Ik zat net hierboven nog wat te editten. Wel wat trafo's gemeten maar geen een die in de buurt zit. Volgens de gegevens hieronder zitten de spoelen in het filter rond 100mH maal twee voor stereo.
Kan wel even de scope en generator aanslingeren om de inductie te meten/berekenen. Wordt morgen want ik ben nu op tournee.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163236?query=schakelaar+dan&…
foto van het geheel
Het 170BLR-3107 filter bevat twee gekoppelde LC netwerken, de L daarin is van buiten af niet los bruikbaar.
Beter om met de oscilloscoop / generator een smoorspoel meting / berekening te maken.
Op zondag 30 augustus 2026 21:10:05 schreef wellenkino:
.hp 4260A Universal Bridge (LCR)[bijlage]
Mooie bridge, en mooie collectie klassieke T&M 
miedema
Golden Member
Ik ben blij met mijn HP 8640B Signal Generator. Hij is weer helemaal in orde:
Een goede kijker ziet op bovenstaande foto meteen een mooie eigenschap van de HP 5340A counter: hij triggert nog prima op een signaal van -45dBm. Een reden dat hij zo lang populair gebleven is.
.
Nadat ik de knoppen gelijmd, en nieuwe wipers op de draaischakelaars had gemonteerd, functioneerde de 8640B weer prima.
Alleen zat me niet lekker dat er kleine scheurtjes in de tandwielen zaten. Vooralsnog werkte het goed, maar hoelang nog?
Ik nam de vlucht naar voren, en kocht messing vervangingstandwielen, gemaakt in India. De A9 module met nieuwe tandwielen:
OP EEVblog heb er hier uitgebreider over geschreven, met meer foto's.
Ik ben blij met deze HP 8640B omdat het een iconisch HP apparaat is. Prachtig gebouwd, en een mijlpaal in prestaties in z'n tijd. Toen te koop voor de prijs van een zeer luxe auto.
Maar m'n daily driver gaat hij niet worden....
Één van de leuke dingen is om meerdere soortgelijke apparaten met elkaar te kunnen vergelijken.
Vergelijk ik de HP 8640B met m'n Marconi 2018, dan zie ik (met mijn analyzers
) weinig verschil in signaal kwaliteit. Maar de 8640B verbruikt 3x zoveel stroom, en heeft een luide fan die nodig om de warmte kwijt te raken. De kamer wordt er warm van. De 8640B heeft uren nodig om stabiel te worden, terwijl de fanloze Marconi dat in 10 minuten doet. En dan ook stabieler is.
M'n Hameg HM8135 RF generator doet niet onder voor de Marconi, en gaat tot 3GHz. Veel compacter, dus past standaard op de meetplank. Wel weer een irritante fan... En voor de Hameg heb ik een TestController driver geschreven. 
Dit zijn natuurlijk ook 3 generaties RF generatoren vergeleken. De 8640B is inmiddels een halve eeuw oud. Niet zo vreemd dat z'n prestaties inmiddels voorbijgestreefd zijn... Wel weer is de HP 8640B de enige waar je lekker aan een knop kunt zwengelen om de frequentie heen en weer door een filter te draaien. 
groet, Gertjan.
Op vrijdag 4 september 2026 18:31:45 schreef miedema:
Ik ben blij met mijn HP 8640B Signal Generator. Hij is weer helemaal in orde:....
Dit zijn natuurlijk ook 3 generaties RF generatoren vergeleken. De 8640B is inmiddels een halve eeuw oud. Wel weer is de HP 8640B de enige waar je lekker aan een knop kunt zwengelen om de frequentie heen en weer door een filter te draaien
groet, Gertjan.
Ik ken het gevoel, ik heb twee stuks HP8642A staan. Werken beiden als een tierelier. Echt prachtige techniek, mocht duidelijk tijdens development "alles kosten". ?? Nieuwprijs was ook ?????Maar ze trekken erg veel power, lawaaiige fan etc. En dan wordt het me te snel heet in de shack. Stabiel zijn ze vrijwel meteen, daar zorgt de Rb shack referentie wel voor. Meestal gebruik ik tegenwoordig de Anritsu MG3700A. Tenzij ik iets wil wat sneller cq beter met de HP gaat (de Anritsu is een VSG).
Horses for courses zoals de Britten zeggen.
Wilko
Op dinsdag 11 augustus 2026 20:01:01 schreef Bobosje:
Het 170BLR-3107 filter bevat twee gekoppelde LC netwerken, de L daarin is van buiten af niet los bruikbaar.Beter om met de oscilloscoop / generator een smoorspoel meting / berekening te maken.
