Auto start niet, bendix grijpt vaak niet in de starterskrans.

Vind dat onderstaande verhaal eigenlijk op een autoforum thuishoort maar omdat ik daar al geruime tijd niet veel reactie op krijg wil ik het toch hier eens proberen.

Het betreft een Peugeot 206, 1.4i, 8V, TU3JP-motor, benzine, bouwjaar 1998.

Als je de auto wilt starten dan lijkt het erop alsof de bendix van de startmotor niet in het vliegwiel grijpt, de startmotor hoor je op dat moment draaien maar de motor gaat niet rond.

Heb de startmotor uit elkaar gehaald en de as waar de bendix over glijd schoongemaakt en gesmeerd en alles liep toen lekker soepel, ook zagen de koolborstels er nog als nieuw uit.
Het huis waar de spoel (solonoid) die via een hefboom de bendix naar buiten schuift in zit kon ik destijds niet open krijgen dus dat had ik gelaten voor wat het was.
De startmotor heeft het toen een paar weken zonder problemen goed gedaan maar toen het weer wat kouder werd kwamen de klachten langzaamaan weer terug, af en toe moest je wel 12 pogingen doen om de motor gestart te krijgen.

Uiteindelijk bij een autodemontagebedrijf een andere tweedehands startmotor gekocht en die blijkt na montage precies dezelfde kuren te hebben waaruit ik kan opmaken dat het probleem niet door de startmotor komt.

Afgelopen zomer ook deze tweedehands startmotor uit elkaar gehaald, gereinigd en gesmeerd, dit keer ook de solonoid.
Helaas bleek al gauw dat ook bij deze startmotor het reinigen en smeren het probleem niet had opgelost.

Zie foto van de gedemonteerde gereinigde startmotor:

Op dit moment is de situatie zo verslechtert dat je de motor soms na 25 startpogingen nog steeds niet kunt starten en zitten we er aan te denken om de auto maar weg te doen maar ondanks de auto oud is vinden we het zonde om deze weg te doen gezien we er de afgelopen jaren vanalles aan vervangen hebben.

Vandaag toch maar eens verder onderzoek gedaan, kon het niet uitstaan.
Heb de BDP-sensor verwijderd zodat ik de starterskrans op het vliegwiel kon zien en heb vanalles gemeten.

Accuspanning (dikke kabel) op startmotor was goed, massa was goed, stuurspanning was goed, beide spoelen (pull in coil & hold in coil) van de solonoid meette goed door.

Nadat ik de dikke +-kabel van de startmotor losgenomen had om te kijken of de bendix d.m.v. de pull in coil, die in serie met de motor van de startmotor staat, dan wel in het vliegwiel greep heb ik vastgesteld dat dit soms wel het geval is maar vaak niet.
Als hij wel in het vliegwiel greep hoorde je een klik en deed hij verder niets, omdat de dikke +-kabel niet aangesloten was kon hij de motor niet ronddraaien.
Op het moment dat hij niet in het vliegwiel greep draaide de bendix naast de starterskrans of zat de bendix een beetje langs het vliegwiel te schrapen.

Soms pakte de bendix het vliegwiel wel even mee maar schoot de bendix weer uit de starterskrans om naast de starterskrans rond te draaien.

En nu begin ik een beetje door mijn ideeën heen te raken.

Ik denk dat het OF toch aan de startmotor ligt OF aan de starterskrans van het vliegwiel maar aan de andere kant heb ik er daar ook weer mijn twijfels bij.

In geval van de startmotor geloof ik niet dat het hieraan ligt gezien 2 startmotoren dezelfde klachten laten zien, ook nog steeds nadat beide schoongemaakt en gesmeerd zijn (wat vaak het probleem oplost).

Heb de starterskrans van het vliegwiel bekeken en deze lijkt voor 90% puntgaaf en over 10% van de omtrek lijken deze een beetje beschadigd, zie afbeelding hieronder.

Ik heb mijn twijfels erbij of deze beschadigingen dusdanig erg zijn dat dit deze klacht kan veroorzaken.
Ook als ik de auto in z'n versnelling door de compressieslag duw zodat het beschadigde deel van het vliegwiel op een andere plaats dan de bendix zit (daar ga ik even van uit want dat kan ik niet zien) dan blijft het probleem nog steeds aanwezig dus zou je denken dat het ook niet aan het vliegwiel ligt.

