Ik heb gisteren zonnepanelen gekregen. Alleen geeft de GOODWE omvormer (model GW6K-DT) zelf geen wifi meer (dus niet mijn eigen netwerk).
Het ding heeft het even gedaan maar nu dus geen SSID meer van de omvormer.
Nu is het Koningsdag en is niemand bereikbaar.

In de gedownloade handleiding staat dat je de Wifi van de omvormer kunt resetten. Alleen... de omvormer is buiten hoog op de schoorsteen op het dag gemonteerd, daar kan ik dus niet bij. Ik kan dus ook niet zien welke lampjes er wel of niet branden.

De vraag: is het mogelijk de zaak te resetten door alles uit te schakelen? In mijn meterkast is een nieuwe groep geplaatst (blokje van 4 schakelaars met een brugje aan elkaar verbonden zodat ze allemaal tegelijk uit gaan).

Wie weet raad?

Zeg nooit nooit, maar... het zou best onhandig zijn als je de boel reset door het spanningsloos te maken.
Elke keer dat de netspanning om welke reden dan ook eraf gaat zou je dan de boel weer moeten configureren. Dus eh... toch ff het dak op. Het is vrijwel windstil en droog, dus prima te doen op het moment.

Tja, vroeger was ik nog wel wat lenig, Na je 70e is dat toch wat minder...

Achteraf gezien was het dus beter geweest dat het ding binnen was geïnstalleerd. Maar men zei dat je "er nooit meer omkijken naar had", vandaar deze plek.

ik dacht dat dit model een losse usb wifi dongel heeft die bijgeleverd word. zonder die dongel geen wifi.

[Bericht gewijzigd door testman op (37%)]

De eigen SSID van de omvormer schakelt normaal uit na een uur na opstarten. Uit veiligheidsoverwegingen. Tegen die tijd zou de omvormer met je thuis-netwerk verbonden moeten zijn en is die SSID dus niet meer nodig. Die eigen SSID is alleen bedoeld om de netwerk configuratie in te stellen.

Maar dit is alleen 'algemene info', niet specifiek voor Goodwe.

De meeste omvormers gebruiken je thuisnetwerk om hun gegevens naar een server in de cloud te versturen. De eindgebruiker moet dan een account op die server hebben om bij de data te kunnen. Dus dan heb je feitelijk nooit een directe link naar je eigen omvormer.

Dat jij er niet direct bij kan is al waardeloos... maar dat die data ook nog ergens staat waar je geen zeggenschap over hebt is nog erger...
Maar goed... dat schijnt zo te horen tegenwoordig. Hier geen last van: geen wifi...

De vraag is ook hoe ver je er naar om wilt kijken. Als het ding gewoon z'n werk doet... Waar heb je dan die cloud waar van alles in gejast wordt nog voor nodig?

Op 27 april 2022 17:13:54 schreef EricP:
Dat jij er niet direct bij kan is al waardeloos... maar dat die data ook nog ergens staat waar je geen zeggenschap over hebt is nog erger...
Maar goed... dat schijnt zo te horen tegenwoordig. Hier geen last van: geen wifi...

Doet me denken aan mijn internet-radio via Reciva. Jarenlang gewerkt maar dan word gewoon de server uit de lucht gehaald en kan je niets meer veranderen.
Daarom voor mij geen zaken meer die via externe servers lopen en al helemaal niet apparatuur die ik hoop vele jaren te kunnen blijven gebruiken.

[Bericht gewijzigd door fzwart op (11%)]

Dat moet helaas zo. Bij mijn panelen het zelfde verhaal. Alles op een externe server. :( Ook ooit een smart TV gekocht waarop je ook skype gebruiken kon. In gebouwde kamera en alles. Het werkte perfect totdat samsung in al zijn wijsheid besloot om met een software update vanwege een commerciele ruzie het hele skype er maar van af te halen. Eigenlijk wordt je gewoon bestolen. Die functionalteit heb ik destijds specifiek bij die TV gekocht. Die TV was toen ook duurder dan een vergelijkbaar toestel zonder dat smart gebeuren.

Dus ik dacht geen skype, geen kamera meer nodig ook. Blijkt dat als je kamera afdekt de afstandsbediening niet meer functioneerd. Allemaal heel slim gemaakt allemaal, en als ik het zou maken zou ik het misschien ook zo doen. Het spaart immers een apparte IR sensor. Maar het zorgt er wel voor dat meneer Orwel helemaal gelijk gekregen heeft.

Buiten aan de schoorsteen ? Hoe bedenk je het, ik heb al flink wat aparte installaties gezien maar dit slaat alles.