Die smoorspoel in de Delta voeding heeft een luchtspleet in het E I blikpakket. En omdat ie in de 50Hz secundaire van de trafo zit lijkt het beter om ook bij die frequentie te meten?
Het is meer voor de leuk, zo'n meting, want die smoorspoel heeft bijkans het eeuwige leven. Wel jammer dat ie zoveel lawaai maakt. Ik heb de met rubber geluidisolerende ophanging van Delta vernieuwd met nieuwe, zachte tule rubbers, maar dat geeft geen duidelijk hoorbaar effect.
Vervolgens het bruine afdekisolatie papier van de smoorspoel wikkeling afgehaald en de wikkeling doordrenkt aan beide kanten met twee componenten epoxy hars en dat maakt hem iets minder luid.
Dus geen definitieve oplossing, helaas. In ieder geval niet die loeiende fan in de HP pronkstukken van Miedema 
miedema
Golden Member
Op vrijdag 4 september 2026 19:41:10 schreef PA1WBU:
[...]
ik heb twee stuks HP8642A staan.
[...]
Ha PA1WBU,
Die HP 8642A heeft fantastische specs! HP heeft hem ontworpen als opvolger voor de toendetijd bijna universeel gebruikte 8640B, toen die toch wel "long in the tooth" begon te worden.
Als ik de specs van de 8642A lees, dan wil ik er graag eentje hebben. Als ik dan afmetingen en gewicht zie (een hoge en diepe 19" kast, die 32kg weegt), dan is mijn enthousiasme bekoeld. 
groet! Gertjan.
Op vrijdag 4 september 2026 20:38:28 schreef miedema:
[...]Ha PA1WBU,
Die HP 8642A heeft fantastische specs! HP heeft hem ontworpen als opvolger voor de toendetijd bijna universeel gebruikte 8640B, toen die toch wel "long in the tooth" begon te worden.Als ik de specs van de 8642A lees, dan wil ik er graag eentje hebben. Als ik dan afmetingen en gewicht zie (een hoge en diepe 19" kast, die 32kg weegt), dan is mijn enthousiasme bekoeld.
groet! Gertjan.
Ja, ze zijn groot en zwaar. Gebouwd als een tank. Alle individuele modules zitten in een die-cast alu box. Je kunt iedere module wisselen zonder re-calibratie, bij iedere spare hoort een ROM kaart waar je de cal gegevens voor de module uit kunt lezen. Echt.. over-engineered tot in de extreem. Maar mooi... 
Ding heeft een interne multimeter voor foutzoeken met hulp van ingebouwde diagnostics, een sleuteltje voor losdraaien van coax conn, etc etc.
Paar fotootjes voor de leut bijgevoegd.
miedema
Golden Member
Ha PA1WBU,
Dank voor je info & leuk om je foto's te zien.
Het is tenslotte een show topic. 
groet, Gertjan.
Mooie elco ook op de rechterfoto. Kemet 15µF hermetic sealed. Ik heb er dozen vol van liggen, maar lastig te verkopen.
Op vrijdag 4 september 2026 22:38:46 schreef RAAF12:
Mooie elco ook op de rechterfoto. Kemet 15µF hermetic sealed. Ik heb er dozen vol van liggen, maar lastig te verkopen.
Vinden mensen ze niet leuk? Deze is uit 1986 meen ik, en er zitten er nog meer in uiteraard. Goeie spullen 
Wilko
Zeker! Zo'n elco kost bij Mouser €11,29 bij mij slechts €3 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (67%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op vrijdag 4 september 2026 22:38:46 schreef RAAF12:
Zijn het geen tantaals? Als het van een hogere spanning is kan ik er wel wat van gebruiken voor mijn Tektronix stroommeettang.
[edit]You've got mail
Er ligt hier de Kemet serie T110 in de waarde 15uF 20V 20% en 15uF 20V 10% tolerantie.
https://yageogroup.com/content/datasheet/asset/file/KEM_T2031_T110_AXI…
mail sent
Nog eentje dan, Gertjan triggerde me.. HP8671B microwave synth, nog meer electro p0rn zoals de Yanks dat soms noemen. Van de twee uitschuifbare/uitklapbare delen van het frontpaneel heb ik helaas geen losse foto's, alleen wat videos. Ook weer een stukje serviceability uit "the mists of time" 
Uiteraard met mod: op basis van een HP application note kan hij nu op 1, 2 of 3 Hz nauwkeurig worden ingesteld door het injecteren van een signaal uit een externe signaalgenerator. 1, 2 of 3 is afhankelijk van de multiplier die wordt gebruikt achter de YTO.