Heeft er nog iemand ideeën?
Ik ben er inmiddels doorheen en dat wil heel wat zeggen, ik geef niet zomaar op!

Die starterkrans ziet er nou niet echt florisant uit. Heb je de motor al eens met de hand rond gedraaid of alle tanden er nog op zitten?
Heeft de auto altijd al last hiervan gehad?
Zit de pasbus nog op het Bakhuis om de startmotor te centreren?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hoi Paul,

Heb het vliegwiel rondgedraaid en zover ik het heb kunnen zien is de starterkrans op 2 plaatsen wat beschadigd, de meeste schade is op de foto zichtbaar.

Volgens mij stopt de motor altijd op 2 dezelfde plaatsen, vlak voor het punt dat de zuigers van cilinder 1 & 4 of 2 & 3 compressie opbouwen en de motor niet meer door dit punt heen kan draaien.

De centreerbus op de startmotor zit er nog steeds op.

Zat er net aan te denken of er misschien nog wat speling zat in de boutgaten waardoor de startmotor misschien te strak op de starterskrans gemonteerd zit.

De startmotor moet heel snel opstarten, dan schiet de bendix naar voren en pakt hij in de starterskrans. Bij jou is er nog een pull coil. Slechte overgangscontacten kunnen de stroom begrenzen (door het kleinere oppervlak). Meten zegt niks, kleinere oppervlakken in contacten verzadigen/worden meteen warm.

Mijn tip:
Pak eens dikke kabel, bijvoorbeeld van een lasapparaat, en sluit die met + en - op de startmotor aan, via de solenoid of iets anders. Als hij dan beter aangrijpt vermoed ik toch ergens een te dunne kabel, wat interne breuk, of slecht contact via de massa. Wel zorgen dat hij weer los kan! Veilig werken, de stromen zijn hoog.

Ik heb trouwens nooit begrepen dat massa via het chassis mag lopen bij auto's, dat is vragen om oxidatie van overgangen. Ik heb al zo vaak gezien dat de overgangen naar massa niet goed zijn.

Maar je problemen kunnen ook heel goed mechanisch zijn. Zoek eens ervaren Peugeot-monteurs. Of vraag het eens bij de ANWB, die hebben ook veel ervaring.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 2 april 2022 21:33:34 (10%)

al eens gemeten wat de spanning doet op de stuurdraad van het startrelais? als die spanning inzakt en de bendix dus niet met genoeg kracht naar voren stoot om in de starterkrans te stoten werkt het ook niet. kan bijv het contactslot zijn.. de massa verbinding naar het blok maakt dan ook goed kans. dat is vaak een gevlochten litze die weleens groen van oxidatie is, of door werkzaamheden en jaren wiebelen bijna gebroken..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 april 2022 21:34:27 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Praktijk examen voor diploma dieselmonteur rond 1984, demonteer en monteer startmotor en zij maar hopen dat je de moeren liet vallen door het vloerrooster.
Als je niet keek naar de toestand van de starterkrans had je een min.

Je starterkrans is beschadigd door een slechtwerkende bendix, starterkrans/vliegwiel een kwartslag verder monteren mogelijk?

Op het moment dat ik de contactsleutel omdraai en de bendix ronddraait maar NIET in het vliegwiel grijpt dan meet ik op de stuurdraad 11,28V en meet ik op dat moment op de accu 11,75V.

Heb even later gemeten tussen de litze van de motor en massa en dit was 11,58V met draaiende startmotor en een bendix die NIET in het vliegwiel grijpt.

Zit ook te denken of het niet mogelijk is dat de startmotor door vuil tussen de raakvlakken misschien een fractie scheef staat.

@Johnny Guitar Watson?:
Denk niet dat ik het vliegwiel een slag kan draaien, als ik een foto van het vliegwiel bekijk lijkt het alsof er een paspen doorheen gaat.

Op het vliegwiel zitten ook allemaal nokken die langs de BDP-sensor gaan dus ik denk dat als je het vliegwiel zou kunnen verdraaien dat deze vlakken niet meer getimed zijn met de stand van de zuigers.