Ik heb wat lopen zoeken en experimenteren.
Bij deze omvormer zit geen aparte USB Dongle, maar ingebouwd in het kastje.
Via de ‘support pagina’ van GOODWE is te lezen dat de WiFi van de omvormer altijd aan moet zijn. (Dus niet even voor installatie). Je moet dan zijn WiFi koppelen aan jouw eigen netwerk.
Het WiFi zendertje is echter bijzonder zwak. Na 10 meter is het eigenlijk al gebeurd. Ik heb een WiFi extender, zo’n TP-Link die ik nog had liggen zo dicht mogelijk bij de omvormer in het stopcontact geplaatst. Dan krijg ik NET verbinding en werkt het.
Maar het valt toch af ten toe weg. De omvormer is geplaatst op de schoorsteen, en wel pal in de felle zon. Dat belooft nog wat voor de zomer (het ding moet al gekoeld worden als-ie binnen staat). Daarnaast is hij op deze hoogte een gewilde prooi voor regenbuien,etc.

In feite gebruik je die WiFi om te kunnen monitoren wat je aan vermogen levert. Dat gaat inderdaad via de servers van GoodWe. Maar dus wel via je eigen netwerk.

Niet lekker allemaal.

Eerstvolgende storm kan je dat afdakje ook wel gedag zeggen vrees ik. Rare constructie. :P

Tsja... monitoren wat je aan vermogen levert... Is dat boeiend dan? Nou ja, wellicht om te weten of het spul nog werkt.

Overigens is het misschien handig om het bedrijf wat dit zo oplevert ook even met naam te noemen. Die moeten we dus in elk geval niet hebben. Op de schoorsteen in de volle zon... hoe verzin je het.

Volgens mij is die omvormer snel slachtoffer van veroudering.
Elco's e.d. dus geadverteerde leeftijd word vast niet gehaald.

Ook als de zon schijnt en je paneeltjes veel opbrengen wordt je omvormer ook opgewarmd door de zon en straling van het dak. En begint zijn vermogen terug te regelen. Met als gevolg dat je dus minder opbrengst hebt als dat zou moeten en dat kan best veel schelen.

Mijn advies.

Binnen op een koele plek.
Of
Buiten onder een afdakje op een schaduwrijke plek.

Nooit in de zon!

fabrikanten van die omvormers zeggen vaker ook het wifi niet te gebruiken wegens te instabiel. een utp leggen is de beste optie..

Ik zou minimaal 2 UTP leggen. Dat kletst beter met dat ding.
Of 1 UTP kabel. Dat kan ook.

Deze omvormer heeft geen RJ45 connector voor een UTP aansluiting. Wat ik ervan begrijp is dat het een USB-poort heeft en daarin zit zo'n losse Wifi Dongle gestoken.

Er zouden wellicht ook LAN-modules zijn die je daar in kan doen.
Het is wel even speuren of dat voor dit type omvormer GW6K-DT te koop is.

USB - Lan? zijn die er?

Ja hoor. Ook wel werkende USB-WiFi.
De vraag blijft alleen... snapt de apparaat dat?
Als er een linux variant op draait, dan zou het zomaar kunnen werken. Het handigste is dan toch wel als je ergens iets hebt waarmee je serieel met dat ding kunt kletsen om te zien wat dmesg ofzo roept.

Maar... als ik zo naar je plaatje kijken op de site van goodwe kijk, dan heb je een SDT-serie variant (correct?). In de specsheet beweert men dat alle uitvoeringen RS485, WiFi en LAN hebben (hun terminologie). Dus eh...

Monitoren van de teruglevering kan ook via de P1 poort op je sluwe meter.
Ik lees die uit met een Raspberry Pi en een eigen webpagina daarop.
Leuk voor de hobby en niet heel erg moeilijk om te maken.

Overigens doe ik dat alleen om te zien hoeveel mijn EV laadbox gebruikt; die heeft een aparte meter en lees ik ook uit met Raspberry Pi.
Zonnepanelen heb ik niet.

Op 28 april 2022 11:19:12 schreef EricP:
Ja hoor. Ook wel werkende USB-WiFi.
De vraag blijft alleen... snapt de apparaat dat?
Als er een linux variant op draait, dan zou het zomaar kunnen werken. Het handigste is dan toch wel als je ergens iets hebt waarmee je serieel met dat ding kunt kletsen om te zien wat dmesg ofzo roept.

Maar... als ik zo naar je plaatje kijken op de site van goodwe kijk, dan heb je een SDT-serie variant (correct?). In de specsheet beweert men dat alle uitvoeringen RS485, WiFi en LAN hebben (hun terminologie). Dus eh...

Het is geen SDT, dit is de sticker die op de omvormer zit:

Operating Temperature Range: -30...60°C

Als dat ding op het zuiden hangt, ga je daar in de zomer vér overheen! :(

Op 27 april 2022 17:13:54 schreef EricP:

Natuurlijk hoeft dat niet extern. Je kunt gewoon het access point in de omvormer connecten om alles uit te lezen en in te stellen. Daar heb je zelfs je eigen netwerk niet voor nodig: zoek gewoon het AP in de lijst op je telefoon/computer en connect daarmee.
In het plaatje hieronder zie je hoe dat bij mij eruit ziet. Het eigen AP heeft daar een 10.... IP-adres.