Blijft bijzonder, 3 Hz op 18.5 GHz 
[Bericht gewijzigd door PA1WBU op (78%)]
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Gertjan, mijn HP counter, HP5341A ging tot 4,5 GHz heb ik een paar jaar terug weg gedaan ivb aankoop HP53181 met 3 GHz unit er in en RS232 aansluiting, zodat ik het kan aansluiten op TIMELAB. Heeft ong. 36 jaar hier dienst gedaan (zat ook HP 8011 oven optie in ) Is een 500 MHz counter met mixer voor hogere frequenties.
miedema
Golden Member
Ha Krelis,
Leuk om die HP 5341A te zien, had ik nog nog niet eerder gezien. De HP 53181 is naast moderner, natuurlijk ook veel compacter. En past dus beter op de plank.
.
@PA1WBU
Leuk om je foto's te zien.
Mooie schuifschakelaars in die HP 8671B.
Als ik die foto zie dan denk ik meteen aan wipertjes. 
In m'n HP 8640B A9 module waren er later toch weer 2 originele wipertjes van een draaischakelaar gevallen. Ik had ze al met een toefje epoxy aan de pinnetjes waar ze opzitten vastgezet. Maar klaarblijkelijk waren die pinnetjes ook niet best meer.
Gelukkig had ik nog wipertjes van je, en zit er een 2e setje pinnetjes op die rotors. Dus bij de montage van de messing tandwieltjes er meteen weer 2 nieuwe opgelijmd. Blij dus dat ik spares had! 
.
Ik had m'n Marconi 2018 nog nooit open gehad. Hij deed het gewoon 
Maar nu werd ik wel nieuwsgierig, en heb eens een blik geworpen.
En wat zag ik:
Metal can NE5534. Natuurlijk van Signetics. Die had ik nog niet eerder gezien...
Het is de uitgangsbuffer van de excellente modulatie oscillator. Die heeft een mooie lage vervorming. Gemeten THD: 0,025% @400Hz. 
groet, Gertjan.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zaterdag 5 september 2026 11:50:54 schreef RAAF12:
Er ligt hier de Kemet serie T110 in de waarde 15uF 20V 20% en 15uF 20V 10% tolerantie.
https://yageogroup.com/content/datasheet/asset/file/KEM_T2031_T110_AXI…mail sent
Jammer, Tektronix gebruikte 50V, 60V etc. Alhoewel het maar voor 16V voedingslijnen is, is dat met tantaal wel belangrijk om ze heel te houden.
nonius
set SCE to AUX.
Off-topic, maar iets wat me toch van het hart moet: Miedema, het valt me al een hele tijd op dat je foto's bijna kunstwerkjes zijn!
Die foto van de Signetics NE5534 of module A9 uit de HP8640B zouden hier best mooi staan aan de wand, op posterformaat boven de bank....
(een plekje dat ik eigenlijk gereserveerd had voor het viaduct van Millau; maar een uitvergroting van 'een Miedema' zou er ook niet slecht staan).
Al eens gedacht aan een expositie? 
De Heren H&P in actie. Ze bouwden daar in California een koude kamer met pijpen in de muren waar water doorheen stroomde. Airco's waren loeiduur in de early fourties.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]
miedema
Golden Member
Op zondag 6 september 2026 12:38:17 schreef nonius:
Off-topic, maar iets wat me toch van het hart moet: Miedema, het valt me al een hele tijd op dat je foto's bijna kunstwerkjes zijn!
Ha Nonius,
Leuk om te horen, en dank voor het compliment!
Fotograferen is ook een hobby van me. En ja, als ik iets doe, dan doe ik het graag zo goed mogelijk
.
Met alle plezier kan ik je die foto op volle resolutie mailen als ik je daar een plezier mee kan doen. Stuur maar een mailtje.
Hier nog een paar foto's:
Defect tantaaltje vervangen (Krohn-Hite 5400B Function Generator)
Leo Bodnar pulser close-up
Blackdog trafo's (Mietro 10MHz MasterClock)
Radford Low Distortion Oscillator Series 3
EPROM defect...
Wafer skyline (macro van chip wafer schijf)
Golden -hp- goodness (HP 5303A counter)
-hp- display (HP 5300A)
.
Niet elektronica gerelateerde foto's kun je vinden op m'n fotowebsite Gerjans foto's.
Groet! Gertjan.