[Bericht gewijzigd door Joentje1978 op zaterdag 2 april 2022 22:06:47 (28%)

maartenbakker

Golden Member

Als ervaringsdeskundige zou ik toch bij het begin beginnen. Dit is bij mijn weten het meest voorkomende mankement bij een startmotor. De eerste stap is een nieuw of gereviseerd exemplaar monteren. De kans dat je er dan geen omkijken meer naar hebt, is relatief groot (bij mij 100%, maar dat is met 2 auto's dus geen representatieve sample). In plaats daarvan heb je een exemplaar van de sloop gepakt, met grote kans op precies hetzelfde probleem. Hierdoor heb je het probleem dus niet kunnen uitsluiten. Je zou dus moeten gaan foutzoeken alsof het gewoon de oorspronkelijke startmotor met het oorspronkelijke mankement betreft.

11,75V op de accu vind ik opzich ook niet al te hoog, maar ik schat dat hij dan nog wel aan zou moeten trekken als er verder niets mis is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker:
Een nieuw of gereviseerd exemplaar monteren daar zat ik ook al aan te denken om zo de startmotor uit te sluiten.
Mijn vriendin is er echter helemaal klaar mee dus dat moet ik nog even met haar bespreken.

Zit er nu ook aan te denken dat ik tijdens het in elkaar zetten van de solonoid vet gebruikt heb om de solonoid te smeren, zal dat niet vacuum trekken?

Jinny

Golden Member

Bendix die te traag uitkomt en bij twee oude exemplaren betekent gewoon een verse (als in nieuw of gereviseerd) halen en probleem opgelost.
De spanningen nu helpen niet.
Als de stromen groot worden dan is de zaak ook te traag door de spanningsval.

Oplossing, nieuwe starter, alle dikke kabels nalopen en waarschijnlijk is het probleem dan achter de wagen..

Zit er nu ook aan te denken dat ik tijdens het in elkaar zetten van de solonoid vet gebruikt heb om de solonoid te smeren, zal dat niet vacuum trekken?

Nee, is niet het probleem.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 2 april 2022 22:20:09 (22%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Opvallend hoevelen hier zelf aan auto's sleutelen/sleutelden. Dat geeft me toch het vermoeden dat elektronici onderbetaald zijn. Of natuurlijk het gewoon leuk vinden.

Ik sluit me aan bij Jinny. En als je spanningen meet, doe dat rechtstreeks op de motor en niet ergens de nul van de accu of zo nemen. Ik heb vaker problemen in de retour gezien dan in de plus-leiding.

Ik heb bij mijn vorige auto (HiAce) waarvan de koolborstels van de dynamo al na 500.000 km versleten waren er gewoon een ruildynamo ingezet. Spijt daarvan gekregen, ik had gewoon alleen de koolborstels moeten vervangen. Die vervanger jankte en deed het niet bij lage toeren. Een andere gehaald, die was wel beter maar niet zo stil als de eerste. Toen kreeg ik te horen dat dit vaker voorkwam. Al die dingen in de revisie hebben al een probleem gehad en hoeven niet de beste te zijn.

Moraal: gewoon een andere halen, ook een gereviseerde kan slecht zijn.

Wanneer alles soepel beweegt en de bendix schuift niet in de starterkrans, zal de krans de boos doener zijn.
Als de bendix er niet in schuift zal door de geblokkeerde hevel, het anker van het startrelais ook niet zorgen voor voldoende contact druk met sterke vonk vorming en heet worden en verbranding tot gevolg .
Als ie x maal niet wil starten en je duwt de auto in de versnelling een beetje voor of achter uit, doet ie het dan wel?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Op 2 april 2022 23:32:58 schreef Hoeben:
Opvallend hoevelen hier zelf aan auto's sleutelen/sleutelden. Dat geeft me toch het vermoeden dat elektronici onderbetaald zijn.

Dat vermoed je goed, dat is al zeker 50 jaar zo... Elektriciteit is een ondergewaardeerd, onderbetaald beroep.Een timmerman verdient gemiddeld 2 keer zoveel als een elektroman....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Daar ben je zelf bij he...
Ik onderhandel niet. Dit is de prijs. Take it or leave it.

