JE kan ook deze schakeling maken.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Maar omdat je al een generator hebt is enkel het gedeelte achter de uitgang van de 555 genoeg. Een BUZ11 hoeft het niet te zijn elke andere fet werkt ook.

Bedankt voor de reactie's!

Sorry, maar ik ben er al een tijdje uit en zit ook op het moment zwaar onder de medicijnen; het zal daar dan wel mee te maken hebben (hoop ik dan maar+ik ben geen echte elektrotechnicus) dat ik even niet zie hoe ik dat aan kan sturen?

Let wel; ik heb -anders dan die generator die nog in een hoekje op zolder stond- eigenlijk niets in huis.
Ik kan de injector aansturen met een aparter voor een laptop maar hoe ik de link kan maken met die generator?
Ik moet ook zeggen dat ik erg weinig ervaring heb met dit ding.

Sorry, maar ik snap hem niet (en schaam mezelf dat toe te geven).

Zou een lompe oplossing zoals een 10-12 V trafo + gelijkrichter, zonder afvlakking, ook werken? Dus 100 Hz halve-sinus-vormige pulsen.
Doorgaans zijn dat de ingewanden van een ouderwetse acculader met trafo.

Die vrijloop diode heb je juist niet nodig anders valt het anker te traag af. Wel een snubber van 1u met 22ohm in serie over de injector of een begrenzingschakeling op zo’n 60v.
Bovendien heb je met lage ohmige injectors een peak&hold schakeling nodig of ieder geval een serie weerstand van 2,2 of 3,3 ohm. Anders verbranden ze geheid.

@Paul: te zien aan de reactie van de topicstarter zal uw inbreng weinig baat brengen, hoewel hoogstwaarschijnlijk helemaal correct en terecht.

@topicstarter: alle begrip en respect voor uw persoonlijke situatie, schaam u daar vooral niet voor! Uw enige hoop is dan inderdaad iemand die met het gepaste materiaal ter plaatse kan en wil komen. Zelf zit ik verder van Haarlem vandaan dan Groningen, helaas.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (14%)]

Bedankt beste mensen, maar big_fat_mama heeft gelijk.
Het gaat me met de spullen die ik heb nu, hier, niet lukken. Mooi paasweekeinde maar winkels die ik nodig heb dus niet open. Dinsdag moet ik werken en kan dus niet shoppen maar hoopte in die avond aan de slag te kunnen.

Een stukje rijden durf ik dan nog wel, maar erg ver inderdaad niet.
Het hoeft niet per sé Haarlem te zijn, dat niet.

Hoeveel injectoren heb je?

Ik woon in Zaandam. Ik heb 2 PA versterkermodules van 100w in de aanbieding. Geen idee of ze 4 of 8 ohm willen zien. Komen uit Yamaha KS100 podium monitor speakers.

Zet 4 van die injectoren in serie en je komt in ieder geval qua DC weerstand goed in de buurt van de speakerimpedantie. Misschien nog e.e.a aan snubberspul er bij zetten, geen idee hoe die versterkers omgaan met sterk inductieve lasten!

Sluit een pulssignaal met de gewenste frequentie en dutycycle aan op de ingang en daar is je 'zware' pulsgenerator.

Interesse? Mogen weg voor 20 euro per stuk. Uitgerust met discrete transistoren in de eindtrap, dus te repareren mocht je ze ooit opblazen. Zijn ook al eens vervangen.

Laaste keer dat ik de versterkers testte was 10 jaar terug, zijn sindsdien gewoon droog en warm bewaard.

Ultrasoonbadjes zijn er ook al vanaf enkele tientjes. Hoef je niets te maken.

Volgens mij is het de bedoeling de injectoren open/dicht te sturen terwijl ze in het ultrasoonbad liggen. Als de naald in de zitting ligt kan de vervuiling daar niet verwijderd worden.

Zo had ik het ook begrepen, jawel.

@ledlover, bedankt voor de aanbieding, maar ook dat zie ik mezelf niet doen/lukken op het moment.

Vooralsnog heb ik nu een adapter maar gewoon aangesloten en sta mezelf suf te klikken :)
Gaat niet zo snel als het hoort te gaan, maar ach; de beweging is er.
Ik doe het maar zo denk ik dan.

