China kan prima goede dingen maken, je moet alleen ook daar weg blijven van de 'bottom of the barrel', iets met een kassette loopwerk valt in de gimmick hoek.

Je hebt blijkbaar een gave om net de meuk er uit te pikken. En er is genoeg meuk, maar sommige dingen is echt vragen om ellende.
Alles wat obsolete media speelt is een no-no. Speakertjes, doe maar niet. Dingen voor een prijs die niet kan? Bingo!

Ik kwam er achter dat ik geen "normale" FM/AM-radio meer heb, als in echt helemaal geen enkele. Ik heb een 5 euro ding van ali geplukt waar twee AA's in gaan, wetende dat dat een gok in een gevaarlijke categorie is.
En dat domme ding werkt prima. Er komt zelfs beter geluid uit dan dat ik voor het formaat gedacht had. Dus je moet er ook een beetje geluk mee hebben ;)

Ik heb zoiets ook zelf gemaakt. Die 10x is heel simpel. Gewoon 10 even dikke draadjes parallel en dan om 1 ervan je stroom-tang. Gedeeld door is een "spoel" van 10 windingen en dan de klamp om alle tien. Voor kalibratie heb ik de belachelijk dure versie van Fluke nagebouwd. (kan zijn dat gedeeld door en vermenigvuldiging net omgekeerd worden gebruikt. Ligt er aan hoe je rekent.)

Zelf maken kan ook. Het is kwa electronica niet ingewikkeld.

Ik heb er eentje gekocht en net getest. Hij doet het. De belasting is een gloeilamp van 100W. Parkside PSMA 300 A1 is het volledige type nummer.

Stand 1x

Stand 10x

Mooi en degelijk gemaakt en voorzien van schroeven als je hem wilt openen.

Op dinsdag 3 maart 2026 21:28:45 schreef Sine:
Dingen voor een prijs die niet kan? Bingo!

12V 1A voedingsadapter voor 76 cent (EUR 2.13 met verzending)... vind ik in die categorie vallen... Zijn prima dingen!

Je bedoeld dat ze werken. ;-) Of hij goed gebouwd en veilig is weet je alleen na uit elkaar halen.

Kijk eens naar videos van diodes-gone-wild. Veel van die dingen zijn zelfs gevaarlijk.

Ik heb laatst een 12V 10A adapter van Ali hier gehad (van de buurman). De eerste keer dat hij hem gebruikte om een 12V 20W lampje te testen brandde hij door. Alles wat je kunt bedenken om hem goedkoper te maken was wegbezuinigd incl dingen die je niet moet wegbezuinigen. Geen zekering, geen MOVs, geen enkele in of uitgang filtering. Nauwelijks isolatie tussen primair en secundair. een enkele TO220 mosfet op een stukje alu. Veel te weinig koellichaam. Waarschijnlijk zal de isolatie van de trafo ook benedenmaats zijn (geen zin er veel tijd aan te besteden, gelijk weggegooid). De kast zat niet gelijmd of geschroefd maar met 4 trieste lipjes geklikt, als je het ding laat vallen dan springt ie zo spontaan open. Het PCB lag los in de doos, het werd enkel op zijn plek gehouden door een klont "stopverf" tussen deksel en PCB. Ik heb een betere van de kringloop mee genomen en de snoer over gezet. (slechts 5A maar hij woog minstens drie keer zo zwaar.)

Je bedoeld dat ze werken. ;-) Of hij goed gebouwd en veilig is weet je alleen na uit elkaar halen.

Da's dus ook het eerste wat ik gedaan heb. En hij is verdraaid degelijk. Gewicht was al een goed voorteken. Bij het losdraaien van de schroeven kreeg ik de schalen in eerste instantie niet los van elkaar - hij past héél goed in elkaar, met een dubbele naad om vochtingressie te voorkomen.

De koperdraad is 1.5mm.

Bij mijn exemplaar zit er wel een héél klein 'nikje' in de lakisolatie, waarschijnlijk heeft iemand er met iets scherps de draad in het huis geduwd. Maar is verder geen probleem. Is op de foto's nauwelijks te zien.