Verder sleutel ik zelf vooral omdat ik het gepruts van de 'professional' zo zat ben. Voor dynamo en startmotor ken ik dan toevallig een bedrijfje wat wel gewoon wat van die dingen snapt. De gemiddelde door de fabrikant getrainde 'monteur' kom echter niet verder dan 'uitlezen' en 'computer says' spelen.

Voor die startmotor: het zou mij niks verbazen als je ergens een rotte verbinding hebt. Of je hebt een vet gebruikt wat te plakkerig is - maar ik neem aan dat als je het ding zover uit elkaar hebt liggen, je ook wel weet wat je er wel en niet op moet smeren.
Je zou eens met een paar fatsoenlijke startkabels (25mm2 of dikke) een accu rechtstreeks op de startmotor kunnen zetten. En dan de + die normaal van het startslot komt om te starten ook even rechtstreeks. En kijk eens of-ie dan wel voldoende uitschuift. De schade aan de tandkrans op het vliegwiel helpt niet, maar is met wat vijlen wel op te lossen. Als je er bij komt.
Verder zou je probleem ook nog wel eens tussen accu-contactslot-startmotor kunnen zitten. Als daar niet voldoende stroom kan lopen, dan kun je ook dergelijke effecten krijgen - maar met bevengenoemd experiment haal je dat er wel uit.

Je kunt ook alleen de bendix vervangen bij de oude startmotor.
Dit is goedkoper dan een startmotor.

Groetjes Pe

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ben zelf ook autotechnicus maar als ik zie hoe andere "monteurs"
storing zoeken (met proeflampje) , terwijl je al snel met een scope moet meten.
Het is gewoon triest .

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 2 april 2022 23:32:58 schreef Hoeben:
Opvallend hoevelen hier zelf aan auto's sleutelen/sleutelden. Dat geeft me toch het vermoeden dat elektronici onderbetaald zijn. Of natuurlijk het gewoon leuk vinden.

Ik sleutel mijn hele leven al aan van alles en nog wat en dat gaat mij zeer goed af.
Audio/video, witgoed, computers, CV-ketels, auto's, brommers, buitenboordmotoren, eigenlijk alles.

In die 20 jaar dat ik auto rijd is de auto voor reparatie misschien 3 keer in de garage geweest, niet omdat ik het zelf niet kon maar puur omdat ik wist dat het een rotklus zou worden, slecht en koud weer, op een lastige plek onder de auto, bouten of nippels die half vergaan waren en/of muurvast zaten.

Bedrijven die iets bij de komen repareren zijn duur en waarom zou je iets door een bedrijf laten repareren als je het ook zelf kunt?

Jinny

Golden Member

Dan moet je het zelf -wel- kunnen.
Niet iedereen heeft die skills.
Ik heb 20 jaar pro aan die zut geknutseld en nu nog steeds, alleen wel wat steviger.
8 cilinder van pak 'm beet een 7 a 8k PK overhalen bv.
Of storing zoeken aan een 7 cilinder van een 5k PK
Ik bedoel maar, ik weet wel in welke string je het probleem vinden kan.
Neem de adviezen van EricP maar ter harte, die zegt hetzelfde als ik.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Heb hetzelfde voor gehad met mijn auto, begon wel erg vervelend te worden.
Heb er een gereviseerde startmotor in gezet, was ook direct de oplossing.
In Eindhoven zit een bedrijf dat niets anders doet dan startmotoren en dynamo's reviseren, beter als ene van de sloop.

Het in- en uitbouwen doe ik zelf wel :)

Dat kump er noe van....
EricP

mét CE

Bedrijven die iets bij de komen repareren zijn duur en waarom zou je iets door een bedrijf laten repareren als je het ook zelf kunt?

Nou, omdat werken meer oplevert dan in dezelfde tijd dergelijke klus doen. Echter, er wordt zoveel prutswerk geleverd waar je vervolgens alsnog tijd in moet stoppen, dat ik er maar mee gestopt ben en het zelf ben gaan doen. Bedrijf wat z'n werk gewoon voor elkaar heeft en daar ook een normaal tarief voor vraag (dus: niet op de gok dingen vervangen tot het probleem opgelost is maar gewoon raak schieten) is welkom...

