Vind dat onderstaande verhaal eigenlijk op een autoforum thuishoort maar omdat ik daar al geruime tijd niet veel reactie op krijg wil ik het toch hier eens proberen.
Het betreft een Peugeot 206, 1.4i, 8V, TU3JP-motor, benzine, bouwjaar 1998.
Als je de auto wilt starten dan lijkt het erop alsof de bendix van de startmotor niet in het vliegwiel grijpt, de startmotor hoor je op dat moment draaien maar de motor gaat niet rond.
Heb de startmotor uit elkaar gehaald en de as waar de bendix over glijd schoongemaakt en gesmeerd en alles liep toen lekker soepel, ook zagen de koolborstels er nog als nieuw uit.
Het huis waar de spoel (solonoid) die via een hefboom de bendix naar buiten schuift in zit kon ik destijds niet open krijgen dus dat had ik gelaten voor wat het was.
De startmotor heeft het toen een paar weken zonder problemen goed gedaan maar toen het weer wat kouder werd kwamen de klachten langzaamaan weer terug, af en toe moest je wel 12 pogingen doen om de motor gestart te krijgen.
Uiteindelijk bij een autodemontagebedrijf een andere tweedehands startmotor gekocht en die blijkt na montage precies dezelfde kuren te hebben waaruit ik kan opmaken dat het probleem niet door de startmotor komt.
Afgelopen zomer ook deze tweedehands startmotor uit elkaar gehaald, gereinigd en gesmeerd, dit keer ook de solonoid.
Helaas bleek al gauw dat ook bij deze startmotor het reinigen en smeren het probleem niet had opgelost.
Zie foto van de gedemonteerde gereinigde startmotor:
Op dit moment is de situatie zo verslechtert dat je de motor soms na 25 startpogingen nog steeds niet kunt starten en zitten we er aan te denken om de auto maar weg te doen maar ondanks de auto oud is vinden we het zonde om deze weg te doen gezien we er de afgelopen jaren vanalles aan vervangen hebben.
Vandaag toch maar eens verder onderzoek gedaan, kon het niet uitstaan.
Heb de BDP-sensor verwijderd zodat ik de starterskrans op het vliegwiel kon zien en heb vanalles gemeten.
Accuspanning (dikke kabel) op startmotor was goed, massa was goed, stuurspanning was goed, beide spoelen (pull in coil & hold in coil) van de solonoid meette goed door.
Nadat ik de dikke +-kabel van de startmotor losgenomen had om te kijken of de bendix d.m.v. de pull in coil, die in serie met de motor van de startmotor staat, dan wel in het vliegwiel greep heb ik vastgesteld dat dit soms wel het geval is maar vaak niet.
Als hij wel in het vliegwiel greep hoorde je een klik en deed hij verder niets, omdat de dikke +-kabel niet aangesloten was kon hij de motor niet ronddraaien.
Op het moment dat hij niet in het vliegwiel greep draaide de bendix naast de starterskrans of zat de bendix een beetje langs het vliegwiel te schrapen.
Soms pakte de bendix het vliegwiel wel even mee maar schoot de bendix weer uit de starterskrans om naast de starterskrans rond te draaien.
En nu begin ik een beetje door mijn ideeën heen te raken.
Ik denk dat het OF toch aan de startmotor ligt OF aan de starterskrans van het vliegwiel maar aan de andere kant heb ik er daar ook weer mijn twijfels bij.
In geval van de startmotor geloof ik niet dat het hieraan ligt gezien 2 startmotoren dezelfde klachten laten zien, ook nog steeds nadat beide schoongemaakt en gesmeerd zijn (wat vaak het probleem oplost).
Heb de starterskrans van het vliegwiel bekeken en deze lijkt voor 90% puntgaaf en over 10% van de omtrek lijken deze een beetje beschadigd, zie afbeelding hieronder.
Ik heb mijn twijfels erbij of deze beschadigingen dusdanig erg zijn dat dit deze klacht kan veroorzaken.
Ook als ik de auto in z'n versnelling door de compressieslag duw zodat het beschadigde deel van het vliegwiel op een andere plaats dan de bendix zit (daar ga ik even van uit want dat kan ik niet zien) dan blijft het probleem nog steeds aanwezig dus zou je denken dat het ook niet aan het vliegwiel ligt.
Heeft er nog iemand ideeën?
Ik ben er inmiddels doorheen en dat wil heel wat zeggen, ik geef niet zomaar op!