Kan alleen niet zien of het eigenlijke aansluitsnoer koperdraad is of copperclad aluminium.

Hoe dan ook, ik gebruik hem met vertrouwen. Enige probleem is alleen dat geen van m'n beide stroomtangen eromheen passen.... :+

Ironisch: de stroomtang is met z'n 9 euro goedkoper dan de meetadapter (13 euro).

Fred101, ik had zelf ook een adapter geïmproviseerd maar kan hem nu nergens vinden. Hij zit niet in de koffer waar hij in hoort - één of andere onverlaat heeft hem de vorige keer blijkbaar niet opgeruimd! O-) Het is gewoon een heel kort verlengsnoertje met de buitenste ommanteling verwijderd, zodat de individuele draden bereikbaar zijn voor de stroomtang.

Leuk dat je hem ook hebt gehaald. Die stroom tang was extra goedkoop maar meet geen DC amp via de clamp, (wel TRMS dat dan wel weer). Mijn Uni-T UT203 kan wel DC amp via de clamp meten. Nou is die adapter ook niet echt voor DC te gebruiken denk ik, maar misschien wel.

Welke stroom tangen heb je dan? Zo'n 200A geval ?

Jij bedankt voor het me erop attent maken, Flash2b. Ik was al een tijd op zoek naar zoiets en overwoog serieus zelfbouw.

Zie stroomtangen op de foto. Dat de grijze Voltcraft niet ging passen had ik al wel verwacht.... >:)

Ik zal straks de adapter ook nog even aan de Megger hangen, kijken of hij die test ook doorstaat.

[Edit: net gemeggerd; ik meet drie keer (L-N; L-PE; N-PE) >999Mohm bij 1000V. Dus da's ook goed.]

Flash2b: mijn tangen zijn allebei DC (ene 10mA resolutie, andere 1mA) en meer voor het lichtere werk, vandaar ook die Voltcraft met de kleine bek, die is handig voor op allerlei nauwe plekjes in een meterkast. Ik hoef zelden tot nooit de startstroom van de auto te meten.... Met die gele heb ik ooit wel eens m'n DC-lasinverters gecontroleerd. Maar het komt zelden voor dat ik meer dan 10A hoef te meten.

Voor wie zich afvraagt of z'n tang gaat passen: de benen van de stroomadapter zijn 17mm breed en 19mm dik.

Op woensdag 4 maart 2026 10:22:32 schreef rew:
[...]12V 1A voedingsadapter voor 76 cent (EUR 2.13 met verzending)... vind ik in die categorie vallen... Zijn prima dingen!

Die dingen van onder de euro heb ik ook eens 8 meebesteld: 3 waren er in even zovele dagen kapot (ontploft), de rest weggemieterd.
(onbetrouwbare zooi met alleen een paar transistoren, geen ic...)

Als ze binnenzijn (vanmiddag), dan ga ik ze testen. Als je me prive je adres stuurt, dan stuur ik er een paar jou kant op (als ik ze als "goed genoeg" getest heb).

[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]

Op woensdag 4 maart 2026 12:28:26 schreef nonius:
Jij bedankt voor het me erop attent maken, Flash2b. Ik was al een tijd op zoek naar zoiets en overwoog serieus zelfbouw.

Zie stroomtangen op de foto. Dat de grijze Voltcraft niet ging passen had ik al wel verwacht.... >:)

Ik zal straks de adapter ook nog even aan de Megger hangen, kijken of hij die test ook doorstaat.

[Edit: net gemeggerd; ik meet drie keer (L-N; L-PE; N-PE) >999Mohm bij 1000V. Dus da's ook goed.]

Flash2b: mijn tangen zijn allebei DC (ene 10mA resolutie, andere 1mA) en meer voor het lichtere werk, vandaar ook die Voltcraft met de kleine bek, die is handig voor op allerlei nauwe plekjes in een meterkast. Ik hoef zelden tot nooit de startstroom van de auto te meten.... Met die gele heb ik ooit wel eens m'n DC-lasinverters gecontroleerd. Maar het komt zelden voor dat ik meer dan 10A hoef te meten.

