nog bestel maar eerst , van zodra hij er is , mijn nieuwe "speeltje" testen. Nogmaals bedankt aan iedereen voor jullie insteek. Grtz Chris
Een beetje bank-meetinstrument moet een beetje"body"hebben, niet dat je bij de minste aanraking dat ding van tafel gooit..
Hoi
@ Kruimel : je mag er op rekenen dat ik binnen afzienbare tijd eens mijn ervaringen met de Owon deel!
@ mel : ik behandel mijn toestellen met de uiterste voorzichtigheid
! De kans dat ik hem van mijn werktafel kwak is bijzonder klein. Ik zocht een redelijk nauwkeurig maar vooral ook betaalbare meter en ik denk dat ik met de Owon een goede keuze heb gemaakt. Ik twijfel er niet aan dat er betere en solidere meters bestaan maar die kosten je dan ook een rib uit je lijf. Overkill voor een eenvoudige hobbyist zoals ik
!
Grtz
Chris
@ijzerhersteller : bedankt maar ik ben helaas blijkbaar al te laat. Melding : "Deze advertentie is helaas verlopen" op marktplaats. Grtz
Daar heb je wat mij betreft weinig aan gemist: het betrof een tweedehands BM869s voor €175. Scheelt je een paar tientjes, maar niet genoeg om het echt een goede deal te maken. Als er maar één zekering uit ligt ben je al bijna duurder uit dan met een nieuwe.
De meter staat weer op MP.
Voor €34.- meer heb je een splinter nieuwe.
Ik heb deze meter ook.
Ik zou voor zekerheid gaan en een nieuwe kopen.
Of de prijs moet interesant zijn.
@ Kruimel & winands : zoals ik reeds eerder schreef ben ik ook voorstander om nieuw te kopen. Het enige wat ik in occasie koop is mijn auto MAAR ik koop hem altijd bij een dealer omdat ik dan recht heb op een jaar garantie. Je betaald dan meestal een ietsie pietsie meer dan als je bij een particulier koopt maar je hebt dan toch de zekerheid van kosteloze herstelling als er binnen de garantieperiode iets stuk gaat. Grtz
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is officieel, de BM869S kan kapot. Alle 4 de weerstanden en 1 ptc gefrituurd. Ik weet niet wanneer het is gebeurd. Ik merkte het de volgende dag pas toen ik hem weer wilde gebruiken.
Ter verdediging, ik was bezig met een 40 kHz 4kV voeding. Hij levert genoeg power om een 11W 12 ohm serie weerstand naar de uitgang in de fik te zetten (echt met vlammen) Hij kreeg het voor elkaar om op de display van een andere meter aangesloten op een 40kV probe rare dingen te laten zien, mijn scoop aangesloten via een 40kV scoopprobe op tilt te laten gaan en nog wat meer enge dingen. Ik moet nog testen of de meter nog werkt voor ik onderdelen bestel. Ik denk het wel. De protectie stroom opwaards was nog heel en display werkt nog. Er komt alleen niets meer binnen. Gelukkig is dit niet mijn enige DMM.
Dit is een geval van "wounded in action" 
Maar wees gerust, ik heb eens een 4-20mA calibrator opgeblazen, aangesloten op draden waar netspanning op stond.... 
fred101
Golden Member
Dat moet spannend zijn geweest, jij nog ok? 
Met een beetje geluk is die PTC nu open in plaats van kortgesloten. Er zitten ook nog twee transistortjes naar massa die hun beste tijd dan ook wel hebben gehad.
Die weerstanden schijnen wel speciale hoogspanningsweerstanden te zijn, een soort composietweerstanden die je niet meer overal vindt.
Hoi allen
Twee dagen na de bestelling bij Eleshop is de Owon deftig verpakt bij mij afgeleverd geweest. Helaas heb ik nog niet de tijd gehad om hem te testen. Ik ben namelijk aan het "kauwen" op de moeilijke herstelling van een infinity basversterker (heb het hier al op het forum "gesmeten" onder audio en misschien kan iemand mij tips geven waar ik moet zoeken). Ik heb uiteraard wel al alles uitgepakt (zie foto). Het is allemaal best wel klein en licht maar dat is niet erg. De meetresultaten zijn veel belangrijker. Van zodra ik het toestel gebruikt heb zal ik mijn bevindingen mededelen. Grtz Chris