Ja, ik had een badje klaar staan voor ze, dat schreef ik ook, maar het is geen ultrasoonbadje.
Die heb ik niet. En tja, ze kosten maar weinig, maar met de Pasen zo is er misschien niet op tijd aan te komen.
Dus doe ik het maar zo; lekker laten weken, mezelf het schoppens klikken en duimen ;)

Als je een 12V relais hebt kan je ook het volgende maken.
https://www.circuitlab.com/circuit/87bane/relay-oscillator/

https://www.circuitlab.com/circuit/87bane/screenshot/1024x768/

Het relais gaat dan voor je oscilleren.

De load is dan gewoon je injector en de spanning zou voor een 12V relais dan zo rond de 12 - 14V moeten zijn. Als de injector zo niet lekker werkt dan een dubbelpolig relais en de injector via een weerstand apart aansluiten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]

De last staat in serie met de relaisspoel. Er zal erg weinig stroom door de last vloeien, ik vermoed te weinig voor de injector.

De 'open' tijd is heel klein in jouw schakeling. Het kan werken, maar er is een risico dat de dutycycle te groot is voor de injector en dat er wat stuk gaat. Je moet inderdaad een dubbelpolig relais hebben, maar omdat de oscillatiefrequentie op een paar honderd hertz ligt kan het heel goed zijn dat het tweede contact amper of niet opent door flexibiliteit van het materiaal.

De andere manier om dit te doen is als volgt:

Een geringe stroom loopt door relaisspoel en injector. Te klein (neem ik aan) om de injector te laten werken.

Het relais trekt aan en de spoel wordt kortgesloten. Nu loopt de volle werkstroom door de injector, voor een fractie van een seconde. De 'open' tijd is groter dan de 'gesloten' tijd vermoed ik.

Omdat de spoel kortgesloten is, zal het contact openen. Nu begint het proces weer opnieuw.

Eventueel kan je door fysieke massa toe te voegen aan het relais (eentje nemen met kapje dat er af kan) de frequentie omlaag brengen.
Creatief zijn met diodes en condensatoren kan 'elektrische traagheid' toevoegen.

In beide gevallen is het resultaat wat onvoorspelbaar. Ik ga nu niet de dutycycles bekijken op m'n scope. Verschilt ook per relais.

De 'open' tijd is heel klein in jouw schakeling. Het kan werken, maar er is een risico dat de dutycycle te groot is voor de injector en dat er wat stuk gaat.

Je kan als je wat speelt met de spanning het relais iets trager laten inschakelen, voor een 12V relais zit je dan soms al op de 6V.

En met een condensator parallel over het relais en een weerstand in serie kan je het ook trager maken, ik heb daar al vaak mee gespeeld. Ik had periode tijden van in de seconden.

De last staat in serie met de relaisspoel. Er zal erg weinig stroom door de last vloeien, ik vermoed te weinig voor de injector.

Dat vermoeden heb ik ook maar het is wel het proberen waart, ook hier kan je weer spelen met de spanning om wat meer stroom door de spoel en injector te krijgen. Relais kan je flink over belasten weet ik uit ervaring, worden ze wel erg warm van maar als je er bij blijft gaat dat wel goed.

De andere manier om dit te doen is als volgt:

Slim gevonden dacht eerst dat kan toch niet werken maar toen ik beter keek dacht ja het klopt wel. Het is meer de tekenstijl die wat verwarrend is voor mij.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Ik heb 'de jouwe' wel eens gebruikt voor tesla en vonkzender experimenten :+

Ze zijn ook buitengewoon effectief om een boel RF uit te braken, tot in de FM band aan toe.

Er zijn zelf mensen die een hele werkende logische schakeling tot en met een soortvan CPU of computer achting iets ermee maken. Je kan verbazend veel met relais, behalve dan hoge snelheden.

Een relais met 220V spoel en een TL starter in serie..?

Beste mensen,

Het is gelukt hoor!
Wel met mezelf helemaal suf klikken, maar okee, hoge nood was daar en dus moest ik wat.

Wat het goed maakte, is het idee van een ultrasoon badje; mijn schoonmoeder bleek er nog één te hebben staan van mijn schoonvader die onlangs overleden is.
Best een goed ding, kost tegenwoordig nog bijna 300 euro bij meneer bol.

Ik had ze al "gepulst" en laten weken in remmenreiniger en hoewel er uit elk bekertje waar een injector in zat toch een berg zwarte prut uit kwam en ik ze naspoelde voor ze de reiniger in gingen, werd toch van die vijf injectoren anderhalve liter water (met een beetje Dasty) behoorlijk donker.