Voor wie zich afvraagt of z'n tang gaat passen: de benen van de stroomadapter zijn 17mm breed en 19mm dik.

Ha nonius,

Heb inmiddels het voltmeter/doogangstestertje bekeken. Voor zover ik kan zien werkt het naar bevrediging, alleen is het nogal lomp vergeleken met mijn vorige doorgangstester.
Mijn stroomtang gaat tot 20A AC/DC. Het gat is 19,5mm. Te dik voor het Lidl ding dus, denk ik.
Het is, denk ik, handiger om de diagonaal van de doorsnede te meten.

Mijn Fluke stroomtang:

Wel is een DVM of een scoop nodig on een meting uit te lezen.

Verder heb ik zojuist een aantal, links naar je buisje, een Telefunken LS180 triode, opgestuurd.
Verder nog wat info naar die lichtgevende oscillator kwartsen bijgevoegd. De site is nogal moeilijk te gebruiken omdat er geen index en/of zoekmachine in zit, maar wel boordevol informatie, ook over het Würtzburg geval en het Rotterdam Gerät

Groet, T.A.

[e-mail en CO beginnen nu een beetje door elkaar heen te lopen, hi]

Yep, heb de links net bekeken. Ik kan me de discussie over de lichtgevende kristallen nog herinneren, hier op CO, ca. 2 jaar geleden.

Die Würzburg-radar is erg interessant en leuk - de LS180 uit Nieuwleusen vind ik dubbel-leuk omdat ik ooit heb geholpen aan zonneruismetingen met de paraboolantenne van een oude Würzburg-Riese radar; antenne was 7m diameter.

Heb zojuist een nieuwe sokkel voor de LS180 in elkaar geprutst, maar nu eentje waarbij hij niet ondersteboven staat :)

Grappig wel: de 3 buisjes die we gekocht hebben (jouw veldeffectmicroscoop, mijn röntgengelijkrichter en LS180) staan alle 3 op Giorgio Basile's website.

Heb inmiddels het voltmeter/doogangstestertje bekeken. Voor zover ik kan zien werkt het naar bevrediging, alleen is het nogal lomp vergeleken met mijn vorige doorgangstester.

Zat een uurtje geleden nog te denken dat ik niet snap dat je het oude ding niet opknapt. Als het alleen maar de schuifschakelaar en/of een 13-in-een-dozijn digitaal ICtje is (4000-reeks of 74xx-reeks) dan zou ik niet twijfelen, toch zeker niet met gereedschap waar ik 20-30-40 jaar mee vergroeid ben.

Als je het ding een keertje brengt wil ik wel een poging wagen. Ik kan je ook een ouderwetse duspol aanbieden, maar daar zat in die tijd nog geen doorgangstester op....

Op woensdag 4 maart 2026 12:28:26 schreef nonius:

Je kan de stroom ook meten over de "middenpoten" in ieder geval die met die ene blauwe draad is geen 17mm breed.

De codering is nmbm niet helemaal doordacht.

Volgens mij slaat het meetpunt mA L-N nergens op. Bij een goed apparaat zal dat altijd 0 mA zijn.
De fase en de nulstroom loop erdoor, min de eventueel naar aarde weglekkende stroom het had dus beter L-aarde kunnen heten.
Maar omdat je niet precies weet waar de fase de meetadapter ingaat (je kan de steker omdraaien) is dit niet zo'n zinvol meetpunt.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (38%)]

Je kan de stroom ook meten over de "middenpoten" in ieder geval die met die ene blauwe draad is geen 17mm breed.

Natuurlijk! 8)7 Had ik helemaal niet aan gedacht, en dat past wel met mijn tang! (alhoewel ik wel sterk vermoed dat je dan 9x meet, niet 10x; maar dat hoeft geen probleem te zijn als je er rekening mee houdt).

en dat past wel met mijn tang!

