kW berekenen 3 fases

Ok, bedankt, nu is het me al een pak duidelijker geworden.

Op 24 maart 2022 21:01:10 schreef gerrit1985:
[...]
Ik was er al bang voor dat ik er niet onderuit kom om kWh meters te plaatsen in de onderverdeel kasten...

Dan denk ik aan stroomtrafo's om de geleiders.
Eenvoudig te plaatsen, alhoewel, ook zonder de geleider los te hoeven maken ? Daar zal ook al weer een oplossing cq truuk voor zijn tegenwoordig (?)
En dan zijn er vast mooie systemen om die gegevens te verzamelen en via een data-bus ergens centraal te analyseren. En voor je het weet loopt het hele idee enorm uit de hand :-)

Er zijn deelbare stroomtrafo's. Die kun je om de geleider leggen zonder die los te maken. Maar je moet er wel de ruimte voor hebben, en ze zijn niet goedkoop. Het gaat om 7 onderverdelingen, dus 21 stroomtrafo's.

Ik denk dat het voor TS handiger is om regelmatig stromen te meten. En dan niet alleen voor de onderverdelingen, maar ook van afzonderlijke machines. Gewoon om te weten wie de grootste verbruikers zijn, en om te kunnen beoordelen of die wel altijd aan moeten staan.

Op 26 maart 2022 10:31:51 schreef GJ_:
En dan boffen we nog dat we hier van die simpele netten hebben. Ster of driehoek, meer is er niet.
Ik ben bij een klant bezig met een dogleg delta, en dan nog een beetje afwijkende 480/240Vac ook.

Had ik nog niet van gehoord, als ik erop Google kom ik bij High leg delta, is dit zoiets, met die middenaftakking:

Stille verbruikers hier waren
koffie apparaat in slaapstand zetten tussen 17:00 en 08:00
printers in slaapstand na 10 minuten

automatische verlichting met bewegingssensoren en led lampen n alle ruimtes.
ook geen gore lichtknopjes meer met vlekken op de muur.
airco's gingen al uit
luchtventilatie moet je niet te veel mee kloten anders kun je ongezonde lucht krijgen. beste is met sensoren de lucht kwaliteit meten en daarop regelen. Regelmatig de filters vervangen bespaard ook.
pc's en monitoren uit zetten na gebruik en niet de slaapstand.

GJ_

Moderator

Op 27 maart 2022 08:03:37 schreef Robbe de Smet:...High leg delta...

Dat is ie ja. In industriegebieden is de high leg meestal 480V. Komt mooi uit want voor "onze" 400Vac/50Hz motoren is dat exact de juiste spanning.
In residentiele gebieden is er meestal één grotere trafo, die met de center tap.
Deze is van een klant, met voor iedere fase een even grote trafo:

mvdk

Golden Member

Die drumtrafo's, zoals ik ze maar gemakshalve aanduid, hebben als voordeel dat je niet veel verscheidenheid hoeft aan te houden in je magazijnen. Mogelijk grotere aantallen, maar minder verscheidenheid.
Op de foto hierboven lijkt het dat er sprake is van stergeschakelde sec. spoelen.

GJ_

Moderator

Op 27 maart 2022 10:42:47 schreef mvdk:
Op de foto hierboven lijkt het dat er sprake is van stergeschakelde sec. spoelen.

Nee, toch in driehoek met een center tap. Ik krijg er 480/240Vac uit. En in ster doen ze dat niet.

Fijn ook die trafo's zo op een paal. Het onweert er erg veel en serieus hard. De stroom valt er dan ook geregeld gedurende langere tijd uit. Beetje primitief allemaal.

EDIT: bij nader inzien lijkt het inderdaad in ster te staan. Ik weet wel zeker dat ík een voeding in dogleg delta heb gekregen. Maar deze paal staat recht voor de deur.

Op 26 maart 2022 10:11:23 schreef coldrestart:
[...]

Ok, maar dat is de formule voor het totale vermogen bij een symetrische belasting.

Je zegt:
[Dus P = √3 Ilijn Ulijn]

Dus Ifase = Ilijn / √3

Ben ik dan correct te zeggen dat het vermogen in één fase, in een net dat in driehoek staat:

Pfase = (Ilijn / √3)*Ulijn ?

uw redenering is dus zoals klaasz reeds bevestigd heeft juist. Ik was een paar tussenstappen vergeten mee te geven vandaar ik even de volledige logica erachter mee geef.

Voor driehoek:

Ulijn = Ufase
Ilijn = √3 * Ifase of Ifase = Ilijn/√3

vertrekkende vanuit de volgende formule voor het totaal vermogen

P = 3 * Ufase * Ifase

(uit bovenstaande weet je dat je Ufase en Ifase kan vervangen)

P = 3 * Ulijn * Ilijn/√3

( 3/√3 = √3 )

Dus:

P = √3 * Ulijn * Ilijn

Diezelfde redenering kan je toepassen voor ster, en dan zal je zien dat je dezelfde formule uitkomt. Gezien vanuit de lijnspanning en lijnstroom, symetrisch belast.