Na de remmenreiniger waren ze dus al een heel stuk schoner na een nacht staan, maar het "zuigertje" als het ware, onder de vele gaatjes, was nog steeds best vies wat de indruk gaf dat er van binnen niet veel gebeurde.
Na een paar seconden in het ultrasoon badje; helemaal mooi wit!

Deze injectoren gaan niet met een naald maar met een plaatje die een kanaaltje dicht houdt. Dus een dekseltje als het ware op een tuutje. Ik bedacht mezelf, dat pulsen dan niet eens zo heel erg nodig hoeft te zijn; gewoon open zodat de "deksel" ook schoon kan worden.
Dus; ik heb beiden gedaan.

Het zag er best goed uit en dus even de foto's in volgorde:

1) de beker na een nachtje in remmenreiniger (met scheutje WD40) en pulsen, zwarte water is er al uit.

2) de injector zoals hij uit datzelfde badje kwam: let op de gaatjes (die velen) wat al veel schoner was dan het erin ging.......

3) setup met badwater; eerste erin, let op de kleur.

4) na injector vijf; vergelijk kleur ;)

5) vijf maal schoon!!

Bedankt allemaal voor het meedenken!!

Sorry dat ik nog even doorzanik.......maar het zit me toch niet lekker dat ik geen oplossing wist en jullie schema's en ideeën ook niet kon doorgronden (en al helemaal niet nabouwen).

Maar is dit iets wat men bedoelde: https://opencircuit.nl/product/15A-400W-MOSFET-PWM-Module ?

De functiegenerator in kwestie trouwens, is deze: https://www.radiomuseum.org/r/goodwillin_function_generator_gfg_8015f.…

.........zegt als genoeg dat hij in een museum staat ;)
Ik vond toch ergens dat hij 10 volt zou moeten geven, maar dat zal dan wel een top-top waarde zijn geweest.

Ik denk dat ik dat dingetje ga bestellen en duimen dat dat museumstuk hem aanstuurt; wel leuk als ik het werkend krijg al is het niet meer nodig, maar nu zijn er wel vijf benzine injectoren aan de beurt nu ik dit resultaat heb gezien ;)

Met een module als dit heb je verder alleen nog een 12V voeding nodig.

https://www.ebay.com/itm/334397541266

Bedankt voor de tip Kees!

Nu heb ik wat slechte ervaringen met eBay en koop er liever niets, maar is het dan hetzelfde als bijvoorbeeld dit: https://www.dennisdeal.com/products/pwm-dc-3-3-30v-1hz-150khz-digitale…

Niet dat ik er veel meer voor wil betalen, maar ditzelfde soort kastjes kan je bij anderen ook voor een paar knaken kopen en dan heb je ze gelijk een dag later.
Zal dat hetzelfde zijn?

Bijna hetzelfde, die laatste kan geen injector direct aansturen ivm te hoge stroom. Maar dat kan je oplossen door er een extra relais tussen te zetten. Bij nader inzien gaat zelfs dat niet met max 30mA kan je bijna geen relais aansturen.

Nu heb ik wat slechte ervaringen met eBay en koop er liever niets,

IK heb er toch wel richting de 1000 artikel al besteld op Ebay, ali enz. IK heb tot nu toe maar 1 keer een probleem gehad en dat lag aan de nederlandse postbezorger. IK was blijkbaar niet thuis maar ze hebben met nooit verteld dat ze langs geweest zijn en ze proberen het tegenwoordig ook nog maar 1 keer.

En voor 5,- wat kan er gebeuren, hooguit dat je dat geld kwijtbent maar dat is dus toch vrij zeldzaam.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]

Bedankt voor de tips beste mensen!

eBay heb ik wat ruzie mee; men kwam ineens met een bedrag van 2 euro nogwat van tien jaar terug wat ik "nog moest betalen". Ik weet 100% zeker dat het niet klopt en betaal niet; principekwestie.
Dus; account locked.
Maar ook krijg je hem pas half juni binnen.

Ik had even niet de "m" voor de "A" gezien :) Maar 30 mA is wel weinig ja. Had ook logischer na kunnen denken; zo'n dingetje 5 tot 30 A schakelen.......hmmm.

Ik kijk dus even verder, naar die op Ali bijvoorbeeld en het knipperlicht relais. Misschien dat die laatste net wat te traag is?