En anders... grotere tang uit de kast pakken? :+
Die opbouw is eigenlijk best belangrijk. De mA L-N zou normaal gesproken 0 moeten zijn. De Ax1 aan de zijkant zou de fasedraad moeten meten. De Ax1 in het midden de nul. Dat is waarschijnlijk hetzelfde.
En inderdaad, als je stroom 'in het midden' van het x10 deel meet, dan heb je die slechts 9x.

Naast de hapklare vermogensmeter in 3 voud, heb ik hier al jaren een WCD voor met losse draden naar de stek(k)er. Toegegeven, die doet de x10 niet (maar daarvoor is er dan weer een tang die AC in mA kan weergeven).

Zo op het oog zit het tot zeg 10A ook nog wel schappelijk in elkaar. En het kan nog open ook!

Als je de 10x in het midden meet, dan is het net een winding korter volgens mij. Bij mij klopt de 1x vs 10x op de originele meetpunten perfect met mijn UT203.

De 1x in het midden is idd wel te gebruiken... handig voor nonius !!

Het ding is na de grondige inspectie dus geslaagd.

Op woensdag 4 maart 2026 23:00:57 schreef vergeten:
Bij een goed apparaat zal dat altijd 0 mA zijn.

Dit ding is duidelijk bedoeld om te kunnen foutzoeken als een apparaat "niet goed" is.

Op donderdag 5 maart 2026 09:23:01 schreef rew:
[...]Dit ding is duidelijk bedoeld om te kunnen foutzoeken als een apparaat "niet goed" is.

Zeker, maar een aardlek meten (wat veel voorkomt) met een amperetang heb ik zo toch zo mijn gedachten over.

Foutzoeken (geen aardfouten) doe ik met dit bouwsel, een serielamp met dubbelpolige schakelaar (met lampje), amperetang lusje (14AWG = 2,08mm2) en een lampoverbrugggingsschakelaar. ;)

Nee, de lamp beperkt de stroom.

Zeker, maar een aardlek meten (wat veel voorkomt) met een amperetang heb ik zo toch zo mijn gedachten over.

Het is Duits he. Daar werkt aarding vaak toch net ff anders dan hier.

Op vrijdag 6 maart 2026 00:07:23 schreef vergeten:
Nee, de lamp beperkt de stroom.

Als ik het goed begrepen heb kan je de lamp overbruggen met een schakelaar. In dat geval staat de lamp buitenspel en zou een zekering nut kunnen hebben.

Die schakelaar zet je toch pas om als je ziet dat de lamp flauw brandt.

Het is niet slim om deze te schakelen als de lamp fel brandt. >:)

Uiteraard afhankelijk van het vermogen van het toestel en de lamp. :P

[Bericht gewijzigd door daandc op (21%)]

Ook vandaag bij de Lidl zo'n stroom-meet-ding meegenomen, bij de normale boodschappen gesmokkeld dus door vrouwlief betaald ;)
Mijn Chinese gratis AC-DC tang* past er, tegen de verwachting in, net omheen.
Maar ik kwam hier nu om te bevragen wat de mA opdruk betekent en zie dat er al meer discussie over is.
Waarom staat er mA en niet gewoon A? Wat je meet/afleest is toch gewoon afhankelijk van de stand van je stroomtang? Het feit dat er "m" voor de A staat deed mij afvragen of ze een factor 1000 hadden ingebouwd (hoe dan als er 16A mag lopen...). En ze hebben al een factor 10 voor als je stroomtang weinig nauwkeurigheid heeft in lage metingen en vervolgens verwachten ze dat je met je stroomtang een lekstroom van een paar mA kunt meten?
Als ze dat 'gat' hadden gebruikt voor een 10x versterkte PE stroom had ik het nog een beetje gesnapt, maar nu ontgaat me het nut een beetje. Wat zie ik over het hoofd?

(*gekregen van iemand die uit China een werkende had gekregen nadat deze defect bleek bij aankomst: het bleek slechts een afgebroken voedingsdraadje van de 9V batterij te zijn. Bijgevoegde foto vertekent, da's volgens mij een klein handje speciaal voor de foto)