Tegelijk heb ik hem laten verbinden met mijn router, net alsof het een gewone printer of zo is. Dat is gemakkelijk voor mij, omdat ik dan niet met de AP hoef te connecten. Maar het hoeft dus niet.

En het leveren van je data aan een externe partij hoeft dus helemáál niet. Je kunt ook zélf je mooie grafiekjes maken: alle info haal je rechtstreeks uit de omvormer.
(In mijn grafieken zit elke dag een groot gat: die boom moet dus duidelijk weg. ;))
Of je leest alleen het vermogen af, of alleen de status.. net wat je wilt.

Kortom: probeer eens of je dat AP in de wifi-lijst ziet. Ga desnoods even buiten staan met je telefoon of laptop, voor een beter zicht.

Natuurlijk hoeft dat niet extern.

Gelukkig maar. Maar ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken...

Het is geen SDT, dit is de sticker die op de omvormer zit:

Eh... Dat is 1 van de modellen van de SDT G2 serie. Net als de GW4K-DT, de GW5K-DT, de GW8K-DT, de GW10KT-DT, de GW12KT-DT en de GW15KT-DT. De specsheet staat gewoon op de site van goodwe.

Letwel: ik ben ook niet wijzer dan wat daar staat. Gewoon ff met startpage wat gezocht en dit kwam vrijwel direct boven. Of het er ook daadwerkelijk zit, dat weet ik niet. Ze zeggen van wel :)

Op 28 april 2022 13:23:08 schreef MNM(tm):
[...]
Als dat ding op het zuiden hangt, ga je daar in de zomer vér overheen! :(

En wat is dan het gevolg?

1. Snellere veroudering er kunnen wel 105c caps inzitten maar die verouderen slechts minder snel,

2. Throttelen van de opbrengst.

Op 28 april 2022 01:29:42 schreef Bavelt:
Ik heb wat lopen zoeken en experimenteren.
Bij deze omvormer zit geen aparte USB Dongle, maar ingebouwd in het kastje.
Via de ‘support pagina’ van GOODWE is te lezen dat de WiFi van de omvormer altijd aan moet zijn. (Dus niet even voor installatie). Je moet dan zijn WiFi koppelen aan jouw eigen netwerk.
Het WiFi zendertje is echter bijzonder zwak. Na 10 meter is het eigenlijk al gebeurd. Ik heb een WiFi extender, zo’n TP-Link die ik nog had liggen zo dicht mogelijk bij de omvormer in het stopcontact geplaatst. Dan krijg ik NET verbinding en werkt het.
Maar het valt toch af ten toe weg. De omvormer is geplaatst op de schoorsteen, en wel pal in de felle zon. Dat belooft nog wat voor de zomer (het ding moet al gekoeld worden als-ie binnen staat). Daarnaast is hij op deze hoogte een gewilde prooi voor regenbuien,etc.

In feite gebruik je die WiFi om te kunnen monitoren wat je aan vermogen levert. Dat gaat inderdaad via de servers van GoodWe. Maar dus wel via je eigen netwerk.

Niet lekker allemaal.

[bijlage]

Wie heeft dit nu weer bedacht... weghalen dat ding daar... Die wordt zo geen 5 jaar oud...

Die goodwe hokken zijn met hun wifi echt krengen... maar als het werkt dan werkt het...

Op 29 april 2022 09:37:33 schreef -chefke-:
[...]

Wie heeft dit nu weer bedacht... weghalen dat ding daar... Die wordt zo geen 5 jaar oud...

Die goodwe hokken zijn met hun wifi echt krengen... maar als het werkt dan werkt het...

Dat zei de leverancier dus ook. Ik heb contact met ze gehad en nogmaals gevraagd of deze installatie zo goed is. Men stelt dat het buiten plaatsen prima kan, het ding (Omvormer) is ervoor gemaakt.
En inderdaad is hun stelling dat je - als het werkt - er niet meer naar om hoeft te kijken.
Ik heb voor een second opinion Goodwe benadert, maar die hebben nog niet gereageerd (alleen voor installateurs hebben ze een NL service. De eindgebruiker wordt omgeleid naar een Engelstalige afdeling, maar die is vanwege 'drukte' niet bereikbaar).

Het probleem met de Wifi van Goodwe is dat het signaal erg zwak is. Je moet op niet meer dan 10 meter dan het ding vandaan zitten op nog 2 'streepjes' te krijgen.
Met een schoorsteen buiten moet je de ontvanger welhaast aan het raam hangen.