(waarbij ik dan meteen zeg: een 'schot hagel' is soms goedkoper dan uitzoeken wat de ellende veroorzaakt en dan gericht schieten. Maar niet het ene na het andere vervangen op mijn rekening omdat je denkt 'dat dat het wel eens zou kunnen zijn'. Experimenteren doe je maar voor eigen rekening, ik betaal je wel voor de kennis die je daarmee opgedaan zou moeten hebben).

Op 2 april 2022 23:32:58 schreef Hoeben:
Opvallend hoevelen hier zelf aan auto's sleutelen/sleutelden. Dat geeft me toch het vermoeden dat elektronici onderbetaald zijn. Of natuurlijk het gewoon leuk vinden.

Henry Royce van Rolls Royce had een elektro achtergrond.
Is misschien een bepaalde mindset?
https://www.rrec.nl/nl/Henry_Royce.html

De keren dat ik met m'n auto in een autogarage ben geweest was ik vaak niet tevreden.

Verleden jaar met de auto bij een onafhankelijk APK-keuringsstation geweest en werd de auto afgekeurd op een stukje remleiding waarvan ik wist dat dit al iets minder werd.

Omdat ik de auto dagelijks nodig heb voor mijn werk, ik maar 7 dagen de tijd had voor een gratis herkeuring en de nippels al 25 jaar de tijd hadden gehad om vast te rotten heb ik deze bij een autogarage in het dorp gebracht om een stukje remleiding te laten vervangen.

Zetten ze daar zo'n jong piepeltje aan die het nog allemaal moet leren (is niet erg, zo zijn wij allemaal begonnen) en had een beugeltje stukgeslagen wat kan gebeuren als het al tientallen jaren oud is.

Wat hij alleen niet gedaan heeft is de remslang op een andere manier vastzetten waardoor de APK-keurmeester van het onafhankelijk APK-keuringsstation moeilijk keek en het erop leek dat het APK-afkeur was.

Het is omdat de keurmeester een rol ijzerdraad had liggen en zo vriendelijk was om de remslang vast te zetten anders was het weer APK-afkeur geweest en kon ik opnieuw te keuren en 40,00 EURO lappen.

Dat zelfde jonge piepeltje had daarvoor ook al eens een band voor mij geplakt, 2 plakkers erin en band liep nog steeds leeg.
Na het filmpje teruggekeken te hebben waarbij ik zelf het lek had gevonden (zat een spijkertje in) bleek het spijkertje er gewoon nog in te zitten en heeft hij die plakkers op 2 andere plaatsen geplakt.
De plek van dat spijkertje was overigens de enigste plek waar de band lekte.

Snappen jullie nu waarom ik niet zo happig ben op autogarages en ik het liever zelf doe?

Op 3 april 2022 11:08:28 schreef Arlina:
Heb hetzelfde voor gehad met mijn auto, begon wel erg vervelend te worden.
Heb er een gereviseerde startmotor in gezet, was ook direct de oplossing.
In Eindhoven zit een bedrijf dat niets anders doet dan startmotoren en dynamo's reviseren, beter als ene van de sloop.

Het in- en uitbouwen doe ik zelf wel :)

Normaal zou ik er meteen van overtuigd zijn dat het de startmotor is, dat is het eerste wat ik aangepakt heb maar omdat ik nu 2 startmotoren met hetzelfde probleem heb begin ik daar sterk aan te twijfelen, zou wel heeeeeel toevallig zijn als deze allebei niet goed zijn.

Ga in ieder geval een nieuwe (zal voor die 90,00 EURO wel een gereviseerde zijn) bestellen.

De zuiger van de solenoid moet je niet smeren. Gewoon goed schoonmaken en een beetje silicone spray. Zo niet dan blijft die al hangen. Ik heb ruime ervaring met dit type Valeo startmotoren, zowel op de Moto Guzzi, BMW R90S als in de Renault.

Jacques van Montfort

Op 3 april 2022 12:03:36 schreef Jacques1956:
De zuiger van de solenoid moet je niet smeren. Gewoon goed schoonmaken en een beetje silicone spray. Zo niet dan blijft die al hangen. Ik heb ruime ervaring met dit type Valeo startmotoren, zowel op de Moto Guzzi, BMW R90S als in de Renault.

Deze startmotor is van het merk Bosch maar volgens mij lijken kwa constructie allemaal op elkaar.